|

Sínen az Airbus A400M hajtóműve

A közelmúlt hírei arról tanúskodnak, hogy végre az Airbus A400M összeurópai katonai teherszállító repülőgép hajtóműve is sínre került. Mint ismeretes, az erőforrást gyártó Europrop International (EPI) és a repülőgép elkészítéséért felelős Airbus Military sokáig nem tudott egyezségre jutni bizonyos pénzügyi kérdésekben, ez pedig jelentősen hátráltatta a program előrehaladását. Mostanra viszont sikerült a feleknek minden vitás kérdést tisztázni, sőt, a hajtómű ezzel egy időben megkapta az EASA polgári repülésbiztonsági tanúsítványát is.

Ezzel a TP400-D6 lett az első nagyméretű és teljesítményű turboprop repülőgép-erőforrás, mely megkapta az EASA (European Aviation Safety Agency – Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) biztonsági papírjait, s egyben kategóriájában első katonai célból kifejlesztett hajtómű is, mely hozzájutott az ügynökség polgári tanúsítványaihoz. A négy céget (Rolls-Royce, Snecma, MTU Aero Engines, Industria de Turbo Propulsores) tömörítő EPI ezzel komoly mérföldkövet ért el a TP400-D6 fejlesztésében, amit 12 000 üzemórányi tesztelés előzött meg. Utóbbiból 8000 óra légi, 4000 óra földi vizsgálat volt.

”Ez egy igazán jelentős mérföldkő, és rávilágít a fejlődés pozitív irányvonalára. A TP400-D6, mely a világ jelenlegi legfejlettebb turbólégcsavaros hajtóműve, rengeteg intenzív fékpadi és repülés közbeni teszt során bizonyította kiváló teljesítményét és megbízhatóságát, amivel a jövőbeni rendszeresítők és megrendelők számári is jelezte: beváltja a hozzá fűzött reményeket.” – mondta diadalittasan Simon Henley, az EPI vezérigazgatója.

TP400-D6, az A400M hajtóműve ,

Ahhoz, hogy megkapja a hőn áhított tanúsítványokat, rendkívül rögös út vezetett a TP400-D6 számára. Először is változatos tengerszint feletti magasságokon kellett folyamatosan megfelelő teljesítményt nyújtania, majd működnie kellett madárral történő ütközés, víz vagy jégbetörés esetén is. A vizsgálatok hat különféle szabadtéri, fedett és magassági létesítményben folytak Európa-szerte: a németországi Ludwigsfeldében, a franciaországi Istresben és Saclayban, a spanyolországi Ajalvirben és Moronban, valamint a belgiumi Liersben. Mindeközben pedig az integrációs tesztek és az első légi próbák az Egyesült Királyságban zajlottak a Marshall Aerospace jóvoltából, egy átalakított C-130 Hercules segítségével.

A sors fintora, hogy az EASA tanúsítványok megszerzése előtt mindössze pár nappal (május 3-án) került sor azon szerződés aláírására, melyben az Airbus Military és az EPI rendezte egymás között a pénzügyi kérdéseket, s így biztosította a TP400-D6 további életben maradását. A franciaországi Toulouseban ratifikált dokumentumot Simon Henley EPI-vezér és az Airbus Military erőforrásokért felelős részlegének elnöke, Erik Buschmann látták el kézjegyükkel. Előbbi a következőképpen nyilatkozott az esemény után:
„A megállapodás rendezi az összes eddigi vitás kérdést a két vállalat között, valamint jelzi mindkét fél elkötelezettségét aziránt, hogy továbbra is szorosan együttműködjenek a hajtómű fejlesztésében, mely új mércét állít fel a katonai repülőgépek piacán.”

A katonai típus-alkalmassági papírok érvényesítéséig sem kell már sokat várnia a TP400-D6-nak, a hírek szerint várhatóan még jövő év január 1-je előtt sor kerül utóbbiak hatályba léptetésére is.

9 hozzászólás “Sínen az Airbus A400M hajtóműve”

  1. Az An-70 és az Airbus hajtóművei más-más szabványnak kell megfeleljenek. Az Antonové sem rossz, de koránt sincs annyi kompozit anyag benne, valamint élettartama, fogyasztása is egészen más. Sanda gyanúm, hogy a TP400-D6 még más repülőgépeken is meg fog jelenni. Amit a kutatás-fejlesztés elért azt luxus volna csak egy gépen hasznosítani. Valszeg ez a hajtómű egy család alapító tagja lesz….

  2. Egyszerűbb lett volna ha az amiktól beszereznek vagy 120 db c-17-est .
    „új mércét állít fel a katonai repülőgépek piacán ”
    Ezen most sírjak vagy nevessek ?

    Egy szállító gép aminek katonailag itt Európában tök felesleges volt a kifejleszteni .inkább az EF kellene olyan szintre felhozni mint az f-15E
    mert nagy része még csapásmérésre sem képes.

    Puma Pannon Puma

    Európa már többet is tudna ha nem adott volna a jenki semmit a seggünk alá .

  3. Jelenleg ezekre nagyobb szükség van, mint csapásmérő EF -ekre.
    Az afganisztáni és egyéb távoli helyen lévő csapatok ellátása ( vagy éppen a líbiai felkelők felfegyverzése) ilyen gépekkel oldható meg.
    Kadhafi hadseregének nagy részét így is szétbombázták.