Bár számos korszerűsítésen átestek, a 40-50 éves gépek felett eljárt az idő, ideje átadni helyüket a fiatal nemzedék számára, melynek képviselőiből van is jelentkező bőven.
Oldalunk hasábjain gyakran szerepelnek az Indiai Légierő repülőgépeivel kapcsolatos balesetek, ezek főszereplője legtöbbször a szovjet eredetű MiG-21-es, melyet az ázsiai országban licensz alapján gyártottak. India a típus különböző változataiból összesen 946 darabot rendszeresített, ebből az elmúlt 45 év alatt 476 példány semmisült meg. A horrorisztikus statisztika miatt már nem meglepő, hogy az indiaiak minél előbb meg kívánnak szabadulni a megmaradt gépektől.
„A MiG-21-eseket 2015-16 folyamán kivonjuk a szolgálatból. Véleményem szerint az utolsó gépek legkésőbb 2017-ig maradnak hadrendben.” – nyilatkozta az indiai védelmi miniszter, Pallam Raju. „A típust repülő századok átfegyverezése az LCA és a Szu-30MKI vadászbombázókra folyamatos lesz.”
Indiában nem csak a „21-esek” várnak nyugdíjazásra, számos más típus is aktív szolgálaton kívül kerül a közeljövőben, így a MiG-23, MiG-27 és a SEPECAT Jaguar számára sem túl rózsás a jövő. Helyükbe a védelmi miniszter által említett HAL Tejas és a Szuhoj Szu-30MKI mellett az MMRCA tender győztese kerül, de az Indiai Légierő tovább erősödik majd az orosz-indiai kooperációban készülő FGFA hadrendbe állásával.
Hááát én már sokkal korábban megléptem volna ezt a döntést…
Némi tévedés van a dologban. Az összes lezuhant indiai MiG mennyisége volt 476 darab, nem csak a 21-esé A sajtóhír zavaros volt ezzel kapcsolatban. A 21-es megfelelő üzemeltetési körülmények között kiváló több szempontból mind a mai napig, baleseti statisztikája a kortársakéhoz mérhető, nem rosszabb.
Úr Isten így is rengeteg gép. hát ki se kell vonni őket lemorzsolódnak maguktól.
Magyarországon összesen 626 MiG vadászgép állt szolgálatban – 15,17,21 stb. – közülük 144 vált használhatatlanná. / lezuhant vagy súlyosan sérülté vált. Összesen 81 ilyen gép pilótája vesztette életét ! /
Az indiai veszteség arány ehhez képest szinte hihetetlen !
A repórára fajlagosítottat még mindig nem tudjuk…
Szegények.
A MiG-21 az ’50-es évek gépe, ma már csak nosztalgiázni jó. Van olyan kis mennyiség, olyan ráérős repülés, olyan helyzet, ahol nem kell a hadrafoghatóságnak alárendelni az üzemeltetést. Az aerofil milliomosok alatt majd a kiképzetlenségnek, gyakorlatlanságnak köszönhetően törik a technika, nem a katonai kényszerpályák miatt.
De a 21-eseket nem is nagyon lehet biztonságosabbá tenni. A „nyugatiak” közül is vállalhatatlan volt (pl. az F-104) vesztesége, még az NSZK-ban is.
Ha hihetünk a wikinek, még két NATO állam nosztalgiázik velük.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21_operators
Nem három? (Románia, Bulgária, Horvátország)
„A MiG-21 az ’50-es évek gépe, ma már csak nosztalgiázni jó.” Nem éppen. Ahogy Svájcban, a braziloknák, Chiléban, stb. kiválóan üzemelnek a hasonló képességű F-5-ösök, úgy a 21-es is megfelel még napjainkban is sok mindenre. Éppen az indiai Bison-ok azok, amelyek a típus csúcs példányai. Fegyverzet minőségében és az elektronika terén egy szinten állnak a 29-esekkel. A román LanceR-ek dettó, bár azoknak nincs BVR képessége (mint ahogy az F-5-ösök nagy részének sem) A lehetőségekből kell kiindulni. Ha egy ország csóró, de a fenyegetettsége miatt szüksége van légierőre, a modernizált 21-esek még megfelelnek, és nem kéne már a második 4. gen típussal nyűglődnie úgy, ahogy mi tesszük.
Jééé tényleg. Igazad van Tilkov a horvátokról teljesen megfeledkeztem, hogy NATO tagok ők is.
Ez van! „Szegény ember vízzel főzz,”
OFF:
A MH újsághirdetésben árulja a Migeket.
8db Mig-29 3 milliárd Ft-ért
„ELADÓ 8 darab használt MiG-29-es elfogadható állapotban. Jól bejáratott, kipróbált példányok. Nyomokban alkatrészek hiányozhatnak, ám ezek a gyártón keresztül pótolhatók. Extrák: ABS, elektromos ablakemelő, klíma, fedélzeti számítógép, rádió, HUD. Első tulajdonostól. Irányár: 3 milliárd HUF”
Vagy „Használt MiG-29-eseimet új vagy használt Gripenekre vagy Alcákra cserélném.”
MENNYI???????????????????
Mondjon valaki gyorsan 5 számot 1-90! Úgy sincs semmi az előttünk lévő parkban, csak dudva!
Ez a nyolc hogy jött ki?
Állítólag van érdeklődő. Vki tudja esetleg honnan ? (15 millió dodó, reális értük az állapot függvényében ?)
Gondolom azért csak nyolc mert a többi abszolút tk-s. Múzeumi cserealap.
Puma
Ebben benne lehet 3-4 háború vesztesége is.
Te Aero! Hova teszik bele a radart?
Úgy tudom, a románok a 100 Lancerből (de tetszik nekem ez a gép!) legalább 26ot törtek össze.
Mennyi lehet egy 29es sportgépesítése? És mik lehetnek a költségei?
A radar a régi helyére került, a román LanceR-ek közül ha jól emlékszem 8 zuhant le.
románok is szarba lesznek jövőre elfogynak a repórák a lancerekből.
A MiG-29 gépek eladása felmerült az Orbán-Putyin találkozón, de több nem szivárgott ki.
Ha idén adják el a gépeket akkor a pénz a HM-é, ha később akkor bekerül az országos nagy kalapba.
A HM-ben az is felmerült,hogy az oroszok visszavennék a gépeket és helyettük más haditechnikát adnának – hogy mit az persze ismét nem szivárgott ki.
A 21es orrkúpjába nem fér be normális radar.
Erre azért nem vennék mérget. Mikor az F-16 orrkúp mérete a radar beépítés helyén? A MiG-21 antennájáról van valakinek képe? Jó lenne összeméni a kettőt.
Puma:
„oroszok visszavennék a gépeket és helyettük más haditechnikát adnának”
Tételezzünk fel heliket (ruszkiknak sokmindenjük van ugye, ami azért el-el kéne), az is annyira logikus lenne, hogy már szinte elképzelhetetlen… sajnos. :S
„A MH újsághirdetésben árulja a Migeket.
8db Mig-29 3 milliárd Ft-ért”
hoax
Nem igazán vehető újsághirdetésnek:
http://www.kormany.hu/hu/honvedelmi-miniszterium/hirek/palyazati-felhivas
Kétlem, hogy ezeket a roncsokat átvenné az orosz. Kinek adná el? A MiG-29 vonalnak a K változatot leszámítva jelen állás szeritn gyakorltilag nincs jövője.
‘A 21es orrkúpjába nem fér be normális radar.” Akkor olvasgass egy kicsit. A Kopjo szerintem normális, és az Elta sem rossz. Az tény, hogy vannak korlátai, pl. kisebb látószög és antenna méret, de a célnak megfelelnek.
„románok is szarba lesznek jövőre elfogynak a repórák a lancerekből.”
A bákói gyár már készül a következő nagyjavításra és üzemidő hosszabbításra. Legalább 2015-ig repülnek még a LanceR-ek.