A HTKA HÍRHALOM, mely olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Dél-afrikai Légierő (SAAF) végre megkaphatja az első modernizált Rooivalk harci helikoptereit. Az 1984 óta fejlesztett forgószárnyas Rooivalk Mark 1 néven kerül a légierő állományába, a 16. századhoz. Az első öt helikoptert április elsején adták át a megrendelőnek, a századhoz kerülő további 6 gép ez év végéig érkezik meg.
A Chilei Haditengerészet kézhez kapta az első C-295ASW (Anti-Submarine Warfare – tengeralattjáró-vadász) repülőgépét. A teherszállítóból kifejlesztett haditengerészeti járőrgép felszereléséhez tartozik a keresőradar, éjjellátó, automatikus azonosító
rendszer, akusztikus érzékelő és mágneses tér változását érzékelő detektor, valamint a fegyverek szállítására felszereltek két felfüggesztőpontot is. A gép európai viszonyban is fontosnak tekinthető, ugyanis a 60-as évek Bréguet Atlantic gépe óta nem gyártottak hasonló feladatkörű masinát a kontinensen.
A norvég Kongsberg megrendelést kapott a Lockheed Martintól az F-35 Lightning II csűrőkormányainak és a függőleges vezérsík élének gyártására, összesen 125 darabos tételben. A megrendelés még egy 2008-as együttműködési nyilatkozat részét képezi, melyben 82 gép legyártása és összeszerelése is szerepel, ezek a Norvég Légierő állományába kerülnek majd a típus megrendelése esetén.
A Northrop Grumman a hónapban jeles évfordulót ünnepelhetett, ugyanis 10 éve szintén áprilisban került sor az eddigi leghosszabb pilóta nélküli géppel végzett repülésre, amit nem meglepő módon a Global Hawk egyik példánya teljesítette. A jeles repülés az Edwards légibázisról indult és a Csendes-óceán átrepülése után Ausztráliában végződött az Ausztrál Királyi Légierő edinburghi bázisán.
A RAF-nál a Tornado F3-as kivonásával feloszlatták a skóciai bázisú 111. vadász századot, mely az egyik legrégebben működő repülőegység volt, akár a Brit Légierő történetét vesszük, akár az egész világ hadi repülésének múltját tekintjük. A század 94 éves múltra tekinthet vissza, hiszen még az első világégés idejében, 1917-ben alapították Palesztinában. A második világháborúban pilótái kulcsszerepet játszottak az Angliai csatában, a 90-es években pedig részt vettek az első Öbölháborúban, majd a Szerbia elleni légi hadműveletekben is. Miután március 22-én nyugdíjba vonultak Tornado gépeik, a század feloszlatásakor tartott ünnepségen több mint 400 katona csatlakozott az egykori tagokhoz, köztük a korábbi
századparancsnok, Sir Christopher Coville, valamint több marsall is.
A március 24-én az irányt Törökország felé vevő HMS Invincible április 13-án megérkezett szétvágásának helyszínére, Aliaga kikötőjébe. Feldarabolását a Leyal Ship Recycling végzi majd, mely már több angol hadihajóval is végzett. A cég vezetőkének elmondása szerint az elkövetkező héten sor kerül a hajó átvizsgálására az esetleges (robbanás)veszélyes anyagok végett, majd sor kerülhet a feldarabolás megkezdésére.
Ha nem is utolsó, de aktív hadihajóként utolsó útját tette meg az SDSR által kivonásra ítélt utolsó 3 Type 22-es fregatt egyike, az HMS Cumberland. Utolsó, 2010 szeptemberében kezdetét vett bevetése a Perzsa-öbölbe hívta a fregattot, ahonnét a líbiai események miatt némi késéssel a hétvégén tért haza honi kikötőjébe, Devonportba – április 12-én hajózott ki Gibraltár kikötőjéből.
A közelmúltban a Type 23-as fregatt, az HMS iron Duke is befejezett egy őrjáratot, ám még messze van Anglia partjaitól, hiszen a befejezett feladat az iraki Al Basrah olajterminál őrzése volt. Szaddam Husszein rezsimjének megbuktatása óta az Al Basrah és az Al Khawr Al Amaya olajterminálok folyamatos védelme nagyobbrészt az amerikai, angol és ausztrál haditengerészetek feladata volt, azonban menetközben zajlott az irakiak felkészítése is a feladatra. Ennek eredményeként a régebbi és már korábban iraki védelem alá került Al Khawr Al Amaya után az Al Basrah terminál védelmének feladata is átadásra került.
A General Dynamics Electric Boat bejelentése szerint minden eddigi, a Virginia-osztály építéséhez köthető rekordot megdöntöttek a leendő USS Mississippi (SSN 782) építése kapcsán. A bejelentés kiemelten tér ki arra a tényre, miszerint a korábbi Virginia rekordhoz képest 3 héttel rövidebb idő alatt készült el az atom-tengeralattjáró nyomásálló törzse. A Virginia-osztály kilencedik és azon belül a Block II széria ötödik egységének építése kapcsán mindemellett határozottan a határidők előtt tartanak a a szonárdóm, a radar, a csővezetékek és a búvónyílások terén is.
A szóban forgó atom-tengeralattjáró gerincét 2010. júniusának elején fektették le, átadása 2012-ben lesz esedékes a menterend alapján.
—–
Közreműködött: Tcat
hali.
csak én nem találom a 14. heti hirhalmot?
Nem, valóban nem volt hírhalom :/
Sajnos nem mindig van időnk megírni. Így is egyre kevesebb idő jut az oldalra, nagyon le vagyunk terhelve, kevés a szerkesztő… :/
Lehetnek kéthetente vagy szélsőséges esetben havonta.
Ugyebár van egy anyag, amin most kezdtem – kezdtünk – dolgozni, de az sem lesz annyira készen hamar. Spoiler, NEM repülős lesz. ;)
Nagyon nehéz egyensúlyozni a folyamatos friss és legapróbb hírek, vagy fajúsosabb dolgok között. Mivel én tudom, hogy random módon érek rá, inkább nagyobb dolgokat csinálok mindig.