Az Ohio-osztályú boomerek köszönik szépen egyelőre jól elvannak még. Kell is nekik, hiszen az utódosztály első egysége csak 2029 magasságában fog érkezni. Az egyelőre SSBN-X Future Follow-on Submarine név alatt futó programban sok tervezési munka még nem kezdődött el – egyelőre csak rakétatubusukat magába foglaló részre kapott megbízást az Electric Boat. A nagyüzemű tervezés várhatóan csak 2014 magasságában indul majd be – korábbi állásfoglalás szerint legkésőbb 2016-ban meg kell kezdeni a törzs tervezését, ha tartani akarják az első egység 2029-es hadrafoghatósági céldátumát.
Az Electric Boat menetközben állítólag nagyüzemi léptékkel veszi fel a tervezőmérnököket az egyre csak bővülő New London-i tervezőközpontjába, ahol az új ballisztikus rakétahordozó atom-tengeralattjáró megtervezése fog majd zajlani. Legalábbis az Electric Boat reményei szerint. Mert bár egy új SSBN csatasorba állítása nem vita kérdése a döntéshozók körében, annak jellege már igen. A friss hírek szerint ismét azon megy a rugózás, hogy egy teljesen új, – vagy legalábbis az Ohio-osztály alapjain újratervezett – eleve rakétahordozónak szánt atom-tengerlattjáró szülessen-e erre a feladatra, vagy a legújabb SSN osztályból, a Virginia-osztályból faragjanak egy ballisztikus rakétahordozót.
A Virginia-osztály SSBN-é alakítása korábban is felmerült már, ám akkor azt elmeszelték, mint a méretbeli komoly különbségek miatt nem igazán kivitelezhető megoldást. Szó se róla, elég nagy adag növekedési hormont kéne letolni a Virginiák torkán ahhoz, hogy SSBN szintre nőjenek, hiszen míg az Ohio-osztály tagjai 170 méter hosszúak, 13 méter szélesek és alámerülve 18 750 tonna vízkiszorításúak, addig a teljesen más feladatkörű Virginia-osztályú SSN-ek „csak” 115 méter hosszúak, 10 méter szélesek és alámerülve 7 900 tonna vízkiszorításúak.
A Virginia vonal támogatói azon az állásponton vannak, hogy meg kell toldani a szóban forgó SSN-ek törzsét, kisebb rakétákat bele, azt had szóljon! Merthogy az SSBN-X program fejlesztési, és a realizálandó 12 egység végösszege elérheti akár a 100 milliárd dollárt is, ami egyszerűen megengedhetetlen.
Ezen vélemények szerint a Virginia-ból egy potens (szó szerint) kis SSBN-t lehetne összehozni olyan 12 db SLBM-mel a fedélzetén. Számításaik szerint a jelenleg 2 milliárd dollár költségű Virginia átalakításával létrehozandó SSBN kihozható lenne 3-3,5 milliárd dollárból. Nem szól róla a fáma, de ebben az összegben vélhetően nem számolták bele azon pénzösszeget, ami egy, a Trident D5-nél kisebb ballisztikus rakéta összehozását fedezné. Mert hogy a Virginia-osztály alapú SSBN-be bajosan férne bele a Trident.
„Ha beleszámítjuk a rakéta költségeit a módosított Virginia-osztály árába, akkor a remélt árelőny máris elolvadni látszik.” – fejtette ki véleményét a megoldás ellenzőjeként állást foglaló Joe Courtney demokrata képviselő.
Szintén a Virginia vonalon egyes elemzők azon a a véleményen vannak, hogy csak átmeneti jelleggel kéne ezt a megoldást választani, addig, míg a Navy nem engedheti meg magénak újból minden szempontból teljes értékű SSBN-t.
Mik is lennének az egyelőre alakítás alatt álló SSBN-X program támasztotta fő kritériumok:
- 40 évnyi szolgálati idő
- mely alatt nem kéne reaktor újratöltéssel foglalkozni
- az Ohio-osztály rakétaindító tubusaival megegyező méretű indítók – azaz a Trident II D5 kompatibilitás megőrzése
- az Ohio-osztály 24 indítótubusa helyett csak 16 indító
- legalább az Ohio-osztály 13 méteres szélességének megléte
Mennyibe kerülne ez a megszorítások elé néző Navy számára? Sokba, nagyon sokba. A mostani becslések szerint az egységenkénti ár 5 és 7 milliárd dollár közt szórhat – a Navy célösszege a 2. egységtől a 4,95 milliárd dollár (2010-es árfolyamon).
Annyi, vagy még több, mint egy hordozó. Ennyi pénz a világon nincs.
Minden új fejlesztés egyre több pénzbe fáj…eljön majd az az idő amikor egy új vadászbombázó típusból csak 5öt,egy új tengeralattjáró osztályból csak 2-t állítanak majd szolgálatba? Persze ez csak egy „hülye” kérdés…de azért elgondolkodom,hogy honnan akarnak ennyi pénzt előteremteni.
Természetesen hitelből, nem hiába vannak már az adósság plafonon. Annyi előnyük van ugye, hogy náluk van a dollárgyár, de ennek is megvan a határa.