|

Megszűnik a magyarok által is jól ismert MiG-29-es gyártása

Az RSzK MiG vállalat megkezdte a „hagyományos” MiG-29 ‘Fulcrum’ gyártásának megszüntetését és elkezdődött az átállás a modernebb technológiát képviselő utódokra.

Végleg megszűnik a Magyarországon is jól ismert MiG-29-es gyártása, a most összeszerelés alatt álló gépek elkészülte után a híres konstruktőr Moszkvában, Nyizsnyij Novgorodban és a Lukovicsijban található üzemeinek hangárajtajain már csak MiG-29K/KUB/M1/M2 és MiG-35 verziójú gépek gördülnek ki. A vállalat vezérigazgatója, Szergej Korotkov elmondása szerint a munkafolyamatok átformálásával a gyártási kapacitás duplájára nő majd, az eddigi 12 helyett 24 gép készül majd évente a moszkvai üzemben. S bár a gyártónak a jelenlegi termelési ütem alapján 5 évre le van kötve a gyártási kapacitás, Korotkov szerint néhány vásárló nem várhat sokat a megrendelt gépekre.

httpv://www.youtube.com/watch?v=gcxzbWET90M

Jelenleg 24 „hagyományos” gép áll még az összeszerelő-soron, melyből kettő az indiaiak kérésére modernizálás alatt álló MiG-29upg, míg többi a Mianmar megrendelésére készített MiG-29SE és UB változat. Utóbbi számára már át is adtak három darabot, de még számos példány leszállításra vár, a pontos darabszám azonban nem ismert. Emellett Peru és még két másik ország korszerűsítteti MiG-29-eseit a gyártóval.

India nem adott akkora munkát Oroszországnak, csupán 6 modernizált gép készül a nevezett üzemekben, a fennmaradó 63 darabot pedig a HAL (Hindustan Aeronautics Limited) közreműködésével korszerűsítik majd. Az indiai példányok az új Zsuk-ME fedélzeti radar mellett korszerű avionikát, nagyobb üzemanyag-tartályokat és légi utántöltő rendszert kapnak, emellett több modern fegyver integrációját is elvégzik. Az első gépek már el is készültek, két egy- és egy kétüléses példányt már nyüstölnek a Moszkva melletti Zsukovszkij kísérleti telepen.

Bár a korszerűsített gépek leszállítása még nem kezdődött el, az új gyártású, hajófedélzeti üzemre tervezett MiG-29K/KUB verzióból már 11 példányt átadtak az indiaiaknak. Az első, 16 gépes megrendelés fennmaradó részét még az év vége előtt átadják a vásárlónak. Utána kezdődik az év elején utánrendelt 29 darab leszállítása is. Az eddig átadott gépekkel egyébként – a gyártó állítása szerint – nagyon elégedett az indiai fél, egy év alatt több mint 1000 órányi tesztet és kiképzési feladatot repültek eddig a típussal.

További képek a MiG-29-esek gyártósoráról:

40 hozzászólás “Megszűnik a magyarok által is jól ismert MiG-29-es gyártása”

  1. Helló,
    elég félreérthető a cím. :) A hagyományos 9.12, 9.13, 9.13S gépek gyártása húsz éve befejeződött.
    Az elmúlt húsz évben csak a gyárban maradt bő száz gép összeszerelése, értékesítése folyik, illetve némi korszerűsítés.
    Ehhez jött még hozzá most a 16+két proto Indiai rendelés, ami valóban új gyártás, de csak manufaktúra szinten, illetve az opció 29 gépének majdani szállítása.
    Az RSK „MiG” vezérigazgatója Szergej Korotkov egy hete azt nyilatkozta, hogy az Indiai kívül nincs aláírt szerződésük új gépre, de szerintük várható az orosz rendelés aláírása Mig-29K-ra, illetve ha Putyin ad hitelt Szíriának, akkor oda is szeretnének szállítani.

  2. Szia Sulyid,
    kicsi a valószínűsége, hogy a Mig-35-ös valaha gyártásba kerülne. Valakinek ki kellene fizetnie a fejlesztési költségeket. Az orosz rendelésről sem a légierő, sem a RSK MiG vezetője nem nyilatkozik semmit. Az oroszok az elmúlt húsz évben, csak a visszadobott 28 algériai MiG-29SzMT-t vették át. Most, hogy az Indiai rendelést elbukták, valószínűleg nem fogja pénzelni senki a fejlesztését.

    Esetleg a már kifizetett indiai 9.41-es mintája alapján épített gépeket próbálják majd eladni, hasonló marketing néven.

    Ráadásul a konzorcium szokoli gyára a Jak-130-as gyártását is elbukta.

  3. Az MMRCA mentőöv lett volna a MiG-nek és talán a későbbi megrendelésekben is bíztak…
    Nem lenne rossz gép a Mig-35, de jelen állás szerint, csak akkor készülne el, ha a MiG minden anyagi tartalékát beleölné ebbe a gépbe, ami megrendelés nélkül hülyeség, másodszor pedig biztos anyagi csőd…
    Tucatszám állnak a gyár udvarán az át nem adott gépek… Esetleg meg lehetne azt lépni, hogy a MiG-35 alapján az egész 29-es állmonyát – már azokat a gépeket, amiket érdemes – egy szintre korszerűsíteni.
    Egy csomó Szu-27 van az oroszoknál és a klónjaik is kezdenek „elszaporodni”…plusz – jelen állá szerint – lesz 250 PAK-FA juk is. Ha nagyon meglódulna az orosz szekér, akkor esetleg a második és harmadik vonalban lévő egységeket lehetne felszerelni MiG-35-tel. S nagyon jó indulatú voltam, pedig szerintem ígéretes gép lenne!

  4. Ez szomorú. A Mig tervező iroda egy kincs volt a szemembe.
    Erre az oroszok is rá faragnak két tervező iroda jobb mint egy.
    Légiután töltés korában Mig-29 illetve 35 nem lenne akkora hárányba.

    A másik meg nem hiszem hogy az orosz légierő annyira el van ereszteve anyagiak terén, hogy csak a böhöm nagy Szu-27 családra támaszkodjon csak.

  5. monyok

    „A másik meg nem hiszem hogy az orosz légierő annyira el van ereszteve anyagiak terén, hogy csak a böhöm nagy Szu-27 családra támaszkodjon csak.”

    Oroszországban gyak olyan nagy távok vannak, hogy pont a kis migeket nem éri rendszerben tartani, max a 31-eseket….

  6. monyok!
    Ez is igaz, de majd arra hivatkoznak, hogy a a Szu-27-es nagyobb, több fegyverrel és nagyobb hatótávval, így többet is tud és nincs szükség egy rövidebb hatótávú vadászra, ami anyagi megfontolásból talán rosszabb választás lenne hosszú távon, elvégre a Flanker család drágábban üzemeltethető, mint a 29-es. Logisztikai szempontból viszont jó, mivel csak egy „családfához” kellene alkatrészt szerezni.
    Akkor van esély a MiG-35 megvalósulásához, ha a fentieket követve rendelnének az oroszok belőle úgy 60-80 darabot – most csak írtam egy számot – s talán a külföldi megrendelők is felfigyelnének rá…Vagy a meglévő gépek 35-ös szintre hozása, egységes korszerűsítési csomaggal, ha lehet…

    docsa!
    Úgy tudom, azt a programot törölték…

  7. Szerintem exportra inkább a Mig méretű gépek lennének kelendőek, ha lenne egy lopakodó képességű típus, azt sok állam megrendelhetné(Vietnam,Mianmar,India,muzulmán országok,dél-amerikaiak,szerbek,volt FÁK-országok, talán 1-2 afrikai állam is).

    Hordozóra Mig-29K utódnak pl. egy hasonló méretű gépet, persze lopakodót lehetne a jövőben alkalmazni. Emellett sok kis helyi, regionális konfliktusban se követelmény a Szu-27 méretű nagygép, simán lehet operálni Mig-29-esekkel is + városok, ipari központok közelebbi légvédelme.

  8. Szerintem mindenféleképpen életképesek maradnak a jövőben is a kisebb vadászok, mert míg a fő feladatuk szinte a vadász feladatkör marad és pl. hordozókra se lehet nagy böszme gépeket telepíteni(nem érdemes) + kisebb területű országok, kisebb hadi büdzsével, azért pl. a kerozin fogyasztást is megérzik rendesen.

  9. szvsz nem arrol van szó, hogy ruszkik csak drága pakfaval képzelnék el a jövőjüket, hanem, hogy jelenleg főleg az igen agresszív ~2018?as IOCvel másra nincs kapacitásuk.

    Amúgy az F35el teljesen félrement ez a HiLo. A Lonak workhorsenak kéne lennie, nem egy istenverésének ami nemhogy légifölény gépként megáll magában henm pl reptében lövöldözi le az ICBMeket…

  10. Egy könnyű – értelemszerűen olcsóbb – lopakodó életképes és exportképes is lenne, de ugye azok a piszkos anyagiak….
    A PAK-FA kifejlesztésének költségeit kb. 9-12 milliárd dollára becsülik!
    Egy könnyű lopakodó talán a felébe kerülne…..de….erre sincs oroszországnak pénze.
    Két illetve több lopakodót csak az USA engedhet meg magának- egyelőre.

  11. Szerintem ez nem anyagi kérdés elsősorban még. Ezt nem egy év alatt kell folyósítani, hanem legalább kb. 1/1.5 évtized alatt. Így már egyből jobban fekszik a büdzsének. Akkor ez max. évi 500 millió-1 milliárd $ közé esne és akkor csak 10 éves tervezési/protó+berepülési szakaszról beszélünk.

    Fade:
    ICBM vadász módra pedig konkrétan F-35-öst is át kell erre kapcsolni a pilótának egy gombbal(csak egy menüpont lesz konkrétan a sok közül), mert teljesen szoftveres az ellentevékenység, ha nem ICBM gyanús vidék felett járőröik majdnan a gép, akkor elég sok „false” auto indítás lenne ebből.(ugye manuális indítás a reakcióidő miatt ebben az esetben nem lehetséges, olyan gyorsan kell reagálni és közben a közelben is lenni)

  12. Na de minek az oroszoknak egy f-35 féle gép ?
    Pénz lenne rá bőven, de sok hajó kell és a szárazföldi egységek sem maradhatnak ki.
    Így is 2021-ra 3 új nuki meghajtású rombolót adnak át aminek a súlya eléri a 10 000t ezekből összesen 15 db igényel az orosz haditengerészet.
    Na de addigra felújítanak tán 3 db kirov osztályú hajót is .
    2030-ra pedig 30db project 22350 hajót és ugyanennyi project 20380 .

  13. A raketainditasok alapvetoen nem infrataartomanyban nezik. ( abban is ) Ennek oka hogy az infra sugarzast hamar elnyeli legkor plane ha felhozet vagy csapadek szennyeses por van. Elso korben Ibolyan tuli tartomanyban kukucskalnak mert azzal messzebbrol szurjak ki es nehezebb is fals celt produkalni vele, az az sokkal kevesebb a hamis riasztas is.

  14. A MiG-29-eseknél mi a „MiG-29SE” változat?
    Mert eddig csak az „Sz”-ről tudtam (МиГ 29С, alias 9.13/9.13C, vagyis Sz gyártmány). Hiába kerestem az orosz honlapokon s-sel (Ш), sz-szel (C) és „scsá”-val (Щ), mást nem találtam.
    De lehet, hogy a „magyarok által is jól ismert” kifejezés zavart meg, mert nálunk a 9.12-esek (B-k, vagyis 9.12B-k) szolgáltak, meg UB-k (amit az „oroszneten” 9.51-ként találtam meg).
    A MiG-nek lehetnek esélyei új gépekkel, ahogy a svédek sem csak maguknak gyártják a Gripent. Sőt, még jobban boldogulhatnak az oroszok, hiszen a MiG-eknek komoly piacaik, jól „csibészelt” vásárlóik voltak évtizedek óta. Pont olyanok, akik más beszerzési forrásokra politikai okokból nem is számíthatnak (bár Kína ezeket a piacokat már kiszemelte magának), vagy nem tudnák megfizetni a nyugati fejlesztési és gyártási költségekkel terhelt gyártmányokat (bár Kína ezeket a piacokat már a MiG-19- és MiG-21-klónokkal és -„spin-offokkal” bekínálta rég).
    A borongós kommentekre pedig maga a cikk bevezetése a válasz: nem eldobják a MiG-et, hanem korszerűbb technológiára állítják át. Ami azt jelenti, volt olyan ok, ami ezt a ráfordítást megindokolta.
    Persze az is csoda, hogy az orosz tervezőirodák eddig ki tudták húzni, küzdenek húsz éve, mint kövér ember a jégen, meglehetős alacsony számú eladott géppel. Amit az orosz állam kisebb-nagyobb (gyak. kisebb-mégkisebb) túlélőcsomagjai tettek lehetővé. Ha most is Oroszország Anyácskának köszönhetik a továbblépést, akkor biztos számíthatunk új MiG-ek szolgálatba állítására is az oroszoknál.

  15. Ha igazak az adatok akkor a rendszer tobbet tud mivel igen eros volt a jel amit mutatott es megfelelo szofverrel ebbol lazan lehet kepet alkotni, meglevo konyvrar eseten tipusmeghatarozast adni.

    Ami a lenyeg hogy 1300km „vastag” legkoron keresztul ilyen remek kepet tudott a rendszer.

  16. Itt az AMRAAM maximális ráindítási távolsága a szűk keresztmetszet, mert az ICBM rendkívül gyorsan és nagy emelkedési szögben tör az ég felé, tehát indulásnál nagyon nehéz egy ICBM-et elfogni, de korai előrejelzésnél pl. nagyon hasznos tud lenni pl. sűrű, átláthatatlan magasfelhőzet esetén, ami bénítja a műholdakat.