Hosszas tárgyalások után a múlt héten Le Bourget-ban megállapodás született Anyu Angelov bolgár védelmi miniszter és Oliver Michel az Eurocopter Európai és Közép-Ázsiai értékesítésért felelős elnökhelyettese között. Az alku szerint Bulgária felére csökkenti a beszerezni kívánt 6 db Eurocopter Panther AS565 haditengerészeti helikopter számát, míg az így felszabaduló összegből rendezi a tartozását illetve az ezzel kapcsolatos késedelmi kamatokat az európai helikoptergyártó felé.
Az ügy előzménye a Bulgária és az Eurocopter között 2005-ben Nyikolaj Svinarov korábbi védelmi miniszter által kötött 358 millió Euró értékű szerződés, amelynek keretei között Szófia 12 db AS532 Cougar és 6 db AS565 Panther helikoptert kívánt beszerezni, az előbbieket a légierő, míg az utóbbiakat a haditengerészet számára. A Cougarok 2010 decemberéig rendben leszállításra is kerültek, ám eközben Bulgária csak a szerződésben foglalt összeg 60 százalékát fizette ki. Ekkorra azonban elfogyott a pénz, így a késlekedés miatt az Eurocopter által követelt kötbér fokozatosan 12 millió Euróra hízott.
Mivel a bolgár kormány előre látta ennek bekövetkeztét, a kabinet még 2010 augusztusában felszabadított 256 millió Levát (~130 millió Eurót) a költségvetés tartalékából, és megbízta Angelovot, hogy tárgyalja újra az az előző kormány által megkötött “problémás” beszerzéseket. Ilyen volt Daimler-Chryslerrel (Mercedes G terepjárók beszerzése) illetve az Alenia Aeronauticával (C-27-esek számának csökkentése) kötött megállapodások illetve a Cougarok és Pantherek ügye. Angelov sikerrel vette az első két akadályt, és úgy tűnik az egyeztetések az Eurocopterrel is sikerre vezetnek, ám a felek állítása szerint még nem sikerült minden kérdésben megegyezniük, de a “kölcsönös megértés” jegyében tovább folytatják a tárgyalásokat.
Annyi biztos, hogy a leszállításra kerülő három Panther az idei év végén érkezik a Várna melletti Chaikán található bázisra, ám a Krumovón állomásozó Cougar testvéreikhez hasonlóan ők sem repülhetnek addig, míg a szerződést teljes mértékben ki nem egyenlíti a Bolgár fél.
—–
Szerző: Rynard
Lengyelek Csehek már végrehajtották az újításokat.
Bolgárok Románok Szlovénok erősen rajta vannak. Mi meg vagyunk
Magyarországon már az is nagy szó , hogy létezik honvédség…
Basszus, az Aranysas legalább 5-6 éve megírta már, hogy az USA-ban, a sivatagi bázisokon, elsősorban Arizónában, több mint 400 darab (!) Huey és Blackhawk helikopter van lekonzerválva, kitűnő állapotban, főleg az Army és a Nemzeti Gárda tartalékának szánva. Egy átlagos képességű külügyi és/vagy honvédelmi diplomáciának nem jelentene túl nagy gondot ezekből 10-15 darabot korrekt áron (!) elkunyerálni az amerikaiaktól, elvégre NATO szövetségesek vagyunk, és az USA-ban ez amúgyis nagyjából az inkurrencia készlet. Csak le kéne ülni velük tárgyalni, és előadni, hogy mi a baz+ tárgya… Így lehetne kukázni végre a Föld-Hold távolságot százszor lerepült Minyókat, és lenne legalább egy századnyi, korrekt állapotú, és 100% NATO kompatibilis kávédarálónk. [Moderálva a Fórumszabályzat megsértése miatt]
Addig jó nekünk! Mert még lehet az országot lejjebb is vinni!
KC
Azért az Arizónai gépek nagyon messze állnak a fiatal és kitűnő állapottól. Oda olyan gépek kerülnek , amelyek vészszükség esetén reaktiválhatóak. A uh-60-asok kb egy idősek lehetnek a minyókkal , az UH-1-esek pedig még durvábbak…
Nem valószínű, legalábbis az Aranysas nem ezt írta. Úgy írták le a folyamatot, hogy a bázisra érkező, tartalékba szánt gépeket teljes műszaki felülvizsgálatnak vetik alá, a hibákat kijavítják, a rossz alkatrészeket kicserélik, és minden tevékenységet, plusz az aktuális állapotot dokumentálnak. Ezután lekonzerválják a gépeket, és olyan helyen kerülnek eltárolásra, ahol semmilyen nedvesség, vagy másmilyen időjárási hatás nem érheti őket. Előírás, hogy szükség esetén 72 órán belül repülőképes állapotba kell tudni hozni őket. Szerinted a fenti jellemzők konvergálnak bármelyik szétkannibalizált, agyonkopott, a repülési limit határát megközelítő, vagy azt már elhagyó magyar Mi-24, vagy Mi8/17 helikopterünkre? :-((
minden szarra van pénz,de a honvédség részére nincsen.ez van magyarországon.
Ja,Killer Clown nem mondd hülyeséget. nem akkarásnak nyögés a vége.
KC
Attól , hogy kicserélték a hibás alkatrészeket ( amit a minyókban is meg lehet csinálni ) , kijavították a hibákat ( ezt is meglehet csinálni a minyókban), a repült órák száma még nem csökken. Nem hiszem , hogy 1000-2000 óránál többet bírnának , ráadásul háború esetén ha már a tartalék gépeket kell megmozdítani ott már baj van…
Nem tudom, milyen állapotban lehetnek a Davis-Monthan AFB-n a gépek, de nem hiszem, hogy olyan ejj, de jóban. Azt meg nem hiszem, hogy nagyon lenne ott UH60, pláne jó állapotban. Még repülnek bőven az A verziók, s mivel nem rég még Huey is volt akítv állományban, így esélyes, hogy az újabb UH60M-ek inkább a Huey-s egységekhez kerülnek és nem az A-k helyére. Azok még dolgoznak szépen.
Hans
Köszönöm.
„Lengyelek Csehek már végrehajtották az újításokat.
Bolgárok Románok Szlovénok erősen rajta vannak. Mi meg vagyunk”
Azért ebből a hírből is látszik,hogy mindenhol bajok vannak; nem lehet túl gazdaságos 3 gépet üzemeltetni.
KC
Nem hiszem, hogy a konzervek lennének a megoldás, új gép kell, ha meg nincs rá pénz el kell gondolkodni, hogy kell e egyáltalán hadsereg…
„Nem hiszem, hogy a konzervek lennének a megoldás, új gép kell, ha meg nincs rá pénz el kell gondolkodni, hogy kell e egyáltalán hadsereg…”
Az a probléma, hogy a hadsereg nem csak akkor jön jól, ha már lő ránk valaki. Például, ha a legközelebbi árvíz elviszi az ingedet-gatyádat, házadat, akkor szerintem átgondolod, hogy nem lenne-e mégis hasznos az a hangos zöld izé, amely a töltés felett lebegve huszasával tudja a homokzsákokat ráengedni a gátra, és már fordul is a következő adagért!
Killer Clown
Te nem ismered a Magyar emberek észjárását.Az általad vázolt szituban az lenne,hogy „minek nekünk honvédség,ha ezt sem tudják megoldani pedig öljük bele a rengeteg pénzt”….
„Te nem ismered a Magyar emberek észjárását…”
Én azért nem gondolom ennyire rossznak a hozzáállást, sőt, egy Duna tévés riportban pont egy helikopter pilóta nyilatkozta, hogy a Kolontári vörösiszap-dráma után nagyon is érezték az emberek háláját! Rengeteg köszönőlevelet kaptak, sőt ajándékokat is küldtek nekik, egy kislány a kedvenc maciját, stb…
Killer Clown
Persze,hogy kaptak hisz segítettek,de ha nem lettek volna ott mert egyszerűen nem lett volna gép akkor mindenki őket szidná.
Ja, ha így értetted, akkor igazad van! Azt hittem, hogy alapvetően hálátlannak, illetve a Honvédség iránt érdektelennek tartod az átlag magyarokat, mert az nem lenne reális…
Naháát – Aussziknak épp van/lesz 5?db CH-47D eladó.. ui. 47F-re váltanak.. párosával talán
(Blackhawk egyébként az én olvasatomban /ránézésre/ vmi olyasmi szerkezet amit arra konstruáltak hogy szélsőséges időjárási körülmények közt is megállja a helyét – óceáni felett, tengerparti szakaszon viharban, fagyban etc., persze nem kizárólagos szempont)