|

2017-ig kivonják a MiG-21-eseket Indiában

Bár számos korszerűsítésen átestek, a 40-50 éves gépek felett eljárt az idő, ideje átadni helyüket a fiatal nemzedék számára, melynek képviselőiből van is jelentkező bőven.

Oldalunk hasábjain gyakran szerepelnek az Indiai Légierő repülőgépeivel kapcsolatos balesetek, ezek főszereplője legtöbbször a szovjet eredetű MiG-21-es, melyet az ázsiai országban licensz alapján gyártottak. India a típus különböző változataiból összesen 946 darabot rendszeresített, ebből az elmúlt 45 év alatt 476 példány semmisült meg. A horrorisztikus statisztika miatt már nem meglepő, hogy az indiaiak minél előbb meg kívánnak szabadulni a megmaradt gépektől.

Korszerűsített indiai MiG-21 „Bison” |Forrás: Wikimédia Commons ,

„A MiG-21-eseket 2015-16 folyamán kivonjuk a szolgálatból. Véleményem szerint az utolsó gépek legkésőbb 2017-ig maradnak hadrendben.” – nyilatkozta az indiai védelmi miniszter, Pallam Raju. „A típust repülő századok átfegyverezése az LCA és a Szu-30MKI vadászbombázókra folyamatos lesz.”

Indiában nem csak a „21-esek” várnak nyugdíjazásra, számos más típus is aktív szolgálaton kívül kerül a közeljövőben, így a MiG-23, MiG-27 és a SEPECAT Jaguar számára sem túl rózsás a jövő. Helyükbe a védelmi miniszter által említett HAL Tejas és a Szuhoj Szu-30MKI mellett az MMRCA tender győztese kerül, de az Indiai Légierő tovább erősödik majd az orosz-indiai kooperációban készülő FGFA hadrendbe állásával.

29 hozzászólás “2017-ig kivonják a MiG-21-eseket Indiában”

  1. Némi tévedés van a dologban. Az összes lezuhant indiai MiG mennyisége volt 476 darab, nem csak a 21-esé A sajtóhír zavaros volt ezzel kapcsolatban. A 21-es megfelelő üzemeltetési körülmények között kiváló több szempontból mind a mai napig, baleseti statisztikája a kortársakéhoz mérhető, nem rosszabb.

  2. Magyarországon összesen 626 MiG vadászgép állt szolgálatban – 15,17,21 stb. – közülük 144 vált használhatatlanná. / lezuhant vagy súlyosan sérülté vált. Összesen 81 ilyen gép pilótája vesztette életét ! /

    Az indiai veszteség arány ehhez képest szinte hihetetlen !

  3. Szegények.
    A MiG-21 az ’50-es évek gépe, ma már csak nosztalgiázni jó. Van olyan kis mennyiség, olyan ráérős repülés, olyan helyzet, ahol nem kell a hadrafoghatóságnak alárendelni az üzemeltetést. Az aerofil milliomosok alatt majd a kiképzetlenségnek, gyakorlatlanságnak köszönhetően törik a technika, nem a katonai kényszerpályák miatt.
    De a 21-eseket nem is nagyon lehet biztonságosabbá tenni. A „nyugatiak” közül is vállalhatatlan volt (pl. az F-104) vesztesége, még az NSZK-ban is.

  4. „A MiG-21 az ’50-es évek gépe, ma már csak nosztalgiázni jó.” Nem éppen. Ahogy Svájcban, a braziloknák, Chiléban, stb. kiválóan üzemelnek a hasonló képességű F-5-ösök, úgy a 21-es is megfelel még napjainkban is sok mindenre. Éppen az indiai Bison-ok azok, amelyek a típus csúcs példányai. Fegyverzet minőségében és az elektronika terén egy szinten állnak a 29-esekkel. A román LanceR-ek dettó, bár azoknak nincs BVR képessége (mint ahogy az F-5-ösök nagy részének sem) A lehetőségekből kell kiindulni. Ha egy ország csóró, de a fenyegetettsége miatt szüksége van légierőre, a modernizált 21-esek még megfelelnek, és nem kéne már a második 4. gen típussal nyűglődnie úgy, ahogy mi tesszük.

  5. „ELADÓ 8 darab használt MiG-29-es elfogadható állapotban. Jól bejáratott, kipróbált példányok. Nyomokban alkatrészek hiányozhatnak, ám ezek a gyártón keresztül pótolhatók. Extrák: ABS, elektromos ablakemelő, klíma, fedélzeti számítógép, rádió, HUD. Első tulajdonostól. Irányár: 3 milliárd HUF”

  6. Puma. Pannon Puma

    A MiG-29 gépek eladása felmerült az Orbán-Putyin találkozón, de több nem szivárgott ki.
    Ha idén adják el a gépeket akkor a pénz a HM-é, ha később akkor bekerül az országos nagy kalapba.
    A HM-ben az is felmerült,hogy az oroszok visszavennék a gépeket és helyettük más haditechnikát adnának – hogy mit az persze ismét nem szivárgott ki.

  7. Puma:
    „oroszok visszavennék a gépeket és helyettük más haditechnikát adnának”
    Tételezzünk fel heliket (ruszkiknak sokmindenjük van ugye, ami azért el-el kéne), az is annyira logikus lenne, hogy már szinte elképzelhetetlen… sajnos. :S