Az Amerikai Egyesült Államok Hadserege hamarosan újra belekezd egy gigászi harcihelikopter-tenderbe, aminek célja a jövő forgószárnyasának megalkotása lesz. Lényegében az UH-60-család és az AH-64 utódját szeretnék megtalálni, lehetőség szerint a két típust egy platformmal cserélnék le. A programra várhatóan több milliárd dollárt szánnak, hiszen alapjaiban formálja majd át a US Army légi flottáját. Ez utóbbi állítás különösen akkor válik igazzá, ha megnézzük, milyen tervekkel álltak elő a gyártók.
Először is egy régebbi hírünket vennénk alapul, melyben a Sikorsky S-97 Raider-ről írtunk. Ez az X2 néven elhíresült, sebességi rekordokat döntögető helikopterre alapoz, és a Mi-24 koncepciójához hasonlóan öszvér-kialakítású: egyszerre képes csapatokat szállítani és támadó helikopterként funkcionálni. Ráadásul kissé futurisztikus kialakításának köszönhetően teljesítménye jelentősen meghaladja a mai típusokét, amivel túlélési esélyei is nőnek. A tenderre azonban nem csak a Sikorsky állt elő érdekes ötletekkel.
Érdekes módon a három nagynevű pályázó (Sikorsky, Bell, Boeing) mellé negyediknek betársult egy aprócska texasi cég, mely alig két éve alakult egykori Bell mérnökökből. Az AVX néven bejegyzett vállalat szeptember végén nyújtotta be ajánlatának utolsó részletét a hadsereg illetékesei számára. Kihívói egyébként ezt már korábban megtették, így mostantól mind a négyüknek 18 hónapjuk áll rendelkezésre, hogy becslésekkel és lehetőség szerint minél több kész adattal bizonyítsák a US Army döntéshozóinak: az ő tervük a legjobb. Közülük 2014-ben kettőt választanak majd ki, mely állami támogatással megépítheti prototípusát a végső, mindent eldöntő összecsapáshoz.
Az AVX grafikái alapján helikopterük némileg hasonlít majd az S-97-re. Meghajtásáról egy 18,3 méteres átmérőjű, koaxiális főrotor és két, a törzs oldalán elhelyezett, vízszintes tolóerőt adó csőlégcsavar gondoskodik. Ezeknek, és az áramvonalas kialakításnak köszönhetően nagyjából 370 km/h maximális sebességet érhet majd el közepes mennyiségű terhelés mellett. Ezzel megfelelne a kritériumoknak, amik 2700 kg-os hasznos teher mellett 320 km/h-t irányoznak elő.
A cégnek egyébként több hasonló terve is létezik, például az OH-58D leváltására egy módosított Bell 206 Jet Rangert ajánlanak, melyet szintén csőlégcsavarral és koaxiális főrotorral láttak el. A civil piacra pedig az AVX 815-öt és 825-öt szánják, melyek ugyancsak ezzel a meghajtási rendszerrel készülnének.