|

Pilóta nélküli helikopter zuhant le Líbiában

Mint ismeretes, Oszama bin Laden terroristavezér likvidálása közben az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének SEAL-jei elveszítettek egy mindaddig ismeretlen helikoptert. A később csak „lopakodó Black Hawk” néven híressé vált módosított Sikorsky MH-60 pontos kilétét azóta is homály fedi, azonban úgy tűnik, megsemmisülése nem lesz egyedülálló az idei évben. Mégpedig azért nem, mert ugyanebben a kategóriában most egy másik versenyző is elindult – a különbség csak annyi, hogy jelen esetben biztosan nem kell emberi veszteséggel számolni, és a helyszín is más.

Immáron a NATO szóvivője, Mike Bracken is megerősítette a szervezet nápolyi parancsnokságán lezajlott sajtótájékoztatón, hogy Líbiában elveszítettek egy pilóta nélküli felderítő helikoptert. A világ elsőként a líbiai állami televízió felvételeiből értesülhetett róla, hogy a polgárháború által feldúlt országban lezuhant egy NATO-helikopter. Az első, némiképp hiányos képkockák alapján a lelőtt forgószárnyast még AH-64 Apache-ként próbálták bemutatni a Kadhafihoz hű csatorna munkatársai, azonban a hozzáértő szem számára már akkor látszott, hogy átverésről van szó.

A lezuhant helikpter roncsai a líbiai állami TV felvételein ,

A Bracken által közölt információk alapján a helikopter egy Northrop Grumman MQ-8B Fire Scout volt, lezuhanásáért pedig egyelőre a kormánycsapatok tehetők felelőssé, bár nem kizárható a műszaki hiba sem. Biztossá vált tehát, hogy nem harci helikopterről van szó, az MQ-8B ugyanis kifejezetten felderítő feladatkörben teljesít szolgálatot az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészeténél – annak ellenére, hogy fegyverzetet is hordozhat. A veszteség ténye egyben megerősíti azt, hogy a US Navy már több hajóján alkalmazza a típust, amit már éles harci bevetésre is elküldenek.

10 hozzászólás “Pilóta nélküli helikopter zuhant le Líbiában”

  1. „USA haditechnikát nem lehet lelőni, mindig csak technikai hiba van……”

    Valóban vicces dolog,hogy mindig azt hallom/olvasom mindenhol,hogy technikai meghibásodás és bumm.Természetes,hogy beüthet a hiba néha-néha,de hogy minden egyes elvesztett eszköz techniakilag hibásodott meg…

  2. Háát azért eléggé komolyan kétlem , hogy a líbíai légvédelem lőtte volna le azt az f15E-t… már csak a roncsokon is látszik , hogy tökéletes állapotban volt amikor lezuhant. Nem hiányoztam nagyobb darabok a sárkányból…

  3. Szerintem is valószínűbb a Sasnál a műszaki hiba (anno 2005-ben lezuhant magyar MIG-29es rosszabul nézett ki, mint az a Beagle – és ott sem volt elleséges légvédelem :P)….
    A Fire Scout-nál pláne nem lepne meg a műszaki hiba. Már volt vele pár probléma, azt hiszem Patuxent Riverből indulva az eredeti irány helyett beugrott egy washington-i városnéző túrára…

    A líbiai TV is képben van, ezek a képkockák alapján Apache-ozni…
    Az, persze, maximum RC Apache, frissen, fürgén, modellboltból szökve….

  4. Allesmor Obranna

    Az a 15E a nagytömegű függesztménnyel simán áteshetett, pl lapos dugóban lepörgött, erre utal, hogy nem kenődött hosszában szét a tájon, hanem csak úgy feküdt ott, mintha odatették volna, alulról belapulva.
    De ettől még simán robbanhatott a hasa alatt egy esetleges légvédelmi rakéta, vagy eltalálhatta egy légvédelmi üteg is. Mondjuk pont a hasán.

    Ami az összeesküvés elméletekben mindig alap, hogy bizonyíték sosincs, csak indítékok bőséges tárháza. Most is ez a helyzet, az F-15E lezuhanásának okát nem lehet tudni biztosan, de a műszaki hiba eléggé gyanúsan fest. Illetve az, hogy háborúban gyakran élnek ezzel a fordulattal a jenkik. Műszaki hiba ellenére a repülések a típussal simán folytatódhattak.
    Indíték a hazugságra/ferdítésre?
    Nos, egy még mindig exportra kínált jó renoméjú drága repülőgépet pont a légvédelem semmisít meg egy olyan háborúban, ahol pont a légvédelem kiiktatása volta fő szempont, legalább is a harcok azon szakaszában. Ez jó nagy blamázs lenne.

    Mindegy, ezen el lehet morfondírozni, csak nem érdemes.

  5. „Műszaki hiba ellenére a repülések a típussal simán folytatódhattak.”

    Mivel éppen háborút viselnek Líbával , így nem engedhették meg , hogy a csapásmérő kapacitásuk nagyrésze oda legyen 1 gép elvesztése miatt.