|

Három repülőgép-hordozót szeretne Kína

Az senki számára nem újdonság, hogy Kína repülőgép-hordozót épít – vagyis átépít, hiszen az ex-szovjet Varjag „romjain” megszülető Shi Lang eredetileg nem a világ legnépesebb országának valamelyik hajógyárában, hanem az egykori Szovjetunióban látta meg a napvilágot annak idején. Szintén nem okozhat különösebb vérnyomás-emelkedést azon információ, miszerint a Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészetének legújabb büszkesége hamarosan megkezdheti tengeri útjait. Azonban odaát ezzel nem elégszenek meg, és máris a jövő felé kacsintgatnak.

Ha kissé triviálisan akarnánk fogalmazni, akár azt is mondhatnánk: nagyon menő lett mostanság a Távol-Keleten a repülőgép-hordozó. Erre a kijelentésre nemcsak a kínaiak sürgölődése ad okot, hanem például Japán legújabb „helikopter-hordozó” tervei (melyek már inkább az egyel nagyobb kategóriába tartozó hajókra jellemző adatokkal dicsekedhetnek, az elnevezés csak a törvények kerülgetése miatt szükségesek) vagy az indiai Vikrant-osztály, de megemlíthetnénk akár az oroszok Mistral-projektjét is. A térség vezető nagyhatalma számára ez utóbbiak mind komoly fenyegetésként értékelhetők, így egyértelmű, hogy nem áll szándékukban megállni egyetlen úszó repülőtérnél.

Azt, hogy mennyire komolyan gondolják a dolgot, Luo Yuan tábornok, a Hadtudományok Akadémiájának vezető szakértője mondta el a Beijing News számára a minap. Az általa nyilvánosságra hozott információk szerint a Kínai Népköztársaság még az évtized vége előtt szeretne három repülőgép-hordozót szolgálatba állítani. Ez annyit tesz, hogy a Shi Lang további két testvért kaphat a közeljövőben, bár ezek kilétéről egyelőre nem tudni többet.

”Ha figyelembe vesszük, hogy szomszédaink – elsősorban Japán és India – hamarosan több új, modern repülőgép-hordozót is szolgálatba állítanak, nekünk sem lehet kevesebb háromnál. Ez a szám szükséges ugyanis ahhoz, hogy biztosítsuk tengeri felségterületeink mindenkori védelmét.” – fejtette ki véleményét a tábornok.

Yuan értesüléseit Geng Yansheng, a védelmi miniszter szóvivője is megerősítette. Emellett hozzátette: a Shi Lang még idén elkészülhet, és megkezdődhetnek vele a tengeri tesztek és a különféle kísérletek. Szerinte a repülőgép-hordozó és majdani társainak szolgálatba állításával Kína katonai ereje és érdekérvényesítő képessége jelentősen megnő.

Azok kedvéért pedig, akik esetleg kételkednének a Shi Lang készültségi fokában, álljon itt két kép. Ezek tanúsága szerint a hajó elektromos rendszereinek bekötése sikerült, fényei készen állnak.

A Shi Lang immár világítani is tud |Forrás: Chinese Defense Blog ,

Forrás: Chinese Defense Blog ,

135 hozzászólás “Három repülőgép-hordozót szeretne Kína”

  1. A környéken már nem babra megy a játék.
    A japcsik miért nem változtatják meg a törvényt,hogy tisztességes hadsereget építhessenek ki,és nevén nevezhessék a dolgokat,gondolok itt a „helikopter” hordozóra. A II.vh „rosszfiúi” már közel sem olyan harciasak.

  2. Hidd el a szamuráj szellem még nem veszett ki belőlük, csak más útakon vezetik le az energiáikat(ipar és gazdaság). Fukushimánál láthattuk, hogy mennyi önkéntes volt és mekkora mértékű volt az összefogás még mindig.

    Ha az új kormány alkotmányt módosít akkor mehetnek a hordozók és az 5. gen gép is.

  3. Augusztus közepén kifut a Varjag:
    http://english.peopledaily.com.cn/90786/7457579.html

    A motorpróbák már zajlanak, szépen füstöl:
    http://img24.imageshack.us/img24/9924/131203381332896.jpg

    És már toborozzák a munkásokat a Sanghaj környéki hajógyárba az első hazai hordozó építésére, szal úgy tűnik komolyan gondolják az évtized végét:
    http://www.manufacturing.net/News/2011/08/Aerospace-China-Recruits-10000-To-Build-Aircraft-Carrier/

  4. „A japcsik miért nem változtatják meg a törvényt,hogy tisztességes hadsereget építhessenek ki,és nevén nevezhessék a dolgokat,gondolok itt a “helikopter” hordozóra.”

    Ő nekik igenis van tisztességes hadsereg is méghozzá olyan hogy azzal
    oroszokat és a kínaikat is gatyába rázná (most).

    „A II.vh “rosszfiúi” már közel sem olyan harciasak.”

    Az európaiak igen, s ez is fogja a vesztüket okozni a rohamosan terjedő iszlám miatt. Kadhafi is megmondta hogy európát fegyver nélkül foglalják el .
    Ezzel szemben mit tesznek az európai államok ?Semmit ! Mindenki szalad a NATO seggét nyalni azzal együtt pedig a jenkikét .
    És az itt terjedő problémát magasról leszarják .

  5. Első körben azt kérdezném, hogy hol vannak a tervek? Mert ezt lemásolni semmi értelme. Nulláról meg megtervezni egy CV(N)-t és menet közben áttervezni ami első nem siekrült az nem tíz év. A jenkiknél tart egy hordozó átfutás 5-8 évig a megrendelétől, pedig ők 50 éve építenek szuperhordozót…

    Hát kísérőhajók honnan leszne hozzá?
    Bizonyos szinten és képességek terén az erőkivetítés olcsóbb módja az, hogy veszel a légierődnek 30 tanekert. Egy szuperhordozó ára ma alsó hangon 3-4 millárd dollár. Ebból vehetszt vagy 20 KC-10 méretű tankert, az tuti. (Egy C-17 ára 250 milka.) És ez csak a hordozó ára úgy, hogy már 50 éve gyártod őket, 0 járulékos költség. Lásd kísérőhajók és maga a hajófedélzeti gépek ára.

    Persze a hajó jóval permenensebb jelenlétet biztosít. Egyensúly kell a reakcióidő, a jelenlét, és az adott pillanatban jelenlevő tűzerő között. Fogas kérdés. Első körben tudni kellene, hogy mi aza táv, ameddig erőt kell felmutatni.

    Kurucot alig várom, hogy jöjjön. A „védekező hordozók” egyszercsak az ausztrál partoknál járőrőznek majd, ha meglesznek. :)

  6. Megvették többek közt az Uljanovszk-osztályú szuperhordozó terveit,
    gyakorlatilag a következő két hordozójuk már az Uljanovszk-osztály tagjai lesznek(85.000 tonnásak) és nukleáris meghajtással készülnek.
    Ezek a hordozók a Szovjetunió széthullása miatt nem készültek el, csak 40%-ig jutottak el az első példánnyal az utolsó 3 év alatt. Orosz/német konvenció szerint egy egység nagyobb képességekkel bír, mint egy amerikai hordozó önmagában, mert SAM és ASM rakétákkal is rendelkezik.
    Ettől független már készülnek a hordozócsoport további egységei is(ezzekkel már teljes blue navy képességgel fog rendelkezni Kína).

    Méretében a Forrestal és a Nimitz osztály között helyezkedik majd el.

  7. @doca: Ok, megvették és hol építik őket? Kik? Honnan lesz rajta nuki meghajtás? Anno a szovjeteknek is döcögve ment. Ha lesz belőle valami akkor miért lenne potensebb a csoport attól hogy valami a carrieren van, nem a csoport többi hajóján.

    Szvsz ha amiknak fegyvert fognának a fejéhez, akkor is éppen hogy csak talán esetleg tudnának ennyi idő alatt 3 hordozót összerakni.

  8. „Hát kísérőhajók honnan leszne hozzá?”

    Type 054A , type 052B, C, és végül a D verzió ami 10 000 tonnás 2012-ben kezdik majd építeni .

    A j-15 gépek rátelepítése hülyeség, túl nagy helyet foglal és inkább j-10 kéne alkalmazni .
    Kínának meg inkább tekintélynek kell a hordozó mintsem hogy megtámadná a kenguruk földjét vagy tajvant .

  9. itt egyes jenki szakértők mindig kérdik hogy
    mivel támasztod alá? képi bizonyíték ?

    bin laden haláláról bizonyíték ?esetleg egy kép ? ha már a jenki katonák olyan szépen pózólnak egy félbeszakadt holt testél akkor a világ legveszélyesebb emeberke mellett nem feszített egyikse .
    Az hogy al alkaide mit ugat leszarom ők mindig ott tüntek fel ahova az amik menni akartak . Két nappal ezelőtt már iránt azzal vádolja Amerika hogy alkaida csoportot bújtat persze majd lesz valaki olyan hüyle aki ezt beveszi .

    Bocs a helyesírásért .

  10. Én elhiszem hogy meg lesz a 3 hordozója Kínának (hacsak azt vesszük hogy fél éve sőt 3 hónapja is lehetetlennek tartották az Amifanok a Varjag kifutását, most meg már reális.) És kitudja nem e kezdték már meg az építésüket modulonként… A kínaiak nem beszélnek a levegőbe nem akarnak lebőgni a világellőt.
    Ami meg az Uljanovszk-osztályt illeti a Varjag megvétele még tervben sem volt de már akkor repkedtek hírek hogy Kína hozzájutott megvásárólta Uljanovszk terveit. (Ez a repülőgép hordozósdi régóta lóg a levegőbe Kínába és ez alatt nem 5-6 évet értek) és aki viszaemlékezik kicsikét annak tuti be fog ugrani pár infó a régmúltból.

  11. „Első körben azt kérdezném, hogy hol vannak a tervek? Mert ezt lemásolni semmi értelme.”
    Szerintem ezt a kínaiak másképp gondolják.:)

    „itt egyes jenki szakértők mindig kérdik hogy
    mivel támasztod alá? képi bizonyíték ?

    bin laden haláláról bizonyíték ?esetleg egy kép ? ha már a jenki katonák olyan szépen pózólnak egy félbeszakadt holt testél akkor a világ legveszélyesebb emeberke mellett nem feszített egyikse .”
    Bin Laden halálát az amerikai és a tálib ellnállók is hivatalosan elismerték.
    Ezzel szemben ha jól tudom, se a kínaiak, se az oroszok nem állították, hogy az Uljanovszk osztály terveit megvették/eladáták volna.

  12. Eltudnám képzelni hogy a kínaiak felhúztak egy hajógyárat valamelyik hegy belsejében és ott építik a hordozókat, jó messze a tengertől és bármely folyótól. Ha meg elkészülnek felrobbantják a hegyoldalt és elvontatják a hordozókat a tengerhez :)

  13. Asszem Type 052C-ből most építik a negyediket, Type 054A-ból a tizenakárhányadikat. Nemrég olvastam, hogy a napokban sikeresen zajlott a Mk 41 kínai változatának tesztjei, feltételezem, hogy a Type 052D-t már ezzek fogják ellátni.
    Amúgy, nekem nagyon tetszik a Varyag melletti hotel hajó. Ezt kimondottan katonák számára építették. Tavaj jelentek meg róla az első képek. Azt írták róla, hogy a mivel Kína egyre több nemzetközi misszót vállal, de kevés bázisa van a világ számos pontján, felmerült egy hotel hajó terve, mellyen úgymond vakációztathatják a katonákat. Ezzel is erősítve a morált.

    http://i.imgur.com/QVsTJ.jpg

    Ezek szerint már munkába is állították. A végső simításokat a legénységgel együtt végzik ezzel is kiképezvén őket és mivel a hajó még lakhatattlan ezzel kényelmesen meg is oldották az elszállásolásukat.

  14. Ha Kína döntött akkor megcsinálja ember és pénz van.
    A többit megszerzik…A gyorsvasutat is nulláról hozták fel 10 15 év alatt és ma már világ vezetők benne.

    Uljanovszk-osztályú ??? most akkor ez tény vagy kacsa? Oroszok is meg Kínaiak is erre építik az új hajójukat?

    Ha meg vannak a tervek a kivitelezés már a kisebb probléma.

  15. Egy olyan vilagban ahol egy gombnyomasra elindul 50 nuklearis raketa egy celpontra legyen az Moszkva vagy Peking na egy ilyen vilagban egy repulogephordozo feleslegesen kidobott sok-sok milliard dollar.A szuperhatalmak a jovo haboruit egymas kozott nem repulogephordozokkal fogjak megvivni hanem interkontinentalis raketakkal.A kisebb allamok ellen meg felesleges hordozot epiteni.Tajvan megtamadasahoz sem hordozokkal fog neki menni Kina ha egyaltalan megtamadja.Eleg kozel van a partjaihoz.Ugyanez mondhato Japanra is.Kina hordozo nelkul szarazfoldi bazisokrol meg tudja tamadni.Sokan mondjak hogy Japannak fegyverkeznie kellene.Minek??Nem hiszem hogy barkit is meg akarnanak tamadni,az orszag vedelmehez meg a hadsereguk igy is hipermodern.

  16. Üdv!

    8 évük van arra, hogy még két hajót szolgálatba állítsanak. Nem tűnik megoldhatatlan feladatnak. A harmadik hajó ugyanis az ex-Varjag marad. A következő három-négy évben a J-10-es gépet is módosíthatják hajófedélzeti üzemelésre, ez sem megoldhatatlan gond.
    Nem mellesleg az USA-n kívüli riválisoknak milyen hordozóik lesznek? :)

    M

  17. Dalian városában ha jól tudom 2005-ben adták át a világ legnagyobb szárazdokkját, utána a 2. legnagyobb a Hyundia-é Dél-Koreában és a 3. Észak-Írországban(Nagy-Britannia) Belfastban van.

    Quote Originally Posted by Ja Worsley @ Key Publishing Ltd Aviation Forum
    A 300,000-ton floating dock, the largest of its kind in the world, went into production on Wednesday in northeast China’s coastal city of Dalian.

    Developed and built by the COSCO Shipyard Group Co., Ltd, the dock, which is 340 meters long, 76 meters wide and 27 meters deep, is capable of repairing 300,000-ton crude oil carriers, bulk freighters, and container ships, and rebuilding or converting other large watercraft.

    source: http://english.peopledaily.com.cn/20…11_264707.html

  18. Még egy érdekességet engedjenek meg csak, hogy borzoljam a kedélyeket.

    Megvették a Jakovlev-44 -es terveit is és ezt akarják majd üzemeltetni a saját hordozóikon, azt nem tudom, hogy az eredeti Zaporozsje hajtóművel fogják e üzemeltetni vagy valami Honeywell, esetleg valami GE licensz vagy reverse engineered klónnal, de érdekes kis gép lesz. Egy részletes mock-up készült el belőle ’91-ben és főként az Uljanovszkékra tervezték felhasználni ezeket a madarakat az Orjol projekt keretében, ami a Blue Navy képességekkel akarta felruházni a Szovjetuniót.
    Ez a gép gyakorlatilag az E-2 szovjet megfelelője lett volna, nagyobb fogyasztással, méretekkel és felszálló súllyal, de több, mint dupla olyan erős hajtóművekkel és nem 2,780 km-es hatótávval, hanem 4000 km-essel, max repülési magasság pedig 13 km lett volna szemben az E-2 Hawkeye 10,576-jával.

    Ezen kívül nem sokáig akarják üzemben tartani a Szu-33-asokat, hanem a J-20 -hoz hasonló, az F-35B célfeladatainak és képességeinek megfeleltetett kínai naval lopakodót akarnak üzembe helyezni.

  19. Jak-44…..az is valami. A mi Gripenjeink is helyben állnak. Helyben repülnek (szimulátor). A pilóták helyből szállnak fel és le…. :-) :-) :-)
    Különben is a fejlődés töretlen! 1860-ban a Budapest-Vác vonal 1 óráig tartott. Ma 57 percig. 150 év – 3 perc…. Szédületes….

  20. Tényleg mi a helyzet Kijevel Minszkel?
    Még mindig vidámpark és múzeum?
    Azon mondjuk sohasem értettem miért nem alakították át őket helikopter hordzónak.
    Amúgy az is érdekes hogy 1995 be terveztettek a Spanyol Empressa Nacional Bazanal 2 könnyű hordozót a terveket át is vették i is perkálták értük a lóvét de a megrendelést visszamondták…

  21. szittya88:
    Majd ha meglesz a VTOL gépük, akkor azokat is át lehet alakítani majd.

    Érdekesség, hogy már Sztálin parancsba adta, hogy a Szovjetunió építsen ki blue navy flottát és el is készítették erre a célra ’55-ben a szovjet naval bombázót a Tu-91-et, amivel berepülőpilóták,tervező mérnökök és műszakiak nagyon elégedettek voltak, mert nagyon jól repülhető volt és megbízható, szép teljesítmény stb., erre Hruscsov mikor átvette a hatalmat és szemlézte a gépet, gyakorlatilag megszégyenítette a fejlesztő irodát és gárdát és elvetette agép üzembe állítását, így ő vetette vissza évtizedekre a szovjet haditengerészet ilyen irányú törekvéseit. Érdekes, hogy Sztálin nagyra tartotta az angolszász technikát és elgondolásokat és szerette volna, ha a szovjet haderő lépést tart velük a tengeren is, volt füle és szeme a hadtechhez.

  22. Még egy felélesztésre méltó gép és elgondolás lehetne az Antonov An-71-es, amiből 3 protó el is készült, de végül legyőzte őt a Jak-44-es „házon belül” a hordozó madarainak szeméért folytatott küzdelemben.

  23. A kínaiak reverse engineering módszere és licensz vásárlása pedig nagyon zavarja az amik szemét, mert nekik 700-800 gépbe tellett csak az, hogy átálljanak a jetkorszakra a tengerészeti légierőnél, gyakorlatilag ők és persze a szovjetek izzadtak sokat, míg a kínaiak meg lekoppintják a kész dolgokat.

  24. Igazából az a baj, hogy hiába másolnak le minden szart a kínaiak, ha nem értik meg. Tehát ha még le is tudják gyártani, nem biztos, hogy felfogják, hogy mi miért lett úgy kialakítva, s ez hosszú távon a saját mérnökállomány leépüléséhez vezethet…

  25. Ha eldöntötték, meg is csinálják. Van pénz, van akarat. Ennyi.

    És, hogy mire kell? Hát az első körben nem az amik vagy a japók ellen,az biztos. Viszont a vietnamiak vagy a Fülöp-szigetekiek egy kicsit elgondolkozhatnak. Oké, h otthon is sokan járnak nagymagyarországos matricával, de azért az már kicsit más szint, h itt még a óvodás gyerekek strandlabdáin is rajta van az a bizonyos szaggatott vonal…

  26. @Roni

    Senki nem mondta, hogy el kell hinni. Viszont a másik oldal nem nagyon cáfoltam…

    Egyébként meg hogyan lehet eladni egy olyan hajóosztály terveit, ami nincs is? A papír sokmindent elbír…

    A hol épitenék meg kérdésre ahol egy szupertanker meg tudnak építeni ott egy rephordozónak is van hely.

    Ez nem hely, hanem technológia és tervezési tudás kérdése. Magyroszágon is van akkor a gyárcsarnok, amibe elférne egy vadászég összeszerlő sor. Mégsem építünk vadászgépet…

  27. Egy olyan vilagban ahol egy gombnyomasra elindul 50 nuklearis raketa egy celpontra legyen az Moszkva vagy Peking na egy ilyen vilagban egy repulogephordozo feleslegesen kidobott sok-sok milliard dollar.

    Nukleáris töltetű rakéta egyetlen várost sem foglalt el, egyetlen négyzetméteren sem képes járőrőzni és semmiféle erőkivetítésre nem alkalmas. A nukleáris fegyverek gyakorlatilag bevethetetlenek, ha minimális racionalitással gondolkozik az ember.

    A szuperhatalmak a jovo haboruit egymas kozott nem repulogephordozokkal fogjak megvivni hanem interkontinentalis raketakkal.

    Ezt kérlek fejtsd ki, hogy hogyan…

    A kisebb allamok ellen meg felesleges hordozot epiteni.

    Pont ellenük van értleme, mert az összes ellen képes erőt kivetíteni és érdeket érvényesíteni. Egyetlen CVSG/CBG csapásmérő ereje akkora, hogy alig pár ország képes vele egyenértéű erőt felmutatni és azok jellemzően az USA szövetségesei.

    Tajvan megtamadasahoz sem hordozokkal fog neki menni Kina ha egyaltalan megtamadja.

    Nem is ahhoz kell neki. Kína lehet, hogy exportnagyhatalom, de a importál is elég sok dolgot + világkereskedelem 90-95%-a a tengeren zajlik. Ha azt nem ellenőrzöd, akkor hellóbelló…

  28. Az amik is megvették a JAK-44 néhány tervét.

    Minek?

    Különben is a fejlődés töretlen! 1860-ban a Budapest-Vác vonal 1 óráig tartott. Ma 57 percig. 150 év – 3 perc…. Szédületes….

    A példa félig elbaszott, mert akkor nem állt meg annyi helyen a vonat, nem vitt annyi embert, nem volt légkondi stb. De értem a lényeget.

  29. Sulyid
    „Igazából az a baj, hogy hiába másolnak le minden szart a kínaiak, ha nem értik meg”

    Ez ott sántít, hogy azt feltételezed, ugyan úgy gondolkodnak mint mi európaiak! Merőben másképp! Csak mondok egy példát! Edzésen magyaráz valamit a mester a formával kapcsolatban (a kungfu is buddhizmus) a 100 tanítvány közül jó ha 10 kapisgál valamit abból amit mond a mester és idővel 2-3 tanítvány az aki meg is érti mit mondott a mester és alkalmazni is tudja! Gondolkodásban messze mélyebb szinten vannak. Félre ne értsétek, nem mi vagyunk butábbak, csak másképp gondolkodunk és másképp jutunk el ugyan arra a szintre. Ott valahogy jobban le tudnak egyszerüsíteni egy egy elgondolást és rátalálni benne az igazi mondanivalóra. Ugyan ez benne van/lehet a műszaki életükben is.

  30. molni
    Nem keverem a Jak-141-est a Jak-44-gyel, merőben más gép mindkettő, de annyiban oké, hogy mindkettőt megszerezték a kínaiak.

    A Jak-44 egy ’91-re körvonalazódott szovjet „Hawkeye”, hordozóképes mini AWACS.

  31. Molni
    „Ez nem hely, hanem technológia és tervezési tudás kérdése.”
    azt kérdezték hogy hol na és hol épitenék meg erre volt a válaszom egy része.
    Technológia van egyszer egy Varjaguk egy Kijevjük és egy Minkszjük az utóbbi kettő tanulmányozására vólt több mint 15 évük plusz a 95-96 ba a Spanyolok átadta tervek amik kisméretű hordozók voltak megtervezve (nem csak vázlatok komplett tervrajz gyártási fázisokkal, anyagleírással együtt.)
    Mérnökökről annyit hogy hajóépítő mérnökeik nekik is vannak nem hiába iskoláztatta azokat se az állam bácsi a világ legjobb egyetemein.
    Több mint 1,3 milliárd ember él Kínába nehogy azt higgye valaki hogy mind buta rizstermelő…
    Meg van a technológiájuk és a mérnöki tudás is.
    Szerintem már mint írtam egyes modulokat már gyártanak is.

  32. Technológia van egyszer egy Varjaguk egy Kijevjük és egy Minkszjük az utóbbi kettő tanulmányozására vólt több mint 15 évük

    Ez méretre és technológiára fényévekre vannak még egy Kitty Hawk-tól is. Pedig az majd 60 éves…

    Az összes többi felsorolt hajó sem szuperhordozó a Varjag meg minden szépítés ellenére egy kurdarc. A STOBAR hajók pont olyan mellékvágányok szerintem, mint a nyilazott szárny. Alig olcsóbb tőleg egy hordozó, de a hordozott gépeket szinte kiheréli…

  33. Pár évre kell, míg jönnek a VTOL gépek és az Uljanovszkok, azért ez már több, mint a semmi.

    Légifölény kivívására kellenek minimum vagy legalábbis egy komoly ellenfél ellen, hogy ne tudjon csak úgy nyugodtan bombázgatni a partszakaszon.
    Aztán a Marine Corps már tevékenykedhet, kiépítheti a hídfőállást, ahova majd az Armyt ki lehet rakni. Ez a modern partraszállás 3 alaplépése.
    Ha a Kijevet és a Minszkjüket egyszer hadba is állítják, azt csak a MC kapja majd meg minden bizonnyal.

    Egy olyan állam ellen, mely keresztbe tesz egy nagyhatalomnak vagy szövetségi rendszernek és korlátozott nukleáris képességekkel rendelkezik vagy csak konvencionális haderővel, felesleges és ésszerűtlen atomot alkalmazni. Szerencsére a nagyhatalmak haderőit elvileg komoly doktrínák kötik, főként a felesleges nukleáris beavatkozás elkerülésére, ha meg lehet oldani anélkül is.
    Itt ki lehet hallani az USA és a NATO esetében pl. Észak-Korea/Irán esetét, de a másik oldal láthatja pl. Vietnamot/Tajvant/D.K.-t.
    Egyedül az oroszoknak nem létérdekük a blue navy, bár manapság már nem lenne rossz, mert pl. egy orosz hordozócsoport megjelenése elég elrettentő erő tudna lenni kisebb államok megvédésére(pl. Líbia, Irak), de legalábbis a tenger felőli biztosításukra. A németek importfüggők, de ők meg annyira pacifisták lettek, hogy mindenkivel jóban vannak, gazdaságilag főként(amúgy is oroszoktól szerzik a nyersanyaguk nagy részét).

  34. Azért F35B képességű géppel egy katapult nélküli hajó is elég szépen teljesíthet…
    ahogy egy harrier képességű géppel ellátott katapult nélküli hordozó is szépen teljesített már sokszor.
    Tessék csak az Argentinokat megkérdezni… pedig nem kicsit voltak létszámfölényben.

    Teljesen más kérdés, hogy a katapult az gigantikus for jó plda erre egy F35B/C esete. +3tonna keró az bazi sokat számít.
    Na és igen AEW nélkül bármely hordozó félkarú óriás.

  35. Clemenceau osztály méretű vagy kicsit nagyobb hordozót gőzkatapulttal modern radar és repülés irányító rendszerrel simán megoldható számukra.
    De majd úgyis meglátjuk jövő ilyenkorra már biztos szivárog ki valami Kínából ezzel kapcsolatban.

  36. Az ne felejtse el senki, hogy a Shi Lang csak kiképzésre fog szolgálni. Ugyan korlátozott mértékben bevethető lesz, de nagyon halovány képességekkel. 50db JL-9 kiképzőgép lesz a fedélzetén. Ugyan megfordúlhat majd rajta egy két J-15 is.

  37. ahogy egy harrier képességű géppel ellátott katapult nélküli hordozó is szépen teljesített már sokszor.
    Tessék csak az Argentinokat megkérdezni… pedig nem kicsit voltak létszámfölényben.

    Irreleváns példa. Az argentín gépek teljesen alárendelt helyzetben voltak, a hatótávuk szélén operáltak és a hajók légvédelme is rájuk pályázott. A Mirage gépek utánégetőt sem kapcsolhattak. Aktív / passzív védelem sehol.

    Megnéztem volna, hogy fele vagy ugyanolyan olyan távolságra partoktól Szu-24 gépek ellen mire mentek volna. Flare + MAWS + a felderítésük is nehezebb lett volna, mert ugyebár aktív ECM is van. Jah, és szuperszonikus. Komolyabb vadászgép meg ízekre cincálta volna őket…

  38. „OFF

    Milyen károk keletkeznek mondjuk 1 f-16-osban, ha a levegőben ütközik 1 leoldott póttartállyal?

    Milyen sebességgel, mennyi keró van a pottartályban…. Ennek fügvényében karcolástól a megsemmisülésig kb minden.

    snakeye: „Az ne felejtse el senki, hogy a Shi Lang csak kiképzésre fog szolgálni….”

    Na ja…. ha már lefordították a cikket illet volna már ezt a részt is lefordítani.

    „”We are currently re-fitting the body of an old aircraft carrier, and will use it for scientific research, experiments and training,” defence ministry spokesman Geng Yansheng told a news briefing.”

    molni: „Megnéztem volna, hogy fele vagy ugyanolyan olyan távolságra partoktól Szu-24 gépek ellen mire mentek volna. Flare + MAWS + a felderítésük is nehezebb lett volna, mert ugyebár aktív ECM is van. Jah, és szuperszonikus. Komolyabb vadászgép meg ízekre cincálta volna őket…”

    Ez 1982, Dél Amerika 2. legnagyobb gazdasága ami akkor már évek óta aktívan fegyverkezett. Amúgy meg ahogy Szovjeteket ismerem nem lett volna azokon a gépeken ECM, MAWSból is max vmi agyonherélt. Fegyverzet dettó.
    A fele olyan távolságra meg már had ne reagáljak…

  39. Ez 1982, Dél Amerika 2. legnagyobb gazdasága ami akkor már évek óta aktívan fegyverkezett.

    És ez kit érdekel, ha egyes VSZ országok légierjével összemérve sem volt olyan korszerű…?

    Amúgy meg ahogy Szovjeteket ismerem nem lett volna azokon a gépeken ECM, MAWSból is max vmi agyonherélt.

    Ez rész értelmezhetetlen. Minden Szu-24 fotón láttam eddig a MAWS kupolát, konkrétan a orosz gépeken elterjedtebb volt, mint a jenkin. Ott F-111 egyes változatain volt, de kiszerelték. Más most nem is jut eszembe.

    [i]Fegyverzet dettó.[/i]

    Oszt miért?

    [i]A fele olyan távolságra meg már had ne reagáljak…[/i]

    Mert?

    Ez kb. olyan hozzáállás, hogy én is legyőzöm Mike Tysont, ha lekötözöd és és téglával verhetem a fejét. A falkalandi helyzettel azonos esetben csak taktikai vadászokkal több légierő is a tenger fenekére küldte volna a dicső RN-t. MiG-25 lehet, hogy nem szedte volna le a Harriereket, de azok lényegében tehetetlenek lettek volna vele szemben, mert ott és akkor bocsátkozik harcba, ahol akar. 1982-ben meg volt már MiG-31. Nem is érdemes összemérni vele egyik Harriert sem.

  40. „És ez kit érdekel, ha egyes VSZ országok légierjével összemérve sem volt olyan korszerű…?”

    Nem is VSZ országokat kellett legyőzniük. Dél Amerika 2.legnagyobb évek óta aktívan fegyverkező gazdaságát/rezsimjét… de igazából azt se. Csak Falklandot kellett visszafoglalni.
    Ha tetszik kit érdekel, hogy Szu/VSZ országok mivel rendelkeztek?

    „Ez rész értelmezhetetlen.”
    Itt a Mig31 rész fejezi ki a leggyönyörübben mennyire nem is érted miről beszélek. Nem, nem pl Szent Pétervárt kellett elfoglalniuk ahol Mig31ek jöhettek volna esetleg szembe. Teszem hozzá tenger felöl egy ilyen teoretikus esetben amik is véres fejjel takarodtak volna haza 82ben Mig31ellen.

    A plda k*ra nem irreleváns. Jól mutatja, hogy mekkora hatalmat is ad egy CBG. Nem, nem a Szu/Kína/NATO lerohanása ellen.

  41. Fade, nem érted. Az Arentín Légierő számára kijelölt feladatok messza túl voltak a lehetőségeiken. Ehhez képest nézd a végerdményt.

    Egy Harrierrel felszerelt CGB – még viccnek is rossz ez a kifejezés – az első komolyabb ellenfél ellen elvérzik. Lásd ODS. Amelyik Harriert eltalálták, az le is zuhant. 0 túlélőképessége volt a gépnek. Persze, ha ezt nem tesztelik, mert nem támadja őket semmi, akkor úgy könnyű arcosnak lenni…

  42. Hordozó témához.

    Bocsánatot kívánok, de a kínaiak nem az exszovjet hajókkal kezdték az ipart.
    A ’80-as évek közepén a HMAS Melbourne hordozót Kínának(!) adták el ócskavasnak(!!), a kínaiaknak meg valami 10+ évig tartott, mire lebontották.
    Nyilván ment volna hamarabb is, de alaposan tanulmányozták a szerkezetét.
    Az viszont egy Majestic-osztályú, angol eredetű, átépített CATOBAR hordozó volt, szögfedélzettel.

  43. molni: „Fade, nem érted. Az Arentín Légierő számára kijelölt feladatok messza túl voltak a lehetőségeiken.”

    Igen, mindez úgy, hogy ahogy mondtam DA 2.legnagyobb gazdasága amely évek óta erőteljesen fegyverkezett. Készült egy Chiles szigetes és egy UK Falklandos háborúra.

    „Egy Harrierrel felszerelt CGB – még viccnek is rossz ez a kifejezés – az első komolyabb ellenfél ellen elvérzik.”

    Argentina 1982ben nem egy fegyvertelen falklandra nem készülő… ország volt.

    ODS: Még egy ilyen művelet se ment kvázi totális NATO összefogásban csak CBGkröl. Pedig akkor ott volt „minden”.
    Még mindha te hoztad volna pldanak Kína sebezhetőségét. Vhol jó pldamost. Tény ha blokád alá kerül és baromira nem kell ezt a partjai mentén megtenni heteken belül összeomlik a gazdasága.
    De ha „Mig31” jön szembe mert a másik superpowert akar direktbe támadni hát na arra nem való.

  44. Az argentin hordozócsoport is a tengeren volt és csak az időjárás és a forgandó szerencse miatt nem találkoztak a brit csoportosítással. Nem sokon múlott, a közelükben voltak.
    Skyhawkok voltak a fedélzeten, amelyek optimális távolságból indítva valószínűleg megtáncoltatták volna a briteket, ahogy később a „Bomb Sound”-ban be is következett.

  45. @Batka

    Az egy II vh-s hordozó volt. Abból túl sokat nem lehet tanulni. Kis túlzással olyan, mint, mintha Spitire vizsgálgatásával akarnál Hornetet építeni…

    @Fade

    Komolyan mondom nem étrelek. Az argentínok – a minimális mennyiségű Exocetet leszámítva – majdnem olyan gépkkel küldték a tenger fenekére alárendelt helyezetben a briteket, amik már 10 éve is félig elavultak voltak, de 1982-ben mindenképpen.

    Tényleg ennyire nehéz belátni, hogy egy Harrierrel ellátott „hordozó” egy szuperszonikus vadászokkal és csapásmérőkkel szemben elvérzik, ha az nem a hatósugárnak határáon operál és nem teljesen védtelen gépekkel száll küzdelembe…?

    BTW a Harrierek is úgy értek valamit, hogy SOS-ben kaptak AIM-9L-t…

  46. Mintha megéreztem volna, ami a holtehajót illetim. Ma reggel jelent meg róla ez a blogbejegyzés.

    http://china-defense.blogspot.com/2011/08/its-love-welcome-aboard-its-love-love.html

    Ez, meg itt egy tavalyi.

    http://china-defense.blogspot.com/2010/10/life-style-88.html

    Ez is érzékelteti, mekkora logisztikai teher egy ilyesmi. Csak arra, hogy a legénység ne a város hoteleiben legyenek szétszórva, míg beköltözhetnek, mennyi energiát fordítanak.

  47. A szárazdokk nem olyan nagy kérdés ezeknél SOKKAL nagyobb hajók is készülnek valahol. Eddig a Hiundayé volt a legnagyobb, de épp most vagy 5 helyen építik a „világ legnagyobb szárazdokk”ját. Indiában, Gujaratban, Hawaiin, Pearl Harbourban, Kínában,Dalanban,És valahol Jappánban is.

  48. Gyorsvasút ügyben főleg az utasok elpusztításában világelsők. Árulnak egy 70es évekbeli, és azóta senkinek se kellő Siemens mágnesvasutat (amivel 1x kinyírták az egész utazó közönséget), És a 2vel ezelőtti Sinkanzen „fejlesztett” változatát, amivel pár hete történt valami giga katasztrófa. (Mondjuk a Deutshe Bahné sen volt semmi.)

  49. molni:
    Nem tudom, mi a gond a Colossus/Majestic-osztállyal?
    Sok ország üzemeltette az osztály egységeit. Például India, Argentína.
    Az amerikai hordozóépítészet is sokat merített a háborús brit hordozók megoldásaiból.
    A HMAS Melbourne szögfedélzetes, katapultos kialakítású volt (kérdés, hogy a katapultok berendezéseit eladás előtt kiszerelték-e?).
    A kínaiaknak remek tanulópálya lehetett, szerintem a Shi Lang után egy CATOBAR-hordozót fognak építeni és ebben nagyrészt a Majestic-osztályra fognak támaszkodni.
    (Ha egyáltalán marad ennyi idő, hogy elkészüljenek vele, mielőtt a világ többi része után ők is leszállóágba kerülnek…)

  50. gacsat:
    „Árulnak egy 70es évekbeli, és azóta senkinek se kellő Siemens mágnesvasutat (amivel 1x kinyírták az egész utazó közönséget), És a 2vel ezelőtti Sinkanzen “fejlesztett” változatát, amivel pár hete történt valami giga katasztrófa.”

    Ez így nagyából nem teljesen igaz!
    A Kínában futó Maglev-nek tudtommal nem volt balesete (a német próbapályán volt egy kisebb). S, azért nem kell senkinek, mert nagyjából 0-ra éri meg. Amúgy meg köze nincs a 70-es évekehez.
    A Sinkanszen módosítás az viszont tényleg nem egy sikeres dolog.
    Japánok mindent elkövettek, hogy „Gyerekek NE ezt, így NE!”….
    De, a kínaiak a fas*a gyereket játszották.
    Már 2004? körül mondták a Siemens 1-2 szakemberének, hogy baj jó, ha a Velaro-k (ICE3 továbbfejlesztve) nagyobbik részét a kínaiak szerelik össze, mert sec-pec elkezdik másolni. Na, ez is szegről-végről bejött… (A minőségtől a Siemens-esek amúgy annyira, nem volt elájulva.)
    Lényeg, hogy szép is jó is a +300-as tempó, de az új vasúti miniszter (ilyen is van!) már eleve úgytervezte, komolyan visszavesznek a vonatok és az építkezések tempójából (ezzel lazán kinyírva a CRH400 fejlesztését). Az ok biztonsági, enregia-megtakarítási és kis részt pénzügyi dolog. Erre még jött most a baleset, ami – állítólag – jelzőhiba. Szóval a CRH lassújelet kapott.

  51. A kinaiak meg fogjak epiteni a tovabbi ket hordozot 2020 elott. Egysdzeruen leterdekuk hogy az erejuket tovabb noveljek ugy a tersegben ugy a nemzetkozi es tavoli vizeken.

    Ne feledjuk hogy a hordozo program nalluk nem 5-10-vagy akar 20 eves hanem mar a 70 es eveg vegen elkezdtek rizsesek agyalni a dolgon.

    Legrosszabb scenario az hogy a megvett tervek alapjan kihozzak a modositott fejlesztett Shi Lang II osztalyt. Egy kicsit nagyobb de tulkeppen ugyan az. Van akkora hajoepito kapacitasa kinanak hogy kesz tervek eseten lazan legyartsa ezt a ket lapostetut.

    Viszont en epitenek minden egyes hordozo melle egy nagy uszodat. Mar a szemelyzet kepzese miatt , ugyanis ez letszukseglet lesz majd nekik. Ugyanis ha meghivas nelkul erre koszalnanak nemi „latogatast” tervezve akkor uszva kell majd hazamenniuk. ( de csak azoknak fog sikerulni akik gyorsabban usznak a capaknal )

    Sajna rohamtempoban fejlesztenek a kinaiak mennyisegieleg es minosegileg egyarant MINDEN teruleten. Oket lebecsulni plane most hatalmas ostobasag.

  52. A kinaiak meg fogjak epiteni a tovabbi ket hordozot 2020 elott. Egysdzeruen leterdekuk hogy az erejuket tovabb noveljek ugy a tersegben ugy a nemzetkozi es tavoli vizeken.

    Ahogy már írtam a Szu-30MKK gépek + tankerekkel sokkal gyorsabb és filléresebb…

    Mellesleg mitől létérdek? Ki fenyegeti ottan őket bárki? Ki ellenfél nekik a US Navy-t leszámítva…?

    Ne feledjuk hogy a hordozo program nalluk nem 5-10-vagy akar 20 eves hanem mar a 70 es eveg vegen elkezdtek rizsesek agyalni a dolgon.

    Agyalni sokminden lehet, mellesleg ha +30 év alatt a nagy büdös semi output jött össze, akkor most 8 év alatt hirtelen pottyantanak két harcképes hordozót? A dzsinnekben még hiszel…? :)

    Ne feledjük egy legyárott hajó nem harcképes amint kijön a vízre, a combat ready állapot onnan még odébb van. Továbbra sincs hajófedélzeti gépük…

    Sajna rohamtempoban fejlesztenek a kinaiak mennyisegieleg es minosegileg egyarant MINDEN teruleten. Oket lebecsulni plane most hatalmas ostobasag.

    Meg túlbecsülni is. Lásd szovjet ICBM ütőerő a ’60-es évek elején.

  53. Kína éppúgy olajfüggő mint Japán. Ellentétben Japánnal az ő olajszállításaikat nem garantálja a US Navy, tehát létérdekük, hogy nyitva tudják tartani mindenáron az indiai-óceáni szállítási útvonalat. Ezért létérdekük a komoly flotta.

  54. Ki az ellenfele Kinanak ?

    Hat aki ellent mer mondani nekik. Az az barki ! Pl a toluk alig tobb mint 1000 Km re levo Spratley szigetek is ( melyek egy rahedli orszaghoz fele annyi tavolsagra sincsenek ) is csak azert ovek mert CSAK.

    A CSAK moge az erot a meggyozoerot a hadsereg adja.

  55. Eddig van két gépük J-15 és JJ-9. A hajófedélzeti AWACS-ot még nem merem ideírni, mert csak nagyon halvány képek jelentek meg róla és mind eddig annyiszor lehet PS.
    Amúgy eggyetértek, míg legyártják a kíséretet és kiképezik a személyzetet beletellik még jónéhány évbe.

  56. Kinanak eleg nagy tengeri potencialt kell kiepitenie mivel a tengeri fekvese nem eppen szerencse. Amennyiben a flottajaval delre a Spratley szigetekhez vagy eppen Tajvanhoz vagy tavolabb vomul ( szingapur pl ) akkor a DelKoreai illetve Japan flottak vegigsoporhetnek a partmenti varosain bazisain. Ezert van szuksege egy tokig fegyverben tartott felaldozhato Eszakkoreara akik egy esetleges szitu eseten felaldohatoak lesznek es idot lehet veluk nyerni.

    SXzoval kina nem csak az eddig bejelentett mertekben fegyverkezik a tengereken hanem sokkal nagyobba gondolkodik amit termeszetesen esze agaban nincs meg most az orrunkra kotni.

  57. Molni
    Ha pénz van akkor mért ne építsen hordozót ?
    Mert a Földközi-Tengeren ott tudnának repkedni 2 hétig csak tanker gépekkel ?
    Kína amúgy se hordozókkal harcolna a jenkik ellen hanem tengókkal, rombolókkal , és föld-föld rakétákkal .pl dong feng 21-sekkel .
    Különben sem értem mért fosik Amerika Kínától ,elég gyerekesen viselkednek.

  58. „Amennyiben a flottajaval delre a Spratley szigetekhez vagy eppen Tajvanhoz vagy tavolabb vomul ( szingapur pl ) akkor a DelKoreai illetve Japan flottak vegigsoporhetnek a partmenti varosain bazisain.”

    Japán és Korea önmagukban nem, CSAK az USA-val együtt támadhatná Kínát! Egyszerűen azért, mert egyik sem atomhatalom, ennek következtében ha pl. lebombázzák Shanghai-t, akkor cserébe hamar röppen néhány „Hosszú Menetelés” ICBM rakéta Szöulra vagy Tokióra, amitől azok jó néhány évszázadig elég kietlen környéknek számítanának… :-)) Tehát anélkül, hogy az USA hivatalosan deklarálná, hogy Japán vagy Dél-Korea kedvéért kész lenne atomháborút is vívni, ezek ketten nem piszkálgathatják a Mennyei Birodalmat…
    Amúgy ha már Kína, akkor ezt olvastátok?
    http://rusnavy.com/news/othernavies/index.php?ELEMENT_ID=12625
    Hátha Tcat tudja esetleg, hogy melyik kínai atomtengó szart bele a tökös-mákos rétesbe… :-))

  59. A Kínai atomdoktrína az, hogy nukleáris fegyvert kizálag válaszcsapásként vetnek be nukleáris csapásra, tehát az usa fenti deklarációja inkább lendítené a fenti városok sivatagosodsát előre, mint a Japán és Koreai esetleges konvencionális csapás (amit amúgy kínának lenne ereje kezelni a hatalmas szárazföldi haderejéből kifolyólag.) Ezt persze az összes játékos hatalom vezetői is tudják, és az itt kommentelgetők többségével ellentétben alapvetően nem totál hülyék, hogy ilyen vagy olyan módon a fent vázolt mindenképpp előnytelen kimenetel felé tereljék a történelem kerekét (remélem).

  60. „a Japán és Koreai esetleges konvencionális csapás (amit amúgy kínának lenne ereje kezelni a hatalmas szárazföldi haderejéből kifolyólag.”

    Ez baromság, semmit sem számít, hogy hány milliós a Népi Felszabadító Hadsereg, ha egyszer a légierő területén egyértelmű minőségi hátrányban van pl. Japánnal szemben. Ergo, ha lebombázzák Shanghai-t, Kína nem tudja hagyományos bombázással megtorolni ezt Tokión, válasz nélkül pedig nyilván nem hagyhatja. Vagyis marad az atom. Egyébként egy 6-8 milliós város lebombázása már finoman szólva elégséges indok arra, hogy változtassanak a nukleáris stratégiájukon. Inkább azon lenne érdemes gondolkodni, hogy te puszta kézzel megtámadnál-e egy pisztolyos ürgét, csak arra alapozva, hogy a fickó egyszer azt mondta a kocsmában, hogy ő becs’szóra csak akkor használná a fegyverét, ha előzőleg tüzet nyitnak rá…

  61. akkor a DelKoreai illetve Japan flottak vegigsoporhetnek a partmenti varosain bazisain

    Kérlek vázold már fel, hogy a RoK Navy mi a péklapáttal söpörne végig kínai támaszpontokon? Fregattnál és rombolónál nagyobb egységük nincsen és azokból sem egetrengető és hipermodern az összes.

    A kínai légierővel a saját partjaiknál nem tudna a RoKAF mit kezdeni, pillanatok alatt felfelnák az újabb H-6 változatok és a Szu-30MKI gépek.

  62. Molni
    Ha pénz van akkor mért ne építsen hordozót ?

    Ez nem pénz kérdése. Már többször elmondta, hogy ha ma ideborítana valaki 30 milliárd dollár, Magyarország önerőből akkor sem fejlesztene ki F-22-őt, mert nincs meg hozzá a szellemi tőke…

    A Dong Feng rakétát miért kezeli mindenki hordozó vadász eszköznek? Hányszor kell még elmodani, hogy egy ABM indítása hatalmas kockázat a támadóra nézve is? Senki nem mondja meg, hogy sima harci rész van rajta vagy taktikai atomtöltet…

  63. Az a német maglev próbavasút pálya a70es évek óta megvan. 87ben lett teljesen késsz. Azóta próbálják a németek eladni, de jó okkal nem vette meg senki. A 23 hullás baleset tényleg Németországban történt. Bocs, hogy rosszat írtam.

  64. Egyáltalán gyártanak a kínaiak ABC acélt? Nem lehet akármiből hadihajót építeni. Főleg ekkorát. Ezzel van bajban az indiai cucc is. Az oroszok nem szállítanak eleget, India meg nem is gyárt ilyen minőséget.
    Ez már vagy 1 éves infó. Aki tud újabbat, írja!

  65. Molni

    Nem értek hozzá de minden infó arra megy hogy a dong feng egy hajó elleni ballisztikus rakéta ami a hangsebesség 10x repül a cél felé.
    Amúgy nem értem hogy ez mivel lenne jobb egy brahmos-tól vagy egy perseus-tól hisz a rakéta az űrből jön így könnyebben kiszúrja az SM-3 rakéta .
    Legalábbis én a Brahmos féle rakéták híve vagyok ha hajóra kéne vadászni .

  66. DF-21D esetében az lehet az előny, hogy kb 3000 km a hatótávolsága, így a partvonaltól jóval távolabb lévő célokat is lehet támadni vele anélkül, hogy az hordozókon lévő gépek szitává lőjjenek.
    Ha hajókra kéne vadászni én a „saturation attack” (túlterheléses támadás?) híve vagyok. Arra meg pont az ilyen hiper/szperszónikus cuccok felelnek meg e legkevésbé.

  67. Mondjuk azt még megoldják valahogy, de hogy a fenébe lehet megtalálni az óceán közepén, egy állandóan mozgó anyahajót?
    És ha valahogy sikerül is megtalálni, hogyan lehet nyomonkövetni?
    A műholdak nem biztos, hogy erre képesek. Ha geostacionáriusok akkor lényegében az eggyenlítő felett keringenek és csak arra a zónára van rálátásuk, ha sarki pályán mozognak akkor naponta asszem csak egy két alkalommal haladnak el ugyanazon terület felett.
    De ha ezt a problémát is megoldják nem árt, ha pályakorrekciós jeleket is eljuttatnak a harci rész felé, ami megint bonyolítja a dolgot.
    stb. stb.
    Az egész dolog nagyon komplex még első látásra is.
    Ettől függetlenűl az Irániak azzal dicsekszenek, hogy ballisztikus rakétával már eltaláltam vízfelszini célpontot. Méghozzá a DF-11 iráni másolatával. Mondjuk itt a távolság 30 km volt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Khalij_Fars

    http://www.ausairpower.net/APA-PLA-Ballistic-Missiles.html

  68. „a DF mitől találne el egy mozgó célpontot?”
    Esetleg a beépített végfázis vezérléstől? A ballisztikus pályáról jól rá lehet látni a célra. A légvédelem sincs könnyű helyzetben a hiperszonikus sebességgel érkező robbanófejel/fejekkel szemben.
    Nem lebecsülendő fegyver!

  69. Mackensen:
    Légi és űrfelderítéssel. Jókora darab cél.
    A hordozócsoportnak nem a felderítése a fő probléma, hanem a védelem leküzdése. Ballisztikus pályáról érkező fenyegetés ellen csak az SM-3-asokra lehet számítani és azoknak is a legnehezebb leckét kellene megoldani. Továbbá ballisztikus pályáról is érkezhet túlterheléses támadás, csali célpontok tömegével.

  70. Esetleg a beépített végfázis vezérléstől?

    Tehát a rakéta pont úgy zavarható, mint bármelyik radaros rakéta. Azon felül mi garantálja, hogy a végfáziban a manőverezőképesség határán belül van?

    Hát az ABM rendszerek smafuk?

    A ballisztikus pályáról jól rá lehet látni a célra.

    Ennek a mondatnak semmi értelme. Az F-15E gépek bevetéseinél több forrás is kihangsúlyozta, hogy a SAR képek minőségének elkészítésében gyakorlatilag semmiféle korlátot nem jeletett az, hogy alig 100-200 méter magasságban tették. Egy hajó méretű cél észlelése a vízfelszínen ehhez képest halál egyszerű feladat. Ergo tökmindegy, hogy a rakéta milyen pályán közelít, pusztán a horizont gátló hatása jön szóba, ha nem nagyon viharos a tenger.

    Nem lebecsülendő fegyver!

    De nem is túlbecsülednő. Az persze senkinek nem suhan át az agyán, hogy milyen eszméletlen drága lehet egy ilyen. Hahó, ez gyak. már MRBM kategória + elvben intelligensebb azoknál.

  71. A vertikálisan közeledő rakéta közvetlenül a tengerfelszín felett repül, ami megnehezíti a felderítését és leküzdését, de ugyanígy megnehezíti a célpont észlelését és azonosítását. A programozott pálya során a rakétának rendszerint ugrást kell végrehajtania, hogy a saját radarjával befogja a célpontot, ennek során észlelhetővé válik.
    Nyilvánvalóan jó képet fog készíteni, de a vertikális támadó ellen viszonylag jól felkészültek, hiszen évtizedek óta ez a támadás bevett formája.

    Arra értettem, hogy a ballisztikus pályáról érkező robbanófejet nyilván könnyű lesz detektálni, de az is -miután a műszerei használhatókká válnak ~50 km magasságban- folyamatosan nyomon követheti a célpontját – akár párhuzamosan többféle módszerrel dolgozó önrávezető eszköz beépíthető.
    A felderített hordozócsoportra elindított ballisztikus rakéta robbanófeje ~15 perc alatt célhoz ér, ezalatt a hordozócsoport nem képes jelentősen eltávolodni, kb. 15km-nél többet aligha képes megtenni, amit a ballisztikus pályáról könnyedén lehet helyesbíteni.