|

10 Jaszeny 2020-ig – és egyéb, kevésbé vad orosz hírek

“Hát hogyne!” – hagyhatja el a felkiáltás a kedves olvasó száját. Tesszük hozzá jogosan, de mindenesetre jelenthetjük, hogy valakik már megint úgy vélték, hogy a nyomdafesték sok mindent elbír; azt az erősen valótlan (és persze nem is hivatalos) kijelentést is, miszerint 2020-ig 10 Jaszen-osztályú atom-tengeralattjáróval játszhat majd az Orosz Haditengerészet.

Nemrégiben, július végén értekeztünk egy kis szösszenet erejéig arról, miszerint Vlagyimir Viszockij admirális, az Orosz Haditengerészet parancsnoka egy nyilatkozatában a Jaszeny-osztály gyártásának csúcsra járatására utalt. A Projekt 885, pontosabban a második egységtől a Projekt 885M megnevezés alatt futó vadász tengeralattjárókból korábban 8-at kívántak átadni 2020-ig. Ami egyben azt is jelenti, hogy a hátralévő 9 évben 6 egységet kéne a nulláról összehozni. Ám ha már lúd, legyen kövér alapon valaki olyasmiről pletykált az ITAR-TASS hírügynökségnek, miszerint nem is 8, hanem 10 egységről lenne szó ezen időkeretben. (Személyes magánvéleményünk szerint jó esetben lesz addigra tán 5, esetleg 6 egység, a többi meg finanszírozva.)

Ugyan az utánpótlás több vonalon is érkezőben van, de egyelőre még apad a Fekete-tengeri Flotta állománya. A tisztesség kedvéért megjegyzendő, hogy a legutóbbi deaktiválással képességbeli csökkenés nem történt, hiszen a Kara-osztályú cirkáló, az Ocsakov nagyon régóta nem hasított nyílt vizet: az 1973 novemberében, osztályának második tagjaként hadrendbe álló, tengeralattjáró elhárításra kihegyezett hadihajó 2000 óta felújítás alatt állt.

A hadihajó kivonása már korábban pedzegetve volt, menetközben pedig megszületett a döntés is. Az augusztus 22-én, ünnepélyes keretek között lezajlott eseményen a Fekete-tengeri Flotta aktív tagjai mellett 100 olyan veterán is jelent volt, akik anno az Ocsakov fedélzetén szolgáltak. Többek közt jelen volt a cirkáló első kapitánya, a Fekete-tengeri Flotta egykori parancsnoka, Igor Kaszatonov is – neki jutott az a megtiszteltetés, hogy bevonja a hadihajó Szent András keresztjével díszített zászlaját.

“Büszke vagyok arra, hogy én lehettem az első kapitány, aki harci szolgálatba vitte a hajót a Földközi-tengerre, és hogy én lehetek az, aki bevonja a hajó zászlaját.” – mondta el beszédében az admirális.

Az Ocsakov levont zászlaja

Az Ocsakov levont zászlaja | Fotó: Orosz Védelmi Minisztérium ,

Hamarosan útra kél a Csendes-óceáni Flotta zászlóshajója, a Varjag – ezúttal kicsit később, mint a tavalyi San Francisco-i látogatásakor. Idén az USA ugyan nem szerepel a menetrendben, de most is lesz lehetőségük az amerikai kollégákkal történő találkozásra: a japán kikötőváros, Maizuru meglátogatása és a japánokkal közösen végrehajtott SAR gyakorlatozás után az egykori Vörös Október Guam felé veszi majd az irányt. Az amerikaiakkal pacsizás után irány a Mariana-szigetek, ahol a U.S. Navy-vel karöltve vesznek majd részt a Pacific Eagle 2011 gyakorlaton.

A tervek szerint szeptember elején kihajózó Szláva-osztályú rakétás cirkáló számára összeállított programban levezetést a kanadai Vancouver meglátogatása szerepel – az orosz hadihajó december elején ér majd haza.

A Golden Gate híd és a Varjag rakétás cirkáló

A San Francisco-öbölnek búcsút intő Varjag 2010 júniusában| Fotó: Pamela J. Manns, U.S. Coast Guard ,

28 hozzászólás “10 Jaszeny 2020-ig – és egyéb, kevésbé vad orosz hírek”

  1. Ha esetleg Borei lenne vagy vmiért sérülne a nuki elrettentő képességük érteném, hogy blank checkel dobálóznak és még a “csokigyárban” is tengót gyártanak, így viszont nem értem.
    Oké baromira outdated a tengoflottájuk de amik dobnak évente 1(2)db Virginiát a vízbe.
    Aztán szóse róla hajrá.

  2. Ez nem meglepő.
    Oroszok egy nyersanyag kitermelő állam. Mivel nyugat nem nagyon engedi a gyártás technológia bevitelét. Így ezen a téren is fejleszt.

    Északi-sarköri területeketre jelentettebe igényét.

    Valószinüleg Libai ára, hogy Csendes-Óceánon is kap az ENSz-től egy jó kora tenger alatti területre kizárólagos bányászati jogot.

    Ezért is van az oroszoknál eddig érthetetlen sorrend.

    1, nukleáris csapásmérő erő
    2, Hadiflota
    3 légvédele
    4, szárazföldi haderő.

    Az első miatt a nagyok nem támadják ,a közepesek közt nincs olyan hülye.
    A közvetlen Orosz édekszféra környékén max a Törökök lennének azok aki a légierejükkel lezúznák lokálisan őket. De azokkal is egyre inkább baráti a viszonuok, érdek barátokká teszik őket

  3. Erdekessegkeppen 1983 – 1993 kozott legyartott atomtengok (kb.)

    – 7db Delta4
    – 4db (5) Typhoon
    – 14db Akula
    – 4db Victor
    – 8db Oscar
    – 1db Uniform
    – 3db Sierra

    Osszesen: 41db

    Termeszetesen akkor SZU volt, kicsit mas rendszer, hideg haboru, de a gyarak ua. (persze ma mar nincs annyi szakkepzett melos, gyartastechnologia elavult, kicsit fejlettebbek a hajok, de nem is 41 db-ot akarnak gyartani)

    Az, hogy az amik 1-2 db az sem a kapacitas hianya miatt van ( LA osztalybol atl. 2-3 db keszitettek anno)

  4. Sasoltátok, hogy a Severodvinsk maximális merülési mélységének 600 métert adtak meg? Ez nagyon komoly, 20-25 százalékkal több az Akula SSN max. merülési adatánál. Ráadásul, a Jóég tudja, hogy “nem hivatalosan” milyen mélyre tud merülni! A katonai – tehát nem tudományos kutatási – tengók merülési rekordját eddig is egy orosz SSN tartotta még 1996-ból, a Sierra osztályú Nizhny Novgorod nevű egység…
    Off:
    Olyan helyes az kis fehér hajócska a hatalmas, szürke Varyag irányított rakétás cirkáló oldalán. Simán elfogadnám a Balatonra! :-)) Nem tudom, hogy mire használják általában, de mentőcsónaknak nagyon extrás…
    On.

  5. A horribilis ára mellett nagyon sok baj is volt velük, nem véletlen, hogy az újabb osztályoknál már rég nem erőltetik a titán alkalmazását. Aktív szolgálatban már csak 3 db Sierra osztályú SSN van a “titántengó” flottából. Illetve, a warfare.ru nevű orosz site szerint hivatalosan van még egy Alfa is, de ez kiképzési célokat szolgál, vagyis inaktív. Kedvenc? Én úgy vagyok mindegyikkel, mint az egyszeri paraszt bácsi a zsiráffal: szép, szép, de otthonra nem kéne… Az biztos, hogy az új Yasen osztály lesz az eddigi legjobb orosz SSN, még a legtöbb amerikai szakértő szerint is minimum pariban van a Virginia osztállyal, de sok szempontból – merülési mélység, csendesség, stb. – jobb is lesz nála. Pláne úgy, hogy a második egység, a Kazan már eleve improved változat lesz a Severodvinsk-hez képest. Ami nagyon nagy előrelépés, hogy lesz rajtuk szárazföldi célpontok elleni rakétafegyverzet is, ez eddig csak a boomer tengók kiváltsága volt az oroszoknál, még az Oscar-II. SSGN is csak anti-ship rakétákkal volt felfegyverezve…

  6. “Ugyan az utánpótlás több vonalon is érkezőben van, de egyelőre még apad a Fekete-tengeri Flotta állománya. A tisztesség kedvéért megjegyzendő, hogy a legutóbbi deaktiválással képességbeli csökkenés nem történt, hiszen a Kara-osztályú cirkáló, az Ocsakov nagyon régóta nem hasított nyílt vizet…”

    A következő áldozat a “Kerch” nevű, szintén ősöreg romboló lesz. A pár évvel ezelőtti nagyszervize ellenére ezer sebből vérzik, de mivel a “Moskva” cirkálót leszámítva nem nagyon van potens felszíni egység a Fekete-tengeren, ezért valahogy megpróbálják szolgálatban tartani amíg az első 1-2 új hadihajójukat megkapják…

  7. “Ez nem meglepő.
    Oroszok egy nyersanyag kitermelő állam. Mivel nyugat nem nagyon engedi a gyártás technológia bevitelét. Így ezen a téren is fejleszt.”

    Ezt azert at kene ujra gondolni. No nem a nyersanyag kerdest hanem a nyugat nem enged technologiat Orosz o ban reszt. A nyugati technologia mivel uzleti alapu oda megy ahol jol erzi magat. Ennek a jo kozerzetnek sok osszetevoje van. Pl kell hozza kepzett olcso munkaero ( ezek meg vannak Orosz o -ban ) de kell hozza politikai es gazdasagi biztonsag, jogbiztonsag. No ez az ami olyan szinten hianyzik onnan hogy nem hajlandoak ott befektetni.

    Politika van a dologban de nem a befektetok hanem az orosz vezetes reszerol.

  8. KC

    Az orosz tengok merulesi melyseg sebesseg teren mar cca 70 es evektol elonybe vannak. Persze csak ha lehet ezt elonynek nevezni. Ugyanis az USA tengoknal a csendessegre es a szenzorokra helyzetek a hangsulyt. Illetve arra hogy a fegyverzetuk ( foleg a MK-48 sorozat , de a MK 46-50 is ) alkalmas legyen barmely melysegben elerni az orosz vagy egyebb tengokat.

    Akkor amikor a sebesseg egyenlo azzal hogy felfedeznek ez sokatt nem jelent. Egyeduli jelentosege ott van hogy az ellen milyen tavolsagrol engedi ra a torpedojat, az az van e idod lehetoseget “lefutni” a torpedot. Erre a legi inditasuaknal lehet valami esly ha messzirol kuldik ra de a MK-48 nal eselytelen.

    A Yassen meg majd kiderul milyen lesz mert egyelore konkret infokkal csak az oroszok rendelkeznek rola illetve “tuti biztos infokkal” az USa hadiipari lobbistai.

    Azonban csodalkoznek ha 20 ev kihagyas utan amikor mar a 90 es evekben is csak a lemaradva kovettek a csucstechnikat no szoval hirtelen kvantum ugrast vegrehajtva mindenkit beeloztek volna.

  9. Kuruc71

    A kutatás/fejlesztés nem állt le 20 évre az mindvégig világszínvonalú maradt ami leállt az a termelés és a kettő közt nagy a különbség.

    A jogbiztonság nem nagyon érinti a licenc gyártást,márpedig Ivánék ezt erőltetik nem pedig azt,hogy teszem azt a Krupp húzzon fel egy gyárat és Rosztovban és abba gyártsa az orosz hadseregnek a technikát.

  10. dudi

    “A kutatás/fejlesztés nem állt le 20 évre az mindvégig világszínvonalú maradt ami leállt az a termelés és a kettő közt nagy a különbség.”

    Ja ! Majd nem :-)) A katonak fizetesere honapokig nem volt penz. Meg egy csomo mindenre. A tudosok szana szejel mentek a vilagba hogy valamibol eltartsak a csaladot.

    dudi ! Te ennel targyilagosabb vagy. Az elmult cca 5-6 evben kezdtek ujra majd hogy nem a nullarol mert annyit fejlodott a technioka kozben hogy az nekik teljesen uj volt. Gondolj csak a repulogep iparra ahol most fejlesztik annak a gepnek a sajat megfelelojet ami mar repul evek ota. Nem azert mert csak most tudnak rola hanem mert most lett penz az akarat melle.

    Volt alkalmam reszt venni egy magyaroroszagi helikopter baleset kivizsgalasaban. ( Ka-26 ) A magyarorszagi Ka 26 flotta volt a legnagyobb a vilagon ! Ennek megfeleloen az orosz gyarto kulonosen fontosnak tartotta a magyar piacot es igy a baleset kivizsgalalsara a fomernokot kuldte el. A fomernok elmondta ( ez cca 4 eve volt ) hogy a Ka 226 mar regen keszen lenne ha lenne olyan gardalyuk aki tudna normalisan reduktort tervezni. Az uj garda egyszeruen tapasztalatlan nem ert hozza ido kell nekik. Vagy egy pancelozott mozdonyt terveznek ( baromi nagy es nehez) vagy pedig tornek a fogaskerekek.

    Es ez egyszeru heli rotor mechanika.

  11. Köszönöm Dudi a segítséget.

    Putyin egy elég erős államot szervezett meg. Az állam bevételeit beszedi és nem engedi hogy kis királyok kezére kerüljön. Ki eggyezet az egyházzal bizonyos kérdésekbe kikérik az ortodox egyház vezetőinek véleményét ami nagy szó!
    Jelenlegi orosz állam nem a kommonista rezsi átformázott új alakja.
    Ez az orosz állam sokkal jobban haszonlit a Cári orosz államra.

    Büszkék, van pénzzük, tudják mit akarnak.
    Haderőbe nem pumpálnak annyi pénz hogy az hosszu távon nem legyen fent tartható.
    Fő export cikük a nyersanyagok. De ezen változtani akarnak.
    Vannak olyan forrásaik amelyeket nyugati cégek megvásárálás foditanak.
    jó példa Dunaferr is orosz tulajdon.
    http://nol.hu/gazdasag/uj_tulajdonosa_van_a_dunaferr_gazdajanak_

  12. dudi:

    Abban igazad van, hogy ” papíron ” ment a fejlesztés, de csak pár teruleten min pl. tengeralattjárók, Szuhoj-gépek, légvédelem, rakétatechnológiák. Ezeken a teruleten folytak fejlesztések, de nem olyan mértékben (pénzhiány, politikai káosz miatt) mint a SZU alatt. A tobbi teruleten minden megállt 1991-2005 kozott. Leépultek a fegyvergyárak, némelyik megszunt, másikok OO határain kívulre kerultek, A szakképzett mérnokok, tehetséges fiatal kutatók itt gondolok 35-50 éves korúakra, mind kimentek kulfoldre dolgozni, hisz OO-ban nem tudtak volna megélni a Jelcin korszak alatt. (nézd az Izraeli hadiipart, hogy fellendult, fejlodott az utobbi 7-8 évben- koszonheto a szakképzett orosz zsidoknak ) Oroszország legnagyobb problémája a kutatók-fejlesztok oregedése, hiszen az átlagéletkoruk 58-60 év koruli, utána jonnek a fiatal tehetséges mérnokok 25-35 éves korik, akik tudása még nincs olyan szinten, hogy onállóan . Pont az a korosztály hiányzik (35-50 évesek) akik megfelelo tudással és tehetséggel rendelkeztek. Az orosz hadiipar 1991-2005 kozott cak vergodott, sok mérnok, fejleszto csak úgy tudott megélni , hogy eladták a nyugati ill. kínai titkosszolgálatoknak az orosz fegyverek ill. fejlesztések anyagait. (pl. MIG 1.44 Kínának) A másik dolog, hogy az orosz hadiuzemek 80 % százalékában 70-es, 80-as évekbeli gyártási technológiák vannak. Azokkal nem lehet csúcsfegyvereket gyártani….(lásd az új orosz harckocsi megszuletésének nehézségei..stb). Az oroszok még mindig a SZU által kifejlesztett fegyverekbol és azok modernizálásából él…

  13. Azért pár európai ország már ott van Oroszországban, gondolok itt a a németekre,franciákra és olaszokra.

    FIAT és Panhard harcjárművek az orosz hadseregben, ráadásul francia autógyár is lesz Oroszországban, Merci és BMW gyár meg már létezik, sőt a KAMAZ összeállt a Mercivel(GAZ is) és az összes teherjárművet gyártani fogja(gondolom közös tulajdon lett az orosz állammal).

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.