A HTKA március végén adott hírt arról, hogy a Brit Királyi Légierő kivonta a szolgálatból a Panavia Tornado F3-as vadászgép típust. A leállított repülőgépeket a britek igyekeztek ésszerűen hasznosítani. Más légierőnek továbbértékesíteni az egyfeladatú, drágán üzemeltethető elfogó vadászt gyakorlatilag lehetetlen. Az F3-as Tornado két másik üzemeltetője, Olaszország és Szaúd-Arábia is több éve selejtezte a típust. Ezért a nyugdíjazott repülőgépeket alkatrész forrásként igyekeznek hasznosítani.
A RAF kötelékében még évekig üzemelő Tornado GR4-es bombázó és a nyugdíjazott F3-as típus közel nyolcvan százalékban azonos alkatrészekből épül fel. Ezért öt éve a RAF megbízta a BAE Systems céget az eddig tárolt, kitűnő állapotban megőrzött repülőgépek újrahasznosítására.
A RAF utolsó, 152. elfogó Tornadoját 1993-ban vette át. A több mint húsz éves üzemeltetés alatt tizennégy példányt vesztettek el. A megmaradt és igényesen eltárolt repülőgépek közül kilencvenkilenc repülőgépen tervezik végrehajtani a „Reduce to Produce” elnevezésű programot.
A RTP program öt éve indult a RAF Leeming légi bázisán, ahol a BAE Systems harminc alkalmazottja végzi a piropatron töltetektől és a titkosnak minősített berendezésektől megfosztott gépek lebontását. Napjainkig már hatvan példányon végrehajtották a programot, a kijelölt kilencvenkilenc repülőgép közül
Egy repülőgép szétbontásával körülbelül negyven nap alatt készülnek el a szakemberek. A folyamat első felében közel száz nagyobb szerkezeti elemet bontanak le a törzsről, majd a szakműhelyekben ezeket szerelik szét alkatrészekre. Felhasználható alkatrészek állapotát felmérik és gondosan osztályozzák, aszerint, hogy milyen további felhasználásra kerülnek, illetve igényelnek-e felújítást. A lecsupaszított szerkezeti elemeket, valamint kábel kötegeket a Durham megyei Seaham városába szállítják, ahol kinyerik belőlük az alumínium, réz és titán fémeket.
A jelenleg repülő Tornado GR4-es gépek üzemeltetési költségeire jó hatással van a közel ezer fajtájú újrahasznosított alkatrész. Minderre nagy szüksége van manapság a brit védelmi költségvetésnek.
A Tornado F3-as elfogókat újrahasznosító RTP program várhatóan 2015-ben végez az utolsó repülőgéppel. Természetesen ez a hidegháborús tervezésű vadász nem tűnik el örökre, hiszen hűen az angol hagyományokhoz jó pár gépet tettek félre kiállítás céljára. Egy-egy repülőgép már most is látható a RAF Leuchars és Coningsby repterén, valamint a RAF hendoni múzeumában.
—–
Szerző: Galcom
Hm. Úgy körbe vezettetném Leemingben azokat akik anno szét vágattaták a 21-eseket meg hagyták szétrohadni a 23-asokat, szuhojokat!
Nagyon dühít engem is a haditechnikánk elpazarlása, én radikálisabb vagyok, a felelősöket is ” újra kéne hasznosítani „, például Afganisztánban golyó és repeszelhárító munkakörben !
Igen,sok értelme volt elpazarolni a jó gépeinket…
A lengyeleknél repülnek a Szu-22-k, meg a MiG-29 gépek is !
A németek eladták volna nekünk a MiG-29 gépeiket, igaz darabonként 1 eurót kértek értük…
Lehet,hogy mégis bölcsek voltak tiszta kezű politikusaink, hogy ennyi pénzt nem adtak a gépekért – inkább kivonták a meglévőket – így kisebb a szégyen,hogy nem telik üzemanyagra……
A németek eladták volna nekünk a MiG-29 gépeiket, igaz darabonként 1 eurót kértek értük…
Van bármiféle bizonyítékod erről? A legyeleknek szól a felajnálás tudtommal és nem nekünk. A Gripen FAQ-ban is megemlítettem.
A gripen faq most hol érhető el?
Követendő példa! Jó lenne, ha nekünk is lenne egy Tornadonk a Szolnoki Múzeumban. Cserébe egy 29-est, Albát vagy egy felújjított 21-est is adhatnánk, habár az utóbbi talán nem lenne valószínű…
Egy próbát azonba megérne…Egy angol C-17-es el is hozhatná jövői évi repnapra érekző csapat tagjaként. Kiállítás után, pedig irány a múzeum.
Ott ahol eddig is. A cikkek között. A Google is segít.
https://htka.hu/2011/04/04/gripen-faq/
A németeknek MiG-29A gépeik voltak, nekünk B variánsunk. Logisztikailag talán gond lett volna belőle. Egy modernizációs/üzemidő hosszabítás tervezett volt a németekkel 29-kel kapcsolatban, de hogy kaptunk volna e gépet tőlük, arról megmondom őszintén nem hallottam. Ha már 29-es tovább adásról van szó, akkor mi a helyzet a mi gépeinkkel? Nem adjuk át a szerbeknek vagy másnak?
” Van bármiféle bizonyítékod erről? A legyeleknek szól a felajánlás tudtommal és nem nekünk. A Gripen FAQ-ban is megemlítettem. ”
Nincs. De biztosan olvastam. Magyar nyelvű repülési hírek közt . Pár éve lehetett, ezért nem emlékszem a forrásra.
Azt is ezen hírek közt olvastam,hogy kb hasonló áron kaptunk a németektől a Paksi atom erőműhöz egy töltet üzemanyagot !
Megkaptuk kb. ugyancsak hasonló áron – vagy ajándékba – a volt NDK-ból 20 harci helikoptert.
Ezek – állítólag – Pápán rozsdásodnak azóta is !
Ha lesz pontosabb forrásom, jelezni fogom !
Mi-24 gépeket katptunk, de nem 20-at és nem olyan verziót, ami addig is volt, a 30 milis fix gépágyús verziót. (Ezek közül talán kettő még repül.)
Az én infóm – részben – innen van:
http://www.freeweb.hu/harcihelikopter/esemenyek/horvath_bence_NDK_1/horvath_bence_NDK_1.php
Üdv!
molnibalage:
MI-24-eseket kaptunk, de 20-at :-) (14D és 6P), ezek közül összesen kettőt sikerült használatba venni jó 10 éves késéssel (335 és 336, a másik 4db P-re csak ígéret volt, hogy majd 2010-ben… Azóta szolnokon álldogálnak)
Abban az esztendőben (2005) volt egy véfrissítés helikopter ügyben, ugyanis akkor alakultak át MI-17PP-k is ( 706; 707) szállítóvá.
Valami ilyesmi nagyon kéne ma is.
Puma. Pannon Puma:
Inkább Mezőfalva, és talán Tököl a helyszín.
Hornet102:
A 29-esekről: Szerintem azóta nem foglalkoztatja a dolog odafent az urakat.
Egyszer jól hangzott és ennyi.
Egy szolnoki Tornado roppant jó dolog lenne, de tartok tőle, hogy ott élünk, ahol…
Tisztelettel: vilmoci
„Az én infóm – részben – innen van:”
No nekem is lehetne annyi eszem, hogy előbb olvasok és csak azután írogatok…
A fenti linkben kb. minden benne van.
molnibalage:
A Mi-24-esek úgy voltak, ahogy a vilmoci kolléga írja, a MiG-29-eseket meg először nekünk ajánlották fel, összesen 1 euróért. De nem kellett, mert akor már tombolt a Gripen-láz és a 29-es vonal a kisgazdák szekere volt, de ők se tolták nagy szakértelemmel, a fő kormánypárt meg hamar az árokba is lökte.
Ez esteben minimum tarkónlövés járna…
Az utóbbi 20 év összes politikusának tarkónlövés járna , pár kivételtől eltekintve…
Hogy teljes legyen a helikopteres cikkszéria:
http://www.freeweb.hu/harcihelikopter/esemenyek/horvath_bence_NDK_1/horvath_bence_NDK_1.php
http://www.freeweb.hu/harcihelikopter/esemenyek/horvath_bence_NDK_2/horvath_bence_NDK_2.php
http://www.freeweb.hu/harcihelikopter/esemenyek/horvath_bence_NDK_3/horvath_bence_NDK_3.php
Hogy nálunk mikor honosodik meg végre az angolszászoknál megszokott lekonzerválási metodika…?! Talán a legnagyobb talányok egyike!
Sajnálom a gépeket, mert ilyenkor úgy érzem, hogy a gépekkel együtt azok lelkét is darabokra szedik. Nem tartozik a kedvenceim közé ez a látvány, habár javít egy kicsit a képen, hogy az alkatrészek nagy részét újrahasznosítják. Ennél rosszabb látványt már csak a repülőgép-temető nyújt, számomra az a legszívfacsaróbb kép amit csak látni lehet.