|

Amerikai katonai gép GPS-ét zavarták meg az észak-koreaiak – Frissítve

Megdöbbentő, ám egyben gondolkodásra is késztető hír látott napvilágot nemrég a dél-koreai Chosun Ilbo napilap jóvoltából. Az újság állítása szerint Észak-Korea új módszert talált arra, hogy miként akadályozhassa meg a déliek és az amerikaiak felderítő bevetéseit. A kommunista államvezetés nyilván megelégelte, hogy a gaz imperialisták megállás nélkül járőröznek határai mentén, felfedve ezzel az ország minden titkát. Kidolgoztak tehát egy módszert – így a Chosun Ilbo -, mellyel hatékonyan zavarhatja az ellenséges szándékú felderítőket, és ki is próbálta azt.

Kissé megkésettnek tűnhet az információ, ugyanis az esetre elméletileg március 4-én került sor. A róla szóló jelentést Ahn Kyu-Baek, a Demokrata Párt egyik jogalkotója, s egyben a dél-koreai parlament Nemzetvédelmi Bizottságának tagja nyújtotta be a Honvédelmi Minisztérium számára. A dokumentum tanússága szerint nevezett napon, helyi idő szerint 20:30-kor egy, az Amerikai Egyesült Államok Hadseregének állományába tartozó RC-7B Crazy Hawk elektronikai felderítő/légi harcálláspont repülőgép emelkedett a levegőbe Dél-Korea egyik repülőteréről. Igen ám, de 45 perccel később kényszerleszállást kellett végrehajtania, mivel északi területről olyan mértékben sikerült megzavarni GPS rendszerét, hogy alkalmatlanná vált bevetésének folytatására.

Az Észak-Koreából, mobil platformokról sugárzott jelek több déli járőrhajót is megzavartak, valamint néhány polgári utasszállító is észlelte a szokatlan jelenséget a délebbre fekvő repülőtereken. Szöul állítása szerint az északi berendezések 50-100 km-es körzetben lehetnek hatásosak a globális helymeghatározó rendszerek zavarásában.

RC-7B Crazy Hawk elektronikai felderítő/légi harcálláspont repülőgép ,

A hír heves felháborodást keltett Dél-Koreában és az Egyesült Államokban egyaránt. Szeptember 10-én aztán – csitítva a kedélyeket – a Pentagon egy magát megnevezni nem kívánó tisztviselője hivatalosan tagadta, hogy ilyesmire sor került volna. Állítása szerint semmilyen bizonyíték nincs rá, hogy a fenti időpontban bármilyen amerikai katonai légi járműnek kényszerleszállást kellett volna végrehajtania. A hivatalos nyilatkozat mellett számos szakértő is kiállt, akik szerint elképzelhetetlen, hogy pusztán a GPS rendszer zavarása miatt egy repülőgépnek meg kelljen szakítania bevetését.

Az RC-7B egyébként az amerikai fegyveres erők kevésbé ismert típusai közé tartozik – ami nem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy mindössze öt darab létezik a de Havillan Canada Dash 7 alapján létrehozott repülőgépből. Működését és feladatkörét tekintve gyakorlatilag egy mini-JSTARS. Rendelkezik egy földi célok detektálására alkalmas szintetikus apertúrájú radarral, mellyel képes felderíteni az ellenséges szárazföldi erőket és követni mozgásukat. Ezt elektro-optikai és infravörös kamerák egészíti ki, valamint rádiókommunikációs és elektronikai felderítő/zavaró berendezések, amikkel képes az ellenséges kommunikáció lehallgatására.

UPDATE #1

A Pentagon hivatalosan még nem cáfolta a sajtóértesülést, ám egy belső illetékes elmondása szerint hamis az az állítás, mely szerint észak-koreai zavarás miatt kellett volna kényszerleszállást végrehajtania egy amerikai felderítőgépnek.

„Nem tudunk arról, hogy a jelzett időben vagy a jelzett helyszínen egy gépünknek is sürgősen le kellett volna leszállni külső behatás miatt.”

26 hozzászólás “Amerikai katonai gép GPS-ét zavarták meg az észak-koreaiak – Frissítve”

  1. „Megdöbbentő, ám egyben gondolkodásra is késztető hír”

    inkább az lenne a megdöbbentő, ami a szövegben is van. Miszerint a gps kiütése miatt egy repülő kényszerleszállásra kényszerül. Egy katonai. Egy bevetésen.

  2. gondolom mivel ablak már nincs a modern amerikai repülőkön, sem a klasszikus műhorizont, magasságmérő, miegymás, így a gps kiesése akkora veszélyt jelent, hogy ihaj. Ezek szerint ha esetleg valaki zavarná a gps-t, talán a bokorugróik sem tudnának mit tenni egy roham ellen?!?! :D

  3. Egy integrált avionikával rendelkező gép esetében a bevetéseket számítógépen tervezik meg, betáplálják a rendszerbe és lerepülik. Ha ezt megzavarják, akkor gáz van, mert a gép ugyan repülőképes és tud tájékozódni, de a bevetésnek a célpont/célterület pontos ismerete híján lőttek. Tehát megszakítás következik és leszállnak egy közeli (vagy a kijelölt) reptéren.

    A probléma egyszerűen kivédhető, vissza kell térni az An-26-osainkon is jól ismert navigátoros módszerhez, kell egy térkép, a gép navigációs berendezései (iránytű, műhorizont, INS), valamint egy navigációhoz értő ember, és már indulhatnak is. :)

  4. Ez vajon a GPS irányítású bombákat is zavarja? Ha igen, akkor a repülők navigációs rendszerének zavarásával együtt azért mégis csak jelentős fenyegetést tud ellensúlyozni. És ha Észak-Koreának van, akkor bizonyára Kínának is van ilyen, és megjelenhet máshol is pl. Iránban.

    Még ha nem is kell túlértékelni, de ha ez működik, akkor azért elég komoly kellemetlenségeket tud okozni.

  5. 80-100 km es hatotavolsagu GPS zavaro” Egy ilyenert sorban allnanak hogy barmiert megvegyek. Amugy meg ertelem szeruen nem muxik a dolog. A GPS adoantennakat amik altalaban a gepek tetejen vannak eleg nehez oldalrol nagy energiaval megvilagitani. Ha meg megis igy lenne akkor is eleg egy enyhe 3-5 fokos bedontes es az egesz gep arnyekolja az anttennat ugy hogy a muholdas adast viszont lehetove teszi.

    Roviden ez egy kamu kacsa vagy felrevezetes.

    Plane az Eszak koreai uberszuper elektronikai hadviseles ipar.

    Persze nemi kinai orosz behatas elkepzelheto de hat a fizika akkor is fizika marad.

  6. :D ha nincs sajat titkos mühódüjuk :) s akkor felulrol tudnak zavarni :P
    na jo csak kotekedek… Nem hinnem hogy van ilyesmi nekik… Amugy arrol mintha mar hallotam pletykakat hogy az oroszok probalkoztak mar ilyesmivel… Ez valos?

  7. aerophyl: „Kamu az egész. Nem kell minden sajtómarhaságot azonnal beszopni. A GPS csak az egyik (még csak nem is elődleges) navigációs eszköz.”

    +

    Veér hsze: „gondolom mivel ablak már nincs a modern amerikai repülőkön, sem a klasszikus műhorizont, magasságmérő, miegymás, így a gps kiesése akkora veszélyt jelent, hogy ihaj.”

    Kb ennyi. A csúnya/megdöbbentő, hogy htka lehozta…. mi ez Index?

    Kaktusz: A pogári GPS jelet nem nehéz zavarni/blokkolni, gyenge, megadott frekin müködik…. Katonai más kérdés az biztos modulált… Ettől még biztos készülnek rá kb mindenhol. A cél viszont imho nem a gépek hanem a gpst (is) használó preciziós fegyverek. Nem mindegy, hogy a CEP 1-2m vagy 10-20m.

  8. Szerintem az nem kamu, ha bedöglik a GPS, akkor megszakítják a küldetést, főleg ha elektronikai zavarást észlelnek.

    Ott lehet a hiba, hogy ezt azért nem kellene kényszerleszállásnak nevezni.

    De mondom: egy rutin-járőr repülésnél egy ilyen hiba után biztos hogy nem maradnak folytatni békeidőben, pláne azért se, mert az adatrögzítés egyik fontos eleme ugyebár éppen nem műkszik.

  9. Az jogos, hogy ezt nem kéne kényszerleszállásnak nevezni, ám ha több neves repülős/haditechnikai oldal is lehozza a nemzetközi médiában (pl Brazíliában nyomtatott magazint is működtetett Poder Aereo), akkor talán nem kéne minket szapulni azért, mert egy hírt előbb akartunk leközölni, mint a többi magyar média. Ebben benne van az is, hogy a másik fél cáfolja a dolgot. Ilyenkor elismerjük a dolgot és frissítjük a hírt, ahogy az most is történt.

  10. „Ha ezt megzavarják, akkor gáz van, mert a gép ugyan repülőképes és tud tájékozódni, de a bevetésnek a célpont/célterület pontos ismerete híján lőttek. Tehát megszakítás következik és leszállnak egy közeli (vagy a kijelölt) reptéren.”

    namost akkor ezek szerint a harcirepülő a küldetésen a célpontot/célterületet nem találja meg gps nélkül, ám viszont egy közeli (vagy kijelölt) repteret igen?
    hm.

  11. Ha jómagam kerülnék ilyen helyzetbe, amíg nem találom ki papír alapú eszközzel (gyk térkép), hogy merre van az előre kijelölt (vagy a legközelebbi) reptér, addig biztonságos terület felett köröznék, azonban arra semmiképp sem szánnám magam, hogy folytassam a bevetést, papíron előre meg nem tervezett útvonalat kezdjek el rajzolgatni és utána még le is repüljem azt…

  12. Kuruc71

    Már egyszer kértem de lehet,hogy elkerülte a figyelmed.
    Be tudnád linkelni a kengurus harcoló katonák fizikai alkalmassági követelményeit(ponthatárok,mennyiségek,időkorlát,mozgásmódok).Ilyesmire gondolok ha van:
    A “A fizikai követelmények teljesítménymutatóit tartalmazó táblázatok”
    című rész kell megnyitni a lap alján
    http://hekprev.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid=88

    Előre is köszönöm!

    Nem csak földön lehet GPS zavaró :)

    Az oroszoknak már 99-ben volt GPS zavaró eszközük(a Szerbek használták őket)de még Iraknak is 2003-ban(és ezek működtek is főleg az irakiak)…

  13. Puma. Pannon Puma

    Sok hozzászólásban berzenkedtem a nyugati elektronikai fölény túlbecsülése miatt. Most – persze ha igaz a hír – beigazolódott,hogy a kicsi sárgák is tudják használni az agyukat, még ha néhány millióan éhen is halnak miatta !
    Az amerikai reakció tipikusan oroszos : a mi technikánk nem lehet rossz, tehát vagy az időjárás az oka vagy nem történt semmi !

    E hír is azt bizonyítja,hogy egy háború esetén – mindkét oldalról – komoly meglepetésekkel kell számolni.

    Szerintem a zavaró minden bizonnyal Kínából származik, és ezért is jó terep Korea, itt sok mindent élesben lehet kipróbálni !

  14. Nos azt hiszem kicsit elvagytok maradva, no de sebaj. Amikor nem is olyan régen Iránban lelőttek pár USA robotrepülőgépet a fórumokon azt írták hogy megzavarták a kommunikációs, navigációs rendszerét majd a felküldött elfogó gépágyúval óvatosan leszedte hogy lehetőleg minél több maradjon meg belőle. Nos volt egy linkem a fórumon keresztül az Iráni elektronikai gyárhoz és ezt találtam GPS zavarás szintjén:
    http://www.ieimil.ir/content/gps-jammer-gpsj-10
    http://www.ieimil.ir/content/gps-jammer-gpsj-25
    http://www.ieimil.ir/content/gps-jammer-gpsj-50
    Miután Irán és Észak Korea között van némi kapcsolat, gondolom nem kell nagy ész eldönteni hogy valós lehet a történet. A fórumon az Irániak azon élcelődtek hogy az USA pilóták haza se találnának GPS nélkül. Ami ugyan nem igaz de, valljuk be van némi alapja.

  15. Phoenix, nem nektek szánt kritikának szántam a hozzászólást, valszeg nem ti fordítottátok rosszul a kényszerleszállás kifejezést, a nemzetközi sajtó is igyekszik feltűnő témát feldobni.

    Amúgy egy nagyon érdekes téma került ezzel napvilágra!
    Eddig a GPS zavarásról nagyon kevés adat van, márpedig a közeljövő harcászatában kiemelt jelentősége lesz ennek, főleg annak ismeretében, hogy a célra juttató eszközök jelentős részét igyekeznek ilyen vezérléssel ellátni. Mit ér egy olyan harckocsi elhárító lövedék, amely a finom korrigálás helyett 20 m téveszt? Gyakorlatilag marad a hagyományos pontosság.
    A pilóta nélküli gépek jövőjét is alapvetően fogja meghatározni a GPS vétel állandósága, és tökéletessége – legalábbis nehezen hiszem, hogy csak képernyő előtt ülve komoly bevetéseket lehet levezényelni…

    Azt meg végképp nem hiszem, hogy a katonailag potens vagy arra törekvő országok ne agyalnának a rendszer zavarásán.

    Arra emlékeztek, hogy az USA anno Európát is kvázi „megfenyegette” hogy amennyiben érdeke fűződik hozzá, hozzáférhetetlenné teszi egy háborúban a műholdjait?

  16. Puma. Pannon Puma

    „Arra emlékeztek, hogy az USA anno Európát is kvázi “megfenyegette” hogy amennyiben érdeke fűződik hozzá, hozzáférhetetlenné teszi egy háborúban a műholdjait? ”

    Ezért épül a Galileo rendszer. Na, ez sem tetszik az USA-nak ! Ja, Kína is saját GPS rendszert fejleszt.

  17. azért a GPS zavarás nem olyan nagy szám, de azt is figyelembe kell venni, hogy a zavaró forrást könnyen lehet lokalizálni… Tehát az sem csodafegyver. odaqrni egy anti-radiation rakétát és öröm. Az autonóm robotrepülők tervezésénél meg ez is egy szempont lesz. Őszitnén szólva ez rég óta ismert probléma, volt is itt régebben egy hsz-ben egy linkelt cikk/taulmány egy USA hadgyakorlat kiértékelésről, ahol a még integráltabb vezetési rendszerű, de kisebb autonómabb csapatok nagyjából házták a várt eredményt a gyakorlaton a „hagyományos” csapatok ellen, de már ott felmerült, hogy így is túl kiszolgáltatottak a technikának, és nem biztos, hogy az a megfeleő irány… Ismert probléműák ezek, de ez is oyan, mint az iparban, hogy 5-10 év átfutása is lehet, és lehet, sőt valószínű, hogy már évek óta dolgoznak a megoldáson. Nem feltétlen csak techikain, de módszertani oldalon is…

  18. Amit kuruc71 írt a repülőgép tetején elhelyezett antennákról, könnyű leárnyékolhatóságról földi jelekkel szemben az sajnos nagyon kezdetleges. Hullámterjedési szempontból semmi akadálya sincs, hogy egy 50…100 km-ről kisugárzott tetszőleges teljesítményű földi jel (fölsi adónak nincs tömeg és teljesítménykorlátja, míg egy műholdnak nagyon is van) sokkal erősebb legyen a gép tetején mint a sokszáz kilométerről kisugárzott amúgy is gyengus jelecske (mivel a műhold alapvetően kis teljesítményt sugároz ki, súly és energiaellátási korlátok miatt)
    Tény, hogy az oraszok szállítottak Iraknak ilyen eszközöket de ezek kis teljesítményűek, kis hatótávolságúak voltak és az amerikaiak, ahogy Veér István is írta, felderítették, ártalmatlanították őket. Túl keveset kaptak, ahhoz hogy folyamatosan zavarjanak velük..

  19. „A célterület ellenséges területen fekszik, a reptér viszont hazai pályának számító dél-koreai földön.”

    tegyük fel, hogy vastagon felhős az ég. Ez elő szokott fordulni a katonáknál.
    Ekkor a fenti két eset közt mi a különbség navigáció szempontjából?