A Juliet Marine Systems a napokban jelentette be, hogy a U.S. Navy és az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegy Hivatala feloldotta a korábbi titkosítást a GHOST nevezetű termékükről, így végére képekkel szolgálhatnak a nagyérdemű számára. Ám mi is lenne a GHOST? Nos, egy demonstrátorról van szó, melyet a U.S. Navy számára fejlesztettek civilek, kormányzati pénzek bevonása nélkül. A hajó érdekessége, hogy szuperkavitációra képes.
A szuperkavitáció jelenségének kihasználói közé haditengerészeti vonalon ezidáig a szuperkavitáló torpedók sorolhatók – elérhetően a szovjet/orosz Skval és a német Barracuda. Ezekhez kívánja felzárkóztatni a GHOST-ot a Juliet Marine. A szuperkavitáció jelenségét hasznosító testet a vízben gőz/légburok veszi körbe, lényegében lég halmazállapotú közegben „repül” – a GHOST kialakítása éppen ezért kissé öszvér beütésű – részben hajót, részben repülőgépet idéz. A Juliet Marine, illetve a U.S. Navy egyébként a lopakodó vadászgépek és a harci helikopter nyújtotta képességeknek hajótestbe pakolásaként jellemzi mindenesetre.
Nos, a hajó vízvonal feletti felépítése valóban a csökkentett észlelhetőségre van kihegyezve, és a fejlesztők állítása szerint a szuperkavitáció jelenségét is csendesen valósítja meg a GHOST. Alapvetően persze semmi konkrétum nem ismert a fejlesztéssel kapcsolatban azon felül, hogy az ún. „fleet force protection” feladatkörre szánják a felfegyverezhető GHOST-t, melyet egyébként méretben skálázhatónak neveznek meg, egészen korvett méretekig.
A GHOST marketingjének másik vonalán azzal érvel a cég, miszerint a szuperkavitáció során drasztikusan lecsökken a közegellenállás, így megoldásuk egyben a felhasznált üzemanyag mennyisége szempontjából is kedvező. Illetve mondjuk Bahrein-ből járőrözve, a nagy hajóknál sokkal ideálisabb lehetne kalózvadászatra.
Ez a technológia inkább a „nagyvadak” ellen lesz majd hasznos, nem holmi kalózterelésre.
Hát ja, kalózkérdésre inkább egy teherhajóra applikált leszállófedélzet és pár Gunship heli, oszt’ hajrá. Még olcsóbb is.
Minek leszállófedélzet és heli? Bőven elég egy öreg 105-ös tarack arra a teherhajóra, két gépágyú két oldalra, néhány géppuska meg egy szakasz zsoldos és néhány hordó festék némi vassal, hogy időnként átlegózhassák a hajó kinézetét. A többit a kalózok elvégzik onnantól kezdve, hogy megkeresik maguknak a kaméleon segédkorvettet odáig, hogy lőtávolba érnek.
Néhány észrevétel…
1. a nagy sebesség szép dolog, de erre bőven megteszi egy fegyverzettel ellátott heli is egy normál hajóról…
2. a nagyvadak nem védtelenek, és az a néhány tucat mérföldes többlet sebesség, meg holmi árnyékolás semmit se jelent egy komolyabb (szerintem nem is kell nagyon újra gondolni) védelmi rakétával szemben…
3. a kavitáció milliárdnyi apró robbanást okoz, ami amúgy a hajótestet sokkal hamarabb amortizálja, másrészt hiába a büdös nagy felszíni radarárnyékolás (ami a sodorvíz miatt amúgy is csak látszólagos), a hangradarok által csak a süketek, és a filmek gonoszai nem tudják merre jár…. Persze itt szuperhalk szuperkavitációról beszélnek – ami amúgy nem más, mint levegő juttatása a test és a víz közé. (hozzáteszem a kajak-kenu hajóknál már betiltották ezt, a lényege agy mikrobordázat volt, ami egyszerűen végiggörgette a levegőbuborékokat a bordák között, és ezzel jelentősen növelte a siklást – ugyanakkor a hajóknál elvetették, mert az algák ezeket a mikrobordákat egy hét alatt befedte az alga…
A hibákért elnézést, közben beszélgettem a családdal:)
Arra én is kíváncsi lennék,hogy csinálták meg halkra a szuperkavitációt.
Még egy megjegyzés: a kalózkérdést nem ilyen hiperdrága vackokkal kell megoldani, hanem egyszerűen le kell vadászni őket. – egy csomó kis naszáddal.
A napokban volt egy hír, miszerint a NASA egy hiperszonikus repülőt tesztelt (sikertelenül), merthogy milyen jó lesz, ha a világ bármely pontjára elérnek majd egy órán belül, ha terroristákat kell legyőzni – most komolyan ezekkel a tetves terroristákkal minden magyarázatot el lehet hitetni az emberekkel???? – ugye senki nem hiszi, hogy egy komolyabb terroreseménynél egy hiperrepülő jelenti majd a megoldás kulcsát???
Csak egy kérdés!
Ez a „légbuborékban úszok” elv nem valósíthatő meg a hagyományos hajótesteken? Gondolom az jelentős előrelépés lenne.
Hát ezt a képet percek óta nézem, de hogy ez mi akar lenni… Hol az eleje meg a vége. Olyan mintha vmi nonfiguratív, posztmodern műalkotás lenne.
szellem a vízen…http://cydonia.blog.hu/2011/08/11/talan_megmenekul_a_felkesz_orosz_ursiklo .
Elég ronda.