|

Szellem a vízen

A Juliet Marine Systems a napokban jelentette be, hogy a U.S. Navy és az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegy Hivatala feloldotta a korábbi titkosítást a GHOST nevezetű termékükről, így végére képekkel szolgálhatnak a nagyérdemű számára. Ám mi is lenne a GHOST? Nos, egy demonstrátorról van szó, melyet a U.S. Navy számára fejlesztettek civilek, kormányzati pénzek bevonása nélkül. A hajó érdekessége, hogy szuperkavitációra képes.

JMS GHOST

Juliet Marine Systems GHOST | Fotó: Juliet Marine Systems ,

A szuperkavitáció jelenségének kihasználói közé haditengerészeti vonalon ezidáig a szuperkavitáló torpedók sorolhatók – elérhetően a szovjet/orosz Skval és a német Barracuda. Ezekhez kívánja felzárkóztatni a GHOST-ot a Juliet Marine. A szuperkavitáció jelenségét hasznosító testet a vízben gőz/légburok veszi körbe, lényegében lég halmazállapotú közegben „repül” – a GHOST kialakítása éppen ezért kissé öszvér beütésű – részben hajót, részben repülőgépet idéz. A Juliet Marine, illetve a U.S. Navy egyébként a lopakodó vadászgépek és a harci helikopter nyújtotta képességeknek hajótestbe pakolásaként jellemzi mindenesetre.

Nos, a hajó vízvonal feletti felépítése valóban a csökkentett észlelhetőségre van kihegyezve, és a fejlesztők állítása szerint a szuperkavitáció jelenségét is csendesen valósítja meg a GHOST. Alapvetően persze semmi konkrétum nem ismert a fejlesztéssel kapcsolatban azon felül, hogy az ún. „fleet force protection” feladatkörre szánják a felfegyverezhető GHOST-t, melyet egyébként méretben skálázhatónak neveznek meg, egészen korvett méretekig.

A GHOST marketingjének másik vonalán azzal érvel a cég, miszerint a szuperkavitáció során drasztikusan lecsökken a közegellenállás, így megoldásuk egyben a felhasznált üzemanyag mennyisége szempontjából is kedvező. Illetve mondjuk Bahrein-ből járőrözve, a nagy hajóknál sokkal ideálisabb lehetne kalózvadászatra.

11 hozzászólás “Szellem a vízen”

  1. Minek leszállófedélzet és heli? Bőven elég egy öreg 105-ös tarack arra a teherhajóra, két gépágyú két oldalra, néhány géppuska meg egy szakasz zsoldos és néhány hordó festék némi vassal, hogy időnként átlegózhassák a hajó kinézetét. A többit a kalózok elvégzik onnantól kezdve, hogy megkeresik maguknak a kaméleon segédkorvettet odáig, hogy lőtávolba érnek.

  2. Néhány észrevétel…

    1. a nagy sebesség szép dolog, de erre bőven megteszi egy fegyverzettel ellátott heli is egy normál hajóról…

    2. a nagyvadak nem védtelenek, és az a néhány tucat mérföldes többlet sebesség, meg holmi árnyékolás semmit se jelent egy komolyabb (szerintem nem is kell nagyon újra gondolni) védelmi rakétával szemben…

    3. a kavitáció milliárdnyi apró robbanást okoz, ami amúgy a hajótestet sokkal hamarabb amortizálja, másrészt hiába a büdös nagy felszíni radarárnyékolás (ami a sodorvíz miatt amúgy is csak látszólagos), a hangradarok által csak a süketek, és a filmek gonoszai nem tudják merre jár…. Persze itt szuperhalk szuperkavitációról beszélnek – ami amúgy nem más, mint levegő juttatása a test és a víz közé. (hozzáteszem a kajak-kenu hajóknál már betiltották ezt, a lényege agy mikrobordázat volt, ami egyszerűen végiggörgette a levegőbuborékokat a bordák között, és ezzel jelentősen növelte a siklást – ugyanakkor a hajóknál elvetették, mert az algák ezeket a mikrobordákat egy hét alatt befedte az alga…

  3. Még egy megjegyzés: a kalózkérdést nem ilyen hiperdrága vackokkal kell megoldani, hanem egyszerűen le kell vadászni őket. – egy csomó kis naszáddal.

    A napokban volt egy hír, miszerint a NASA egy hiperszonikus repülőt tesztelt (sikertelenül), merthogy milyen jó lesz, ha a világ bármely pontjára elérnek majd egy órán belül, ha terroristákat kell legyőzni – most komolyan ezekkel a tetves terroristákkal minden magyarázatot el lehet hitetni az emberekkel???? – ugye senki nem hiszi, hogy egy komolyabb terroreseménynél egy hiperrepülő jelenti majd a megoldás kulcsát???