|

Kibővíti az MMRCA tender keretét India

Minden idők leghatalmasabb vadászbombázó-vásárlását hajtja végre India, ám ez sem elég nekik, tovább növelik a darabszámot, közelednek a kétszáz darabhoz.

Az MMRCA tender kiírása 126 darab közepes kategóriájú, többfeladatú harcigépre vonatkozott mintegy 10.4 milliárd dollár értékben, ám évek óta egyre-másra hallani, hogy az indiaiaknak ez sem elég, 200 darabot szeretnének rendszeresíteni. A legújabb információk szerint az áprilisban kiválasztott két döntős féllel, a Dassault Aviation és a Eurofighter GmbH képviselőivel már nem az eredeti darabszámról, hanem 63 géppel többről, 189 vadászbombázóról tárgyalnak, a beszerzési összeg így megközelíti a 20 milliárd dollárt.

A korábbi ütemterv szerint 18 gép készült volna a nyertes gyártó üzemében, míg a maradék 108 a Hindustan Aeronautics Limited vállalatnál. Nos, a felállás várhatóan megmarad, annyi változik csak, hogy több gépet gyártanak le az indiaiak. A győztest az olcsóbb ajánlat alapján választják ki, 40 évnyi (és 6000 repült óra) üzemeltetési költség, valamint a beszerzési és rendszerbe állítási költségek alapján választják majd ki. A hírek szerint a végeredményt az elkövetkezendő hetekben kihirdetik, a megrendelési szerződést pedig decemberben vagy januárban írják alá. Az első gép leszállítását 2014 decembere előtt el kell végezni a nyertesnek, az első MMRCA század az Ambala bázison üzemel majd.

54 hozzászólás “Kibővíti az MMRCA tender keretét India”

  1. Jó így ez a tender, akárhogy nézzük EU ország(ok) kasszája fog hízni. Ráadásul ugye az indiaiak pénzével nem kis szintet emelkedhet a új fejlesztésekre fordítható összeg.

    Molni:
    Nem tudom az okát, de pl az SH-nál ott vannak azok az összképrontó kifelé néző tartók, hogy a fegyverleoldás esetén ne legyen baj. Nem lehet, hogy itt is hasonló ok miatt lett ilyen „érdekes” formájú?

  2. Régen egyértelmüen Typhoon-párti voltam, nyers erő, jó aerodinamika, német-angol szaktudás, szemben a „valahogy hiányos erőnlét”-tel, meg a tradicionálisan túlbonyolított, ezáltal meghibásodásra hajlamosabb francia elektronikával.
    Mára már másképp látom, a franciák a csapásmérő fegyverzet terén fölénybe kerültek az AASM családdal (amerikai mintára ebből is van 250-2000 fontig terjedő változat és a teljes család csökkentett légellenállású, szemben a csak 1000 fontig terjedő angol bombaparkkal, amely ráadásul eléggé elavult aerodinamikával bír és csak lézeres fejjel szerelhető), a légiharc kapacitás terén pedig elvben a jenki felszerelés is rendelkezésre áll. Sajnos csak elvben lehet a Rafale-hoz AMRAAM-ot vagy Sidewinder-X-et illeszteni, mert ezen fegyverek integrációjára nem került még sor. A valós szándék is a Meteor lenne, a kis hatótávolságó légiharc rakéták terén viszont szerintem az IRIS-T, vagy az AIM-132 jobb.

    Szóval szubjektív a véleményem, de már inkább Rafale-párti vagyok.

  3. Puma. Pannon Puma

    ” Ha van eszük akkor azt veszik. Német és Angol haditechnikai túdás kenterbe veri a Franciát :D ”

    Mindegyik kiváló gép, én EF párti vagyok. Az EF 120 a franc gép 85 millió dollár volt !

    A gépeket még le sem szállították de már harc van…. D D

  4. Allesmor Obranna

    Dönts már el hogy a gépeket Jenki fegyverzet használattal vagy a nélkül nézed.
    Ha lehet USA hadipari termékeket halnálni akkor az EF csapás mérő képességével sincs baj.
    Ha nem lehet, akkor RF szerintem bajba van légiharc terén.
    Ha USA termékeket veszel a géphez fegyverzet ként akkor már mértnem SH vesszel platformnak.

    Tudtommal a legjobb infrás közel harc rakáta angol. Németeknek is van tudtommal 1-2 légiharc rakéta fejlesztésük.
    Témmába jártasabbak mondtják meg a frankót.
    EF több államba van rendszerben. Francia gyöngyszemet meg próbálják fünek fának meg a vargának eladni.
    120m.dolláros EF Vs 85 m.dolláros RF. Ez egy kicsit szántit.
    35 misis külömbség

  5. Látom nem vagy tisztában azzal amit írtam. A Typhoon csak két helyre lett értékesítve, mind a két helyre erős korrupciós hátszéllel. A többi üzemeltető egyben maga a gyártó is.

    „Dönts már el hogy a gépeket Jenki fegyverzet használattal vagy a nélkül nézed.”

    Szívesen eldöntök én bármit, már ha érteném, mire vonatkozott a kérdés.

    A franciák elvi szinten kínálják az amerikai légiharc fegyverzetet, a sajátjuk nem örvend jó hírnévnek, az összeurópai Meteor (ami a Typhoon fő fegyverzete is lesz) pedig még nincs kész.
    Ezen kívül nincs tervben amerikai eredetű fegyverzet. Az AASM francia dizájn, de a jenki Mk sorozatú bombákhoz hasonló kialakítású francia, vagy pedig az amerikai Mk sorozatú bombákhoz illeszthető készlet.
    Ez egy készlet, de gyárthatják eleve ilyenre az eszközt.

    A Typhoon ezen a téren kb egy generációval marad el. Akkor is, ha az amerikai JDAM készletet egyenértékűnek tekintjük az AASM-el. Ha az AASM-et egy új kategóriának vesszük, ami nem is teljesen abszurd dolog, akkor meg még nagyobb a differencia.
    A Typhoon csak a Paveway sorozatú lézeres rávezetőfejjel ellátott, de aerodinamikailag elavultabb kialakítású brit bombákkal rendelkezik.

    Itt persze elidőzhetnénk, hogy a GPS rávezetést mennyire tekintjük a lézeres vagy az egyéb elektrooptikai önrávezetésnél korszerűbb megoldásnak. Kétségtelen előnye hogy az oldás után nem kell a céllal tovább foglalkozni, de hátránya, hogy kevésbé rugalmas, csak az előre betáplált koordinátákra dobható. A Paveway bombák oldhatók minden olyan célpontra, amit lézerrel a maga a gép, egy másik gép, vagy egy előretolt egység bevilágít. De csak bizonyos időjárási körülmények között.

    Az AASM többek közt ezért tekinthető új, önálló kategóriának.

  6. Monyok
    „Ha van eszük akkor azt veszik. Német és Angol haditechnikai túdás kenterbe veri a Franciát :D”
    Ezt mire alapozod, mert hogy ez a magánvéleményed az ok! De megindokolni már nem tudod! Az hogy ez a két gép maradt a döntőben az azért már árulkodik valamiről a képességeiket, a bennük lévő potenciált tekinteve (szándékosan nem taglalom a politikai hozadékát)!
    Nem akarlak kioktatni, de szerintem semmiben sem veri a német és az angol tudás a franciát! A franciák jelenleg mident megtudtak önerőből építeni,pl: mutass már egy tisztán angol fejlesztésű Scorpene osztályú gépet, vagy egy német gyártmányú atomtengeralattjárót, vagy asmp rakétát! Szinte mindent gyártanak amit a másik kettő is tud, a különbség az önerőn van! Szóval erről ennyit.

  7. Most újra ragozzuk németek fúra történelmi fejlődéséből adó helyzetét :D
    Nézd azt tudom hogy itt is megemliették több forrásra alapozva hogy a németek 4. legnagyobb fegyver exportörők.

    Már 100% le lett írva németeknél sok technika tabu volt. Volt mikor bérbe fejlesztettek.
    Európa gazdasági motorja még mindig.
    Angolok meg a más téma. Algol mérnökök sok katonai fejlesztés terén út törők voltak.

    Ez a döntés se kizárrólag katona szakpolitikai döntés lesz.
    Európa gazdasági téren nagyon Németek feléhúz. Reál gazdasági téren.

  8. GPS bombák célpontjait már jó ideje lehet módosítani a gépről is, de persze kicsit nehézkesebb mint „arrébvilágítani a lézerrel”. BTW, Damocles konténerrel a franciák ezt is tudnák, ha szükséges (az oroszok ácsingóznak/tak a cuccra, szóval nem lehet rossz).

    Szerintem a képességbeli különbség jóval kisebb az árbelinél, főleg, hogy van nem egy olyan terület, ahol a Rafale jobb. Ha még esetleg továbbfejlesztik az R-88-at mint ahogy a Szaúdiak vágytak rá, és ekkora tételre már érdemes, akkor még jobb lehet.

  9. monyok, ha kizárod az amerikai fegyverzetet, akkor a EF sincs sehol légiharc fegyverzet terén. IR-en kívül az angolok önerőből mit tudnak adni hozzá? Sky Flash-t?
    A franciáknak mégis ott van a Mica-család, még ha olyan-amilyen is, de az indiaiak ismerik.

  10. Hmm, érdekes verseny lesz.

    Szerintem a Rafale papíron esélyesebb, mivel olcsóbb is, illetve a „beszerzési és rendszerbe állítási költségek” miatt is kedvezőbb, hiszen India mar évtizedek óta üzemelteti a Mirage-t, amit szintén a Dassault gyárt, meg ugye most kötötték meg a szerződést a modernizálásukra is. (ott is lehet volt némi „árukapcsolás”). Szóval a franciak nyelve szerintem tövig benn van az indiaiak fenékben. (Több évtizedes üzleti kapcsolatnak hala)

    A probléma ezzel csak az, hogy ugye a Rafit a Franciak azért fejlesztették ki, mert különböző okok miatt kiszálltak az Eurofighter program elődjéből. Namost Európában jelenleg 2 irányzat harcol a haditechnikai vonalon. Közös projektek vs. egyéni fejlesztés. Az utóbbit a Franciak nyomjak, de latszik, hogy ez nem célravezető, mivel így az európai piac nagyon szétszórt marad, a tagországok nem vásárolnak fegyvert egymástól… tehát pont az EU egysége sérül. Szóval ha a Rafi nyer, akkor az visszavet nagyon sok törekvést az európai egységesítésre. (Haditechnikai vonalon)

  11. És a Meteort Burundi gyártja? Amúgy a Meteorból az angolok 2015-től kérnek, és nem azért mert nem lesz kész addigra, hanem mert nem kell nekik hamarabb. Az indiaiak meg 2014 decemberre akarják az első leszállított gépeket. Akkor még mire hadrafoghatóak lesznek, rég készen áll a meteor is, akár a Rafira integrálva, ha van elég pénz.
    Én amúgy Rafale párti vagyok. Sokkal kifinomultabbnak tastom az EF-nél. EF a nyers erő, Rafale meg aerodinamikailag jobban megtervezve éri el a megfelelő manőverezőképességet. Ráadásul ha EF-et választják, akkor a pénz a 4 gyártó között elosztva eltűnik a költségvetési lyukakat betömögetve. Viszont a franciáknál legalább egy része biztosan visszakerül a gyártmány fejlesztésébe.
    Kicsit elgondolkodtató, hogy egyedül összehozták azt, amit négy másik együtt. És még saját fegyverzetet is fejlesztettek hozzá. (sőt, talán az állandó kompromisszumkényszer hiánya miatt még jobban is haladtak.)

  12. Rynard, Európa egysége(sítése) , az európai közösség gondolata éppen a franciák érdeke! Mindig is ők erőltették, a német veszélyt elhárítandó. Most persze a német tőke jól kihasználja a helyzetet, és lassan visszájára fordul az eredeti francia szándék. Szóval…

  13. Az indiaiak a Tejashoz rendszeresíteni akarják a Derbyt, tehát ha nem elég nekik a Mica és nem akarnak várni valószínűleg ezt választják. Az izraeliek biztos örömmel integrálnák a Rafale -re is.
    Ha belegondolunk, hogy a rakétát gyártó céget Rafael -nek hívják, akkor egész kézenfekvő a dolog. =D
    Rafale a Rafael fegyverével. =D

  14. Puma. Pannon Puma

    Mindkét gépnél hatalmasak a költségek, a franciánál rettentő drágák az alkatrésze, az EF-nél hajtómű problémák lehetnek – 250 géhez 750 hajtóművet adtak át !
    A francia gép hátránya, hogy a Meteor rendszer integrációját 2018-ra tervezik !

    Indiaiak szerint mindkét gépnek kiváló az önvédelmi elektronikája és az infra érzékelője.
    Az EF rövidebb pályán száll fel – még komoly terheléssel is , több fegyver kapható a gyártónál mint a francia gép esetében. A rendszer integrációja osztályon felüli.

    A döntéshez az indiaiak 9 területen egyenként 20 szempontot vizsgálnak, a teljes élettartamra eső költség lesz szerintük a döntő.

  15. Az EF rövidebb pályán száll fel – még komoly terheléssel is , több fegyver kapható a gyártónál mint a francia gép esetében. A rendszer integrációja osztályon felüli.

    Ez egy érdekes dolog. Sajnos nem tudom pontosan, mi a helyezt a Typhoon üzemeltetőinél, de kiváncsi lennék, pontosan milyen minőségű és mennyiségű fegyverzet áll rendelkezésre a géphez napjainkban.
    AIM-120, AIM-132, IRIS-T és Paveway bombákból egyféle típus. Kiváncsi vagyok, hogy a Storm Shadow, a Taurus, vagy a Brimstone rendszeresítve van-e mindegyik felhasználónál, vagy legalább az egyiknél?

    A Rafale-okhoz jelenleg rendszerben van az MBDA Apache, a Storm Shadow (SCALP EG), az AASM, a GBU-12-es és az Exocet, illetve a nukleáris ASMP-A is. Ezekből nyilván az utolsó kilóg a sorból. A Rafale-ra 5 leoldható póttartály illeszthető.

  16. http://en.wikipedia.org/wiki/MMRCA

    Itt van egy bövebb össze foglaló de már ez sem nagyon frissült 3éve…

    Felesleges azon vitatkozni hogy melyik az olcsóbb amikor a 2 legdrágább gép közül választanak és nem a pénz számít hanem a tudás a szervíz igény az egyébb gazdasági jutatások és egy csomó más amiről mi nem is tudunk…

    3éve mondom hogy a Tájfun lesz a nyerő,de nyár végére úgy is meg tudjuk az a lényeg hogy az egyik legnagyobb diadal lesz az Európai repülő gép gyártásnak ez a tender bármelyik fél is győz,nem beszélve az ezek utáni további tendereket ahol a két gép jelen van.

  17. Puma. Pannon Puma

    ” Ez milyen ár? Honnan van? Soha nem találkoztam ennyivel úgy igazából sehol ”

    Neked nem jelentették ??… Nahát…. D D D Egyégként AS-ből van. Részletek -felszerelés stb. – nincs.

    „Felesleges azon vitatkozni hogy melyik az olcsóbb amikor a 2 legdrágább gép közül választanak és nem a pénz számít hanem a tudás a szervíz igény az egyébb gazdasági jutatások és egy csomó más amiről mi nem is tudunk… ”

    Az indiaiak szerint pedig az 180 szempont amit vizsgálnak – erről több infó nincs – és a döntő a teljes élettartam alatti költség !

  18. Olvastam anno egy cikket az Indiai tender szakmai részéről…
    Az volt röviden a lényege, hogy a tenderben kodolva van az EF/Rafi/Mig29 esélyessége és a Gripen/F16/SH bukása, pontosan nem emlékszem de pl ilyenek voltak felsorolva: nem jár pontlevonás arra, hogy egyes tipusok mivel nem rendelkeznek (még) de sok pont jár a manőverezőképességre….

    A jelenlegi helyzetben amúgy teljesen mindegy már melyik gép a jobb. Az a fél győz amelyik gazdaságilag/technologiailag… többet kínál.

  19. Huj,

    kötve hiszem, hogy itt a gyártókon kívül bárki tudna valós adatokat közölni a projekt pénzügyi oldalával kapcsolatban. Láttam én már vagy 100 „árat” a gépekre, szóval szerintem ne dobálózzunk a számokkal. Alátámasztásként megjegyezném, hogy mostanában nyújtják be a gyártók a végleges ajánlataikat, szóval eddig nem is létezhetett meghatározott ár a gépekre.

    A fegyverintegráció szerintem egy másodlagos kérdés, az indiaiak úgyis elmondják, mit szeretnének, csak pénz kérdése a dolog, az pedig van nekik.

    Én a két gép közül az EF-et favorizálom.

    Y

  20. A gyártó az üzemeltetőktől kért valszeg referencia üzemeltetési árakat. N+1 olyan tényező van, amivel nem tud a gyártó számolni, max. becsülni…

    Az, hogy a behazutodd dolgok a tenderen mennnyire valósak, azt már sokszor tapasztalhattuk.

    Az EF marektingjnél a „fele annyiért, mint az F-22 tudja a Reptor 90%-át” benyögés után nem túl sokat vár el az ember egy tendernél a hitelesség terén.

  21. @Molni

    Az üzemeltetés az más, én elsősorban a gépek árára gondoltam. Az összköltséget tekintve szerintem nem ilyen egyszerű a dolog. A preferencia mutat valamit az üzemeltetés költségeiről, de ki tudja, mit tartalmaz a pályázati csomag, engedmények, nyomott árak stb. El kell hozni a tendert, ez mindkét vadászgép program leghangsúlyosabb eleme, ezért pedig szerintem készek áldozat vállalásra a készítők.

    Az EF propaganda az egy dolog, de

    1. Szerintem más gyártó is hasonlóan ajnározza a típusát.
    2. Az indiaiak teljes körű szakmai felmérést készítettek a gépekről, szóval pontosan tisztában vannak a képességekkel, itt már nem nagyon lehet mellémondani semmit. A megtett ajánlat pedig kötelez.

    @Roni

    A Typhoonok elkalapálták a Szuhojokat. A radarbekapcsolós dologról nincs hír, de dog fight volt, ott nem tudom mennyire szignifikáns a dolog.

    http://twocircles.net/2011jul24/british_typhoons_whacked_indias_sukhois_joint_exercises.html

    Y

  22. 1. Szerintem más gyártó is hasonlóan ajnározza a típusát.

    Az F-16 flotta mögött – igaz ,hogy Block 1-től 60-ig, olyan cirka 16 millió óra van. Az EF flotta mögött mennyi? Alig 100 ezer.

    http://www.defenceaviation.com/2011/01/eurofighter-typhoon-attains-the-100000-flying-hours-milestone.html

    Viszonyításképpen. 1,5 pilótás USAF F-16C/D-s TSF (36 pilóta) ~220 órá / kopf repkedéssel évente hoz össze 8000 ezer órát.

    Khöm. Az EF flotta 7 év alatt hozott össze 100 ezret? Ennyit kettő, de legfeljebb három normálisan üzemelő jenki TFS összehoz ennyi idő alatt. Vagy még szemléletesebben egy 3 TFS-es TFW – ha van még ilyen – 7 év alatt lerepülte volna ezt.

    Szóval nagyon nem használták még az EF flottát, gyakorlatilag nincs minta az F-16-tal összevetve.

    A megtett ajánlat pedig kötelez.

    Jah, látom a Szu-30MKI és hordozó átalakításon. Kötelez, de mikor és mennyiért? Az üzemetetés pluszköltségeit meg soha nem fogja kifizetni a gyártó…

  23. Molni ha hiszed ha nem járj utána az aranysasba .
    Még arról is lehet olvasni hogy egyéb műszereket is kiszereltek az oroszok kedvéért .
    Így csak a közelharcra lehetett hagyatkozni de az angol pilóták így is sok adatot szereztek a gépről .
    pl manőverezés , radarjel visszaverődés ,viszont emelkedésbe az Ef előnybe volt a 14 tonnás tólóerő miatt ráadásul kisebb is mint a szu-30.
    Én ezzel a témával kapcsolatba az aranysasból tájékozódok.
    Bár sokan mikor még bejelentkeztem mindenki azzal bombázott hogy egy újonc vagyok aki elolvasott egy két aranysast és már azt hiszi mindent tud.

  24. Nem műszereket, egyes modulokat. Az iráni F-14 flottát is így herélték ki. Az egész radart nem tudták elvinni, de egyes blokkokat igen.

    A Szu-30 RCS-e nem lehet túl nagy titok, mert alapvetően egy kétüléses Szu-27 modifikáció. Az elmúlt 20 évben n+1 helyen körbemérhették. Manőverező képességnél a TVC az, ami különbözik.

    Dogfigtra is csak korlátozottan alkalmas a gép, mert manőerező légiharc radar üzemmódok is vannak, nem véletlenül…

  25. Puma. Pannon Puma

    ” A Szu-30 RCS-e nem lehet túl nagy titok, mert alapvetően egy kétüléses Szu-27 modifikáció. Az elmúlt 20 évben n+1 helyen körbemérhették. Manőverező képességnél a TVC az, ami különbözik. ”

    Vagy nem ! Régi szokás,hogy az RCS érték titkolására apró visszaverőket tesznek a gépbe !
    A hírszerzés megtudhatott adatokat, de azért az más mint a közvetlen – többoldalú – mérés.