|

Tornado F3 újrahasznosítás

A HTKA március végén adott hírt arról, hogy a Brit Királyi Légierő kivonta a szolgálatból a Panavia Tornado F3-as vadászgép típust. A leállított repülőgépeket a britek igyekeztek ésszerűen hasznosítani. Más légierőnek továbbértékesíteni az egyfeladatú, drágán üzemeltethető elfogó vadászt gyakorlatilag lehetetlen. Az F3-as Tornado két másik üzemeltetője, Olaszország és Szaúd-Arábia is több éve selejtezte a típust. Ezért a nyugdíjazott repülőgépeket alkatrész forrásként igyekeznek hasznosítani.

RAF Tornado F3-asok Conningsby repülőterén

RAF Tornado F3-asok Conningsby repülőterén ,

A RAF kötelékében még évekig üzemelő Tornado GR4-es bombázó és a nyugdíjazott F3-as típus közel nyolcvan százalékban azonos alkatrészekből épül fel. Ezért öt éve a RAF megbízta a BAE Systems céget az eddig tárolt, kitűnő állapotban megőrzött repülőgépek újrahasznosítására.

RAF Shawbury légibázison tárolt gépek 2009-ben

RAF Shawbury légibázison tárolt gépek 2009-ben ,

A RAF utolsó, 152. elfogó Tornadoját 1993-ban vette át. A több mint húsz éves üzemeltetés alatt tizennégy példányt vesztettek el. A megmaradt és igényesen eltárolt repülőgépek közül kilencvenkilenc repülőgépen tervezik végrehajtani a „Reduce to Produce” elnevezésű programot.

A RTP program öt éve indult a RAF Leeming légi bázisán, ahol a BAE Systems harminc alkalmazottja végzi a piropatron töltetektől és a titkosnak minősített berendezésektől megfosztott gépek lebontását. Napjainkig már hatvan példányon végrehajtották a programot, a kijelölt kilencvenkilenc repülőgép közül

Egy repülőgép szétbontásával körülbelül negyven nap alatt készülnek el a szakemberek. A folyamat első felében közel száz nagyobb szerkezeti elemet bontanak le a törzsről, majd a szakműhelyekben ezeket szerelik szét alkatrészekre. Felhasználható alkatrészek állapotát felmérik és gondosan osztályozzák, aszerint, hogy milyen további felhasználásra kerülnek, illetve igényelnek-e felújítást. A lecsupaszított szerkezeti elemeket, valamint kábel kötegeket a Durham megyei Seaham városába szállítják, ahol kinyerik belőlük az alumínium, réz és titán fémeket.

Tornado F3 részben lebontva

Tornado F3 részben lebontva ,

A jelenleg repülő Tornado GR4-es gépek üzemeltetési költségeire jó hatással van a közel ezer fajtájú újrahasznosított alkatrész. Minderre nagy szüksége van manapság a brit védelmi költségvetésnek.

A Tornado F3-as elfogókat újrahasznosító RTP program várhatóan 2015-ben végez az utolsó repülőgéppel. Természetesen ez a hidegháborús tervezésű vadász nem tűnik el örökre, hiszen hűen az angol hagyományokhoz jó pár gépet tettek félre kiállítás céljára. Egy-egy repülőgép már most is látható a RAF Leuchars és Coningsby repterén, valamint a RAF hendoni múzeumában.

Luftwaffe Tornado

A Luftwaffe is hasonló programit indított ,

—–
Szerző: Galcom

19 hozzászólás “Tornado F3 újrahasznosítás”

  1. Puma. Pannon Puma

    A lengyeleknél repülnek a Szu-22-k, meg a MiG-29 gépek is !
    A németek eladták volna nekünk a MiG-29 gépeiket, igaz darabonként 1 eurót kértek értük…

    Lehet,hogy mégis bölcsek voltak tiszta kezű politikusaink, hogy ennyi pénzt nem adtak a gépekért – inkább kivonták a meglévőket – így kisebb a szégyen,hogy nem telik üzemanyagra……

  2. Követendő példa! Jó lenne, ha nekünk is lenne egy Tornadonk a Szolnoki Múzeumban. Cserébe egy 29-est, Albát vagy egy felújjított 21-est is adhatnánk, habár az utóbbi talán nem lenne valószínű…
    Egy próbát azonba megérne…Egy angol C-17-es el is hozhatná jövői évi repnapra érekző csapat tagjaként. Kiállítás után, pedig irány a múzeum.

  3. A németeknek MiG-29A gépeik voltak, nekünk B variánsunk. Logisztikailag talán gond lett volna belőle. Egy modernizációs/üzemidő hosszabítás tervezett volt a németekkel 29-kel kapcsolatban, de hogy kaptunk volna e gépet tőlük, arról megmondom őszintén nem hallottam. Ha már 29-es tovább adásról van szó, akkor mi a helyzet a mi gépeinkkel? Nem adjuk át a szerbeknek vagy másnak?

  4. Puma. Pannon Puma

    ” Van bármiféle bizonyítékod erről? A legyeleknek szól a felajánlás tudtommal és nem nekünk. A Gripen FAQ-ban is megemlítettem. ”

    Nincs. De biztosan olvastam. Magyar nyelvű repülési hírek közt . Pár éve lehetett, ezért nem emlékszem a forrásra.

    Azt is ezen hírek közt olvastam,hogy kb hasonló áron kaptunk a németektől a Paksi atom erőműhöz egy töltet üzemanyagot !

    Megkaptuk kb. ugyancsak hasonló áron – vagy ajándékba – a volt NDK-ból 20 harci helikoptert.
    Ezek – állítólag – Pápán rozsdásodnak azóta is !

    Ha lesz pontosabb forrásom, jelezni fogom !

  5. Üdv!

    molnibalage:
    MI-24-eseket kaptunk, de 20-at :-) (14D és 6P), ezek közül összesen kettőt sikerült használatba venni jó 10 éves késéssel (335 és 336, a másik 4db P-re csak ígéret volt, hogy majd 2010-ben… Azóta szolnokon álldogálnak)
    Abban az esztendőben (2005) volt egy véfrissítés helikopter ügyben, ugyanis akkor alakultak át MI-17PP-k is ( 706; 707) szállítóvá.
    Valami ilyesmi nagyon kéne ma is.
    Puma. Pannon Puma:
    Inkább Mezőfalva, és talán Tököl a helyszín.
    Hornet102:
    A 29-esekről: Szerintem azóta nem foglalkoztatja a dolog odafent az urakat.
    Egyszer jól hangzott és ennyi.

    Egy szolnoki Tornado roppant jó dolog lenne, de tartok tőle, hogy ott élünk, ahol…

    Tisztelettel: vilmoci

  6. Allesmor Obranna

    molnibalage:

    A Mi-24-esek úgy voltak, ahogy a vilmoci kolléga írja, a MiG-29-eseket meg először nekünk ajánlották fel, összesen 1 euróért. De nem kellett, mert akor már tombolt a Gripen-láz és a 29-es vonal a kisgazdák szekere volt, de ők se tolták nagy szakértelemmel, a fő kormánypárt meg hamar az árokba is lökte.

  7. Hogy teljes legyen a helikopteres cikkszéria:

    http://www.freeweb.hu/harcihelikopter/esemenyek/horvath_bence_NDK_1/horvath_bence_NDK_1.php

    http://www.freeweb.hu/harcihelikopter/esemenyek/horvath_bence_NDK_2/horvath_bence_NDK_2.php

    http://www.freeweb.hu/harcihelikopter/esemenyek/horvath_bence_NDK_3/horvath_bence_NDK_3.php

    Hogy nálunk mikor honosodik meg végre az angolszászoknál megszokott lekonzerválási metodika…?! Talán a legnagyobb talányok egyike!

  8. Sajnálom a gépeket, mert ilyenkor úgy érzem, hogy a gépekkel együtt azok lelkét is darabokra szedik. Nem tartozik a kedvenceim közé ez a látvány, habár javít egy kicsit a képen, hogy az alkatrészek nagy részét újrahasznosítják. Ennél rosszabb látványt már csak a repülőgép-temető nyújt, számomra az a legszívfacsaróbb kép amit csak látni lehet.