A Navistar International neve minden bizonnyal ismerősen csenghet olvasóink számára, hiszen a védelmi szektorban is képviseltetik magukat páncélozott járgányaikkal. Többek közt a BAE Systems-szel kéz a kézben versenyeznek a HMMWV utódlását hosszabb távon megoldani kívánó JLTV programban. Mely programot egyébként épp a közelmúltban „altatta el” a Szenátus a folyamatosan változó követelmények és a spirálszerűen emelkedő költségek végett. A U.S. Army pedig épp a Tengerészgyalogságot csábította vissza a program támogatói közé, saját változatot ígérve nekik, ezzel igyekezvén újraéleszteni az 54 milliárdos programot.
No de aktuális hírünk témája nem a JLTV, – bár némiképp kapcsolódik hozzá – ugyanis a Navistar legújabb, Saratoga nevezetű járműve a cég elképzelése szerint pont ideális lenne a modernizálás előtt álló HMMWV géppark és a JLTV közé.

A Navistar Saratoga tesztelése során ezidáig már több mint 25 000 mérföldet tettek a típusba | Fotó: Navistar Defense ,
Az idei AUSA rendezvényen bemutatott Saratoga egy teljes terhelés mellett 10 tonnás járgány, mely összesen 3,2 tonna hasznos teher szállítására alkalmas – alapvetően 4 utasnak és egy opcionálisan jelen lévő toronylövésznek van hely a védett utaskapszulában. A jármű hátuljában pedig egy nyitott raktér került kialakításra.
A Navistar amúgy cirka 1 éve fejleszti a Saratogát, mely már intenzív tesztelés alatt áll és elviekben kész a sorozatgyártásra. Nem meglepő módon ahol csak lehetett egyéb Navistar termékekben is használt komponensekből építkezett a cég.
Nyilvánvalóan központi kérdés a jármű védettsége: a Saratoga kiegészítő páncélzata választhatóan acél, vagy kompozit és a kézi lőfegyverek ellen tud hatásos védelmet nyújtani, mely mellett persze a jármű védi utasait az aknák és IED-ekkel szemben is. (Mily meglepő.) A páncélzat súlyát eleve belekalkulálták a képletbe, így elmondásuk szerint nem áll elő az a helyzet, mint az utólag felpáncélozott HMMWV-k esetében anno, azaz a jármű „papíron feltüntetett” menetteljesítményét semmilyen formában nem módosítja a kellő védelmi szint megléte. (Még szép, új tervezésű jármű…)

Fotó: Navistar Defense ,
Részben az aknavédelem miatt a jármű alja relatíve magasan van hagyva, ami végett a jármű magassága viszont alaphelyzetben 83 inch, azaz 2,1 m. Amit viszont a szállítása megkönnyítése érdekében a felfüggesztési rendszerének kialakításának köszönhetően 7 inch-el 76 inch-re (1,93 m) tud csökkenteni.
Érdekes kérdés, hogy a rövid távú megoldást jelentő HMMWV modernizálás és a JLTV esetleges sikertelen újjáélesztési kísérlete mellett lesz-e rá igény pénz az amerikai haderőben. A JLTV-t elszundikáltató szenátusi bizottság szerint ugyanis a ráncfelvarráson áteső HMMWV géppark nagyobbrészt fedni fogja az Army ezen téren meglévő szükségleteit.