Ugyan a líbiai műveletek vezetését már átadták az amerikaiak, a NATO pénteki jelentése szerint a bevetések harmadát még így is amerikai gépek repülik – főleg felderítő és tanker szerepben. Ám ennél egy maroknyi amerikai úgymond kicsit közelebb van a tűzhöz, hiszen a francia Charles de Gaulle repülőgép-hordozó fedélzetéről tevékenykednek.
Teszik mindezt a amerikai és francia haditengerészetek közt meglévő program keretében. A franciák repülőgép-hordozós képzését, illetve a két fél együttműködését elősegítő programban rendszeresen látogatnak franciák rephordozós képzésre az Egyesült Államokba, míg amerikai kollégáik egy része Franciaországban vendégeskedik.
Nincs ez másképp annál a 4 amerikainál sem, akik amúgy Toulon-ban tartózkodnak, ám jelenleg épp a francia repülőgép-hordozó vendégszeretét élvezik – közülük 1 pilóta, 1 shooter, 1 helikopteren, 1 pedig a francia hadihajó kapitánya mellett ténykedik.
A francia haditengerészet Líbia elleni akcióit vezető Philippe Coindreau ellentengernagy mellett tevékenykedő Matthew Hogan parancsnok elmondása szerint sokat segít, hogy a repülőgép-hordozón szolgáló francia pilóták képzése az Egyesült Államokban zajlik. Ennek köszönhetően alapvetően zökkenőmentes a két fél együttműködése ezen éles helyzetben.
Persze nyilván az sem árt, hogy ezen program nem új keletű, kölcsönös gyakorlatok vannak a felek háta mögött (például ilyen), no meg, hogy a szóban forgó amerikaiak folyékonyan beszélnek franciául. Bár elmondásuk szerint az apró nyelvi finomságok így is van hogy megtréfálja őket, nem beszélve arról, hogy mindezzel gyakran a repülőgép-hordozók természetéből adódóan sokszor igen zajos környezetben kell megbirkózniuk
„Így ha épp nem vagyunk szolgálatban, általában francia nyelvtudásunkat csiszoljuk” – meséli Kyle A. Caldwell hadnagy, a francia repülőgép-hordozóra áttelepült amerikai csoport shootere, aki hozzáteszi azt is, hogy bár a két haditengerészet közti hasonlóságok felülmúlják a különbségeket, azért akadnak utóbbiak is természetesen. Elmondása szerint saját feladatkörében mindez például abban nyilvánul meg, hogy míg az amerikai repülőgép-hordozókon naponta akár 160 leszállást is lezavarnak, addig a francia vason mindez 35-40 körül alakul. Illetve a hajó méretei miatt nincs szimultán indítás és fogadás.