|

Végső visszaszámlálás Indiában

November 4-én, azaz a mai nap sor került az indiai MMRCA tender döntőjébe jutott két gép, a Rafale és az Eurofighter mögötti vállalatok által benyújtott ajánlatok felbontására, ezáltal elkezdődött a 126 gépről, illetve cirka 10 milliárd dollárról szóló tender utolsó szakasza.

Az értelemszerűen a Dassault és az EADS Cassidian magas rangú képviselőinek jelenlétében történt eseményről egyelőre alapvetően csak annyit tudni, hogy megtörtént. Egyelőre csak az EADS adott ki egy nyúlfarknyi sajtónyilatkozatot, melyben azt igyekeztek nyomatékosítani, hogy az Eurofighter Indiának történő eladását és a szubkontinensnyi ország teljes partnerként kezelését mind a 4 fejlesztő nemzet, Németország, Anglia, Spanyolország és Olaszország támogatja.

A közeljövőben megkezdődnek az ajánlatok árainak véglegesítéséről folyó egyeztetések, melyek lezáródása után születhet döntés a győztesről.

48 hozzászólás “Végső visszaszámlálás Indiában”

  1. Sanda, hogy amelyik típus bukja a tendert, az valszeg igazán hosszú távon sem lesz túlzottan befutó (hacsak nem a braziloknál)… Molni, te meg ne sajnáld már, hogy végre nem egy amcsi típus került a fazék közelébe, ennyit „mi” is megérdemlünk!

  2. Molni, te meg ne sajnáld már, hogy végre nem egy amcsi típus került a fazék közelébe, ennyit “mi” is megérdemlünk!

    Ki mondta, hogy sajálom. Viszont elképzetlem, hogy mekkora flash lenne, hogy ha magyaros döntés születne. Mindenki lélegzetvisszafojva vár, aztán bejelentik, hogy Super Hornet. :)

  3. Braziloknál és itt is simán esélyes még Rafale, ott se fog a döntőig jutni az F-18-as, egyszerűen politikai okok miatt. Nem akarnak US függést, ellenben Rafale M is hordozóképes, ami később fontos lehet majd a braziloknak. Gripen szerintem nem elegendő egy akkora országnak(hatalmas zöld terület), ha nagyot akarnának szakítani, akkor Szu-35-öst vennének és licensz jogot, simán lehetnének területi dealer és szerviz-központ Venezuelának pl és oroszok ugyancsak tudnának nekik tengó technológiát is szállítani.

  4. Sokszor leírtam már, hogy szerintem ez a döntés alapvetően fogja befolyásolni a jövőbeni Európai hadiipart. Ugye a cél az lenne, hogy Európai összefogással csökkenteni lehetne az amerikai dominanciát a fegyverpiacon, komolyabb versenyhelyzetet teremteni, Európai összefogást hirdetni… stb. (Tehát az Unió eszméjét fenntartani)

    Namost, ha a franciák nyernek, akkor az kb. azt jelentené, hogy semmi értelme kooperálni, mert egy nemzetállam is tud annyit mint 4 másik összefogva. Így aztán mindenki elkezdené a saját útját járni, amitől az EU-i hadiipar megint széttöredezne. Az pedig magasabb árakhoz, és nagyobb USA kiszolgáltatottsághoz vezetne, illetve a high-tech iparban is hátrányba kerülnénk. Innen nézve tehát hajrá EF.

  5. „Spanyol,olasz,brit és német koprodukcióban készül az EF, minden egyes részt vevő tagállam meg tudná egyedül is építeni az EF-et akár ?”

    nem nagyon… mivel szét vannak osztva a részegységek
    angolok: orr rész + kacsa + függőleges vezérsík (mondjuk a EJ200 is leginkább Rolls-Royce, az elektronika is főleg angol…)
    németek: géptörzs
    olaszok: bal szárny + a farokrész
    spanyolok: jobb szárny
    az Eurofighter GmbH-ban a németek és az angolok vannak 33-33%-ban a maradék az olaszok és a spanyolok együtt. Ha az angolok (és a németek) nagyon akarnák pár év alatt valószínűleg el tudnák készíteni egyedül is az egészet, de jelen pillanatban négyen legózzák össze…

  6. Ha borulna az EU(ami nem fog, látjuk, hogy milyen hirtelen „gondolta” meg a görög miniszterelenök a népszavazást is), akkor franciák előnyben lennének, de legalább 6 tagállam tudna így 4++ gen gépet építeni egy idő után(francia,brit,olasz,svéd,spanyol,német).

  7. Rynard:
    szerintem pont az ellenkezője igaz, mivel telítődne a piac, mert több volt tagállam önállóan fejlesztene és gyártana, ezért a kínálati piac bővülne és csökkennének a gépárak. Igaz, az egyes államoknak a fejlesztés nagyobb összegeket emésztene fel, de ez be is indítaná a hazai ipart és vállalatokat,beszállítókat,mérnöki irodákat.

  8. Mint ahogy már 4 évvel ezelötti elindított fórumos szavazáson úgy most is csak azt tudom mondani hogy Eurofigther Typhoon de nem csak ide hanem Japánba,Malajziába és Ománba

    Rafale meg Emírségek és Brazilia

    Super Hornet meg Kanadába az F-35el vegyesen.

    Szilentes SAS meg Dél-Koreába:D

    hamár a szavazásnál tartunk…

  9. Szerintetek a nyertesből is annyi fog lezuhanni mint a Mig-21-ből?
    Szerintem EF lesz, mégpedig azért mert míg a Eurofighther-t a gyártó országok + Szaúd-Arábia és Ausztria tartja rendszerben, addig a Rafale-t csak Franciaország.

  10. @mrteddy

    „mondjuk a EJ200 is leginkább Rolls-Royce, az elektronika is főleg angol…”
    Élnek még az évtizedekkel ezelőtti közhelyek a fejekben.
    A hajtómű inkább német, jelesül, MTU. Az MTU és leányvállalatai szép csendben a világ legnagyobb általános hajtóműgyártója lett, a PW , GE, RR beszállítói. A koreaiak saját hajtóműveikhez az MTU-t kérték fel.
    A mechanikus antennájú radar angol eredetű ugyan, de nem angol.

  11. oroszos: És honnan tudod, hogy nem megfelelő lesz a karbantartás? Nem véletlen volt a kérdésemben ott a Su30… ami azért jóval komplexebb tipus és mégis megfelelően karba tudják tartani…. a jóval primitivebb mig21et meg nem?

  12. Azért ők a korszerűsített verziót használják, ami azért jelentős felújításon esett át. A Szu-30 első felszállása 1989. A Mig-21 korszerűsítéséről a szerződést ’93-ban írták alá. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a MiG–21–93 Bison fejlettebb, csak azt, hogy már nem csak egy „kályhacső”.

  13. @ Doca:

    „szerintem pont az ellenkezője igaz, mivel telítődne a piac, mert több volt tagállam önállóan fejlesztene és gyártana, ezért a kínálati piac bővülne és csökkennének a gépárak. Igaz, az egyes államoknak a fejlesztés nagyobb összegeket emésztene fel, de ez be is indítaná a hazai ipart és vállalatokat,beszállítókat,mérnöki irodákat.”

    Alapvetően igazad van, ha bármilyen más termékről lenne szó, de mivel egy vadászrepülőgép kifejlesztése irdatlan összegekbe kerül, egy már meglévő konstrukció vásárlásával szemben- ezért az országok szerintem előbb-utóbb felhagynának az önálló fejlesztéssel és „off-the shelf” inkább megvennék az amerikait.
    Annál is inkább, mert még ha óriási pénzekért ki is fejlesztenék, akkor sem tudnák eladni, mivel az árat nem lehetne a végtelenségig lenyomni. Így szerintem a Te általad vázolt verzió oda vezetne, hogy estleg pár ország kifejleszt 1-2 gépet, de utána max a saját haderejük veszi meg (a hazai ipar támogatására) még mindenki más, akinek van egy kis esze, az olcsóbb amerikait veszi. És akkor ezek, akik kifejlesztettek vmit, saját meguk haderőfejlesztését fojtják meg a költséges gépekkel. Így a következő generációra inkább már nem fejlesztenek ők sem.

  14. Érdekes tenisz játszma ez, csak ott lehet egyikre vagy a másikra fogadni…
    Ezzel a bökdöséssel 50-50 az esélye mind a két gépnek ahogy a szavazoknak is.
    Szerintem halasztás lesz vagy csúszás vagy ki tudja minek is fogják ezt feltüntetni. Már korábban is leírtam, hogy SH párti vagyok, úgy hogy meglátjuk, hogy molni „magyaros” jóslata bejön e.
    Jelenleg X-re teszem ezt a meccset!

  15. Szerintem a győztesből is annyi fog lezuhanni, hisz nem hiszem hogy csak a típus okolható a balesetekért, hanem a nem megfelelő karbantartás is!

    És ezt alá is tudod támasztani…? A Szu-30 eddig baleseti statisztikája teljesen más dimenzió, hogy a MiG-21-es akármelyik verziójáé.

    Azért ők a korszerűsített verziót használják, ami azért jelentős felújításon esett át.

    A gép hajtóműve, sárkányszerkezete változatlan. Attól, mert esetleg digitális vezérlése van a hajtóműnek – van? – a gép aerodinamikája nem túl pilótabarát és más paramtéterek sem változtak drasztikusan vagy semennyire. A felúíított román LanceR gépek baleseti statisztikája lényegében semmiben sem tér el nagy átlagban a régi MiG-21bisz üzemeltetőkétől.

    A Szu-30 első felszállása 1989.

    Orosz gépeknél teljesen lényegtelen ez a dátum, mert a rendszerbeállítás között a végleges konfigban mikor is volt? Ja igen, 2005. Akkor kapták meg az első Szu-30MKI gépek a TVC hajtóműveket.

    MiG–21–93 Bison fejlettebb, csak azt, hogy már nem csak egy “kályhacső”.

    De. Alapvetően most is az. A nagy difi, hogy a pilótabarátabb avionika, és jobb technika miatt a gép harcértéke nő, mert a pilóta inkább már arra koncentrál hogy harcoljon és a rendszereket kezelje és nem azon agyal, hogy a géppel „csak” repüljön és fenntartsa a helyzetképet. Gondolom van HOTAS is. Egy sima MiG-21bisz kabinjára minden szó illik az ergonomikust kivéve…

    @Hornet102

    Én csak vicceltem, nem volt komoly. :)