Ha azt mondjuk Szverdlov-osztályú cirkáló, akkor olvasóink közül talán vannak olyanok, akik már tudják vélhetően miről fog szólni ezen kis szösszenet – még úgy is, hogy nem nézik meg a címet. A többieknek elöljáróban annyit, hogy Szverdlov-osztályú cirkálók voltak a Szovjetunió utolsó, pusztán csöves fegyverzettel ellátott hadihajói – eredetileg 30 megépítését tervezték, ám végül csak 13 épült meg, lévén Hruscsov leállította a programot arra hivatkozván, hogy a rakétafegyverzet korában már elavult hadihajók ezek.
Az 50-es évek végén, illetve a 60-as évek elején ugyanakkor az oroszok tettek próbálkozást a hajóágyúk helyet hajó elleni rakétafegyverzet telepítésével némiképp fokozni ezen hadihajóik harcértékét – mindkét alkalommal sikertelenül. Az első próbálkozás az Admiral Nahimov esetében történt 1957-ben, mikor is az A és B löveg helyére pakoltak SS-N-1 indítót. A dolog nem vállt be, a cirkálót ezután kivonták, majd 1961-ben éleslövészet során tengerfenékre küldték. 1960-62 között a Dzerzsinszkij esetében próbálkoztak: a taton lévő 2 hajóágyú helyére került SS-N-2 indító, ám ez szintén nem tűnt megfelelő megoldásnak, a hajóosztály kapcsán több hajóval már nem próbálkoztak. Legalábbis hajó elleni rakétafegyverzet vonalán.
Az Admiral Senyavin és Zsdanov ugyanis 1971-ben parancsnoki hajókká lett átépítve, melynek részeként a taton lévő lövegek egyikének helyére további elektronika, szálláshelyek kerültek. Helikopterfedélzetet is kialakítottak, továbbá SA-N-4 SAM indítók egészítették ki az átalakítást. Ezen két hajót 1991-ben vágták szét.
A megépült hajók egyike volt az 1955-1989 közt hadrendben állt Murmanszk is. Az Északi Flotta egykori tagjának a hajóosztály többségéhez hasonlóan lángvágós vég jutott – ezen vég alól csak a napóleoni háborúk leghíresebb tábornokáról, Mihail Kutuzovról elnevezett cirkáló menekült meg: a Fekete-tenger legjelentősebb orosz kikötőjében, Novorosszijszkben tekinthető meg múzeumhajóként.
A Murmanszknak azonban tehát nem jutott ki hasonló, 1994-ben Indiának adták el ócskavasnak. A sors azonban úgy hozta, hogy norvég lángvágók darabolják majd fel, lévén nem jutott el Indiáig, csak Norvégiai északi csücskéig: vontatása közben egy rácsapó decemberi viharral a vontatókötelek nem bírták a versenyt, mely végett a cirkáló egy part menti norvég falucska, Sorvaer „karácsonyi ajándéka” lett. (Tényleg december 24-én süllyedt el félig a part mellett.) Ezen eset óta eltelt bő 16 év és a cirkáló a mai napig a norvég part menti kis öbölben rohad – amolyan helyi nevezetességként, búvárok és fotósok kedvelt helyszíneként, illetve amolyan zarándokhelyként az egykori legénységének tagjai számára. Mindez azonban már nem sokáig lesz így…
Mert bár Oroszországot nem izgatta különösképpen eladott hajója sorsa, a norvégokat azonban érhetően igen – mondjuk ők sem kapkodták el a dolgot, azonban miután 2008 augusztusában egyes források szerint állítólag radioaktív anyagot (polónium-210) is találtak az egyéb „környezetbarát” összetevők mellett megszületett az elhatározás a vagdalkozáshoz szükséges pénzmag biztosítására.
A probléma alapvetően az (volt), hogy a cirkáló részben elsüllyedve lapít az öböl bejáratának egyik felének közelében található sziklák vendégeként. A norvégok azt találták ki, hogy védőgátat építenek köré, majd kiszivattyúzzák a vizet, kvázi aféle szárazdokkot hozva létre, ahol aztán kényelmesen feldarabolhatják az egykori szovjet cirkálót.
A munkálatokat AF Gruppen alá tartozó AF Decom nevezetű cég végzi – a 2009 második felében megkezdett munkáért összességében pedig nettó 238,9 millió norvég korona üti a markukat, ami mintegy 8 milliárd forintnak felel meg. A jelenlegi információk szerint a védőgát hamarosan elkészül, így akár tartható is lehet az eredeti menetrend, mely szerint 2011 végére eltüntetik a cirkálót.
További fotók az AF Gruppe kapcsolódó oldalain: 2009 második fele – 1. fázis, 2010 első fele – 1. és 2. fázis.
Ezen hír kapcsán beugrott, hogy ezen folyamatot a norvégok vizuálisan is dokumentálják – ennek kapcsán a munkálatok helyszínére néző, nagy felbontású webkamerát telepítettek, ami 3G hálózaton osztja a képét az érdeklődők felé. Azzal a megkötéssel, hogy a kapcsolódó weboldalon 24 órás késleltetéssel, 10 percenként jelennek csak meg a fotók. Nézegethetünk archívumot ezen 10 perces bontásban, vagy timelapse üzemmódot. Sőt, a felvételeket többféle zoomtartományban is megtekinthetjük. Mindezt ezen a weboldalon.
Na erről nem sokat tudtam.
Ahogy látom itt is követték a hagyományos tornyonkénti 3 löveges építést.
Tudja valaki mekkora főlövegei voltak az osztálynak?
Na ja! és ki fizeti a cehhet?
100mm-es.
Szép hajók voltak, nekem nagyon tetszik a Kutuzov cirkáló, örülök, hogy legalább egy ilyen megmaradt az utókornak. A legszebbek persze az Iowa osztály egységei, amelyek közül kettő még az iraki háborúban is részt vett. Most már mind a 4 múzeumhajó lett, de a veteránok és a rajongók számára apró reménysugár, hogy a kivonásukról szóló Pentagon parancs szerint két csatahajó, a USS New Jersey, és a USS Wisconsin szükség esetén, elnöki rendeletre reaktiválható, bár erre roppant kicsi esély van… :-((
A 100mm ezért elég kevés egy ekkora hajóhoz.
Ezen az oldalon 152mm írnak:
http://www.freeweb.hu/olli/szth.html
bár a hitelességét nem tudom megítélni.
A fő tüzérség valóban 12db 152-es löveg volt.
A szovjeteknél a 152 mm-es sztenderd tengerészeti kaliber volt, a másodlagos tüzérség 100mm-es.
Igazán különleges hír! Üdítő ilyet is olvasni. :)
Miért nem használták gyakorló célpontnak a roncsot? Őszintén megvallva én legalább 6 féle módszerrel tudnék gyakorolni rajta. Még a légerő is tudna mit bombázni…
Üdv!
Szárazon van a hajó, legalábbis ami megmaradt belőle.