„Project 941: oroszul Akula (Cápa), NATO-san Typhoon. Akárhogy is nevezzük, ki ne ismerné az orosz haditengerészet egykori büszkeségét, az egykoron félelmetes elrettentő arzenállal megáldott Typhoon-osztályt. A világ legnagyobb tengeralattjáróiról vélhetőleg az is hallott, aki nem érdeklődik túlzottan a haditengerészet iránt. Az egykoron büszke tengeralattjáróknak egy kivételével ma búsan telnek napjai. De talán már nem olyan sokáig.” – írtuk mindezt 2009 júliusában, annak apropóján, hogy a 2008-ban elkezdődött pletykák után konkrétabb hírek láttak napvilágot, úgy tűnt, hogy a Bulava tesztekre átalakított TK-208 Dimitrij Donszkoj mellé a még egyben lévő további 2 Typhoon, a TK-17 Arhangelszk és a TK-20 Szeversztal is visszatérhet az aktív állományba némi ráncfelvarrás után.
Frissítés @ 2011. okt 1., ~17:30
No, akkor a nap folyamán korábban megjelent hír első változatát innentől tessék semmisnek venni, ugyanis úgy tűnik, hogy az abban szereplő, a Typhoonok leselejtezéséről szóló információk kacsának bizonyultak. Mi meg megettük, mint kacsa a nokedlit. Csúnya ügy ez, de néha mindenkivel megesik az ilyen. Azt hiszem most azért elbújdosom egy időre…
Lényeg a lényeg, a védelmi minisztérium részéről a cáfolták a nemrégiben, állítólagosan a minisztériumtól kikerült azon híreket, miszerint nem kellenek nekik már a Typhoonok. De, nagyon is kellenek – bár hogy konkrétan miket faragnak belőlük, azt továbbra sem taglalták. Pontosabban a TK-208 Dimitrij Donszkoj esetében igen, mellyel kapcsolatban azt nyilatkozták, hogy még jó ideig megtartják Bulava tesztplatform szerepkörében. A TK-17 és TK-20 várhatóan robotrepülőgép hordozóvá lesz átépítve, mellyel kapcsolatban a szerkesztő továbbra is fenntartja azon álláspontját, miszerint ha tényleg csak 2019-ig akarják majd hadrendben tartani ezen ex-boomereket, akkor nagyon gyorsan elő kell kaparni a flexeket, hogy legyen még hasznos szolgálati idő is…
—– Innentől semmis a hír kivonásra vonatkozó tartalma —–
A bevezetőben idézett szöveg most is aktuális, csak a Project 941 sorsa vett gyökeresen más irányt: míg 2010 májusában még jó modernizálási alapnak nevezték ezen nagyvadakat és 2019-ig számoltak velük, addigra mostanra az orosz védelmi minisztérium legújabb döntése szerint ez arra módosult, hogy a Typhoonoknak már nincs helye az Orosz Haditengerészetben és 2014-ig meg is szabadulnak tőlük.
Őszintén szólva ezen hír szerzőjét túlzottan nem lepi meg a bejelentés, lévén a 2004-ben, a rakétafegyverzetük szavatosságának lejártával leállított TK-17 és TK-20 felújítása és új szerepkörre átalakítása jó pár évet elvinne, így 2019-ig csak pár évnyi szolgálati idejük maradna, mely szinte biztosan nem tenné legalább „nulszaldóssá” a programot, egyszerűen nem érné meg. Főleg, hogy maguk az oroszok sem igazán tudták eldönteni, mit is kezdjenek a szóban forgó tengeralattjárókkal – azt már 2008-ban kommunikálták, hogy egy esetleges felújítás esetén ezekből már nem lesz ismét boomer, így maradt az amerikai Ohio SSBN -> SSGN átépítés orosz változata, illetve aknatelepítő változat is felmerült.
Az orosz védelmi minisztérium nyilatkozata szerint semmilyen tervük nincsen a hadrendből kivont boomerekkel, lévén azok bármilyen, az eredetitől más jellegű feladatra átalakítása dollármilliárdos összeget is felemészthetne, így várhatóan osztozni fognak az egykori komoly méretű szovjet atom-tengeralattjáró flotta oly sok tagjának sorsában: lángvágós kezelés vár rájuk. Múzeumhajóról egyelőre nem szól a fáma – reméljük majd fog…
A Szevmash hajógyár ugyanakkor bedobta az egykoron a Typhoonok tervezője, a Rubin tervezőiroda és a Norilsk Nickel által tanulmányozott tervet, azaz a Typhoon-ok átalakítását teherszállító atom-tengeralattjáróvá. A nagyjából 0 realitással rendelkező elképzelést végül persze elvetették.
Akárhányszor látom meg képen libabőrös leszek…hatalmas dög, szvsz kár kivonni, bár ebben van egy jó nagy adag érzelmi vonzódás is…csak ne vagdalják szét őket :(:(
„világ legnagyobb tengeralattjáróiról vélhetőleg az is hallott, aki nem érdeklődik túlzottan a haditengerészet iránt”
Jaja, nem egy ilyet emlegetnek a „Vadászat a Vörös Októberre” c. filmben Ramius hajójaként?
Van egy fogadasom hogy latjuk meg oket a vizeken nemikeppen mas szerepkorben.
A Tajfunokban levo potencial mar regen tema a mostansag egyre izgalmasabba valo sarkvideki kutatasoknal sot banyaszatok temajaban. Ezek ellatasara aruszallitasra eleg jok lennenek. Plane hogy a szemelyzetet is lecsokkenthetnek cca a harmadara.
Nagyon meglepodnek ha Szerjozsaek egyszeruen lebontanak.
Kiveve ha muszakilag anyira le vannak pusztulvaz ( es ez elkepzelheto ) hogy csak a MEH telepvezeto nez rajuk nyalcsorogva.
Hans
De.Csak hernyótalp nincs rajta :)
Miért nem adják el?
Jól nézne ki hazai zászlóval, hazai vizeken. :)
dudi:
Kössz, ezt azért nyomokban sejtettem…. :P
Jaj ne már… :-(( Tcat, ti eddig olyan ügyesen szerkesztettétek ezt az oldalt. Nem kellene rögtön bedőlni az uborkaszezon első hírlapi kacsájának! Ime a cáfolat:
05:20 30/09/2011
MOSCOW, September 30. (RIA Novosti)
A high-ranking source in the Russian Defense Ministry has denied rumors of a planned scrapping of Typhoon class strategic submarines in the near future.
Several media sources reported recently that the Russian military had decided to scrap the world’s largest nuclear-powered subs by 2014.
„The Defense Ministry has not made such a decision. The submarines remain in service with the Navy,” the official told RIA Novosti on Thursday.
http://en.rian.ru/mlitary_news/20110930/167263210.html
Érdemes egyébként ráklikkelni a linkre, mert van egy qrva jó kép a partközelben szemből közeledő dög nagy Typhoon tengóról…
OFF
Ezt találtam
http://geliografic.com/gallery/3d_defence_graphics/
Gyonyoruek ezek a hajok, tenyleg hatborzongatoak.
Kar lesz ertuk, ha tenyleg lebontjak oket. Bar akkor ugytunik, hogy ez megsem most lesz!
Viszont legyunk oszintek. Egy boomer attol lesz minel jobb, ha minel tobb raketat tud cipelni, es minel csendesebb. Az Ohio mindkettoben jobb.
marcika
A Typhoon is eleg halk ahoz hogy egy akarmelyik vadasztengonak konyu preda legyen. Plane ha sajat legiernyo alatt jarorozik.
Nagyon nem konyu feladat megtalalni oket.
„Az Ohio mindkettoben jobb.”
Csak az a probléma, hogy az Ohio finoman szólva nem mai csirke, és az utódja egyelőre még nyomokban sem látszik. Az új Borey osztály sokkal halkabb lesz, ráadásul jelenleg is gyártásban van, ami azt jelenti, hogy az esetleges fejlesztéseket mindig megkaphatják a újonnan készülő egységek. Jó példa rá az új Yasen class SSN, ahol a „Kazan” nevű második egység sokkal fejlettebb lesz, mint az elsőnek legyártott „Severodvinsk”…
Nekem mindig az jut eszembe a selejtezett tengeralattjáróknál, hogy egy néhány szobányi területen egy kisebb városnyi energiát tudna előállítani az újabbak akár élettartamuk végéig 20-25 év, és csak néhány fűtőelem csere.
Szóval akárhogy is, az atomerőművek átlagos szintjénél fejlettebb módon termelnek, és a méretüknél fogva a balesetek katasztrofális következménye is kisebb.
Én biza sok helyre terveztetnék inkább ilyen, mint szén-gáz üzemeket.
KC: Thx, elbújdosom :|
Ám hacsak nem iparkodnak és fejezik be igen gyorsan, akkor én speciel továbbra sem érzem igazán fontosnak a TK-17 és TK-20-nak átépítését. Akkor már sokkal inkább több zseton további Jaszenekre.
—–
A Borejjel most végül is valamennyire előnyben vannak az oroszok, mert nekik legalább van egy új osztályuk, a jenkiknél meg egyelőre nagyon nem sima az SSBN-X program, hiszen még – átmeneti jelleggel, anyagi okokból, nem optimális megoldásként – felmerült egy Virginia alapú SSBN is…
https://htka.hu/2011/07/26/az-ssbn-x-es-a-penzeszsak/
http://img541.imageshack.us/img541/2193/akulabdrm.jpg
Amúgy nem nagy.
Hinnye, klassz találat dudi! :)
„Áááh csak egy makett!” – Gyaloggalopp, Camelot kapujában… :D
OFF
Régebben többen is vártátok/vártuk a supreme ruler: cold war-t. Arra lennék kíváncsi, hogy már kipróbálta-e valaki, vagy lenne-e valakinek kedve egy kis multihoz, akit érdekelnek a hidegháborús hardcore stratégák?
„Érdemes egyébként ráklikkelni a linkre, mert van egy qrva jó kép a partközelben szemből közeledő dög nagy Typhoon tengóról…”
…ami éppen egy Oscarnak álcázta magát. :)
Márpedig én akkor se hiszem el hogy ennyi vas fennmarad a vízen!Biztos van benne anti-grav hajtómű is:D :D
sulyid
Pont fent van a gépen csak hát nem nagyon próbálgattam még időhiány miatt, vagy nem szántam rá sok időt a hozzáértés hiánya végett, bár megvallva vonzó ez a hidegháborús környezet legalább is cím alapján
Chris
Én csak javasolni tudom a vele való játékot, de előtte KÖTELEZŐ átnézni a manualt vagy mit… egészen kezdek már belejönni, úgy, hogy brazilokkal vagyok.
sulyid
Akár majd a multit is megnézhetnénk valamikor.
Chris
Én benne vagyok, csak össze kell hozni 1 hálózatot, s akár többen is lehet tolni… mondjuk molnit belehetne vonni, mint az USA vezetőjét :)
Vagy snakeye a komcsi Kína vezetőjét, commandante átvehetné Iránt…stb gyakorlatilag minden [fontosabb] országhoz lehetne találni játékost. De én lestipistopizom Izrael és Brazíliát… :)
„gyakorlatilag minden [fontosabb] országhoz lehetne találni játékost.”
Kuruc-nak is szóljatok, mielőtt valaki elhappolja előle Ausztráliát… :-))
„…ami éppen egy Oscarnak álcázta magát.”
Tényleg, ez a K-186 Omsk, a Csendes-óceáni Flottától. De hogy miért rakták be illusztrációnak egy Typhoon SSBN-ről szóló hírhez, azt nem vágom. Talán a képszerkesztőnek túl jó a viszonya az ipari mennyiségű vodkához, mint a legtöbb honfitársának… :-))
A felújításnak nem sok értelme van katonai szempontból. Mire a két mamut-tengóból használhatót faragnak, a gatyájuk rámegy. Bár, Kurucnak igazsága vagyon abban, hogy civil profillal működhetnének az Arktisz vagy az Antarktisz vonatkozásában, bár iszonyat drágák lennének. (Bár láttunk már ilyet: Anteusz)
Az oroszoknak tulajdonképp tényleg nincs rá szükségük. Nézzetek a térképre. A saját hátsó udvarukban, légitámogatás és aknazár+vadásztengó védelem mellett még az óceánokra sem kell kihajózniuk. A Föld minden pontját el tudják érni onnan is. A zajló, állandóan mozgásban lévő sarki jég alacsony frekis zaja pedig lazán elfedi a boomer egyébként sem túl nagy hangjait.
Tehát, kvázi igaza van annak, aki azt állítja, hogy katonai szempontból túlhaladott a Typhoon…..
Az átalakitás is valószinű horror összegekbe kerülne, de az átalakitott tengó üzemeltetése sem lenne olcsó. Ha nem aranyat szállit a jégmezőről nem éri meg. A Typhoon-okra eddig szánt pénzt beleteszik más tengókba.
KC
Te mit lennél hajlandó átvenni? :)
Amúgy még dudira lehetne rásózni a Magyar Népköztársoságot…
Khmmm…. Én bejelentkeznék az Antarktiszért…. :-) :-)
Kicsit off, mert tengó terén nem vagyok otthon. A szupergyors Alfákat miért vonták ki, ~10 év szolgálat után? Ennyire nem volt rá pénz 1990 táján? Vagy ennyire hulladékok voltak a nagy sebesség ellenére.
Ami még megdöbbentő számomra a 38 fős legénység.
Kedves Molni….
Az ALFA protója, a PAPA osztály még gyorsabb volt, igaz, csak 1 készült belőle. A titánium test végül nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Valamint a személyzet azért kevés, mert a rendszereket nagy mértékben automatizálták, ezért kevesebb is elég volt. Vagy mégsem. A meghajtás is „kísérleti” volt, a hagyományos nyomott vizes helyett folyadék-fém hűtésű reaktora volt, mely sokkal kisebb helyen elfért. Hátránya a nagyobb zaj és a labilis működés volt. Valamint, mikorra elkészült, a tulajdonságai már nem voltak elégségesek. Prioritás volt a nagy sebesség és manőverező készség, valamint a mély merülés. A nyugati ASW-k, illetve torpedók és szonárok technikai fejlődése leamortizálta ezeket a tulajdonságokat. Pl. a spearfish torp sokkal nagyobb sebességgel és nagy manőverkészséggel rendelkezik, mint az addig használt cuccok. Végül Ivánék is rájöttek, hogy a kisebb sebesség+gumiburkolat a csend miatt olcsóbb/jobb megoldás….
Spéci, a szokványostól drasztikusan eltérő reaktorok voltak építve beléjük és ezek meglehetősen sok gondot okoztak, illetve úgy a gyártásuk (titánium hajótest, ugye), mint a fenntartásuk elég drága volt. Így aztán a SzU összedőlésekor azonnal meg is szabadultak tőlük, kettő kivételével.
A kis létszámú legénység oka, hogy sz*rrá volt automatizálva (pl. szonár, navigáció) a tengó és a bevetéseken a karbantartásigénye minimális volt. A kikötőben persze annál több. :) A „hajózószemélyzet” imádta és megbízhatónak tartotta, de a „szárazföldiek” (akik karbantartották) frászt kaptak tőle.
Meg a hajógyáriak, akik vagdoshatták ki a reaktorszegmenseket… :)
Elektronika , felderito tuzvezeto rendszerek teruleten a nyugat mindig is messze az oroszok elott volt pl a tengeralattjaro szakmaban. Az oroszok eloszor mennyiseggel akartak ezt ellensulyozni ami addig volt csak reszben jarhato ut ameddig a nyugati tuzvezeto rendszerek valamint a torpedok altal nem tudtak egyszerre tobb celt is tamadni egy idoben. ( elvben mert azert ezzel eleg sok bibi volt egeszen a 70 evek vegeig )
Ekkor Moszkva rajott hogy ez igy nem mehet tovabb mert baromi draga mulatsag csak azert meduplazni a mar ugy is nagy tengo flottat mert a nyugatnak uj tuzvezeto rendszerei vannak. Ez cca a 60 evek vege 70 es eleje volt.
Ekkor gondolkodtak Ivanek mit lehet tenni es visszanyultak a nemetek egyik II. VH us megoldasahoz es elkezdtek hangszigetelo „csempekkel” ellatni a tengoikat a 70 es evek elejetol. A nyugati szakertok elkezdtek nevetni rajta mert a kezdeti probalkozasok hogy tisztessegesen rogzitsek a csempeket nem voltak tul sikeresek igy egy egy visszatero Szu tengo ugy nezett ki mint egy nyuzott macska.
Aztan a rogzitesi problemakat megoldottak az oroszok es a nyugati szakertok arcarol is lefagyott a mosoly mert az orosz tengok eltuntek a szonarkepernyokrol. Jott a kovetkezo generacios szonar meg a kulonbozo vizekben elhelyezett fulelo rendszerek es persze szep csondben a nyugat is elkezdte „ruhazni” a tengoit ( eloszor a Britek ) Megjelent az uj MK 48 torpedo es vele egy uj korszak ami az oroszokat megint hatranyba hozta. Ekkor jotek azzal hogy ok olyan tengot epitenek amelyik merulesi melysege nagyobb mint az ellenseges torpedoknak es a sebessege reven is jo eselyel le tudja futni azokat. Kerul amibe kerul megcsinaltak nem torodve a zajszintel.
Az volt az elmelet hogy egy nagy adok kapok utan ok elmenekulnek az ellenseges torpedok elol, vagy eppen olyan melyen kezdenek el jarorozni hogy oda az ellenseg nem tud „leloni” de ok onnan meg ha zajosak is bizony mindenkit kirobbantanak a vizbol.
A 80 as evek fejleszteseinek egyik fo iranya ezt tukrozte ami meg a 90 es evekben is visszakoszont. Tudni kell hogy az oroszoknak ez valahol kenyszerpalya volt mert elektronika valamint a halk uzem teruleten egyszeruen keptelenek voltak a nyugati szintnek akar csak a kozelebe is erni. ( EZ CSAK NUKI TENGOKRA VONATKOZIK )
Miutan a hideghaboru vegetert es talpra allt az orosz gazdasag azota van lehetoseguk egyszeruen megvenni olyan nyugati technologiakat amit vagy egy az egyben vagy oroszizalva hasznalhatnak mar a sajat tengoikon. Igazabol meg senki nem tudja hogy az uj orosz tengok mit fognak tudni mert meg csak nagyon hazai vizeken cirkulaltak es senkinek nincs hanglenyomata infoja rola. Igy barmi meglehet de jelenleg tartja magat az a velemeny hogy az oroszok visszavettek a minnel melyebbre gyorsabban ertelmetlen celjukbol es a halk uzemre valamint a felderito tuzvezeto rendszerek fejlesztesere koncentralnak .
” Miutan a hideghaboru vegetert es talpra allt az orosz gazdasag azota van lehetoseguk egyszeruen megvenni olyan nyugati technologiakat amit vagy egy az egyben vagy oroszizalva hasznalhatnak mar a sajat tengoikon. ”
Azért a stratégiai dolgokat a nyugat nem adta el az oroszoknak….A tengók azért is csendesedtek el – főleg – mert a hírszerzés titokban beszerezte azokat a szerszámgépeket amelyekkel kavitáció mentes ( vagy csökkentett kavitációjú ) csavarokat lehet gyártani.
„Azért a stratégiai dolgokat a nyugat nem adta el az oroszoknak….A tengók azért is csendesedtek el – főleg – mert a hírszerzés titokban beszerezte azokat a szerszámgépeket amelyekkel kavitáció mentes ( vagy csökkentett kavitációjú ) csavarokat lehet gyártani.”
Ez igy van. A nyugat egy vagy ket genreracioval korabbi technologiakat adott el ami meg igy is jelentos elorelepes volt ott es okozott hatalmas megvilagosodast a dolgok miikentje felol. Viszont ahogy a piacgazdasag reszeve valt orosz o es ugye a hirszerzesben is elegge otthon vannak, igy sajna egyebb csatornakon mas fejlettebb technologiak is atjuthattak .
Ki tudja ? Nekem meg nem kotottek az orromra.
:-))
” Ki tudja ? Nekem meg nem kotottek az orromra.
:-)) ”
Hááát…személy szerint engem sem tájékoztattak, de amikor a szerszámgép ” beszerzés ” kiderült, megírta a sajtó !
„Te mit lennél hajlandó átvenni?”
Leginkább Izlandot. Ők azért ügyesek, mert ugyanúgy nincs hadseregük, mint Magyarországnak, viszont nem költenek rá évente kb. 300 milliárd forintot. Ráadásul minimális hozzájárulásért ( kb. 3 kiló fagyott hering ) a NATO/USA megvédi a seggüket, ha valakinek pont egy csomó gejzírre fájna a foga. De úgy általában is tudhatnak valamit az életről, mert Európában ott a leghosszabb a várható élettartam, ráadásul a helyi bálnavadászokból toborzott amatőr csapatuk szétalázta a mi „profi” válogatottunkat a Népstadionban pár évvel ezelőtt…
„Az ALFA protója, a PAPA osztály még gyorsabb volt, igaz, csak 1 készült belőle. A titánium test végül nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.”
Viszont ezzel nem halt ki a dolog, mert jött a Sierra-1 és Sierra-2 osztály, szintén titánium hajótörzzsel. Rohadt drágák voltak és elég bonyolultak is, viszont köröket vertek az „olcsó alternatívaként” velük párhuzamosan gyártott Victor-III. osztályú SSN tengókra. Mára csak 3 aktív Sierra maradt, mind az Északi Flottánál, közülük az egyik éppen most esik át egy nagyszervizen, felújításon…
„Ekkor jottek azzal hogy ok olyan tengot epitenek amelyik merulesi melysege nagyobb mint az ellenseges torpedoknak es a sebessege reven is jo eselyel le tudja futni azokat.”
A katonai célú tengeralattjárók merülési mélységi rekordját is egy Sierra SSN, a „Nizny Novgorod” tartja, még 1993-ból…
„Megjelent az uj MK 48 torpedo es vele egy uj korszak ami az oroszokat megint hatranyba hozta.”
Na, erre jött válaszként a Skvahl torpedó, amitől újra ráfagyott a mosoly a joviális nyugati arcokra… :-))
KC
Azért nem hiszem, hogy a játékba sokat tudnál elértni Izlanddal… :)
Inkább a Franciákat vágnám hozzád… :D
Hol tart a Skval irányítható változata?Tudtommal az első szériák nem irányíthatóak voltak de ez nem volt baj mert akkora sebességgel közlekedtek,hogy esélytelen volt őket kimanővereznie egy felszíni hajónak(nyilván nem egy dingi volt a Skvalok fő célpontja).
OFF
Mibe akartatok belerángatni???
dudi
Csak egy kis multiba :)
„Mibe akartatok belerángatni?”
Kellene választani egy országot, amelynek a hadseregét irányítod a világ megszerzéséért folytatott hideg/meleg háborúban. Én pl. azért választottam Izlandot, mert ez még 2 gyerek és a munka mellett is beleférne az időmbe… :-))
De te mit szólnál mondjuk a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg irányításához? Van benne kihívás, mert katonailag nullák, viszont 3 millió fegyverest kell minden nap jóllakatnod. Úgyhogy igazi logisztikai rémálom…
„Inkább a Franciákat vágnám hozzád… ”
Csak tartsd meg magadnak őket nyugodtan. A védelmi büdzsé felét helyből elvinné a Charles De Gaulle CVN éppen aktuális nagyszervize. Azon a szerencsétlen hordozón mindig mókolni kell valamit, tisztára Admiral Kuznyecov kettő…
„Hol tart a Skval irányítható változata?”
Azt nem tudom, mert nem nagyon publikálnak róla semmit. Végül is érthető, mert ha nem műxik, akkor azért, ha pedig nagyot nyertek rajta, akkor meg pláne. Viszont a Jane’s szerint nagyjából 2002 óta atomfej is van hozzá, amiben ugye az a nagy truváj, hogy nem kell pontosan célba találni vele, elég úgy valahova nagyjából a CVBG közepébe, ‘oszt csókolom…
KC
Akkor megkapod az UK-t, mostmár nincs választás… kéne valami HC játékos az NSZK-hoz is, ha össze jönne a HTKA cold war team…
Az Antarktisznak nincs hadserege, nincs légiereje és nincs flottája. De ha odajöttök, lesz egy kis meglepim :-) :-) Ezért választottam….
A Skhvalról valamelyik héten már értekeztünk. Ez egy család, amelynek legfejlettebb tagja már szuperkaviációs….. Ez a német Barracuda melletti egyetlen….
KillerCrown…
A Skhvaltól senkinek sem fagyott arcára a mosoly. A Mk48 rendszeresítésekor a Skhval-e torpedó volt a legfrissebb cuccuk. Nagyon jó paraméterei vannak, de nem különlegesek. A nyugat pedig tisztában van/volt azzal, hogy Ivánék is van, amiben nagyon jók….
A CDG pillanatnyilag Toulon egyik repülőtere :-) :-) :-) Olyan, mint az európai fegyvergyártás. Nagyon jó, de későn jött, kicsi és qrva drága.
LJ
Azt nem lehet választani. :)
KC
„Na, erre jött válaszként a Skvahl torpedó, amitől újra ráfagyott a mosoly a joviális nyugati arcokra… :-))”
A Skval kishatotavolsagu , orditoan zajos , nemiranyitott torpedo. Szinte csak akkor jo ha ott uszol mar az ellenseges hajo melett es nem szamit hogy utanna levadasznak, illetve ha nukifejjel szereled fel.
Az iraniak vettek belole meg a kinaiak is . A kinaiak egyelore fejlesztesi alapnak hasznaljak de semmire nem jutottak ( ahogy az oroszok sem. Az iraniak mas teszta ok a Perzsa obol kis teruleten ongyilkos akciokhoz akarjak felhasznalni.
Nagyon nincsenek megijedve tole a nyugati hadihajo kapitanyok.
„Hol tart a Skval irányítható változata?Tudtommal az első szériák nem irányíthatóak voltak de ez nem volt baj mert akkora sebességgel közlekedtek,hogy esélytelen volt őket kimanővereznie egy felszíni hajónak(nyilván nem egy dingi volt a Skvalok fő célpontja).
”
A Skval elso szeriajanak 2 az az ketto kilometeres volt a hatotavja. ezt cca 20 masodperc alatt tette meg. A fejlesztett verzioban igertek az iranyithatosagot amit vegul csak vezetekesen tudtak megoldani „zaj a zajon” elven . Az az a cel altal kibocsajtott zajt kell fednie a vezetekkel iranyitott Skval zajanak. A hatotav allitolag 4 km re ment fol.
A gond ezzel az iranyitassal az hogy cca a celig tarto ut 75% ig a torpedonak akkora a zajarnyeka hogy csak sejteni lehet hogy mogotte hol lehet a cel.
Unikalis technika mert megvalosult ( a nemeteknek franciaknak sot meglepo modon az USA nak is volt kiserleti kavitacios szupertorpedoja de mind elvetettek ) de gyakorlati haszna nem sok van.
Az Antarktiszt nem lehet választani? Akkor HAJRÁ ARGENTINA! És CHILE! Onnan megszerzem az Antarktiszt…Ott vannak a haverok (Neu Schwabenland) :-) :- :-)
Kedves Kuruc…. Kérdés:
Ha a szuperkavitációs technológiának nincs haszna, akkor a Barracuda miért van hadrendben?
LJ
Én a brazilokkal leszek, szóval te megkaphatod Argentinát, de akkor nem lesz hosszú életed. :)
LT
Csak ovatosan nagyon ovatosan azzal az Antarktisszal. Tessen gyakran rapislogni arra a franya GPS re ha mar az USA jovoltabol ingyenesen tudja hasznalni, es ne tessen elfelejteni hogy Ausztralia es Ujzeland cca majd nem a fele folott rendelkezik.
Az Arg resz az Antarktiszon pont szembe van az Au NZ resszel es csak a poluson talalkoznak.
Van meg szeletjuk a Norvegoknak a Briteknek Franciaknak Csilenek is.
Ami erdekes hogy cca az egy negyedere senkinek nincs ( jogalappal biro ) igenye igy egyelore „szabad”. Ez az a resz amelyik a Csendesocean feloli reszen van ahol semmi fele talapzat meg meghosszabitott akarmilyen zona nincsen.
Én kimaradok a világ leigázásából Metro 2033 van most.
Kuruc71
Ha annyira nincs értelme akkor a német Barracuda minek van?
a legújabb Skvalok wiki szerint 13km hatótávolságúak
LT
Tudtommal a Barracuda nincs hadrendben. ( de ebben nem vagyok biztos ) Hozzank ide a Azsia Pacific regioba nem jott egy darab se es meg olyan hirek sem nem voltak hogy valakit erdekelt volna. En ugy tudom a nemetek befelyeztek felfuggesztettek a vele valo kiserletezest.
A nemeteknek torpedo teruleten van egy ujdonsaguk ami allitolag keszen is van. A lenyeg hogy nen csak az aktiv szonaral megy ra a hajora a celra hanem ha elveszti vagy megzavarodik melyik is a cel akkor lassuba kapcsolva atuszik a celnak velt hajo sodorvonalaban es azt elemezve donti el hogy az az o hajoja vagy csak egy csali es a sodorvonalat kovetve megy a cel utan. Igazi „elvezet” lehet bekapni egy talalatot a gephaz hajotengelyek hajocsavarok „magassagaban”
Kedves Kuruc….
Akkor találkozunk ott :-) :-) Egy jeges koktél megfelel? Argentina és Chile csak előretolt bázis. A StratCom-om Albániában lenne :-) :-) Oda építem a hadikikötőmet, ott építem meg a CVN-jeimet és az SSN-jeimet… Aztán nagyot nézhettek :-) :-) Molnitól veszek néhány Raptort is…. cserébe albán hightech áramlástani adatokért :-) :-) :-)
dudi
Azert ne higyj el mindent amit a wiki illetve az oroszok mondanak.
Mondtak ugye ok mar par erdekes dolgot csak az elmult par hetben honapban is ami altal az US NAVY nek ossze kene fosnia magat de valahogy megis ketsegeim vannak hogy azok a ladikok technologiak olyan szamban meglesznek.
:-)))
LJ
Tőlem kaphatnál a favellákból drogosokat ingyen, ak-val együtt :)
LT
Reszemrol OKE ! Talalkozzunk akkor a pingvin sorozoben kozvetlen a sarkifeny utan.
:-)))
Ok :-) :-)
Ivánék már a 80-as években megcsinálták az53-65 típusú nyomvezérlésű torpedót. Ez a torpedó, miután megtalálta a célhajó nyomvizét, irányába fordul és így közelíti meg. Úgyhogy a német cucc nem igazán eredeti, bár lehet, hogy jobb. Az én tudomásom szerint a Barracuda hadrendben van és marad is….
Sulyid, köszi az utánpótlást! Kaptok érte friss guanót :-) :-) :-)
Ugy tudom az 53-65 osnel nem valt be a dolog mert a vezerles analog volta miatt nagyon konyen zavarba jott.
A Barracudarol nekem az ucso infom 2006 os es pedig hogy fejlesztgetik fejlesztgetik de nem nagy lelkesedessel.
Es ez termeszetesen nem jelent semmit.
Igen az 53-65 vontatta maga után egy konténerben a számítógépet :-) :-) :-)
Asszem a CVN-ek ellen akarták alkalmazni Ivánék….
És akkor most komolyan: a HTKA olvasói közül ki ér rá egy kis világmeghódítós-baszóskardozós multira?
Lehet rola szó.
NagyMongol birodalmat úgy is felkell támasztani :)
Mondjuk annak is örülnék, ha a játékosok európába koncentrálódának, s akkor lehetne írtani egymást ezerrel:D
Hétvégén letöltöm. Multiba stipi stoti Magyaroszág.
Felőlem. :) Kb 200 országot lehet választani, akár Afganisztán is lehetsz… Én vagy Izrael, vagy Brazília…ha sok játékos lesz, akik európai országgal lesz, akkor stipi-stopi Ausztria…
Éredekes álláspont.
Én álltalába a tudatos munkának vagyok a híve.
Idő van. Ami könnyen jőn az könnyen is megy el.
Azért nekem is megvan a tervem az összes állam esetére:
Ha a brazilokkal vagyok, akkor szépen-lassan kiépítek egy brazil vezetésű összedélamerikai gazdasági és katonai szövetséget.
Ha Izraellel vagyok, akkor megpróbálom a mostani Izrael földrajzi helyzetéhez felküzdeni magamat.
Ha az osztrákokkal vagyok, akkor megpróbálok egy olyan erejű hadsereget kiépíteni, hogy bármikor elverhessem a magyarokat.
Ha támadsz akkor abba bele törik a fogad majd.
De ha lehet inkább kereskednék veled :)
Wass Albert Kard és Kasza művének szellemébe.
Bármely más ország estén is inkább béke politika. Munak és ész versenyébe akarok diadalt elérni.
monyok
Ki mondta, hogy támadnék? :)
Csupán mondtam, hogy akkora haderőt tartanék fent, hogy bármikor szétcsaphassalak majd… persze a kereskedésben is simán benne lennék, de azért az osztrák nagymacskák bármikor ugrásra készen lennének, ha esetleg túl nagy mozgolódás támadna a határ túloldalán…
OFF
Nem tud valaki egy jó manualt a fentebb kitárgyalt játékhoz?
Sajnos csak angol van… ott van a játék főkönyvtárjában a játék nevével megegyező nevű .pdf azt olvasd át!
Ui: Ezt vehetem jelentkezésnek? :)
Oh, köszi, észre sem vettem. Angol nem gond (annyira), most is épp egy angol versenyszabályzatot fordítok, igaz, kicsit nyögvenyelősen (online műszaki szótár rulez! :D)
A jelentkezés sajnos nem él, kolis proxy miatt a multis játékok nem játszanak (muhaha, milyen szóvicc :D)(vagy legalábbis eddig nem sikerült rájönnöm, hogy hogy lehet megkerülni).
Multi playert melyik szerveren fogjuk majd tolni?
Vagy HTKA keresztül kreálunk egy új szerevert a játékhoz.
GrGLy néz utánna melyik portot használja a játék és kérd a Rendszer gazdit hogy te fizikai ip-dnek engedje hogy használja azt.
Én is azt fogom tenni hétvége után.
Ha kel asztalt is borogatok.
monyok
A rendszergazdánk egy p*cs :D Ennél kisebb kérésekkel is zavart már el. Bááár ha szerzek egy baltám és elég szépen tudok nézni a bambi szemeimmel, talán meg tudom győzni… :D
Szeretnék rámutatni a tényre, hogy sulyid pajti törvények felett állat, de nem mindenki született ilyen kiváló helyzetbe innen, és alapvetően az oldal helyében a linket tartalmazó hozzászólst rövid úton törölném, mert már hallottam 20 éves nintendos játék ROMja miatt pereskedésről, egy tavalyi játék kalózterjesztését én legalábbis, mindenképp akadáloznám ilyen nyilvános helyen, elkerülendő az esetleges jogi problémákat… ez csak tanács volt, nem fenyegetés!
Veér István
Nem akarom védeni a torrent felhasználókat de letölteni nem bűn csak megosztani.
http://kacaj.blog.hu/2011/10/01/halalos_bun
http://www.demotivalo.net/view/10176/robin-hood
@VI: jó is, hogy szólsz, a délutáni rohangászásban elmaradt a link kigyomlálása.
—–
Szóval ez itt nem az Ádeni-öböl, ne tessék itt kalózkodni, me’ különben felhajózik a Dunán a Combined Task Force rendet tenni… :P
No, de komolyra fordítva a szót: tényleg ne!
Veer István te minta polgár.
A magad fajták miatt kerültbe a német parlamentbe egy szoftver kalózpárt.
Amely azt akarja elérni hogy a torrentezés legyen legállis.
Mivel minden fajta programnak a névleges értéke nagyok.
Kalózpártok az olyanok miatt kerülnek be akik letölteni szeretnek, de fizetni azért amit gyakran használnak már nem…
Én magam is aktív torrentező vagyok (nem is kicsi :) ), de ha valami tényleg kell, különösen ha multizni akarok vele, akkor megveszem, pláne az ilyen Supreme Ruler áru dolgokat, amiket 5-6000ft-ért be lehet szerezni. + soha a b. életben nem szavaznék kalózpártra, mivel még az LMP-nél is értelmetlenebbnek tartom őket.
Én a mintapolgár aki (pénzért) programozik, nem szeretem, ha a munkája gyümölcsét , vagy kollégák munkájának gyümölcsét kis tini lázadók jól ellopják, mert a névleges értéke szerintük ennyi vagy annyi. Ha névleges értéken akarod, várj 3-4 évet és vedd meg 1-3000 ftért a media marktban.
Egyébiránt én is torrentezgettem, torrentezgetek hébe hóba, bár leginkább régi filmeket, mivel az újak még a villanyszámlát sem érik meg többnyire.
Munkára lopott programot nem használok. Játszani nem sokat játszom, de főleg olyan régi játékokat, amit 1000 ftért megvettem, vagy képzeld ilyen történhet: baráttól megunás után kaptam… Nagyon jó régi játékok kaphatók olcsón, barátaitok meg talán még nektek s vannak!
Veér István
Képzeld el, nekem is van sok megvett eredeti játékom. Far cry 2, World in Conflict, Rainbow six széria… ha tetszik egy játék, akkor elmegyek a boltba és megveszem. Ha nem tetszik meg csak letörlöm a gépről, s láss csodát egy fillért se veszítettem, de lehet, hogy megismertem egy jó játékot, amit egy hónap mulva megveszek. Majd ha kapható lesz a SR:CW a magyar boltokban megveszem, de amíg nem lehet Mo-n kapni addig nem szerzem be eredetiben.
a varázsszó: STEAM ! régi játékokra GOG.com. Onnan van meg pl a Jagged Alliance 2. Szóval aki becsületes akar lenni, minden út nyitva áll előtte. Aki meg kicsit stiklizni akar, lelke rajta, de hogy nyilvános helyen hirdeti, majd megsértődik…
http://store.steampowered.com/app/73220/
itt kapható. Jó szórakozást.
+1 a Steamre. Érdemes figyelni mikor vannak akciós időszakok rajta, mert jó vételeket lehet csinálni. Én is így spájzoltam be egy nagy adag olyan játékot, amikkel korábban sokat játszottam.
Nézd Veér István.
A fontosabb porgamok nálam is eredetiek érsd tavaj 55000 ft köhöktem ki a Windos 7-re stb.
De ami hazánkba a minimál bér havi 200 euró egy átlag szoftver 20-40 euró mit vársz?
Aki 500 euró felet keres az már nem is panaszkodik.
Van elég ember aki megengedheti a magának hogy megvegye.
PTI-sek meg azért ne panaszkodjanak aki használható az jól keres.
Munka körötök meg egészség ügyileg veszélytelen.
A termelő munkára használható szofteverek minden képen védeni kell.
De nézd ott van a zene ipar, olyan pénzek forognak ott hogy egy átlag ember feles fogja mert életébe nem keres annyit, mint egyesek egy koncert turné alatt.
Számitógépes játékok a vírtuális valóság. Tudtommal nem haldoklik megélnek belőle. Nem beszélve arról hogy ez is mint a dohányzás, alkoholizmus mentális függőséget válthat ki.
VI
Valamiért nem rajongok a virtuális tulajdonlásáért a programoknak… ha játékot veszek, akkor az LEGYEN OTT A POLCOMON UTÁNA!
Jó, és akkor már cigit lopni vagy italt lopni etikus, mert szarrákerei rajta magát az dohánygyár/likőrgyár?
Amit én írtam: ha másolod/lopod, te dolgod, de nem kell ezt nagy büszkeséggel hirdetni, mert nincs mire. Vannak akik a semmiért nagyot akasztanak arrafele, de attól még lopás marad. Én nem lennék büszke rá, mert ez nem a jól megmutattam érzés.
Ez nagyon offtopic irányba megy, részemről ezzel befejezném. Nem azt mondtam, hogy ne azt használd, te dolgod, hanem hogy ne itt terjesszed a linket, mert ezzel ráadásul az oldal üzemeltetőit is bajba keverheted.
OFF OFF
http://oroszvilag.hu/?t1=posztszovjet_terseg_hirei&hid=2461
Steamnél igazad van, de gog-ról pl drm mentes egy exe-s telepítőt kapsz. Ez a játék ebbe nyilván nem esik bele, de ott fizikailag is birtoklod, csak ki kell írni egy lemezre.
Na jó akkor most hagyjuk a mindenféle jogi hercehurcát mert itt a fentebb említett játékot mindenki megvette már ugye.
Inkább sulyid kezd el felvázolni mikor, hogy fogunk multizni, magam részéről hétvégére gondoltam. Aztán majd élőbe elmagyarázol ezt azt.
Szóval én hivatalosan is jelentkezem aztán majd választok valami sehonnai bandát akiket a tisztes vereségbe vezethetek.
Chris
Antigua és Barbuda.
Chris
Valszeg Hamachi szeróval össze kötjük a gépeket, majd valamelyikőnk adja a szervert, s szétszivatjuk egymást. :)
Dudi
Mivel 1949-ben az brit fennhatóság alatt állt, így nem lehet választani. [a játékban mint brit kolónia van bejelölve].
Mindenkinek
Akit érdekelne egy kis világmeghódítós statégia az most írjon, vagy maradjon csendbe. Országot még nem kötelező választani… De Ausztria, Izrael és Brazília már előre levan foglalva!
Littlejohn
alfa
Valamint az atomhajtányos vadásztengók az ami part előtti parádézásra készültek. 90 után meg az oroszok kisebb gondja is nagyobb volt annál, hogy ott érvényesüljenek. Hazai vizekre meg jobb is, és olcsóbb is a dízel. 1990 után évi 17 – 18ról nullára csökkent a boomer őrjáratok száma. Nem kellett kisérő sem.
A nagy sebesség pedig arra is való, hogy kevesebb kelljen belőlük. Ugye, 1 atomos vadásztengó bevetési profilja úgy néz ki, hogy kifut Kamcsatkáról, átrobog a Csendes – óceánon, ott eltünik, és ott őrjáratozik 1 hónapig, aztán hazamegy. Ha a tranzit ideje 4 hétről 2 hétre csökken, máris 56 helyett csak 38ra van szükség. Ezek számított mennyiségek, bár az oroszoknak sose volt ennyi.
„Aztan a rogzitesi problemakat megoldottak az oroszok”
Állítólag német licensszel. Valami oldószeres gumival. Rettenetesen szoptak vele a munkások a darabolás előtti megnyúzással. Ajánlom az englishrussia idevágó bejegyzéseit.
Egyébként részemről valószínűleg valamelyik közel-keleti állam lesz a favorit.
Lehet Törökország, Egyiptom de majd látom semmi nincs köbe vésve még.
Aztán már csak meg kell szavazni, hogy EZ vagy a pokemon legye-e a HTKA nemhivatalos játéka. :D
Én a winfos xp-hez adott flipper játékra szavazok XD Szakmai gyakorlaton mindig azt szoktuk tolni… Az osztálybajnok 3,5 millió pontnál jár, nekem 1,5 millió a rekordom… XD
Ha közel-keleti országot választasz, akkor egy esetleges Török-Izraeli szövetségben még benne is lennék. :)