|

Célegyenesben az Iveco VBTP-MR gyártásának megkezdése

Az Iveco a múlt héten lezajlott LAAD 2011 (Latin America Aero and Defense) kiállításon és vásáron mutatta be a brazil haderővel karöltve kifejlesztett, 6×6-os kerékképletű, moduláris rendszerű páncélozott szállító harcjárműjének, a VBTP-MR-nek prototípusát. Mely egyébként a LAAD végeztével el is indult a brazil hadsereg Marambaia-ban található tesztpályájára.

A LAAD 2011-en kiállított VBPT prototípus

A LAAD 2011-en kiállított VBPT prototípus | Fotó: Tamir Eshel, Defense-Update ,

Mindezzel párhuzamosan az IVECO legyárt egy 16 darabos előszériát, illetve elkezdni a Sete Lagoas-ban található gyártelepének bővítését. A 2001-ben megnyitott gyárüzem 75 millió dolláros bővítésével lehetővé válik a VBTP-MR Brazíliában történő gyártása – ami pedig feltétele volt annak a 2009 végén megköttetett szerződének, melyben Brazília 2 044 jármű beszerzésére és 20 éves logisztikai támogatására formált igényt. A Sete Lagoas-i üzem ezzel párhuzamosan az Iveco civil termékeinek katonai használatra alkalmassá tételét is végzi majd ezentúl.

Iveco VBTP

Iveco VBTP | Fotó: Omar Freire/Imprensa MG ,

Az Iveco járgánya – melynek egyik feladata Brazília kivénhedt EE-11 Urutu gépparkjának nyugdíjazása – természetesen moduláris rendszerű és értelemszerűen több változatban kerül majd rendszeresítésre a brazil haderőnél. Az Iveco a LAAD 2011 során az offenzív fegyverzettel ellátott azon változatot prezentálta, melynek fegyverzete az izraeli Elbit UT-30 nevezetű, távirányítású torony – a 30 mm-es gépágyút és a 7,62-es géppuskát a “szokásos” opto-elektronikai érzékelők veszik körül, illetve az UT-30 lehetőséget biztosít 2 db Spike tankelhárító rakéta elhelyezésére is. A tornyokból “több százat” szállít majd a brazil Aeroeletronica egy idén januárban elnyert, 260 millió dolláros szerződés értelmében.

Az Elbit UT-30-as tornya számos IFV arzenáljában megtalálható

A brazil követelményeknek megfelelően kétéltű, maximálisan 18 tonna tömegű harcjármű természetesen szállítható lesz C-130-as a még születőben lévő KC-390 által is.

25 hozzászólás “Célegyenesben az Iveco VBTP-MR gyártásának megkezdése”

  1. Nekem azért a páncélzattal kapcsolatban lennének kérdéseim.

    A legtöbb amit olvastam róla, hogy nagyon jó a védettség, amit hiszek is meg nem is.

    A német Pumákhoz olyan plusz páncélzat van amit külön kell szállítani légi szállításnál, olyan nehéz.

  2. Na, ez a kérdés az imént merült fel a facebookra kipakolt hírnél is :)

    Az a helyzet, hogy alapvetően nulla info van erről, tényleg csak a “sablon” rizsa: azt írják, hogy a “small arms” ellen véd. Tudomásom szerint ez max. a 12.7 környékét jelenti. Páncélzata modulárisan bővíthetőnek van megjelölve értelemszerűen, de hogy annak milyen paraméteri vannak, az egy jó kérdés. A teknő kialakításánál szem előtt lebegett az aknavédelem (nyilván)

    De mondjuk egy NATO szabványban megadott védelmi szint (gondolok itt a STANAG 4569-re) sehol nem található a járgányról. Lehet még nincs besorolva?

  3. Közben rájöttem a Puma nem volt jó példa, más kategória és láncos.(29t/43t)

    De a Boxer (33t) az kerekes és alapból 15 tonnával több. Ráadásul az moduláris is teljesen. És ebben még nincs torony.

    Kösz Tcat, a 12,7 még hihető (50km-ről :))

  4. dudi

    50km nem 50m :)
    és a Stryker-re 16-17t, ami azért szerintem gyári adat és nem Irakban mérlegelték.

    Tcat

    Igen, csak más egységek használják (így nézve nem jó)

    Amit nem értek, hogy miért a 6×6-ból rendelnek 2044db van 8×8-as is, abba 12 fő fér tehát kevesebb kell.
    Az is érdekes hogy pl: SEP8x8-as és csak 8 főt szállít (nem 9)pedig nagyobb; azt gyanítom a szállítható személyek terhére vettek el a páncélból.

  5. “Az is érdekes hogy pl: SEP8x8-as és csak 8 főt szállít (nem 9)pedig nagyobb; azt gyanítom a szállítható személyek terhére vettek el a páncélból.”

    Ezek a gépek nem rendelkeznek olyan vastag páncéllal ami befolyásolná a belső tér méretét(+ a páncél vastagságát nem a belső tér rovására növelik,kifelé több hely van).Inkább azért vihet kevesebb katonát mert maga a felépítmény a kisebb.

  6. bnero

    “Szemből 30mm adat honnan?”

    Ez egész konkrétan Patria AMW-re vonatkozik annak is a legnagyobb passzív védelmű változatára.A páncél tudja.

    “Ezt a páncél tudja vagy a hajtómű is besegít?”

    Ez az izraeli megközelítése a védelemnek.Ők nem a hgépet védik hanem a személyzetet,ezért van elöl a motor(így vékonyabb lehet a test frontpáncélja úgy,hogy a kezelők nagy biztonságban vannak).Ellenben mindenki más a gépet védi a páncélzattal és ezzel együtt a személyzetet is.

  7. bnero

    Mik a küzdőtér méretet?Mert itt az a lényeg nem a teljes hossz vagy szélesség.Jó példa erre a 6-os BMW kontra 3-as BMW,a 6-os mindenhogy nagyobb még is kisebb az utastér(a hátsó két ülésen normálisan nem lehet elférni).

  8. Ez igaz, de itt nincs csomagtér meg fullextra, Páncél aztán küzdőtér; hasonló külső mérettel úgy lehet nagyobb belsőt varázsolni hogy vékonyítom a páncélt. Ettől lehet jó csak kérdés mire tervezték.

    Ahhoz hogy ússzon is… szvsz nem (és a Patria-t nem venném alapul) kézifegyverek ellen. És erre valószínűleg tökéletes.

  9. bnero

    “Ez igaz, de itt nincs csomagtér meg fullextra, Páncél aztán küzdőtér; hasonló külső mérettel úgy lehet nagyobb belsőt varázsolni hogy vékonyítom a páncélt.”

    Ezt a páncélvastagság dolgot gondold már át.Tök mind1,hogy 20 vagy 50mm vastag a páncélod attól nem lesz érezhetően kisebb a belső tér.Ha vastagítasz a páncélon akkor kívülre rakod a plusszt nem belülre…!

    Ami az első felét illeti valóban nincs fullextra meg csomagtér de van motor,üzemanyagtartályok és váltómű stb és bizony ezek a küzdőtér rovására mennek.

  10. Átgondoltam, igaz ha plusz páncél van kívülre megy, csak az összehasonlított 2 járműnek közel azonos a külső mérete míg az egyik 18 a másik 27t nekem ez azt jelenti hogy az egyiknek vastagabb a páncélzata a küzdőtér rovására. (és a fenti méretek alap páncélzatra vonatkoznak)

    A motor, váltó stb. a vezető előtt van nem a küzdőtérben (ezért kérdeztem szemből a védelmet) már kb a Marder óta az össze (nyugati) típusban. Az üzemanyag kivetél.
    Az izraeli védelemről igazad van, ez lehet a háttér.

  11. bnero

    Igen a motortér nem a küzdőtér része de minél kisebb annál több hely marad a küzdőtérnek.Annak a méretéből vesznek el amiből lehet.A motortér méretét egy bizonyos szint alá nem lehet csökkenteni csak úgy ha nagyban rontok vele valamilyen jellemzőt(pl hatótáv,teljesítmény)ez nyilván nem opció viszont az igen,hogy nem teszem azt 10 embert ültetek bele hanem csak 8-at vagy 10-et de nem 60centivel számolok emberenként hanem csak 50-nel(a számoknak nincs közük a valósághoz csak példák).

  12. dudi

    Az a szitu, hogy inkább befele növelik a páncélt, mint kifele. Persze logikusnak tűnik amit mondasz, csak annyi a szitu, hogy ezek a gépek be kell férjenek egy szállítógép rakterébe, ami eleve megszabja a jármű méretét.
    Amúgy a tankoknál sem jobb a helyzet, rá kell férjen vasúti raklapra, úgy, hogy átmenjen bármilyen alagúton, ne nyúljanak túl semmin ami a szállításukat megnehezítené. Nekik is be kéne férniük a stratégiai szállítógépekbe (már ha van ilyen) stb. stb.

  13. Szerintem elbeszélünk egymás mellett.Én arrl beszélek,hogy ha erre még + páncélt raksz akkor az kívülre kerül nem pedig a küzdőtérből veszik el a helyet,ha egy 16 tonnás Patria AMW a küzdőterének a belső méretei megegyeznek a 32 tonnás küzdőterének a méreteivel erről beszélek én.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.