|

Ismét repülési tilalom sújtja az F-35-ösöket

Mostanában számos forrás azt hangoztatta, hogy a késések ellenére milyen jól halad a Lockheed Martin F-35 Lightning II típusú, ötödik generációs vadászbombázójának tesztprogramja, sajnos azonban vannak fekete foltok is.

Rendkívül változó hírek érkeznek az F-35 Lightning II típussal kapcsolatban, hol minden klappol, hol pedig nagyon nem akar menni a szekér. Habár tavaly is és idén is jelentősen túlteljesítették az előre kijelölt repült órákat, számos komoly probléma merült fel. 2010 októberében a vezérlőszoftver egyes programjaiban találtak hibát, melyek veszélyesek lehettek a gép üzemanyag-ellátó rendszerére, konkrétan az üzemanyag-szivattyúkat vezérlésére, így az F-35-ös mindhárom verziója a napokat vesztegelt a földön. Márciusban az Edwards légibázisról végzett tesztrepülés során az AF-4 jelzésű előszéria-példány mindkét generátora meghibásodott, továbbá olajszivárgást is tapasztaltak. A hibák okainak megtalálásáig és kijavításukig a teljes flottára újfent repülési tilalmai rendeltek el, ám azóta már újra szárnyaltak a típus példányai. Június folyamán az F-35C három tesztpéldánya volt kénytelen pihenni, miután a mérnökök “logikai hibát” találtak a digitális repülésvezérlő rendszer azon részében, mely a kormányfelületek mozgatásáért felel, így akár balesetet is okozhatott volna. A szoftveres bakit orvosolták, s a módosított verzió feltöltését követően folytatódhatott a berepülési és tesztprogram.

Fotó: Lockheed Martin ,

Nos, ezúttal újabb probléma merült fel, újfent az AF-4-es tesztgép rakoncátlankodott. A hibát megint az elektromos rendszerben találták, ezúttal a Honeywell által gyártott IPP (integrated power package) egy karbantartás utáni hajtóműpróba során augusztus 2-án, helyi idő szerint 8 óra 30 perckor. A JPO (Joint Programme Office) a teljes flotta (20 gép) tesztrepüléseit betiltotta és vizsgálatot indított a meghibásodás okainak kiderítésére.

Ha a probléma forrása komoly, akkor újabb határidő-csúszás és költségtúllépés várható az F-35 Lightning II amúgy sem pontos fejlesztési programjában, annak ellenére, hogy mind az USAF, mind a gyártó igyekszik a berepülési program végére érni, emiatt ahogy fentebb is említettük, többször is jelentősen túlteljesítik a berepülési programot, hisz a folytonos szenvedés nem túl jó reklám az egyetlen exportálható nyugati ötödik generációs vadászbombázónak.