A BAE Systems Land Systems South Africa nevével fémjelzett RG-xx MRAP-ek újabb tagja halad jó ütemben a csatasorba állíthatóság felé. A 8×8-as kerékképletű RG41-est 2008-ban kezdte el fejleszteni a BAE, míg első formális bemutatkozására tavaly nyáron, Párizsban, az EUROSATORY szakkiállításon került sor. Az RG41-es jelenleg Londonban, az éppen nagyban zajló Defence Security and Equipment International (DSEi) kiállításon tapogatható meg a védelmi szektorban utazók számára – nem is véletlenül a szakkiállítás szeptember 13-i nyitónapjára időzítette a BAE Systems az RG41-es sivatagi/meleg klimatikus viszonyok között végrehajtott teszteredményeinek bedobását.
Gondolom az csak természetes mindenki számára, hogy a BAE összegzése szerint az RG41 első nekifutásra és probléma nélkül vette az akadályokat, teljesítve a támasztott elvárásokat. A közelmúltban lezajlott próbákon problémamentesnek bizonyultak, és a vártnak megfelelően teljesítettek a jármú olyan komponensei, mint a meghajtás, a hűtőrendszer, illetve a belső tér légkondicionáló rendszere. A brit védelmi mamut szerint az RG41 sivatagos és köves terepen is megállta a helyét – mobilitása, üzemanyag fogyasztása, belső terének használhatósága a tervezetteknek megfelelően alakult. Így hát mi más is lehetne a véleményük, mint hogy a költségnövelő módosítási feladatok hiányában és a tervezés kezdetétől az árcédula figyelembe vételével tervezett RG41 a jelenlegi egyik legmegfizethetőbb 8×8-as a piacon.
„A szóban forgó kemény körülmények közti siker termékeink minőségének bizonyítéka.” – nyilatkozta Johan Steyn a Land Systems South Africa ügyvezető igazgatója. „Nagyon büszkék vagyunk erre az eredményre, és több, harci helyzetben is bizonyított RG termékünk után az RG41 az újabb példája annak, hogyan fokozza a BAE vevőinek biztonságát, miközben segíti őket feladatuk végrehajtásában.”
Ezzel kapcsolatban elmondható, hogy a dél-afrikaiak boszorkánykonyhája már kifőzött pár kiemelkedő aknavédelemmel rendelkező harcjárművet – MRAP témakörben mindenképpen előkelő helyet foglalnak el a globális piacon. Tessenek például a U.S Army és U.S. Marine Corps által rendszeresített RG33-ra gondolni. Az APC/IFV piacon kiélezett a verseny persze, erős konkurenciával, így legújabb harcjárművük kapcsán a BAE arra az álláspontra jutott, hogy egy olyan járművet kell megalkotnia a dél-afrikai csapatnak, mely a versenytársaknál olcsóbban tud legalább párban lévő képességeket biztosítani.
Ebből született tehát az RG41, mely a cél elérése érdekében egyrészt már kiforrott, kipróbált megoldásokra alapoz, másrészt ún. COTS (commercial off-the-shelf) komponensekből építkezik. Melyek közül ráadásul semmi sem esik az ITAR (International Traffic in Arms Regulations) alá, így az Egyesült Államoknak a legkisebb beleszólása sem lehet, hova kerül exportálásra a portéka, hiszen egyik eleme sem az amerikai védelmi piacra készült. Ez is célkitűzés volt.
Maga a jármű moduláris, konkrétan 5 szelvényre osztható fel, melyek tábori körülmények között is javíthatóak, elemeik cserélhetőek. Szintén ilyen körülmények közt alakítható a jármú védettsége is, mely a rendeléskor vevő igényeihez igazítható, de a BAR elmondása szerint alapesetben a NATO STANAG 4569 szabvány Level 4a és 4b szintje előírta védelmet teljesíti. A Level 4 kinetikai vonalon a 14,5-ös páncéltörő lövedékek megfogását, míg akna/IED vonatkozásban 10 kg robbanóanyaggal elpukkanásának elviselését jelenti – a kerék/lánctalp (4a), illetve a jármű közepe alatt (4b).
Ehhez azért „kell anyag”, ami magyarázat is az RG41 19 tonnás önsúlyára – ami összesen 30 tonnára nőhet, lévén a hasznos teher maximuma 11 tonna. Mindennek mozgatásáról egy, a jármű orrában, jobboldalt elhelyezett, 390 kW (523 LE) teljesítmény leadására képes erőforrás gondoskodik, melynek maximális nyomatéka 2 130 nm. Ezzel az RG41 alapvetően szinten van a versenytársakkal, és a legrosszabb esetben, azaz 30 tonnásra megrakva is 17,5 LE/t körüli fajlagos teljesítményt szabadít rá a tengelyekre. A felfüggesztés hidropneumatikus, a hátsó tengely opcionális kormányozhatóvá tételével pedig tovább javítható az alapesetben 19 méteres fordulókör.
A majdnem 15 köbméteres küzdőtérben összesen 11 főnek juthat hely, melyből 3 fő a jármű személyzete. A vezető értelemszerűen a jármű orrában foglal helyet, közvetlenül mögötte van a járműparancsnoknak a helye. Hogy a harcálláspontok situational awareness vonatkozásban úgymond a toppon legyenek, arról például gondoskodhat a BAE Systems LATIS (Local and Tactical Information System) nevezetű rendszere, mely körkörös lefedettséget képes biztosítani, degradált időjárási körülmény közepette is.
Az áráról lehet valamit tudni?
Na valami ilyesmit kéne nekünk is összerakni.
„The RG41 may be as much as 20 percent cheaper than competing vehicles, depending on what they are equipped with. About 80 percent of the content in the 19 metric-ton infantry carrier is sourced in South Africa, he said. Using the BAE platform could create 2,000 jobs”
(én) ennyit találtam – fontos talán az egyszerűsített logisztika is.
A program költség 580mill USD /4mrd Rand volt Szvsz.250-300 járműre, úgy tűnik…
MRAV-t leszámítva cserélhető konténeres , v. modul szerkezetű platformok sztem hozhatnának még hasonló érték-arányt amennyiben legkevesebb 8 személyesek azok is. – bár ennél is írnak 5 szelvényt de furcsa hogy nem szemléltetik
Tényleg nekünk is vmi ilyesmit kéne összehozni gyalogsági harcjármű téren :-)
Ezzel mar le lehetne valtani a BTR-eket. Esetleg ha modernizalni akarjak a magyar BTR szeriat, erdemes lenne ennek a motorjat beepiteni.
Csak ne modernizálják!
@Danger:
Mármint a Respirátor később hasznáhatná ennek a motorját ? – költői kérdés csupán
de a lényeg hogy előbb-utóbb mostanában egyébbként nem ártana elköteleződnünk egy reménybeli típus mellett, mert az se mindegy mikor kerülne gyártásba, vagy hogy épp megvan-e szükséges gyártási kapacitásuk.
1-2. rendszeresítőként is talán jobb pozícióból lehet kezdeni a tárgyalásokat /összehasonlítás hazai gyártóval, ?liszensz stb/. – egyszóval az időfaktor se másodrendű dolog olyan lassan teljesülnek a beszerzések (és-és a rendszeresítés se megy azonnal)
lehetőleg lemaradni se kéne semmiről, azt akartam mondani, azon nem múlhat (?)