|

Bulgária megfelezi a Panthereket

Hosszas tárgyalások után a múlt héten Le Bourget-ban megállapodás született Anyu Angelov bolgár védelmi miniszter és Oliver Michel az Eurocopter Európai és Közép-Ázsiai értékesítésért felelős elnökhelyettese között. Az alku szerint Bulgária felére csökkenti a beszerezni kívánt 6 db Eurocopter Panther AS565 haditengerészeti helikopter számát, míg az így felszabaduló összegből rendezi a tartozását illetve az ezzel kapcsolatos késedelmi kamatokat az európai helikoptergyártó felé.

Bolgár AS565 Panther

Bolgár AS565 Panther | Fotó: Bolgár Védelmi Minisztérium ,

Az ügy előzménye a Bulgária és az Eurocopter között 2005-ben Nyikolaj Svinarov korábbi védelmi miniszter által kötött 358 millió Euró értékű szerződés, amelynek keretei között Szófia 12 db AS532 Cougar és 6 db AS565 Panther helikoptert kívánt beszerezni, az előbbieket a légierő, míg az utóbbiakat a haditengerészet számára. A Cougarok 2010 decemberéig rendben leszállításra is kerültek, ám eközben Bulgária csak a szerződésben foglalt összeg 60 százalékát fizette ki. Ekkorra azonban elfogyott a pénz, így a késlekedés miatt az Eurocopter által követelt kötbér fokozatosan 12 millió Euróra hízott.

Mivel a bolgár  kormány előre látta ennek bekövetkeztét, a kabinet még 2010 augusztusában felszabadított 256 millió Levát (~130 millió Eurót) a költségvetés tartalékából, és megbízta Angelovot, hogy tárgyalja újra az az előző kormány által megkötött “problémás” beszerzéseket. Ilyen volt Daimler-Chryslerrel (Mercedes G terepjárók beszerzése) illetve az Alenia Aeronauticával (C-27-esek számának csökkentése) kötött megállapodások illetve a Cougarok és Pantherek ügye. Angelov sikerrel vette az első két akadályt, és úgy tűnik az egyeztetések az Eurocopterrel is sikerre vezetnek, ám a felek állítása szerint még nem sikerült minden kérdésben megegyezniük, de a “kölcsönös megértés” jegyében tovább folytatják a tárgyalásokat.

Annyi biztos, hogy a leszállításra kerülő három Panther az idei év végén érkezik a Várna melletti Chaikán található bázisra, ám a Krumovón állomásozó Cougar testvéreikhez hasonlóan ők sem repülhetnek addig, míg a szerződést teljes mértékben ki nem egyenlíti a Bolgár fél.

—–
Szerző: Rynard

19 hozzászólás “Bulgária megfelezi a Panthereket”

  1. Basszus, az Aranysas legalább 5-6 éve megírta már, hogy az USA-ban, a sivatagi bázisokon, elsősorban Arizónában, több mint 400 darab (!) Huey és Blackhawk helikopter van lekonzerválva, kitűnő állapotban, főleg az Army és a Nemzeti Gárda tartalékának szánva. Egy átlagos képességű külügyi és/vagy honvédelmi diplomáciának nem jelentene túl nagy gondot ezekből 10-15 darabot korrekt áron (!) elkunyerálni az amerikaiaktól, elvégre NATO szövetségesek vagyunk, és az USA-ban ez amúgyis nagyjából az inkurrencia készlet. Csak le kéne ülni velük tárgyalni, és előadni, hogy mi a baz+ tárgya… Így lehetne kukázni végre a Föld-Hold távolságot százszor lerepült Minyókat, és lenne legalább egy századnyi, korrekt állapotú, és 100% NATO kompatibilis kávédarálónk. [Moderálva a Fórumszabályzat megsértése miatt]

  2. KC

    Azért az Arizónai gépek nagyon messze állnak a fiatal és kitűnő állapottól. Oda olyan gépek kerülnek , amelyek vészszükség esetén reaktiválhatóak. A uh-60-asok kb egy idősek lehetnek a minyókkal , az UH-1-esek pedig még durvábbak…

  3. Nem valószínű, legalábbis az Aranysas nem ezt írta. Úgy írták le a folyamatot, hogy a bázisra érkező, tartalékba szánt gépeket teljes műszaki felülvizsgálatnak vetik alá, a hibákat kijavítják, a rossz alkatrészeket kicserélik, és minden tevékenységet, plusz az aktuális állapotot dokumentálnak. Ezután lekonzerválják a gépeket, és olyan helyen kerülnek eltárolásra, ahol semmilyen nedvesség, vagy másmilyen időjárási hatás nem érheti őket. Előírás, hogy szükség esetén 72 órán belül repülőképes állapotba kell tudni hozni őket. Szerinted a fenti jellemzők konvergálnak bármelyik szétkannibalizált, agyonkopott, a repülési limit határát megközelítő, vagy azt már elhagyó magyar Mi-24, vagy Mi8/17 helikopterünkre? :-((

  4. KC

    Attól , hogy kicserélték a hibás alkatrészeket ( amit a minyókban is meg lehet csinálni ) , kijavították a hibákat ( ezt is meglehet csinálni a minyókban), a repült órák száma még nem csökken. Nem hiszem , hogy 1000-2000 óránál többet bírnának , ráadásul háború esetén ha már a tartalék gépeket kell megmozdítani ott már baj van…

  5. Nem tudom, milyen állapotban lehetnek a Davis-Monthan AFB-n a gépek, de nem hiszem, hogy olyan ejj, de jóban. Azt meg nem hiszem, hogy nagyon lenne ott UH60, pláne jó állapotban. Még repülnek bőven az A verziók, s mivel nem rég még Huey is volt akítv állományban, így esélyes, hogy az újabb UH60M-ek inkább a Huey-s egységekhez kerülnek és nem az A-k helyére. Azok még dolgoznak szépen.

  6. „Lengyelek Csehek már végrehajtották az újításokat.
    Bolgárok Románok Szlovénok erősen rajta vannak. Mi meg vagyunk”

    Azért ebből a hírből is látszik,hogy mindenhol bajok vannak; nem lehet túl gazdaságos 3 gépet üzemeltetni.

  7. „Nem hiszem, hogy a konzervek lennének a megoldás, új gép kell, ha meg nincs rá pénz el kell gondolkodni, hogy kell e egyáltalán hadsereg…”

    Az a probléma, hogy a hadsereg nem csak akkor jön jól, ha már lő ránk valaki. Például, ha a legközelebbi árvíz elviszi az ingedet-gatyádat, házadat, akkor szerintem átgondolod, hogy nem lenne-e mégis hasznos az a hangos zöld izé, amely a töltés felett lebegve huszasával tudja a homokzsákokat ráengedni a gátra, és már fordul is a következő adagért!

  8. „Te nem ismered a Magyar emberek észjárását…”

    Én azért nem gondolom ennyire rossznak a hozzáállást, sőt, egy Duna tévés riportban pont egy helikopter pilóta nyilatkozta, hogy a Kolontári vörösiszap-dráma után nagyon is érezték az emberek háláját! Rengeteg köszönőlevelet kaptak, sőt ajándékokat is küldtek nekik, egy kislány a kedvenc maciját, stb…

  9. Naháát – Aussziknak épp van/lesz 5?db CH-47D eladó.. ui. 47F-re váltanak.. párosával talán

    (Blackhawk egyébként az én olvasatomban /ránézésre/ vmi olyasmi szerkezet amit arra konstruáltak hogy szélsőséges időjárási körülmények közt is megállja a helyét – óceáni felett, tengerparti szakaszon viharban, fagyban etc., persze nem kizárólagos szempont)