|

Munkába állt a Port Royal

Önmagában nincs nagy hírértéke ennek az eseménynek, de ha már a legifjabb Ticondeorga-osztályú cirkáló kétszer is szerepelt híreink között, úgy éreztük illendő, ha megemlítjük azt is, hogy a hírekben 2009 februárjától idén tavaszig zömében csak negatív felhanggal szereplő cirkáló végre ismét nem csak „semmittevéssel” emészti az adófizetők pénzét. A USS Port Royal (CG 73) 2011. június 24-én ugyanis olyasmibe kezdett, amibe 2007 novembere óta nem: éles bevetés végett hagyta háta mögött Pearl Harbort.

Mint a vizes téma iránt érdeklődő olvasóink talán emlékeznek rá a legutóbb 2007 novembere és 2008 májusa közt bevetésen lévő USS Port Royal az elmúlt években egy rutinszerű karbantartási, majd 2 nem beütemezett javítási folyamat miatt került szárazdokkba. A szóban forgó cirkáló hányattatása a 2007/2008-as bevetést követő, beütemezett karbantartás utáni első tengeri tesztúton, 2009 februárjában kezdődött, mikor is sikeresen zátonyra küldték a hajót Honolulu partjai mentén.

A zátonyra futott USS Port Royal

A korallzátonnyal történő randevúra a Honolulu Nemzetközi Repülőtérről és a népszerű Waikiki Beach-ről is jól látható helyen került sor 2009 február 5-én. | Forrás ,

Az elsősorban a megsérült szonárdómot, a propeller-tengelyeket, azok tartószerkezetét és magukat a propellereket érintő javítások a felépítményen is végzett javítgatásokkal együtt mintegy 40 milliójába fájtak a U.S. Navy-nek. A USS Port Royal 2009. szeptember 24-én hagyta el a szárazdokkot – ez után még javítgattak rajta ezt-azt. A USS Port Royal zátonyos randevúja tokkal vonóval végül cirka 55 millió dollárjába került, melyből 40 millió volt a javítás, 6,5 millió a korallzátony helyreállítása, és 2011 februári megállapodás szerint 8,5 millió dollárt fizettek Hawaii-nak is a zátonyban okozott károk miatt.

A CG 73 sérült propellerei

A CG 73 sérült propellerei | Fotó: U.S. Navy, Michael F. Laley ,

A CG 73 kijavítva

És kikalapált állapotban – vélhetően nem számítottak rá, hogy a cirkáló bő 1 év múlva visszatér hozzájuk egyéb problémákkal | Forrás: U.S. Naval Institute ,

A szárazdokkos kezelés alatt a tengeri potyautasok ellen fokozott védelmet adó új bevonatával a CG 73 2010 decemberében hajókázott vissza a hírekbe. A Ticonderoga-osztály mindegyik tagja régóta küzd az alumínium felépítményének repedezései miatt, azonban a legifjabb Tico-n olyan repedéseket találtak a tavalyi év végén, hogy soron kívül javításra küldték vissza – a legutóbbi Port Royal-os hírünk ez volt. A 2010 decemberi hírek szerint addigra 14 milliót hagytak a BAE Systems-nél a második körös javításik kapcsán. A munkálatok kiterjedtek elválasztó falakra és a fedélzetelemekre a gázturbinák légbeömlő nyílásai környékén, az üzemanyagtartályok felső részére, a felépítmény repedéseire és alumínium borítások cseréjére.

A USS Port Royal idén tavasszal mindenesetre elkezdhetett készülni az évek óta első éles bevetésére – ennek eleme volt a március végén megrendezett Koa Kai hadgyakorlaton történő részvétel, mely fontos eleme volt a legénység minősítésének.

Koa Kai 2011

Hé, ez meg akar lógni! Utána! A USS Tucson (SSN 770), nyomában a USS Lake Erie (CG 70), USS Port Royal (CG 73), USS Chung-Hoon, USS Russell (DDG 59), USS Chafee (DDG 90) hadihajókkal és a USNS Yukon (T-AO 202) tankerral 2011 április 5-én | Fotó: U.S. Navy, Mark Logico ,

Koa Kai 2011

Sok part mentén komoly erődemonstrációnak is elmenne ezen felállás, ám ez csak egy bevetésre felkészítő gyakorlat. | Fotó: U.S. Navy, Mark Logico ,

One Response to “Munkába állt a Port Royal”