Az orosz sajtó rendkívül szűkszavú hírei szerint az Orosz Légierő a napokban átvette az első modernizált légtérellenőrzőjét. Vlagyimir Drik ezredes minisztériumi szóvivő szerint a Berijev vállalat mostanra végzett az első A-50U-val, mely a jól ismert Il-76-oson alapuló A-50 új verziója. A fellelhető információk szerint Moszkva 2008-ban rendelte meg a programot, amit a Berijev a Vega konzorciummal közösen végzett, és amelynek keretében 2009-ben készült el az első A-50U. A repülőgép mostanra jutott el abba a fázisba, hogy átvehesse a légierő, és eddigi állomáshelyéről, Taganrogból átrepülhesse saját bázisára, és használatba vegye.
A modernizáció elsősorban az AWACS fedélzeti rendszereit érintette. Teljesen új a műholdas kommunikációs rendszer, a személyzet munkaállomásainak régi katódsugárcsöves képernyőit pedig nagy felbontású, modern LCD kijelzők váltották fel. Nem elhanyagolható, hogy ezúttal a személyzet kényelmére is gondoltak, ugyanis a Berijev közleménye szerint az A-50U fedélzetén több új mellékhelyiség és pihenőszoba található, valamint egy étkezőt is elhelyeztek benne. Arról nincs információ, hogy a továbbfejlesztés érintette-e a lokátort vagy a szoftvereket. Drik szerint az A-50U nagy biztonsággal képes felderíteni és azonosítani repülőgépeket, helikoptereket és ballisztikus rakétákat.
Mint arról már korábban is beszámoltunk, az Orosz Légierő a közeljövőben szeretné megnövelni légtérellenőrző kapacitását. Az Il-76 modernizálásával létrehozandó Il-476 szállítógép képezi majd az alapját az új A-100-asnak, mely 2016 környékére készülhet el a jelenlegi becslések szerint. Addig pedig folyik tovább az A-50 modernizációja, legalábbis 2012-ig a Berijevnek még egy A-50U-t kell átadnia a légierő számára.