A török TUHP (Turkish Utility Helicopter Program) tender korántsem kelt olyan mértékű sajtóvisszhangot, mint például a brazil F-X2 vagy az indiai MMRCA, ám mindennek ellenére komoly mennyiségű megrendeléssel és nyereséggel jár majd a leendő győztes számára. Törökország ugyanis (első körben) 109 többfeladatú katonai helikopter beszerzését tervezi, melyek jó része helyi üzemekben épülne. Ezekért becslések szerint 4 milliárd dollárt tervez kiadni, de hosszabb távon további forgószárnyasok vásárlása is lehetséges, melyekkel együtt 10 milliárd dollárra is felkúszhat a számla.
A programban érdekelt török tisztviselők és ipari források egybehangzó véleménye szerint a TUHP elérkezett a kiválasztási procedúra legvégső stádiumába. Március 28-án nyilvánosságra került információk szerint az amerikai Sikorsky és az európai AgustaWestland párbaja nem tart már sokáig, négy-hat héten belül kiderülhet, ki viheti haza a fődíjat. A Török Védelmi Ipari Végrehajtó Bizottság legutóbbi, március 22-én lebonyolított ülésén a testület elvileg már lefolytatta a végső értékelést, tehát minden bizonnyal megvan a jelöltjük. A versenyzőknek azonban még van egy kis idejük rá, hogy belehúzzanak és benyújtsák legvégső ajánlatukat.
A Bizottság egyébként a török védelmi beszerzések területének legfelsőbb döntéshozó szerve. Tagjai Recep Tayyip Erdogan miniszterelnök, Vecdi Gonul védelmi miniszter, Isik Kosaner hadseregtábornok, egyesített vezérkari főnök, valamint Murad Bayar, fő beszerzési biztos.
„A következő néhány hétben még sor kerül a legvégső tárgyalásokra a Sikorskyval és az AgustaWestlanddal, ahol mindkét cég benyújthatja utolsó ajánlatát, ami módosíthat a jelenlegi helyezéseken.” – mondta egy magas rangú török állami tisztviselő. Az egyik leendő török beszállító pedig hivatalosan is megerősítette, hogy a TUHP hat héten belül biztosan véget fog érni.
Mint ismeretes, a Sikorsky az S-70 Black Hawk némileg módosított, a kor igényeinek megfelelően modernizált változatával, a T-70-nek nevez, míg az AgustaWestland egyik új termékével, az AW149-cel, amit Törökországban nemes egyszerűséggel TUHP149-nek neveznek. Mindkét ajánlat tartalmazza a teljes gazdasági ellentételezést, tehát bármelyikük győz, mindenképpen jelentős befektetéseket hajt majd végre a kis-ázsiai országban. Ennek legfőbb eleme a gyártás Törökországba helyezése lesz, amiből számos helyi vállalkozás veheti majd ki a részét.
Ami pedig az esélyeket illeti: a Sikorsky elsősorban tapasztalatait és a Black Hawk nemzetközi elterjedtségét vetheti be, az AgustaWestland pedig politikai hátszelével kontrázhat. Törökország ugyanis közismerten szeretne az Európai Unió tagjává válni, a tárgyalások folyamatosan zajlanak a közösség vezetőivel, ebben a helyzetben pedig sokat javítana a pozíciójukon, ha amerikai helyett európai vállalattól vásárolnának haditechnikai eszközöket.
Valaki nem tud valamit infót a magyar uh-1 beszerzésről?