Megérkezett a Haditechnika magazin idei negyedik száma, amely ismét sok érdekességet tartalmaz a MÚLT, jelen és jövő fegyverei iránt érdeklődőknek egyaránt.
Lássuk a felhozatalt…!
Az ajánlásunk ismét szubjektív, a teljesség igénye nélkül, az elején kiemelve néhány – most kicsit több – érdekesebb írást.
- Páncélozott H14.2040 gépjárművek logisztikai feladatokra
Az újságnak ez a száma kissé több teret szentel a hazai katonai gépjárműgyártás múltjának és jelenének. Ebben a cikkben a Rába gyár által fejlesztett jármű legfontosabb paramétereivel, valamint a kiegészítő védelmet nyújtó MAC (Modular Armoured Cabin) részleteivel ismerkedhetünk meg. Itt egy olyan hazai fejlesztésről beszélünk, amely közben harctéren is kipróbálásra került, hiszen Afganisztánban napi szinten használják mind a járművet, mind a kiegészítő páncélzatot.
- A Friedman-elmélet – II. rész
A legutóbbi szám ismertetése során ódákat zengtem erről a cikksorozatról és ez a véleményem nem változott most sem. Teszem annak ellenére, hogy sem én, sem a cikkíró nem értünk egyet az eredeti Friedman-elv minden pontjával. Mégis annyira érdekes felvetések, olyan jó vitaalapokat ad, hogy egyszerűen élvezet olvasni. A cikkben most felvázolnak két rövid scenáriót a Kína – USA szembenállásra, amelyekben mindkét esetben Tajvan a probléma forrása. Az egyikben Kína, a másikban az USA nyeri a párviadalt. Ezen kívül az európai helyzetről és lehetőségekről is olvashatunk, főleg középhatalmi törekvésekkel rendelkező országokról, illetve az ütközőzónákról. Nagyon ajánlott cikk, főleg azoknak, akik szeretik fejben végigjátszani az egyes szituációkat.
- Szomália és kalózai – II. rész
Megtudhatjuk, miért is szinte teljesen esélytelen küzdelem a kalózok elleni harc a vizeken. Technikai fejlettségük révén már nem csak a partközeli területeken, hanem akár az Indiai-óceánon is képesek tevékenykedni, ekkora vízfelületet pedig képtelenség hatékonyan ellenőrizi. Felmerült bennem a kérdés, nem inkább a kiindulási pontnál kellene megfogni őket? A partot és a partmenti vizeket mégis egyszerűbb lenne szemmel tartani. Az biztos, hogy most óriási pénzeket költenek a világszervezetek a rend fenntartására, elég alacsony hatékonysággal.
- Szuhoj T-50, az orosz ötödik generációs prototípus
Slágertéma a haditechnika topikokon az új orosz fejlesztés, amely pont a napokban mutatkozik be a MAKS2011 kiállításon. Az írásban a prototípus sorozat egyes példányait mutatják be, a hajtómű és néhány fontosabb repülési paraméterrel egyetemben. E mellett a lehetséges sorozatgyártás és rendszeresítés lehetőségeit is megismerhetjük.
- Szélvész Franciaország felett, Marcel Dassault első „szupergépe”
Örömmel ajánlhatom ezt az írást, amelyet HTKA szerkesztőgárdájának egyik tagja, „AIM” cimbora követett el. Ha címből nem derült volna ki az írásban az M.D. 450 Ouragan típussal ismerkedhetünk meg Dassault életpályája, a típus kifejlesztése és rendszeresítésén keresztül, egészen a harci alkalmazásáig. Az írás első változata korábban oldalunkon is megjelent, amikor még vettük a bátorságot és francia sorozatot indítottunk néhány izgalmasabb típus bemutatásával. Úgy gondolom egy ilyen hosszabb lélegzetvételű írás azonban nyomtatásban mutat igazán jól, és házi szerzőnk megugrotta a lécet. Nekem külön öröm, hogy nagy terjedelem szól az alkalmazásról, amely a kedvenc témám minden típus esetében.
- 70 éves a 38/42.M Botond terepjáró rajgépkocsi
Azt hiszem, a címből kiderül, hogy miért is kiemelt téma a magyar járműgyártás a magazinban. A II. Világháború egyik legjobb magyar fejlesztése kivívta mind a saját, mind a német szövetségeseink elismerését. A legmostohább időjárási körülmények között is számíthattak a megbízható járműre. Az egyes változatok részletese bemutatása mellett megismerhetjük a mai napig fennmaradt példányok történetét is. Remélem sikerül egyszer eljutnom és személyesen is megnéznem ezt a jellegzetes kialakítású típust.
- Központi motoros, óriás repülőgépek az első világháborúban
A végére egy igazi technikatörténeti érdekességeket bemutató cikksorozatot ajánlanék a figyelmetekbe. Bevallom én semmit nem tudtam az SSW-R VIII, vagy az átlátszóra tervezett Li-He típusú gépekről, amíg el nem olvastam ezt az írást. Hatalmas műszaki megoldásokat ismerhetünk meg, legyen szó a háromemeletes fedélzetről, a már említett átlátszó kialakításról, – ezzel „láthatatlanná” téve a gépet, – vagy a hatalmas egymotoros típusnak történő álcázás. A fedélzetükön külön szerelő utazott, aki akár a fedélzeti műhelyben kisebb javításokat is képes volt elvégezni. Aki egy kicsit is érdeklődik a régi korok érdekes megoldásai iránt, biztosan élvezni fogja a cikket.
A fenti írások mellett lássuk mit kínál még 520.-Ft-ért 82 oldalon a haditechnika / hadtörténet rajongóinak a lap a MÚLT, jelen és jövő fegyvereiből.
- Kivonásra ítélve – BAE Harrier – II. rész
- Újabb űrverseny kezdődik? –VII. rész
- Orosz (szovjet) hajtómű amerikai rakéta részére
- L-29 Delfin típusú felderítő- és kiképzőgépek alkalmazása a Magyar Néphadseregben – V. rész
- For ever MiG-29…
- A Brandenburg W.29 vízi repülőgép magyarországi alkalmazása – II. rész
- A sumuri páncélos múzeum – III. rész
- Arzenál a Távol-Keleten – Látogatás a pekingi Hadtörténeti Múzeumban
- A német hadsereg négykerekű páncélfelderítői a második világháborúban
- Repülőmúzeum Helsinkiben
- A Junovitz páncélgépkocsi – Magyar páncélos járművek az osztrák-magyar hadseregben – I. rész