|

Lekonzervált F-16-osokra ácsingóznak az indonézok

Az Indonéz Légierő küldöttségének hamarosan olyan látványban lesz része, mely egy repülésszerető embert egyszerre tölt el szomorúsággal és ámulattal. Igen, ez az Amerikában csak ‘boneyard’ (~csonttemető) néven emlegetett hely, ahol gépek ezrei állnak lekonzerválva a sivatagban.

Nagyobb térképre váltás

Az arizonai Tucson mellett található Davis-Monthan légibázis nem épp kicsi szegletében az Egyesült Államok kivont katonai repülőgépei és helikopterei várják lekonzerválva sorsuk jobbra fordulását. Megtalálható itt minden a C-130 Hercules korai példányaitól kezdve a P-3 Orionokon és a B-52-eseken át egészen az F-14 Tomcatig. A végeláthatatlan sorok között a szemlélődve az embernek összeszorul a szíve a szörnyű, ám mégis lenyűgöző látványtól.

De miért is érkezik ide az indonéz küldöttség? Nos, a szigetország emberei 30 darab megfelelő állapotban lévő, C/D verziójú F-16-ost keresgélnek a gépek végeláthatatlan sorai között. Ebből a darabszámból csak két századnyit (24 darabot) terveznek szolgálatba állítani, 6 gép már a kezdetektől kannibalizációra lesz ítélve. A gépeket ingyen kapják, viszont mégis rájuk költenek majd a szolgálatba állításukig potom 600 millió dollárt. Mivel ebből az összegből bőven futja a gépek avionikai modernizációjára, 28 darab Pratt&Whitney F100-PW-229 erőforrásra, fegyvereket is vásárolnak belőle. A gépek leszállításét várhatóan jövő évben kezdik meg.

Fotó: USAF ,

Az Indonéz Légierőben jelenleg is repül 10 darab F-16-os, de ezek még a Block-15 OCU verzió képviselői, ráadásul a következő fél év folyamán kirepülik a gépekben lévő repidőt. Mutatkozik szándék 6 gép nagyjavítására, emellett 5-5 darab Szu-27SzK/SzKM és Szu-30MK/MK2 mellé további 6 Flanker beszerzését jelentették be tavaly szeptemberben.

36 hozzászólás “Lekonzervált F-16-osokra ácsingóznak az indonézok”

  1. Szerintem a kép egyáltalán nem szörnyű. Ezek az amcsi gépek jobb állapotban lettek elrakva, mint nálunk a Mig-29-esek tárolva.
    Ráadásul a sivatagban, ahol nem sok eső esik és a száraz, alacsony páratartalmú levegőn minimális a korrózió,illetve a konzerváló anyag megvédi őket a szél és egyéb hatások ellen.

  2. dalost a számból vetted ki a szót! Legalább egy-két hét kellene, hogy töviről hegyire bejárja az ember ezt a szomorú helyet…
    Nem mindennapi hely. A személyzet is tudja ezt. Amikor egy gép “lábon” megérkezik a végső helyére, akkor a fiúk megvárják, míg a személyzet elbúcsúzik a géptől, aztán látnak csak “munkához”…
    Láttam néhány képet az ide került régebbi verzióju Tomcatekről…Csak erős idegzetüeknek!
    Valaki tudja, hogy milyen anyaggal vanna bevonva a gépek? Keresgélek infókat, de nem találtam róla. Ez valami viassz szerű cucc, vagy valami öntapadós latex szerű “ponyva”? Előre is köszönöm az infókat!

  3. Mothballing

    Planes that are to be mothballed, if only temporarily, go through a meticulous process to prepare them for exposure to the desert environment. On arrival, the planes are inspected. Fuel tanks are filled with heavy oil, which provides a protective coating for engine parts. Canopies, engine intakes and other openings are sealed with layers of “Spraylat,” a latex-based, permanently flexible substance that is easy to remove.

    The top layer of “Spraylat,” which is white, reflects enough solar heat to keep a plane’s interior at nearly the same temperature as the outside air. Without Spraylat, the interior could quickly heat up to 200 degrees Fahrenheit during hot summer days. The coatings protect the plane’s most vulnerable parts against sun, wind, dust and nesting animals. Every four years, the planes are brought into an open hangar for a checkup.

    http://www.desertusa.com/mag06/apr/airplane.html

    Szóval valóban egy latex alapú bevonatról van szó.

  4. Ahogy a nevében is benne van, festékszóróval hordják fel. A gépek alsó felületén nincs, ott fontos, hogy szellőző furatokat szabadon hagyják. Az AMARC egyáltalán nem szomorú hely, a gépek jelentős része újra hasznosítva lesz, legalábbis alkatrészként. Az olyan típusok, amelyek már sehol sem üzemelnek, természetesen bontásra várnak, a környéken számos magánvállakozás alapult erre a feladatra. Minden gépből több százezer dollár értékű titán, acél, ezüst, stb. nyerhető ki.

  5. A temetőből már nem szoktak visszatérni a delikvensek, úgyhogy ezt inkább hibernáló parknak lehetne nevezni. Vajon egy hirtelen WW3 esetén ezeknek hány százalékát lehetne feléleszteni? Első hullámnak, golyófogónak biztos beválnának.

    A másik pedig, hogy az oroszoknak van ilyen parkjuk? Ők is hasonló nagyságrendben gyártottak gépeket. Azokat bedarálták? Vagy roncstelepeken rohadnak?

  6. @Tilikov

    Teljes gépként nem is. De így a legkönnyebb tárolni őket. Egyébként asszem adtak már el innen gépeket.

    A törökök tudtommal mai napig kapnak innek F-4 pótalkatrészt és sejthetően más F-4 alkalmazó is.

    Az ausztrál disznók (F-111) gépek is innen kaptak felúított ás átalakított szárnyakat a 2000-es évek elején.

    A nagyon régi gépek felélesztése azért nem menne, mert senkinek nincs rá szakszója. (Vagy hogyan szokták ezt mondani.)

    Első hullámban nem szokos a lerégebbi gépeidet bevetni. Pont fordítva. Miután már megvan a légfölény és az ellenáláás minimális, egy régebbi gép is pont olyan csapásérő platform lehetne elvben, mint egy új. Persze ez csak akkor élne, ha nem lenne avionika. Viszont egy MiG-21 LanceR sem bombáz pontatlanabbul LGB-vel, mint egy F-16.

    Tudtommal ilyen lépékben nincs az oroszoknak.

  7. @molni

    Azt gondoltam, hogy a nagyja már csak alkatrésznek jó, de egy részük biztos feléleszthető, elvégre az indonézok is nyilván repképes gépekre ácsingóznak. Azért kérdeztem, hogy szélsőséges helyzetben (hirtelen WW3) maximálisan mennyit lehetne belőlük levegőbe kényszeríteni.

    Az a stratégia amit te írtál, egy reális háborúban (Afganisztán, Irak, Líbia) érthető, de az oroszok vagy kínaiak ellen, akik biztosan komoly veszteséget tudnak okozni, lehet nem a csúcsgépeket kéne előre küldeni, hanem mondjuk ezeket a roncsokat távirányítással. Elvonnának némi légvédelmet és nem is kár értük.

    Vagy pl. egy jövőbeli Irán elleni háborúban, ami nem is olyan irreális, el lehetne gondolkozni ezen, hogy elpuffogtassák a rakétáikat és ráirányítsák a vadászaikat ezekre a távirányított roncsokra, aztán meg jöhet az igazi első hullám. Fegyvert se kéne rájuk rakni, elég ha miattuk felfedi magát a földi légvédelem és árnyékra vetődik a légi.

  8. Ahogy fent írtam. Semmit. A gépek feltámasztása hónapokban mérhető. Újra be kell repülni őket, minden rendszert kalibrálni.

    Az is lehet, hogy egy röpképes gép, csak többöl legózható össze.

    Ha mindez megvan, akkor is 20-30 éves gépeket kapsz. Mert itten F-16A gépek és max. Block 30/32-őt találhatsz, de az utóbbiakból azért, mert lejárt az élettartama és nem azért, mert tartalékban van.

    Kinek van ma jogsija F-16A Block 15-re…? Hát F-4D/E gépekre? Hát F-4G-re?

    Egyáltalán ki üzemeltetné őket és mi alapján?

  9. Minekünk meg innen (is) akartak eladni F-16kat 2001ben aztán bután néztek hogy miért nem azt választottuk de amikor kpra akartunk venni 1992-1993ban akkor kiröhögtek minket…

    Jaja tudom Molni ezek a gépek akkor is sokkal jobbak lettek volna mint az akkor 5éves!!! Gripenek amitől főleg azt várták hogy a gazdaságot is élinkítse mivel költsönösen vásároltak tőlünk is a Svédek Ikarusokat amibe meg mi kaptunk korszerü motorokat a SCANIAtól meg a VOLVOtól.
    Azért nem lett belőle semmi mert mocskos beszédhibás haza árúló Meggyesiék el baszták az egészet…

    Mivel a Csehek is A/B Gripent lizingeltek amiről utánunk döntöttek de a Svédek helyette inkább oda atták a fejlettebb C/Dket ugyan abban az összegben ami nekünk járt volna,de mi módósítottunk ezért kaptuk a hibrideket és semmi gazdasági együtt müködést nem kértünk tölük még az Ikarust is csődbe vitték pedig biztos piac volt a Skandináv nem beszélve a fél világról…

    A Gripen nem a Mig-29 teljes fel váltására érkezett amit egyesek beállítanak hanem a kiesett Mig-21,Szu-22 és szétrepült gépek pótlására,meg ez volt az első NATO kompatibilis eszközünk a csatlakozásunk óta,és mivel 2001ben mi voltunk a legversenyképesebb állam kelet európában így megengethettük magunknak hogy vegyünk vadászgépet mint ahogy tették útánunk a Csehek,Lengyelek

    A Mig-29est teljesen felakarták újítani a DASAval amihez tartalékban megkaptuk volna 1 euróért a Német gépeket alkatrésznek de nekünk ez sem kelett mert az MSZP ezt is jobban tudta helyette részleges felújítást kaptak csak Kecsón azt is Immel ámmal.

    Tudom ez is benne van a Gripen FAQban,de sok minden ott is sántít azt amit leírtam ez elött 8-10éves ARANYSASban olvastam pár nappal ezelött.

    ui:Tudom most Agyfaszt kaptál………………………….

  10. Minekünk meg innen (is) akartak eladni F-16kat 2001ben aztán bután néztek hogy miért nem azt választottuk de amikor kpra akartunk venni 1992-1993ban akkor kiröhögtek minket…

    1992-93-ban max. a holdkórosok gondolkodtak abban, hogy itt nyugati gépet veszünk. Miből vettünk volna? Ahhoz képest a mostani gazasági helyzet még rózsásnak mondható. Akkor még volt MiG-21MF, bisz, jött a MiG-29 és volt MiG-23 és Szu-22. Hova kellett volna gép?

    Jaja tudom Molni ezek a gépek akkor is sokkal jobbak lettek volna mint az akkor 5éves!!! Gripenek amitől főleg azt várták hogy a gazdaságot is élinkítse mivel költsönösen vásároltak tőlünk is a Svédek

    A Gripen 1992 magasságban minden volt, csak nem eladó. Még kész sem volt a gép, még a svédeknél sem használták. Ja és igen, sok tekintetben a Block 30/32 színvonalát sem hozta. Mondjuk, ha mi ekkor vettünk volt, max. Blcok 15-öt kaptunk volna. BTW pontosan politikai okokból nem kaphattunk. Az egy dolog, hogy azért vége volt egy rendszernek, de azért nem tartottnuk ott, hogy stabil jövőkép legyen és ilyen cuccot ideadjanak.

    Szó se róla, de mikor olvastam a régi TG visszaemlékezéseket a Honvédségnél még 1992 magasságában is éltek a régi reflexek.

    A Gripen nem a Mig-29 teljes fel váltására érkezett amit egyesek beállítanak hanem a kiesett Mig-21,Szu-22 és szétrepült gépek pótlására,meg ez volt az első NATO kompatibilis eszközünk a csatlakozásunk óta,és mivel 2001ben mi voltunk a legversenyképesebb állam kelet európában így megengethettük magunknak hogy vegyünk vadászgépet mint ahogy tették útánunk a Csehek,Lengyelek

    Ez így nem teljesen igaz.

    A Mig-29est teljesen felakarták újítani a DASAval amihez tartalékban megkaptuk volna 1 euróért a Német gépeket alkatrésznek de nekünk ez sem kelett mert az MSZP ezt is jobban tudta helyette részleges felújítást kaptak csak Kecsón azt is Immel ámmal.

    A német szerződés és géptranszferről soha nem halottam, mint valós opciós, csak fórumos sajnálkozást, hogy jó lett volna, ha. Tekitve, hogy a MiG-EADS (?) együttes felújítása nem tartalmazott volna NATO IFF-et, ergo itt sem igaz, hogy full NATO kompatibilis. A gépek felúított ára minden lett volna, csak nem olcsó.

  11. NATO IFF alap lett volna, a volt keletnémet, ám felújított gépek is tartalmazták, sőt ma is tartalmazzák, már amelyek még szolgálatban állnak a lengyeleknél(ő előttük kaptuk az ajánlatot, persze ennek biztos lett volna külpol elkötelezettsége, de így is,úgy is a német gazdaság húzza a magyar gazdaságot és nem az amerikai vagy svéd, talán a svédekben komolyabb perspektívák vannak, mint az amiban).

  12. “1992-93-ban max. a holdkórosok gondolkodtak abban, hogy itt nyugati gépet veszünk. Miből vettünk volna? Ahhoz képest a mostani gazasági helyzet még rózsásnak mondható. Akkor még volt MiG-21MF, bisz, jött a MiG-29 és volt MiG-23 és Szu-22. Hova kellett volna gép?”

    Ez még az elött volt hogy egyálltalán tervbe lett volna a Fulcrum elötte még F-16ost akartunk a Délszláv válság miatt és ezért is járt katonai delegáció az USAban amire azt mondták a Kongresszusi képviselők hogy ha “dollár lógna ki a zsebünkből”akkor sem kapnánk Falcont.
    Ha nagyon akartuk volna találtunk volna rá forrást egy esetleges háborúban a fegyver az első utána jön a többi gazdasági intézkedés és akkor egy ilyen helyzet volt,az más kérdés hogy elutasították ezt.

    Na és persze felajánlottak Tornado F3 is,de ezek nem kelletek így jött a képbe a Mig-29 800milliós Orosz államadóság terhére még emlékszem is az akkori Híradóra amiben erről beszéltek.

    ez egy régi TG cikkben volt benn akkori képekkel illusztrálva pontos számot nem tudom de meg keresem neked ha érdekel.

    “A Gripen 1992 magasságban minden volt, csak nem eladó”

    2001es tenderről irtam hogy akkor voltak 5-6évesek az első szolgálatban állított A/B Gripenek amiket akkor felajállotak nekünk és nem 20éves A/B Falconok,de ezt külön nem jelöltem de gondoltam érted a gondolat menetemet
    (ezek szerint nem,bár néha egy komment nem úgy ad vissza egy bizonyos témát mintha személyesen beszélnénk azt.)

    http://www.nol.hu/archivum/archiv-29276

    olvasd el ott van benn minden még ha a baloldali lap is irja…

    “Az így teljesen nem igaz mit takar?”

    Majd nem mindent kiszoktál vesézni bár igaz a 2ös mércét nem mindig tudod alkalmazni bár ez elég nehéz sok embernek bele értve engemet is de amit leirtam az teljes egészében fedi a valóságot.

  13. AGRESSOR88:
    Oszd Molni-t ahogy akarod, de a szövegedbe való Ikarus-os részt nem kellett volna. Mert egyrészt OFF. De az még csak hagyján, viszon nem is igaz.
    EGY. A svédeknél nem tudom mennyi EAG járhat (NEM Ikarus, hanem Ikarus EAG), de relatíve nem sok, vagy inkább nulla. Ami Észak-Európába került, az főleg a finnekhez és kisebb számban a Baltikumba és Norvégiába (E91-esek főképp). Ennyit a kölcsönös vásárlásról.
    KETTŐ.
    Tudom nehéz utána nézni szaktopicokban és könnyebb csak írogatni.
    DE! A fehérvári Ikarus csődjének (2003) köze nem sok volt a svédekhez (bár való igaz, a Volvo egy időben megvette volna az Ikarust, de akkor mi azt se tudtuk mi a facc az a Gripen). Az Ikarus kampójáért részint saját maga (0 fejlesztés, Keskeny Gabi bá, stb), részint az akkor fanszia-digó Irisbus okolható inkább. (Meg még más dolgok is.)
    Az Ikarus EAG 2007-ig ment, gyártott még a finnekhez, meg ide-oda, de az is bezárt. Itt is több ok volt, de nem a svédek. Nagyon nem! Inkább az Irisbus (a tulaj, kik ma is gyártanak saját nevűkkel, egykori EAG-ra nagyon hajazó buszokat – Irisbus Midway). A biztos piac a fél világ meg háááát egy nagyon szép valóság volt 80-as években.

    “mi kaptunk korszerü motorokat a SCANIAtól meg a VOLVOtól.”
    Ez az akkor MÉG létező Rába motorgyár tudtában tényleg jó lépés volt…

    Roppant érdekes, hogy sokan úgy magyaráznak az Ikarus névvel, hogy csak azt tudják egyszer volt és buszt gyártott…
    Igen, agyfasz szint.

  14. 2001es tenderről irtam hogy akkor voltak 5-6évesek az első szolgálatban állított A/B Gripenek amiket akkor felajállotak nekünk és nem 20éves A/B Falconok,de ezt külön nem jelöltem de gondoltam érted a gondolat menetemet

    Inkább 3-4…

    @blogen

    Melyik pénteken? Ott helyi idő szerint lassan már szombat van…

  15. Hans

    1.Karosszéria lakatos a szakmám és a helyi volán társaságnál dolgoztam jó pár évet,tehát nem a netről szedtem az IKARUSos dolgokat hanem pontosan azt irom amit ezekről tudok,mivel testközelből láttam javítottam felújítottam szinte az összes Ikarus tipust aminek a felén szerintem még nem is ültél!

    2.A Svédeknél üzemel az egyik legnagyobb E94 flotta SCANIA alvázon és motorral amit igen az EAG gyártott de azért választották hozzá ezt a motrot mert az egyik legmegbizhatobb legstrapabiróbb és azért nem RÁBA motort mert van aza bizonyos Euro2 légszenyezési határérték amit alig tud teljesíteni a motor és ennek a motornak történetesen a RÁBA D10nek az alapját 1960as években vettük meg a MANtól ami már akkor is kifutó széria volt nem beszélve arról hogy 2.VHás az alap konstrukció!(Bár a maga nemében nagyon jó kis motor)

    ime az egyik a több száz közül amit az 1995ös Gripen szándék nyilatkozat után vettek…
    :http://www.autogaleria.hu/kl.php?kid=18764-Ikarus-E94

    3.Az Ikarus csődjéért az egyik felelős az itt maradt rengeteg Ruszkiknak szánt 200as széria miatt következett be,de ez nem volt elég mert még itt orvosolták a próblémát történetesen a 300as szériával amihez érkeztek a SCANIA és VOLVO alvázak motorok a svédektől és itt jön a KÉPBE a mi kis történetünk hogy azért mert költsönösen törekedtek a Svédek arra hogy ha már veszünk Gripent vagy legalább a szándékunkat kifejeztük iránta akkor aza legkevesebb hogy ők meg vesznek tőlünk Ikarust,nem beszélve arról hogy a PG-nek is felajánlották hogy gyárthatnak hozzá alkatrészeket amit a csicska MSZPsek arra hívatkozva hogy minek ilyen nekünk szintén tönkre tettek!!!

    4.De az MSZP 2002es választása után nem törekedett tovább semmire hogy eze a dolog fent maradjon hanem eladta a franciáknak és azok meg bele rugtak és csődbe vitték!!!

    ui:és nem off hanem ha már magyarok vagyunk akkor azt kellene irni hogy nem a témaba vág,vagy téma váltás,annyi szinónimája van de mindig ez a hülye On-Off ez maradjon meg a számítógép nyomógombján szerintem….

  16. Én úgy tudom, hogy Block 30/32-esek még nincsenek kivonva, a C/D-k közül eddig csak a Block 25-ösökből kerültek az AMARC-ra. Korszerűsítést és az F100-229-esek beépítését követően a ezek a gépek csúcs szintre kerülhetnek.
    “Agressor-nak” most igazat kell adni, (ritka) tényleg volt szándék 92 körül új F-16-os beszerzésre, amit vissazutasítottak. Ennek ellenére a használt 16-os beyszerzésre tett ajánlatok komolyak voltak, amiket komolyan kellett vennui. A rizsa, amit most emlegetnek ezzel kapcsaolatban, nem megalapozott.
    http://jets.hu/news?id=182 A cikk első felében néhány gondolat az akkori idők hátteréről.

  17. aerophyl

    “Agressor-nak” most igazat kell adni, (ritka)”

    Köszönöm jól esik az elismerés…

    Azért mert nem azt irom le ami közszájon forog hanem próbálok össze függéseket keresni és néha elméleteket terveket gyártani
    PL.F-15E P&W F135 hajtóművel való repülése az nem azt jelenti hogy nem értenék hozzá vagy álomvilágban élnék én inkább úgy fogalmaznék hogy szeretem az olyan kérdés köröket hogy mi lenne ha…
    (Ha ez néha másoknak nem is úgy jön le)

  18. A legújabb aranysasban van egy cikk az 1991es első Taszári nemzetközi repülőnapról,és az A-10 amikor földet ért ott üvöltözött az egyik ezredes hogy mit keres itt ez a gép mivel nem volt fogalma a rendszer váltásról ezt irták le egy kis foszlányban de többet nem irtak az esetről ami állítólag elég kínos volt és ominozus te erről nem halottál?
    (45 év szovjet megszállást,agymosást nem lehet egyik percről a másikra eltüntetni amikor 20 évvvel a Hidegháború után még ismerek olyan embereket akik szívesen felvonulnának április 4-én egyszerüen szánalmas)

    Az F-16 beszerzés 1992ben próbálkozás,puhatolozás volt megpróbálták nem jött össze,pár évnek el kellet telni hogy változtassanak a hozzá állásukon de az már sajna késő volt.

    Ellenben nem találtam semmi féle utalást az F-16 C/D Block 52es magyarországra való 2001es felajánlásáról amit te irtál a Gripen FAQban csak ezeket az A/B verziókat amik Block 15ök voltak és 20évesek ha akkor meg vettük volna azokat MLUval korszerüsítve nem sok repidő lenne már azokban sem szerintem mivel már akkor is túl voltak a fele üzemidejükön.

  19. “Ellenben nem találtam semmi féle utalást az F-16 C/D Block 52es magyarországra való 2001es felajánlásáról amit te irtál a Gripen FAQban ”

    1998-ig új F-16-osok felajánlásáról volt szó. A magyar pilóták tesztelték is a Block 50-eseket Forth Worth-ban. Annak idején volt erről egy kiváló cikk a Top Gun-ban, amelyet az egyik tesztelő pilóta, Varga Ferenc írt.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.