|

Airpower 2011 – 1. rész – Az Osztrák Légierő karmai

A most hétvégén megrendezett zeltwegi Airpower 2011 elnevezésű repülőnap számos érdekességet kínált mind a közel és távoli múlt repülőgépei iránt rajongóknak, mind a korszerű harci gépek, kötelékek, vagy a sportrepülés szerelmeseinek. Három részesre szánt válogatásunkban egy rövid képes ízelítőt szeretnénk nyújtani a rendezvény érdekesebb pillanataiból.

Első részben a házigazda Osztrák Légierővel foglalkozunk, akik bebizonyították, hogy egy kis országnak is lehet hatékony hadserege, a semlegesség nem leépülést jelent és bár sok támadás érte az Eurofighter rendszeresítését mára büszkén és magabiztosan lovagolják sógoraink az új típust. A repülőnap egyik fő attrakciója a légierő képességeit bemutató kb. fél órás „showműsor” volt, amely a légi mozgékonyságú erők deszant műveleteiből, egy eltévedt szállítógép elfogásából és földre kényszerítéséből, valamint egy-egy elleni légi harcból állt. Az élet bebizonyította, hogy még egy ilyen bemutató is mennyi veszélyt jelent a benne szereplők számára. A hírekből már megismert esetben úgy néz ki a két ejtőernyős törésekkel megúszta a zeltwegi szereplést.

Az itt szereplő fotókat nem elsősorban művészi értékük miatt szeretném bemutatni, inkább azt remélem, hogy visszaadják a bemutató hangulatát.

Az ejtőernyősöket szállító C-130 Hercules felszállása. Két gép állomásozott a repülőtéren a rendezvény alatt, ezek több alkalommal is a levegőbe emelkedtek. Az egyik példányt a statikus sorról vontatták ki a bevetésre.

Az ejtőernyősöket szállító C-130 Hercules felszállása. Két gép állomásozott a repülőtéren a rendezvény alatt, ezek több alkalommal is a levegőbe emelkedtek. Az egyik példányt a statikus sorról vontatták ki a bevetésre.

Ejtőernyősök ugrása kis magasságból. A kép jobb alsó részén a balesetet szenvedő egyik ejtőernyős látható, amint épp társa ernyőjébe ugrik.

Ejtőernyősök ugrása kis magasságból. A kép jobb alsó részén a balesetet szenvedő egyik ejtőernyős látható, amint épp társa ernyőjébe ugrik.

Az ejtőernyősök földet érése után OH-58-as helikoptereké lett a főszerep, akik 7,62 mm-es Minigun géppuskákkal tisztították meg a többi helikopter részére a leszállópályát.

Az ejtőernyősök földet érése után OH-58-as helikoptereké lett a főszerep, akik 7,62 mm-es Minigun géppuskákkal tisztították meg a többi helikopter részére a leszállópályát.

Érkeznek a Augusta-Bell 212-esek fedélzetükön a légi mozgékonyságú csapat embereivel. Előttünk ezek a gépek, a nyugati végen a Black Hawkok szálltak le.

Érkeznek a Augusta-Bell 212-esek fedélzetükön a légi mozgékonyságú csapat embereivel. Előttünk ezek a gépek, a nyugati végen a Black Hawkok szálltak le.

Az első gépből már kiszálltak a katonák, a második pont földet ért. Minden helikopter egy nyolcfős csapatot szállított

Az első gépből már kiszálltak a katonák, a második pont földet ért. Minden helikopter egy nyolcfős csapatot szállított

A csapatok kirakása után a szállító helikopterek azonnal elhagyták a helyszínt

A csapatok kirakása után a szállító helikopterek azonnal elhagyták a helyszínt

HOPPÁ! Egy kakuktojás! Mit keresett egy osztrák akcióban egy német felségjelű UH-1D?

HOPPÁ! Egy kakuktojás! Mit keresett egy osztrák akcióban egy német felségjelű UH-1D?

A Black Hawkok tőlem elég távol tevékenykedtek, így nem sok képem van róluk. Az látszik, hogy hozzák a Szomália-feelinget. Egyébként így utólag nem tudom összeszámolni pontosan mennyi gép vett részt az akcióban. Legalább 14-16 db-ra tippelek, ami nagyon impozáns.

A Black Hawkok tőlem elég távol tevékenykedtek, így nem sok képem van róluk. Az látszik, hogy hozzák a Szomália-feelinget. Egyébként így utólag nem tudom összeszámolni pontosan mennyi gép vett részt az akcióban. Legalább 14-16 db-ra tippelek, ami nagyon impozáns.

A katonák azonnal tüzelőhelyzetet foglaltak el a nézőkkel szemben. Úgy láttam az általános egység nyolc főből állt, mindenkinél volt AUG és a csapatnak egy támogató géppuskája.

A katonák azonnal tüzelőhelyzetet foglaltak el a nézőkkel szemben. Úgy láttam az általános egység nyolc főből állt, mindenkinél volt AUG és a csapatnak egy támogató géppuskája.

Megérkeznek a rossz fiúk...

Megérkeznek a rossz fiúk...

... azonban nem bizonyultak hosszú életűnek, a Kiowák leradírozták őket! :-)

... azonban nem bizonyultak hosszú életűnek, a Kiowák leradírozták őket! :-)

A feladatról visszatérő katonák kísérik a következő bemutatóra kiguruló Eurofightert

A feladatról visszatérő katonák kísérik a következő bemutatóra kiguruló Eurofightert

Nem túl jó kép, az azonban kiderül, hogy a sógorok még a WC-n is tudnak repülni! :-) (Nem bírtam kihagyni! :-) ) A helikopterek bemutatója után a vadászoké lett a főszerep. Az egyik Hercules játszotta a betolakodót, amely keletről áthúzott a reptér felett, ezzel együtt pedig nyugati oldalról emelték a készültségi géppárt.

Nem túl jó kép, az azonban kiderül, hogy a sógorok még a WC-n is tudnak repülni! :-) (Nem bírtam kihagyni! :-) ) A helikopterek bemutatója után a vadászoké lett a főszerep. Az egyik Hercules játszotta a betolakodót, amely keletről áthúzott a reptér felett, ezzel együtt pedig nyugati oldalról emelték a készültségi géppárt.

A géppár egyik tagja meg is érkezett a Hercules fölé és megkezdődik a vizuális és rádió kommunikáció

A géppár egyik tagja meg is érkezett a Hercules fölé és megkezdődik a vizuális és rádió kommunikáció

Megérkezik a géppár másik tagja is és a hátsó légtérből "nyomatékosítja" a tárgyalást

Két áthúzás után a földre kényszerítik a Herculest, amelynek landolását egy géppárban történő áthúzással fedeznek. Visszaemelkedésre esélyt sem adnak!

Két áthúzás után a földre kényszerítik a Herculest, amelynek landolását egy géppárban történő áthúzással fedeznek. Visszaemelkedésre esélyt sem adnak!

A következő áthúzás során szétválik a géppár és megkezdődik az egy-egy elleni légiharc

A következő áthúzás során szétválik a géppár és megkezdődik az egy-egy elleni légiharc

Amelynek a vége, hogy sikerül a renitens vadászgép mögé kerülni tüzelési pozícióba. Tom Cruise kismacska, az osztrák fighter lovagok a legnagyobb királyok. Leszállás, vége, csapó! Köszi srácok jó volt!

Amelynek a vége, hogy sikerül a renitens vadászgép mögé kerülni tüzelési pozícióba. Tom Cruise kismacska, az osztrák fighter lovagok a legnagyobb királyok. Leszállás, vége, csapó! Köszi srácok jó volt!

Összefoglalva, nagyon jó kis bemutatónak lehettünk tanúi. A fent látható gépeken kívül még Alouette III-asok is részt vettek az akcióban. Saját véleményem, hogy nagyon hasznosak és igen szemléltetőek ezek az akciók és sokkal érdekesebbnek tartom őket, mint a demo teamek és kötelékek repkedéseit. Lássuk be, egy hadseregnek ez a feladata, és még így bemutatva is tulajdonképpen csak egy shownak lehetünk a részesei számos látványelemmel.
Bizonyára emlékeztek, hogy tavaly Kecskeméten is láthattunk hasonló akciót. Összehasonlítva a kettőt azt kell mondanom az osztrákoké kicsit ütősebb volt. Egyrészt jobban pörögtek az események, szinte nem volt holtidő. Én még javában bambultam az egyik akció látványosságain, amikor jobbról bedübörgött egy másik gép és imitált támadást hajtott végre egy másik célpont ellen. A másik oka a tetszésemnek a gépek magas száma. Legalább 12-15 helikopter mozgott folyamatosan a helyszín felett, valamint a repülők. Erre sajnos mi már nem vagyunk képesek. Egyébként az osztrákok nagyon kitettek magukért. A statikon kiállított két Eurofighter mellett legalább négy másik kapott különböző feladatokat a show alatt, de számtalan helikopter, PC-6 és PC-7-es is részt vett a rendezvényen vagy a levegőben, vagy a földön kiállítva. Ezen kívül két alkalmi köteléket is létrehoztak, amelyek közül az egyik….

...Alouette III helikopterekkel ...

...Alouette III helikopterekkel ...

...a másik pedig Saab105Ö típusú repülőgépekkel repült.

...a másik pedig Saab105Ö típusú repülőgépekkel repült.

11 hozzászólás “Airpower 2011 – 1. rész – Az Osztrák Légierő karmai”

  1. Aerophyl

    Köszi, én nem tudtam megszámolni! :-)

    Nagyon jól néztek ki.

    Azt nem tudja valaki, hogy a kis magasságú eje ugrást milyen magasságból hajtották végre? Nekem valahogy nagyon alacsonynak tűnt. Azt hittem bekötött ugrást kb 800 m magasságból szokták csinálni, de ez kevesebbnek tűnt. Lehet, hogy butaság, de nagyon nem vagyok képben eje dolgokban… :-)

  2. Erről van a régi vicc, hogy a gurkákat ejtőernyővel akarják ledobni, a tiszt eligazítást tart:
    – 200 méterről fognak kiugrani, kérdés van?
    A gurkák ráncolják a homlokukat, összenéznek, majd megszólal az egyik:
    – Nem lehetne inkább csak 100 méterről?
    – Nem, mert nem lenne ideje kinyílni az ejtőernyőnek!
    – Ja, ejtőernyő is lesz?! – vidulnak föl a gurkák…