|

Újabb holland hajó épül Romániában

Elsőre talán furcsának tűnhet, hogy a hajógyártási kapacitást nem nélkülöző Hollandia saját haditengerészete számára Romániában épít hajót, de ez még csak nem is az első ilyen eset. Emögött persze a holland Damen hajógyár húzódik meg, akiknek többek között a romániai Galacban is van hajógyáruk. A Duna ezen szakaszán került vízre tavaly novemberben, illetve idén áprilisban a Holland-osztályú OPV-k harmadik és negyedik tagja, és itt kezdődött meg a napokban a Holland Királyi Haditengerészet kétéltű műveleteit támogatni hivatott három hajó közül az utolsó.

A leendő Groningen

A Holland-osztály negyedik tagja, a leendő Groningen a Dunán, a 2011. április 21-i vízrebocsátás után. Megeshet, hogy mégsem holland zászló alatt hajózik majd, ugyanis a hollandusok jelenlegi álláspontja szerint csak 2 hajó áll hadrendbe, a másik kettő – vélhetően a 3. és 4. eladásra kerül. | Fotó: Damen ,

ArcelorMittal Galati

Románia legnagyobb vas- és acélégyára szintén a városban található. Cirka 10 éve a hollandiai székhelyű, de európai és indiai tulajdonú ArcelorMittal, azaz a világ legnagyobb acélban utazó vállalatának tulajdonát képzi. Hogy az innét származó acélból épülnek-e a Damen hajók Romániában, azt megvalljuk nem tudjuk, de ide kívánkozott ez a kép… :) | Fotó: HelmiStoDromo, Wikipedia ,

A hír apropóját az adja, hogy a Damen galaci hajógyárában június 7-én sor került a Joint Logistic Support Ship gerincfektetésére. A 2 Rotterdam-osztályú LPD kiegészítőjének szánt, hajó nagyrészt Romániában épül meg, de a rendszerek telepítésére, tesztelésére már a Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) hazai hajógyárában, Vlissingenben kerül majd sor. A leendő Zuiderkruis-osztály egyetlen tervezett tagja, a Karel Doorman a tervek szerint 2013 júniusának végén indul majd el Hollandia felé, hadrendbe állítása pedig 2015-ben várható.

JSS

JSS / Zuiderkruis-osztály: Designed In The Netherlands – Made In Romania – Finished In The Netherlands | Forrás: holland védelmi minisztérium ,

Mit érdemes tudni dióhéjban ezen hajóosztályról? Nos, fizikai kiterjedését és vízkiszorítását tekintve nagyobb lesz a 2 Rotterdam-osztályú LPD-nél: a 205 méter hosszú és legszélesebb pontján 30 méter széles támogató funkciót ellátni hivatott hajó vízkiszorítása teljes terhelés mellett 28 000 tonna körül alakul majd – bendőjében a Rotterdamokhoz hasonlóan 6 nagyméretű helikopter – Chinook, vagy NH90 – fér majd el. Fedélzetén párhuzamosan 2 Chinook méretű helikopter ténykedése lesz biztosított.

Mindezek mellett elegendő hely lesz egy kötelék parancsnoki apparátusának és egy nagy méretű kórháznak is, melyhez 20 kórterem tartozik majd. A hajó állandó legénysége 180 főben van megadva, mely mellett további 120 helyet jelölnek meg a forgószárnyasok személyzetének, illetve az orvosi csapat részére.

Az amúgy Ro-Ro (Roll on – Roll off) rendszerű JSS elvileg 4 000 m2 raktérrel rendelkezik majd, egyéb logisztikai vonalú jellemzői pedig a következőképpen alakulnak: 8 000 m3 üzemanyag, további 1 000+ m3 nafta a helikopterek számára, 450 m3 ivóvíz és 400 tonnányi lőszer.