Most már elmondható, hogy kétéves rendszerességgel megrendezik lengyel barátaink a radomi airshow-t. Az elmúlt két alkalommal katasztrófák árnyékolták be a rendezvényt, ám idén szerencsére megtört a jég és eseményektől mentesen, ragyogó szép időben bonyolították le a kétnapos eseményt.
Az előzetes tervekben idén is szerepelt egy-két kuriózum, azonban már magáért a lengyel légierő gépeiért is érdemes volt kilátogatni kissé hosszadalmasan megközelíthető közép-lengyelországi városba. Itt tenném hozzá, hogy bele kell húzni az építőknek, mert jövő évben az ország – Ukrajnával közösen – labdarúgó EB-t szervez, ellenben a Radomtól kicsivel több, mint 200 km-re található Krakkó városáig még mindig három óra körül van az út, az ország többi részéről nem is beszélve.
Magáról a repülőtérről elmondható, hogy nem éppen ilyen rendezvényekre lett kitalálva. Az egész esemény nagyon szembenapos volt, nemhogy fényképezni nem lehetett normálisan, de az ember szeme egyszerűen belefáradt, hogy a tűző nap előtt repkedő fekete pontokat bámulja. Pont ezért dél magasságában úgy döntöttünk, hogy inkább a kinti részen keresünk valami jobb helyet. Mivel a rendőrök az egész déli utcát lezárták, nagy kalandok árán sikerült a keleti végére eljutni a reptérnek, ahol a repülő program egy részéről lemaradtunk, de bizonyos gépek pont a fejünk felett fordulóztak és tisztán gyönyörködhettünk a leszálló gépek látványában. Az biztos, hogy ez sem volt az ideális helyszín, legközelebb máshol próbálkozunk.
A szervezésről elmondható, hogy a parkolással, bejutással nem volt gond. Előbbiért mi egyik oldalon se fizettünk semmit, nem tudom ez másnak jelentett-e kiadást. Ellenben az idegen nyelv ismeretével megint hadilábon álltak. Nem várom el egy rendőrtől, hogy perfekt angol legyen, de legalább a fontosabb áteresztő pontokhoz, bejáratokhoz állítsanak oda diákokat, akik segítenek fordítani. Olyan egyszerű lenne. Az országot járva azt tapasztaltuk, egy bizonyos korosztálytól egész jól beszélnek, legyen az Mekiben felszolgáló, Krakkóban büfés, vagy a reptér kerítése mellett alkalmi spotter ismerős. Tessék használni a fiatalok tudását!
De a sok duma helyett inkább lássuk képekben az izgalmasabb pillanatokat.
Kezdjük a szervezők különlegességeivel, amelyekből idén még gazdagabb volt felhozatal, mint két éve.
A tisztelgő repülés az Iskry kötelékkel és SW-4-es helikopterekkel kezdődött, majd szállítórepülőkkel folytatódott. Kicsit hiányoltam a Mil iroda gépeit ebből a programból. A sugárhajtású technika első szereplői az F-16-osok voltak a legkülönfélébb konfigurációban. A vezérgép külső pilonjain Sidewinderek és póttartályok, másik három gépen csak szárny pótosok és pilonok, egy gépen törzs alatti tartály volt, míg a hatodik csak pilonokat hordozott tökök nélkül.
A következő köteléket már messziről kiszúrtuk, a MiG-29 ugyanúgy füstöl Lengyelországban, mint ahogy itthon tette azt. Hat gép a levegőben! Mikor voltunk mi erre képesek utoljára MiG-ekkel...?
A harci gépek utolsó köteléke nosztalgikus feelinggel. A hat Szu-22-es igazi hidegháborús hangulatot idézett. A lengyelek csak ebben a három kötelékben 18 harci gépet emeltek a magasba, igazi potenciál Közép-Európában, amely a tőlük keletebbre fekvő országokat is óvatosságra inti.
Az F-16-osok és MiG-29-esek légiharc bemutatót tartottak. Fotózás szempontjából (számomra) kicsit magasan repültek, de az élvezeti értékéből ez semmit nem vont le.
Megérkezik a reptér fölé a várva várt Szuhoj géppár. A vezér hátranyilazva, a kísérő oldalra kiterjesztve mutatja gépét. Sajnos a technikámnak nem tett jót a hatalmas pára. Szembefény + pára = gyilkos párosítás...
A két Fitter áthúzása. Bemutatójukat infracsapdákkal tették látványosabbá.
A géppár egyik tagja ismét "támadásra" fordul. Ha még egy-két üres rakétablokkot is felraktak volna... :-)
Leszálló konfigurációban érkezik a fejünk fölé. Amíg a legtöbb korszerűbb típus legtöbbször a kerítésnek belül hajtotta végre a szűkebb fordulókat, addig a Szu-22-esek "kisodródtak" a fejünk fölé
A MiG-29 szóló megérkezik. A lengyel gépek nem Radomból hajtották végre a repüléseket, amely kicsit csalódást keltő. A Fulcrum egy kétüléses, díszfestésű változat volt, amellyel jóval egyszerűbb programot repülte, mint amit megszokhattunk. Egyébként is a lengyel bemutatókra szerintem jellemző volt a biztonság. A kötelékek és a képességbemutatók is relatíve nagyobb magasságokban lettek végrehajtva.
Orlik leszálás közben. Alkalmi lengyel ismerősömet azzal ugrattam, hogy ők egy gazdag ország, mivel két köteléket is fenn tudnak tartani! :-)
Egy másik kép az egyik Orlikról, a hátsó ülésben fényképező pilótával. Miért nem lehet ebből a perspektívából készült képekkel a neten találkozni?
Bár nem hivatalos lengyel légierő, de ide rakom. Nem is tudok mit mondani. Még mindig fáj a HA-UTI emléke...
Szerencsére a lengyelek gépe szép állapotban van. Megmutatta magát felülről és alulról is
Két éve csak a földön sikerült megnézni a Parti Őrség M28 gépét. Idén sikerült leszállás közben is lencsevégre kapni. Sokan nem becsülik ezeket a kisegítő gépeket, pedig a légierő ezek nélkül semmit nem ér
Miattatok mentem! Számomra a Lengyel Haditengerészet helikopterei voltak a legnagyobb durranások. Mindig jó érzés új, eddig nem látott típusokkal találkozni. Külön emeli a fényét, ha idősebb csatalovakról van szó. Bár nem lelkesedem a kifestett gépekért, de a Mi-14-es cápafoga bőven belefér a korlátokba. Meglepő volt a nagyon magas felépítése, azt hittem sokkal jobban hasonlít a Mi-8/17-es családhoz, de egy teljesen más gép állt előttem
A másik "célpont", az SH-2 Seasprite volt. A hatvanas években kifejlesztett amerikai típus sokkal kisebb volt, mint gondoltam, ez főleg a rotorokra esetében volt feltűnő
A Szu-22-est a földön egy feketére festett példány képviselte. Mondjuk én egy hagyományos verziónak jobban örültem volna...! Legalább NIR konténert és géppuskakonténert felszereltek rá
Végre egy "tiszta" lengyel MiG-29. Nyitás után rögtön a statikus sorra mentem és a két évvel ezelőttihez képest sokkal szervezettebb látvány fogadott. Nem engedtek be tömeget, hátulról sütött a nap és szép állapotban voltak a gépek
A legújabb szerzeményt egy kétüléses változat képviselte légiharc fegyverzettel, CFT tartályokkal és Sniper konténerrel
Nem értettem a Krakkóból érkezett An-2-es sárkányos festését. Aztán vasárnap ellátogattunk a városba megismertem a legendát és minden megvilágosodott... Az biztos, hogy jól mutatott a régi kávédarálón
Minden ország iparának egyik mérőszáma lehet, hogy képes-e repülő eszközt előállítani. A lengyelek képesek erre, a saját fejlesztésű SW-4 könnyű helikopter és a W-3 mellett ma már az S-70i változatot is gyártják. A repülőnapon külön területen mutatták be a gépeket az AW-139-essel együtt
A hazai gépeken kívül természetesen számos ország több tucat repülőeszköze is bemutatkozott az airshow-n. A következő képeken ezek közül mutatunk be néhány érdekesebb pillanatot.
A legkülönlegesebb pillanat a díszfestésű AWACS áthúzása volt. Sajnos mindössze egyszer repült át kieresztett futókkal, leszálló konfigurációban, lassan forgó tányérral
A leghangosabb bemutató és a legjobb felszállás díját a görög F-16-os érdemelte ki. Felénk ritka madár, amely speciálisan festett CFT-vel érkezett a repülőnapra. Nekem nem nagyon tetszett, de ez szubjektív. Az látható, hogy a görögök megpróbálnak felzárkózni a "nagy" F-16-os szólókat repülő országok közé. Kicsit epésen megjegyezném, a mi pénzünkből. Amelyik ország ilyen mélyen van, ne szólózgasson...
Az USAFE színeit két A-10-es, egy C-21 és egy C-130J support gép képviselte. Utóbbi nem volt kiállítva, csak a párán sejlett át a sziluetje a reptér túlsó feléről. A jenkik hozták a minimum követelményt
Külföldön ritkán látható ez a horvát Mi-8MTV-1
Nagy izgalmakra nem ad okot, de meglehetősen ritka madár a dánok AS550 helikoptere is
A németek kivételesen most együléses Eurofighterrel képviseltették magukat. A gépet a statikus soron lehetett megcsodálni. A kép pénteken készült az érkezéskor. Ezen a napon egyébként már nem sok gép szállt le, főleg szerdán és csütörtökön jöttek a vasak és a péntek a gyakorlásé maradt. Hiába! Nem lehet elég korán kiemenni
Egy kicsit nagyobb madár, de szintén ritkaság mifelénk, a török légierő C-160 Transall szállítógépe
Tavalyi kecskeméti szereplés után, nekem a második alkalom volt AMX-et látni. Most is nagyon tetszett ennek a kicsit elfeledett sorsú zseb-Tornadonak a bemutatója
Az M-346 a levegőben. Gondolom jól jönne az olaszoknak, ha sikerülne az egyik európai középhatalmat megnyerniük a típussal
A marketing a földön is ezerrel nyomult. A típus a lengyel gyártású helikopterek mellett kapott helyet, kvázi előrevetítve a későbbi gyümölcsöző együttműködést az előállításban
Nagyon vártuk az ukrán légierő gépeit, de végül csak pénteken este érkeztek, amikor már távoztunk a kerítés mellől. Ekkor egy Szu-25UB és egy An-26 sorolt leszálláshoz, a nagy durranás Szu-24 otthon maradt. Ez a kép már egy bevásárló központ parkolójából készült a megközelítést végző "Békalábról"....
... hogy másnap a statikus sor szállítógépek felőli oldalának legvégén láthassuk viszont. Elhelyezését korántsem lehetett ideálisnak nevezni. A kordon közel volt és gépet elölről nem lehetett fotózni. Egyébként nagyon szép állapotban volt, makulátlan külső jellemezte és egy még elviselhető méretű kis festés díszítette az orrát
Legvégül lássuk a magyar felhozatalt, amelyet egy An-26-os mellett a 42-es oldalszámú Gripen képviselte teljes légiharc fegyverzetben. Itt jegyzem meg a magyar An-26-os érkezése kicsit fura volt, nagyon élesen, röviden fordult rá a pályára, el is tűnt először házak mögött. Végül behúzta a futóját és ment még egy kört. Így volt-e tervezve, vagy valami malőr? Nem tudom, de kicsit ilyesztő volt
Griffmadarunk később a statikus soron volt megtekinthető. Én a magam részéről teljesen egyet tudok érteni a jelenlegi hozzáállással, mi szerint nem erőltetjük a demózást és csak statikus sorra küldünk gépeket. Ezzel megfelelünk a protokolláris követelményeknek és látható, a felfegyverzett gépekkel ki is teszünk magukért. Ugyanakkor nem vállaljuk túl magunkat, a minimális kiképzési időt arra fordítjuk amire kell
A karmaink közelről. Bárki láthatja, hogy közép-európában az egyik legütőképesebb légiharc fegyverzettel rendelkezünk. Már csak a kiképzési szintet kell megtartani és figyeljünk már kicsit arra a szárnyvégre. Nem kell feltétlenül széthajtani a gépet, amikor tudjuk, hogy nem tesz neki jót ott az a Csörgőkígyó
Régebben a repülőnapok csúcspontja egy-egy kötelék repülése volt. Ma már elképzelhetetlen 2-3 kötelék nélkül egy nívósabb airshow. Sose rejtettem véka alá, hogy engem különösebben nem kötnek le ezek az akrobata mutatványok, bár némely nézőpontból kifejezetten látványosak tudnak lenni. Az azért fura, hogy szinte több kötelék, mint szóló gép repül. :-) Az összefoglalónk végén lássuk mely kötelékek képviseltették magukat a radomi repülőnapon.
A lengyelek az Orlik...
...és az Iskry köteléket is felvonultatták
Számomra leginkább a Wind of Storm kötelék volt fogyasztható. A horvát gépek festése elviselhető, tökéletesen illik egy motoros kiképzőgéphez. A programjuk kifejezetten tetszik, a típus adottságai miatt kevés a holtidő. Mintha Mustangok kötelékeznének
A hangosabb bemutatókról a svájciak...
... az olaszok...
... és a franciák gondoskodtak. Pénteken ez a kötelék kb. egy órát fenn volt gyakorolni
Legvégül ez utóbbi kötelék egyik leszálló gépével búcsúzunk Radomtól. Este hat után már alacsony szögben érte a lenyugvó nap, kihangsúlyozva a szép színeket. Köszönjük a szervezést, reméljük két év múlva ismét mehetünk
Lehet ám okunk irigykedni a lengyel tesókra nem csak a technika miatt! Köszönjük a beszámolót! Remek írás, mint mindig!
Inkább vinnénk 4 gyakorló 120-ast és egy törzstartályt, a két winder helyet…
Nagyon igaz, hogy nem kellene erőltetni a szárnyvéget és hogy legalább négy szárnytartót szerványolni kellene a készültségi géphez/gépekhez…
Feltéve ha megéljük, hogy két gép adj majd nálunk is keszit.
dudi!
Nekünk JAS-39C/D EBS HU Gripen gépeink vannak. Ezek 10 éves A verziók szárnyait kapták meg. A cseheknek is hasonló gépeik vannak, s náluk már jelentkeztek hajszálrepedések a szárnyakban, s azok a gépek is a szárnyvégen hordozzák a windereket!
Ha vigyázni akarunk a gépeinkre, akkor sokkal olcsóbb – hosszabb távon is, főleg, ha 2016 után hosszabbítunk vagy vásárlunk, ebbe azért most ne menjünk bele – venni/rendszeresíteni 2-4 darab szárny alatti indítót a Sidewinderekhez, – kevesebb terhelést kapnának a szárnyvégek – mint később fizetni szerkezeti megerősítésekért vagy ne adj Isten szárnycseréért. Tudom, hogy háborús helyzetben ez nem kivitelezhető, de most ilyen helyzet nem áll fenn.
E mondhatni filléres beruházás – igaz ez nézőpont kérdése – de néhány kellemetlen meglepetésnek elejét lehetne venni ezzel az egyszerű lépéssel.
dudi!
Igen például az F-16-nál az izraeliek fent hagyták, mikor az iraki atomerőművet támadták, pont emiatt…
A mi Gripenjeinknél a fenti okok miatt indokolt lenne a pilonok rendszeresítése. Az as-ben olvastam.
A szárnyvégen lévő rakéta csökkenti a gép légellenállását(valamit a légáramlatokon javít)ezzel együtt a szárny terhelését is.
A Griffen az utóbbi sajnos nem igaz, sőt. Amennyire emlékszem a rolleronok és az áramlás álatal gerjesztett vibráció erősen csavarja a szárnyat és eszi az élettartamot.
„A Griffen az utóbbi sajnos nem igaz, sőt. Amennyire emlékszem a rolleronok és az áramlás álatal gerjesztett vibráció erősen csavarja a szárnyat és eszi az élettartamot.”
85,3 kg a Winder ezzel szemben 87,4 kg az IRIS-T… Ha csak ebből indulunk ki akkor nem biztos hogy jó megoldás. Hogy aerodinamikailag javítana e valamit az említett problémán, őszintén megmondom nem tudom. A súly mégis csak súly…
Rövid, közép távon kellenek azok a pilonok, jó megoldások lennének, talán még hosszú távon is. Az igazi orvosság új szárnyak lennének,de erre talán kár szót is pazarolni…
Nem a tömeg a bibi, a rolleron. Az Iris-T-n nincs tudtommal ilyen. Viszont az üzemeltetés kultúrát nem így kellene kiváltani. Tessék leszedni azt a kurva rakétát, ha nem kell és nem azt felvetni ötletként, hogy vegyünk valami újat. Agyrém…
Néhány dolgot pontosítanék.
1, „négy szárnytartót szerványolni kellene a készültségi géphez/gépekhez…”
Minden gépen ott van a négy szárny alatti tartó.
2,”A cseheknek is hasonló gépeik vannak”.
Nem, nekik teljesen új gyártású, nem EBS HU verziók vannak. A repedésekről nem hallottam, egyelőre 200 óránként kell ellenőrizni a szárnyvégek belső szerkezetét, hogy vannak-e repedések.
3, „venni/rendszeresíteni 2-4 darab szárny alatti indítót a Sidewinderekhez, ”
Megvannak az indítósinek
4,”indokolt lenne a pilonok rendszeresítése. Az as-ben olvastam.”
Az AS-ban ilyet nem olvashattál. Tisztázzuk: a pilon a szárnyon lévő fegyverzet felfüggesztő, erre szerelik az indítósint. stb.
aerophyl!
Rendben akkor pontosítsunk, kiindulba abból, hogy emberek vagyunk és tévedhetünk:
– akkor legyen az a pilon indítósín. S ha jól emlékszem volt – reméljük már nincs iylen Griffünk – egy gép, amin csak két szányalatti pilonnal repült…
– az igaz, hogy a cseheknek új gépeik vanna, ebben tévedtem elismerem. De ez újfent felveti a kérdést, és a problémát a mi gépeinkkel kapcsolatban amiről beszélünk!
– azt állítod hogy megvannak az indítósinek. De a szárny alatti tartókra is? – természetesen a Windernél tartunk még most is.
– igen összekavartam a sint és a pilont. Elnézést.
Az as-ben pedig igen is olvashattunk a szerkezeti problémákról. Pontosítva – s ezt itt nem a reklám helye – 2009/2-es szám 12. oldalán!
Egy szó mint száz, jó lenne, ha a szárny alatti pilonokra kerülnének a készültségi gépek Winderei, mert nem csak ma kell bemutatózni egy géppel, hanem holnap és azután is keszit kell vele adni, s még van egy csomó más feladat is, amihez 100%-os technika kell. Lehet hogy kevég gépünk van, de azokak legalább becsüljük meg!
Miért winderek? A szárny alá AMRAMM vagy annak gyakorló változata való. Igazából szégyen gyalázat, hogy a törővégen csak Winder lehet, de AMRAAM nem. A gép csapásmérő + pótos konfigban csak winderreal bír. Ez a ’70-as években és ’80-as évek végén még elment. Ma ez egy multirole vadásznál számomra a nem túl acélos kategória, és akkor még enyhén fogalmaztam…
A weboldal sütiket alkalmaz a jobb használhatóság és a nagyobb felhasználói élmény érdekében a részletes adatkezelési tájékoztatónkban rögzítettek szerint. EngedélyezemNem engedélyezemAdatkezelési tájékoztató
Cookie beállítások
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Erősen irigykedünk! :D
Lehet ám okunk irigykedni a lengyel tesókra nem csak a technika miatt! Köszönjük a beszámolót! Remek írás, mint mindig!
Inkább vinnénk 4 gyakorló 120-ast és egy törzstartályt, a két winder helyet…
Nagyon igaz, hogy nem kellene erőltetni a szárnyvéget és hogy legalább négy szárnytartót szerványolni kellene a készültségi géphez/gépekhez…
Feltéve ha megéljük, hogy két gép adj majd nálunk is keszit.
Micsoda fustot ereget a ket Mig-29-es az F-16-okhoz kepest…
Jo kis besamolo, Gratula!
Hornet102
Hogy érted,hogy nem kéne erőltetni a szárnyvéget?
dudi!
Nekünk JAS-39C/D EBS HU Gripen gépeink vannak. Ezek 10 éves A verziók szárnyait kapták meg. A cseheknek is hasonló gépeik vannak, s náluk már jelentkeztek hajszálrepedések a szárnyakban, s azok a gépek is a szárnyvégen hordozzák a windereket!
Ha vigyázni akarunk a gépeinkre, akkor sokkal olcsóbb – hosszabb távon is, főleg, ha 2016 után hosszabbítunk vagy vásárlunk, ebbe azért most ne menjünk bele – venni/rendszeresíteni 2-4 darab szárny alatti indítót a Sidewinderekhez, – kevesebb terhelést kapnának a szárnyvégek – mint később fizetni szerkezeti megerősítésekért vagy ne adj Isten szárnycseréért. Tudom, hogy háborús helyzetben ez nem kivitelezhető, de most ilyen helyzet nem áll fenn.
E mondhatni filléres beruházás – igaz ez nézőpont kérdése – de néhány kellemetlen meglepetésnek elejét lehetne venni ezzel az egyszerű lépéssel.
Hornet102
A szárnyvégen lévő rakéta csökkenti a gép légellenállását(valamit a légáramlatokon javít)ezzel együtt a szárny terhelését is.
dudi!
Igen például az F-16-nál az izraeliek fent hagyták, mikor az iraki atomerőművet támadták, pont emiatt…
A mi Gripenjeinknél a fenti okok miatt indokolt lenne a pilonok rendszeresítése. Az as-ben olvastam.
A nyitókép 6 F-16-osából kettőn célzókonténer is volt.
A vezérgépen és a (szemből nézve) jobb első kísérőjén. Látszik a fotón.
A szárnyvégen lévő rakéta csökkenti a gép légellenállását(valamit a légáramlatokon javít)ezzel együtt a szárny terhelését is.
A Griffen az utóbbi sajnos nem igaz, sőt. Amennyire emlékszem a rolleronok és az áramlás álatal gerjesztett vibráció erősen csavarja a szárnyat és eszi az élettartamot.
„A Griffen az utóbbi sajnos nem igaz, sőt. Amennyire emlékszem a rolleronok és az áramlás álatal gerjesztett vibráció erősen csavarja a szárnyat és eszi az élettartamot.”
Megoldás: IRIS-T-t kell venni…
„Megoldás: IRIS-T-t kell venni…”
85,3 kg a Winder ezzel szemben 87,4 kg az IRIS-T… Ha csak ebből indulunk ki akkor nem biztos hogy jó megoldás. Hogy aerodinamikailag javítana e valamit az említett problémán, őszintén megmondom nem tudom. A súly mégis csak súly…
Rövid, közép távon kellenek azok a pilonok, jó megoldások lennének, talán még hosszú távon is. Az igazi orvosság új szárnyak lennének,de erre talán kár szót is pazarolni…
Nem a tömeg a bibi, a rolleron. Az Iris-T-n nincs tudtommal ilyen. Viszont az üzemeltetés kultúrát nem így kellene kiváltani. Tessék leszedni azt a kurva rakétát, ha nem kell és nem azt felvetni ötletként, hogy vegyünk valami újat. Agyrém…
Néhány dolgot pontosítanék.
1, „négy szárnytartót szerványolni kellene a készültségi géphez/gépekhez…”
Minden gépen ott van a négy szárny alatti tartó.
2,”A cseheknek is hasonló gépeik vannak”.
Nem, nekik teljesen új gyártású, nem EBS HU verziók vannak. A repedésekről nem hallottam, egyelőre 200 óránként kell ellenőrizni a szárnyvégek belső szerkezetét, hogy vannak-e repedések.
3, „venni/rendszeresíteni 2-4 darab szárny alatti indítót a Sidewinderekhez, ”
Megvannak az indítósinek
4,”indokolt lenne a pilonok rendszeresítése. Az as-ben olvastam.”
Az AS-ban ilyet nem olvashattál. Tisztázzuk: a pilon a szárnyon lévő fegyverzet felfüggesztő, erre szerelik az indítósint. stb.
aerophyl!
Rendben akkor pontosítsunk, kiindulba abból, hogy emberek vagyunk és tévedhetünk:
– akkor legyen az a pilon indítósín. S ha jól emlékszem volt – reméljük már nincs iylen Griffünk – egy gép, amin csak két szányalatti pilonnal repült…
– az igaz, hogy a cseheknek új gépeik vanna, ebben tévedtem elismerem. De ez újfent felveti a kérdést, és a problémát a mi gépeinkkel kapcsolatban amiről beszélünk!
– azt állítod hogy megvannak az indítósinek. De a szárny alatti tartókra is? – természetesen a Windernél tartunk még most is.
– igen összekavartam a sint és a pilont. Elnézést.
Az as-ben pedig igen is olvashattunk a szerkezeti problémákról. Pontosítva – s ezt itt nem a reklám helye – 2009/2-es szám 12. oldalán!
Egy szó mint száz, jó lenne, ha a szárny alatti pilonokra kerülnének a készültségi gépek Winderei, mert nem csak ma kell bemutatózni egy géppel, hanem holnap és azután is keszit kell vele adni, s még van egy csomó más feladat is, amihez 100%-os technika kell. Lehet hogy kevég gépünk van, de azokak legalább becsüljük meg!
Miért winderek? A szárny alá AMRAMM vagy annak gyakorló változata való. Igazából szégyen gyalázat, hogy a törővégen csak Winder lehet, de AMRAAM nem. A gép csapásmérő + pótos konfigban csak winderreal bír. Ez a ’70-as években és ’80-as évek végén még elment. Ma ez egy multirole vadásznál számomra a nem túl acélos kategória, és akkor még enyhén fogalmaztam…
Itt van még néhány kép Radomból (a lap alján):
http://forum.htka.hu/index.php/topic,474.33.html
És a youtube is tele van már videókkal.
http://www.youtube.com/user/SilyPowietrzne
http://iho.hu/hir/radom-szliacs-airshow-hetvege-kozep-europaban
Képek a magyar NMML indítósinekről a cikkben.
http://jets.hu/news?id=198