A közelmúlt hírei arról tanúskodnak, hogy végre az Airbus A400M összeurópai katonai teherszállító repülőgép hajtóműve is sínre került. Mint ismeretes, az erőforrást gyártó Europrop International (EPI) és a repülőgép elkészítéséért felelős Airbus Military sokáig nem tudott egyezségre jutni bizonyos pénzügyi kérdésekben, ez pedig jelentősen hátráltatta a program előrehaladását. Mostanra viszont sikerült a feleknek minden vitás kérdést tisztázni, sőt, a hajtómű ezzel egy időben megkapta az EASA polgári repülésbiztonsági tanúsítványát is.
Ezzel a TP400-D6 lett az első nagyméretű és teljesítményű turboprop repülőgép-erőforrás, mely megkapta az EASA (European Aviation Safety Agency – Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) biztonsági papírjait, s egyben kategóriájában első katonai célból kifejlesztett hajtómű is, mely hozzájutott az ügynökség polgári tanúsítványaihoz. A négy céget (Rolls-Royce, Snecma, MTU Aero Engines, Industria de Turbo Propulsores) tömörítő EPI ezzel komoly mérföldkövet ért el a TP400-D6 fejlesztésében, amit 12 000 üzemórányi tesztelés előzött meg. Utóbbiból 8000 óra légi, 4000 óra földi vizsgálat volt.
”Ez egy igazán jelentős mérföldkő, és rávilágít a fejlődés pozitív irányvonalára. A TP400-D6, mely a világ jelenlegi legfejlettebb turbólégcsavaros hajtóműve, rengeteg intenzív fékpadi és repülés közbeni teszt során bizonyította kiváló teljesítményét és megbízhatóságát, amivel a jövőbeni rendszeresítők és megrendelők számári is jelezte: beváltja a hozzá fűzött reményeket.” – mondta diadalittasan Simon Henley, az EPI vezérigazgatója.
Ahhoz, hogy megkapja a hőn áhított tanúsítványokat, rendkívül rögös út vezetett a TP400-D6 számára. Először is változatos tengerszint feletti magasságokon kellett folyamatosan megfelelő teljesítményt nyújtania, majd működnie kellett madárral történő ütközés, víz vagy jégbetörés esetén is. A vizsgálatok hat különféle szabadtéri, fedett és magassági létesítményben folytak Európa-szerte: a németországi Ludwigsfeldében, a franciaországi Istresben és Saclayban, a spanyolországi Ajalvirben és Moronban, valamint a belgiumi Liersben. Mindeközben pedig az integrációs tesztek és az első légi próbák az Egyesült Királyságban zajlottak a Marshall Aerospace jóvoltából, egy átalakított C-130 Hercules segítségével.
A sors fintora, hogy az EASA tanúsítványok megszerzése előtt mindössze pár nappal (május 3-án) került sor azon szerződés aláírására, melyben az Airbus Military és az EPI rendezte egymás között a pénzügyi kérdéseket, s így biztosította a TP400-D6 további életben maradását. A franciaországi Toulouseban ratifikált dokumentumot Simon Henley EPI-vezér és az Airbus Military erőforrásokért felelős részlegének elnöke, Erik Buschmann látták el kézjegyükkel. Előbbi a következőképpen nyilatkozott az esemény után:
„A megállapodás rendezi az összes eddigi vitás kérdést a két vállalat között, valamint jelzi mindkét fél elkötelezettségét aziránt, hogy továbbra is szorosan együttműködjenek a hajtómű fejlesztésében, mely új mércét állít fel a katonai repülőgépek piacán.”
A katonai típus-alkalmassági papírok érvényesítéséig sem kell már sokat várnia a TP400-D6-nak, a hírek szerint várhatóan még jövő év január 1-je előtt sor kerül utóbbiak hatályba léptetésére is.
Mi olyan bonyolult egy ilyen hajtóművön???A AN-70-esnél is a hajtóművel voltak bajok.
Azért kérdezem mert bonyolultabb sugárhajóművek fejlesztését sokkal kevesebb problémával szokták kivitelezni.
Az, hogy az Airbus még soha nem csinált ekkora turboprop gépet, ilyen sok kopozittal meg végképp senki.
Azért Európa is tud….ha akar !
Tudom, hogy sok újítás van benne, de már nagyon kellettek az eredmények. Szerintem más európai termékekre is negatív hatással lett volna a kudarc.
Az An-70 és az Airbus hajtóművei más-más szabványnak kell megfeleljenek. Az Antonové sem rossz, de koránt sincs annyi kompozit anyag benne, valamint élettartama, fogyasztása is egészen más. Sanda gyanúm, hogy a TP400-D6 még más repülőgépeken is meg fog jelenni. Amit a kutatás-fejlesztés elért azt luxus volna csak egy gépen hasznosítani. Valszeg ez a hajtómű egy család alapító tagja lesz….
Ez a nyugati világ legerősebb légcsavaros hajtóműve. Ráadásul 3 tengelyes,azért elég nagy meló egy ilyet összerakni.
Köszönöm.
Egyszerűbb lett volna ha az amiktól beszereznek vagy 120 db c-17-est .
„új mércét állít fel a katonai repülőgépek piacán ”
Ezen most sírjak vagy nevessek ?
Egy szállító gép aminek katonailag itt Európában tök felesleges volt a kifejleszteni .inkább az EF kellene olyan szintre felhozni mint az f-15E
mert nagy része még csapásmérésre sem képes.
Puma Pannon Puma
Európa már többet is tudna ha nem adott volna a jenki semmit a seggünk alá .
Jelenleg ezekre nagyobb szükség van, mint csapásmérő EF -ekre.
Az afganisztáni és egyéb távoli helyen lévő csapatok ellátása ( vagy éppen a líbiai felkelők felfegyverzése) ilyen gépekkel oldható meg.
Kadhafi hadseregének nagy részét így is szétbombázták.