|

Nem lesz teherszállító a Typhoonokból

„A Typhoon-osztályú tengeralattjárók 2019-ig maradnak hadrendben. Jó modernizálási potenciál van bennük” – nyilatkozta az Orosz Haditengerészet parancsnoka, Vlagyimir Viszockij admirális 2010 májusának magasságában. Amit anno annak kapcsán idéztünk, hogy a világ legnagyobb tengeralattjáróit akkor 2019-ig tervezték hadrendben tartani. Bár konkrét felhasználási tervek nem láttak napvilágot.

Azóta elég nagy volt a csend ez ügyben, tehát csak annyit lehetett tudni, hogy a Bulava tesztekre átalakított/felújított TK-208 Dimitrij Donszkoj mellett a TK-17 és TK-20 egyrészt egy időre megmenekült a TK-12 és TK-13 sorsától, azaz a szétvágástól, másrészt, hogy nem lesz belőlük újból boomer, vagyis nem lesznek semmilyen SLBM hordozására átalakítva. Ez utóbbit egyébként már korábban eldöntötték, melynek kapcsán már 2008-ban felmerült az amerikai Ohio átalakítások mintájára egy esetleges SSBN-ről SSGN-é történő átépítés, mint a Typhoonok méreteiből magát elég jól adó lehetőség.

TK-208

A TK-208 Dimitrij Donszkoj – jelneleg az egyetlen hadrendben álló, speciális feladatkörre módosított Typhoon-osztályú SSBN ,

A norvég Barents Observer által vasárnap lehozott híranyag tanúsága szerint a két „munkanélküli” Typhoon állítólag az orosz fémipari óriás, a Norilsk Nickel fantáziáját is megmozgatta. Méghozzá olyannyira, hogy a nevéhez hűen a Barents-tengeri régió eseményeivel foglalkozó norvég webodal értesülései szerint a Typhoonok tervezőjével, a Rubin tervezőirodával is folytattak egyeztetéseket a hatalmas atom-tengeralattjárók teherszállító tengeralattjáróvá történő alakításának kivitelezhetőségéről.

Az elképzelések szerint a rakétatubusok eltávolításával egy cirka 15 000 tonna rakomány befogadására alkalmas raktér lett volna kialakítva. Ezt a Norilsk Nickel arra használta volna, hogy Ázsia legészakibb pontját képző, északi csúcsával az Északi-sarkkörön túlnyúló Tajmír-félszigeti nikkel bányáiból előásott ércből kinyert nikkelt szállítsa évszaktól függetlenül további kikötőkbe. (Feltételezem mondjuk Dudinka kikötőjéből, ahova a jelenleg a Jenyiszej-folyón juttatják el.)

A Rubin tervezőiroda szerint ha kell a Szeversztal és az Arhangelszk akár „tankhajóvá” is átalakíthatóak, ám civil célú felhasználásuk célszerűtlen – kommunikálta még korábban a Rubin igazgatója, Andrej Diachkov.

13 hozzászólás “Nem lesz teherszállító a Typhoonokból”

  1. Már néhány éve pedzegették a témát, sőt Zicherman István egyik könyvében már 2012-re ígért szerződést említ, de gondolom, hogy végül győzött a realitás:)

    Ugyanakkor az emberiség egy érdekes projectje lenne egy ilyen szállító kapacitás, amely a jég alatt is használható lenne, különös tekintettel a kiöregedő, sés jelenleg utánpótlás nélküli nagy jégtörőkre…

  2. A gond egy ilyen üzlettekkel az, hogy néha teljesen váratlanul csődbe mehat a cég és minden tulajdona átszállhat egy brazil/kínai/indiai vállalatla, amelyhez természetesen egyetlen titkosszolgálatnak sem lenne köze. =)

  3. „Ugyanakkor az emberiség egy érdekes projectje lenne egy ilyen szállító kapacitás, amely a jég alatt is használható lenne, különös tekintettel a kiöregedő, és jelenleg utánpótlás nélküli nagy jégtörőkre.”

    Hmm… az eddigi utolsó Arktyika osztályú atomjégtörő, az 50 Let Pobedy alig 3 éve állt szolgálatba:

    http://en.wikipedia.org/wiki/NS_50_Years_Since_Victory

    És idén tavasszal fektetik le a hajógerincét egy új, minden eddiginél nagyobb teljesítményű atomjégtörőnek, amelynek egyelőre még neve sincs. Elvileg összesen 3 egységet terveznek megépíteni belőle, 2020-ig…

  4. Teljesen fölösleges lenne. Egyrészt ott vannak a jégtörők, másrészt lassan nincs olyan valamirevaló hajógyár, amely ne gyártana és tervezne sarkvidéki környezetre optimalizált jégálló és jégtörő teherhajókat.

  5. A helyzet kissé bonyolultabb. Az út 1 részét folyókon kéne megtenni.
    A nagy jégtörőkhöz talán még hidakat is kéne bontani. a dudinkai bányák amúgy komoly kuriózumok. Emiatt működik sztálin Nagy Északi Vasútjának az utolsó működő vonala.
    Amúgy a tengeralattjárókról 1 alkalmas kikötőben (Murmanszkban) alighanem át kéne takni az ércet, mert aligha lenne polgári kikötő, ahova beengednének 1 atomtengeralattjárót.

  6. Ilyen vas ha polgári célokat is szolgálna akkor is orosz hadsereg kezében maradna.

    Más különben Kína rátenné a kezét.

    Nem is beszélve a reaktor hasadó anyag készletéről.

    Az inkább életképesebb hogy orosz haditengerészet nyugdíjazás vagy már nyugdíja tesztijeinek teremt könnyű munka lehetőséget.

  7. Semmilyen hidat nem kellene bontani, a folyót kellene kotorni gacsat ahhoz, hogy egy atommeghajtású jégtörő felhajózhasson Dudinkába:

    http://www.worldportsource.com/ports/portCall/RUS_Port_of_Dudinka_2550.php

    Hiányzik ugyanis vagy három méter ehhez. A Typhoonoknak meg öt, szal ők pláne nem tudnának felhajózni Dudinkához. Jelenleg egyáltalán nincs olyan orosz kikötő Murmanszktól keletre, amely egy Typhoon-t fogadni tudna. Hosszú távon talán Pevekben kialakítható lenne egy Typhoon-okat fogadni tudó móló. Viszont a közepes méretű a balti tengerre tervezett jégtörőknek ez egyáltalán nem akadály, azok pont beférnek ezekbe a kikötőkbe.