A BAE Systems Land Systems South Africa nevével fémjelzett RG-xx MRAP-ek újabb tagja halad jó ütemben a csatasorba állíthatóság felé. A 8×8-as kerékképletű RG41-est 2008-ban kezdte el fejleszteni a BAE, míg első formális bemutatkozására tavaly nyáron, Párizsban, az EUROSATORY szakkiállításon került sor. Az RG41-es jelenleg Londonban, az éppen nagyban zajló Defence Security and Equipment International (DSEi) kiállításon tapogatható meg a védelmi szektorban utazók számára – nem is véletlenül a szakkiállítás szeptember 13-i nyitónapjára időzítette a BAE Systems az RG41-es sivatagi/meleg klimatikus viszonyok között végrehajtott teszteredményeinek bedobását.

BAE RG41 @ DSEi 2011 | Fotó: Peter Macdiarmid/Getty Images Europe ,
Gondolom az csak természetes mindenki számára, hogy a BAE összegzése szerint az RG41 első nekifutásra és probléma nélkül vette az akadályokat, teljesítve a támasztott elvárásokat. A közelmúltban lezajlott próbákon problémamentesnek bizonyultak, és a vártnak megfelelően teljesítettek a jármú olyan komponensei, mint a meghajtás, a hűtőrendszer, illetve a belső tér légkondicionáló rendszere. A brit védelmi mamut szerint az RG41 sivatagos és köves terepen is megállta a helyét – mobilitása, üzemanyag fogyasztása, belső terének használhatósága a tervezetteknek megfelelően alakult. Így hát mi más is lehetne a véleményük, mint hogy a költségnövelő módosítási feladatok hiányában és a tervezés kezdetétől az árcédula figyelembe vételével tervezett RG41 a jelenlegi egyik legmegfizethetőbb 8×8-as a piacon.
„A szóban forgó kemény körülmények közti siker termékeink minőségének bizonyítéka.” – nyilatkozta Johan Steyn a Land Systems South Africa ügyvezető igazgatója. „Nagyon büszkék vagyunk erre az eredményre, és több, harci helyzetben is bizonyított RG termékünk után az RG41 az újabb példája annak, hogyan fokozza a BAE vevőinek biztonságát, miközben segíti őket feladatuk végrehajtásában.”
Ezzel kapcsolatban elmondható, hogy a dél-afrikaiak boszorkánykonyhája már kifőzött pár kiemelkedő aknavédelemmel rendelkező harcjárművet – MRAP témakörben mindenképpen előkelő helyet foglalnak el a globális piacon. Tessenek például a U.S Army és U.S. Marine Corps által rendszeresített RG33-ra gondolni. Az APC/IFV piacon kiélezett a verseny persze, erős konkurenciával, így legújabb harcjárművük kapcsán a BAE arra az álláspontra jutott, hogy egy olyan járművet kell megalkotnia a dél-afrikai csapatnak, mely a versenytársaknál olcsóbban tud legalább párban lévő képességeket biztosítani.

Kukucs! ,
Ebből született tehát az RG41, mely a cél elérése érdekében egyrészt már kiforrott, kipróbált megoldásokra alapoz, másrészt ún. COTS (commercial off-the-shelf) komponensekből építkezik. Melyek közül ráadásul semmi sem esik az ITAR (International Traffic in Arms Regulations) alá, így az Egyesült Államoknak a legkisebb beleszólása sem lehet, hova kerül exportálásra a portéka, hiszen egyik eleme sem az amerikai védelmi piacra készült. Ez is célkitűzés volt.
Maga a jármű moduláris, konkrétan 5 szelvényre osztható fel, melyek tábori körülmények között is javíthatóak, elemeik cserélhetőek. Szintén ilyen körülmények közt alakítható a jármú védettsége is, mely a rendeléskor vevő igényeihez igazítható, de a BAR elmondása szerint alapesetben a NATO STANAG 4569 szabvány Level 4a és 4b szintje előírta védelmet teljesíti. A Level 4 kinetikai vonalon a 14,5-ös páncéltörő lövedékek megfogását, míg akna/IED vonatkozásban 10 kg robbanóanyaggal elpukkanásának elviselését jelenti – a kerék/lánctalp (4a), illetve a jármű közepe alatt (4b).

Ebben a formában nem biztos, hogy megfelel a szabvány bármelyik szintjének… :) | Összerakta: Michał Skorupka ,
Ehhez azért „kell anyag”, ami magyarázat is az RG41 19 tonnás önsúlyára – ami összesen 30 tonnára nőhet, lévén a hasznos teher maximuma 11 tonna. Mindennek mozgatásáról egy, a jármű orrában, jobboldalt elhelyezett, 390 kW (523 LE) teljesítmény leadására képes erőforrás gondoskodik, melynek maximális nyomatéka 2 130 nm. Ezzel az RG41 alapvetően szinten van a versenytársakkal, és a legrosszabb esetben, azaz 30 tonnásra megrakva is 17,5 LE/t körüli fajlagos teljesítményt szabadít rá a tengelyekre. A felfüggesztés hidropneumatikus, a hátsó tengely opcionális kormányozhatóvá tételével pedig tovább javítható az alapesetben 19 méteres fordulókör.
A majdnem 15 köbméteres küzdőtérben összesen 11 főnek juthat hely, melyből 3 fő a jármű személyzete. A vezető értelemszerűen a jármű orrában foglal helyet, közvetlenül mögötte van a járműparancsnoknak a helye. Hogy a harcálláspontok situational awareness vonatkozásban úgymond a toppon legyenek, arról például gondoskodhat a BAE Systems LATIS (Local and Tactical Information System) nevezetű rendszere, mely körkörös lefedettséget képes biztosítani, degradált időjárási körülmény közepette is.