Egészen sci-fibe illő a BAE Systems egyik új fejlesztése, melyet helikopterek és szárazföldi járművek számára készít a brit vállalat. Az ADAPTIV névre hallható technológia a cég marketinganyaga szerint „láthatatlanná” teszi használóját az ellenség számára. Ez bizonyos értelemben tényleg igaz is: a rendszer egyrészt kamerák és digitális panelek segítségével a jármű külső felületére vetíti a mögötte lévő hátteret, másrészt pedig az infravörös tartományban is képes elrejteni viselőjét a keresők elől.
A BAE Systems svédországi komponense által Örnsköldsvikben fejlesztett és kipróbált ADAPTIV a szeptember 13-16. között, Londonban lebonyolított Defence and Security Equipment International Event rendezvényen mutatkozott be az érdeklődők számára. Itt Peder Sjölund programvezető mérnök elmondta: a teszteket egy CV90 harcjármű segítségével végzik, a sorozatgyártás beindítása pedig 2013-ra várható. Addig szeretnék némileg növelni a rendszer kapacitását, biztosítva ezzel a majdnem tökéletes láthatatlanságot.
Az ADAPTIV alapját egyenként 14 centiméter széles, hatszög alakú lapok alkotják. Ezekből körülbelül 1000 darab kell egy páncélozott gyalogsági harcjármű beburkolásához. Az általuk megjelenített képet több kamera biztosítja, melyek azt a térsávot veszik fel és vetítik ki az ellenség felé eső felületre, amit az alapesetben nem látna. A BAE szerint a technológia mozgó jármű esetében is működik, energiafogyasztása pedig nem kifejezetten magas.
Ezen felül bemutattak egy másik álcázó módszert is, mely az infravörös tartományban működő keresőket téveszti meg. Ehhez szintén a fenti lapok felhelyezése szükséges, azonban funkciójuk ezúttal megváltozik. Szabad szemmel látható kép helyett ugyanis hőjeleket bocsátanak ki. A környezet sugárzását detektáló szenzorok által irányított, hőmérsékletüket gyorsan változtatni képes lapoknak köszönhetően így infrakeresővel gyakorlatilag nem látható a jármű. A hűtéshez/fűtéshez szükséges energiát külön generátor biztosítja. A BAE szerint az optimális távolság, ahonnan szinte esélytelen a jármű valódi hőképének észlelése, 300-400 méter. Plusz opcióként lehetséges egy másik harckocsi, autó vagy bármilyen, hőjelet kibocsátó tárgy vagy élőlény „utánzása”.
A technológiát a cég mérnökei szeretnék átültetni a szárazföldi járművek és épületek mellett forgószárnyasokra is. Ez kissé bonyolultabbnak bizonyul, mint az előbbiek esetében, ugyanis nagyobb figyelmet kell fordítani az aerodinamikai jellemzők megváltozására. Sjölund szerint még néhány év fejlesztésre biztosan szükség van, hogy megtalálják az optimális álcázási szint/tömeg arányt. Egyelőre a rejtő lapok könnyített változatát tesztelik, de az eredményekről nincs bővebb információ.