Egyre jobban halad az IRST (InfraRed Search and Track) rendszer fejlesztésével a US Navy. Az F/A-18E/F Super Hornetre szánt berendezés a minap egy újabb mérföldkövet ért el. Június 17-én a Lódarázs levegő-levegő képességét növelő eszközzel teljesítették a „B mérföldkő”-nek számító feladatot, melynek során a rendszer sikeresen detektált minden, a hatókörében megjelenő hőforrást. Bár a berendezést a korábbi alkalmakhoz hasonlóan a törzs alá szerelt póttartály orrában helyezték el, a későbbiekben már a gépek orr-részén, a kabin előtt kerül beépítésre.
Az IRST előnye a radarokkal szemben, hogy elektronikus kisugárzás nélkül derítheti fel a célpontokat és indíthat rájuk rakétákat, így az ellenség később észleli a veszélyt, nem figyelmezteti a besugárzás-jelzője. Továbbá nagy előnye még, hogy érzéketlen az elektronikai zavarásra.
„Büszke vagyok arra, hogy ilyen jól együtt működtünk ipari partnereinkkel, a Boeing és a Lockheed Martin vállalatokkal annak érdekében, hogy egy lépéssel közelebb kerüljünk ennek a rendszernek a gyakorlatban is használható verziójának megalkotásához.” – mondta Mark Darrah ezredes, a Hornet és Growler fejlesztéséért felelős menedzser. „Az IRST megváltoztathatja a Super Hornet levegő-levegő feladatainak végrehajtását. Az új képességgel felruházott típus előnybe kerül a hagyományos besugárzásjelzőt használó ellenfelekkel szemben.”
Mivel a technika megfelelt a követelményeknek, a mérnökök nekilátnak a gépeken is használható koncepció megalkotásához. Ha az is teljesíti a próbákat, akkor a rendszer (várhatóan 2014-től) sorozatgyártásra kerül. Amennyiben a fejlesztés és az integráció sikerrel zárul, az F/A-18E/F Super Hornet és az F-16 Fighting Falcon jövőbeni verziói újabb képességekkel gazdagodhatnak, melyek esélyesebbé teszik őket mind a tendereken, mind a levegőben folytatott harcban.
Meglepő , hogy az amik eddig nem foglalkoztak az ilyesmikkel…
Szép ez a gép.
Ehhez hasonló rendszer az F-35-ösben alapfelszereltség lesz, ha jól tudom, bár én inkább az önvédelem terén látom a nagy előrelépést ezen eszközben.
Foglalkoztak. Tudtommal mindig költségvetési okokból törölték.
ez ugyanaz, mint ami az F35ben van, vagy kifejlesztették még egyszer?
Ha jól tudom a Tomcat-nek volt hasonló rendszere. Lehet, hogy az indiai tenderen való negatív eredmény befolyásolta az amikat, hogy integrálják a gépeikre. Ott ugyanis kikötés volt, hogy ez a rendszer meglegyen a majdani győztes gépen, igaz elég sok minden volt leírva…
Egy biztos, ez a cucc csak javára válik a 4+/4++ amerikai gépeknek.
A blog mind a brózer ablak fejlécében, mind az rss olvasóban úgy jelenik meg, hogy Haditechnikai Kereksztal.
Csak gondoltam szólok, ha esetleg ez nem direkt van.
Nnna, ennyit a lázas katonákról – rögtön kiszúrják őket:)
Most hogy a konkurencia is lopakodót fejleszt ideje infrára váltaniuk.
Mekkora lehet egy ilyen rendszer hatótávja?
lando
Nem jók radar helyett mert úgy működnek mint a fényképező(minél jobban fókuszálsz annál kisebb „szeletet”látsz a „világból”).
Ha jól tudom a Tomcat-nek volt hasonló rendszere.
Nem infravörös tartományban működött. Egy „mezei” kamerarendszer volt, automatikis kereső képességgel. Valószínűleg a kontrasztosság elve alapján keresett. Emlékeim szerint Newton távcső elvén működött.
Eredetileg IR szenzort terveztek, de helyette lett a fenti.
Az amik évekig a BVR-re koncentráltak. Meg a Sidewinderre. A nagy hatékonyságú AWACS-támogatás miatt az infrára nem is igazán volt szükség, az AWACS-tól megkapták a szükséges adatokat a saját radar bekapcsolása nélkül is. Az orosz és egyéb gépeknél természetesen nagyságrendekkel kisebb a támogatás, így vagy bekapcsolják saját radarjukat, vagy a földi irányítás – sokkal pontatlanabbul – vezet rá. Ezért hasznos – hatékonyságától függően – az IR.
molni!
A „D” változat orra alatt egymás mellett van egy TCS és egy infravörös érzékelő.