|

Lezuhant egy indiai kiképzőgép

A tegnapi nap során lezuhant és megsemmisült egy indiai HAL HJT-36 Sitara haladó kiképző repülőgép (Intermediate Jet Trainer – IJT), mely a gyártó vállalat, a Hindustan Aeronautic Ltd (HAL) tulajdonában állt.

Április 28-án, helyi idő szerint 15 óra 10 perckor (09:40 UTC) Hosur közelében (80 kilométerre északkeletre Bangalore -tól) egy tesztrepülés során lezuhant egy HAL HJT-36 Sitara típusú, indiai fejlesztésű kiképzőgép, mely a típus berepülésében vett részt. A cég elnökének, Ashok Nayaknak tájékoztatása szerint a PT1 jelzésű, S3466 lajstromjelű gépet a pilóta egy bonyolult manőverbe vitte, ekkor történt a baleset. Elmondta, hogy a földbe csapódás előtt a fedélzeten tartózkodó kétfős személyzet sikeresen katapultált.

Nem ez volt az első repesemény, mely a PT1 jelzésű, S3466 lajstromjelű géphez fűzhető, ugyanis 2007 februárjában az Aero India kiállításon felszállás közben kinyílt a kabinteteje. A labilissá váló gép a nyitott kabintető miatt jobb oldalra dőlt és visszacsapódott a pályára. Az erőhatás közben defektet kapott és leért a szárnya. A gép kigyulladt és jelentősen megrongálódott. A kétüléses kiképzőgép fedélzetén csak egy pilóta tartózkodott, aki katapultált és sértetlenül megúszta a kalandot. Az eset után helyreállították, így egy évvel később újra csatlakozhatott a berepülési programhoz.

A HAL Kiran kiképzőgép (melyeket 1968 óta használnak Indiában) leváltására kifejlesztett típusnak tehát nem alakul épp zökkenőmentesen a berepülési programja, mely jelentős késedelmet szenvedett, miután a francia Snecma Larzac 04H20 erőforrást le kellett cserélni az orosz NPO Saturn 55I típusra. Ezt a késést csak súlyosbította, hogy a PT2 futóművei pedig 2009. február 4-én, leszállás közben becsukódtak, így a gép hasra szállt. Ez és a fent említett repesemény miatt szükséges renoválás újabb hónapokkal odázta tova a berepülési program végét, az újabb baleset pedig további évekkel vetheti vissza az új típus szolgálatba állását.