|

Infravörös Lódarázs

Egyre jobban halad az IRST (InfraRed Search and Track) rendszer fejlesztésével a US Navy. Az F/A-18E/F Super Hornetre szánt berendezés a minap egy újabb mérföldkövet ért el. Június 17-én a Lódarázs levegő-levegő képességét növelő eszközzel teljesítették a „B mérföldkő”-nek számító feladatot, melynek során a rendszer sikeresen detektált minden, a hatókörében megjelenő hőforrást. Bár a berendezést a korábbi alkalmakhoz hasonlóan a törzs alá szerelt póttartály orrában helyezték el, a későbbiekben már a gépek orr-részén, a kabin előtt kerül beépítésre.

Az IRST előnye a radarokkal szemben, hogy elektronikus kisugárzás nélkül derítheti fel a célpontokat és indíthat rájuk rakétákat, így az ellenség később észleli a veszélyt, nem figyelmezteti a besugárzás-jelzője. Továbbá nagy előnye még, hogy érzéketlen az elektronikai zavarásra.

Hamarosan kanadai felségjellel festéssel is láthatjuk? | Fotó: Boeing ,

„Büszke vagyok arra, hogy ilyen jól együtt működtünk ipari partnereinkkel, a Boeing és a Lockheed Martin vállalatokkal annak érdekében, hogy egy lépéssel közelebb kerüljünk ennek a rendszernek a gyakorlatban is használható verziójának megalkotásához.” – mondta Mark Darrah ezredes, a Hornet és Growler fejlesztéséért felelős menedzser. „Az IRST megváltoztathatja a Super Hornet levegő-levegő feladatainak végrehajtását. Az új képességgel felruházott típus előnybe kerül a hagyományos besugárzásjelzőt használó ellenfelekkel szemben.”

Mivel a technika megfelelt a követelményeknek, a mérnökök nekilátnak a gépeken is használható koncepció megalkotásához. Ha az is teljesíti a próbákat, akkor a rendszer (várhatóan 2014-től) sorozatgyártásra kerül. Amennyiben a fejlesztés és az integráció sikerrel zárul, az F/A-18E/F Super Hornet és az F-16 Fighting Falcon jövőbeni verziói újabb képességekkel gazdagodhatnak, melyek esélyesebbé teszik őket mind a tendereken, mind a levegőben folytatott harcban.

12 hozzászólás “Infravörös Lódarázs”

  1. Ha jól tudom a Tomcat-nek volt hasonló rendszere. Lehet, hogy az indiai tenderen való negatív eredmény befolyásolta az amikat, hogy integrálják a gépeikre. Ott ugyanis kikötés volt, hogy ez a rendszer meglegyen a majdani győztes gépen, igaz elég sok minden volt leírva…
    Egy biztos, ez a cucc csak javára válik a 4+/4++ amerikai gépeknek.

  2. Ha jól tudom a Tomcat-nek volt hasonló rendszere.

    Nem infravörös tartományban működött. Egy „mezei” kamerarendszer volt, automatikis kereső képességgel. Valószínűleg a kontrasztosság elve alapján keresett. Emlékeim szerint Newton távcső elvén működött.

    Eredetileg IR szenzort terveztek, de helyette lett a fenti.

  3. Az amik évekig a BVR-re koncentráltak. Meg a Sidewinderre. A nagy hatékonyságú AWACS-támogatás miatt az infrára nem is igazán volt szükség, az AWACS-tól megkapták a szükséges adatokat a saját radar bekapcsolása nélkül is. Az orosz és egyéb gépeknél természetesen nagyságrendekkel kisebb a támogatás, így vagy bekapcsolják saját radarjukat, vagy a földi irányítás – sokkal pontatlanabbul – vezet rá. Ezért hasznos – hatékonyságától függően – az IR.