Elkezdődött az X-47B strukturális tesztelése

Amint arról már korábban beszámoltunk, a Northrop Grumman X-47B pilóta nélküli harci repülőgépe 2011. február 7-én végrehajtotta első repülését a kaliforniai Edwards légitámaszpontról, megelőzve ezzel a konkurens Boeing cég hasonló kialakítású és feladatkörű típusát, az X-45C-t. A program az óta sem állt meg, a legfrissebb hírek szerint a gyártó éppen az AV-2 jelzésű prototípuson végzi a földi strukturális teszteket, melyek során extrém terhelésnek vetik alá az X-47B-t. Ezekre azért van szükség, hogy ellenőrizzék, képes-e elviselni az UCAV azokat a körülményeket, melyek például egy repülőgép-hordozó fedélzetén várnak majd rá.

A repülőgép-hordozó fedélzetén való üzemelés közismerten az egyik legkeményebb feladat, amit egy repülőgépnek teljesítenie kellhet. A tengerészeti harcigép-típusoknak éppen ezért sokkal komolyabb terhelési teszteket kell kiállniuk, hiszen a katapultos felszállások és a fékezőhorgos landolások iszonyatos erőhatásokkal járnak a szerkezeti elemekre. Emiatt az X-47B sem vonhatta ki magát ezen megpróbáltatások alól – még annak ellenére sem, hogy az első prototípussal már egyszer elvégeztek egy hasonló procedúrát. Igaz, az nem volt ennyire részletekbe menő és nem járt ilyen mértékű terheléssel, mint a mostani.

Az X-47B második prototípusa |Fotó: Northrop Grumman ,

Janis Pamiljans, a Northrop Grumman UCAV-programjának alelnöke elmondta: elengedhetetlen, hogy elvégezzék ezt a procedúrát is, ugyanis csak így bizonyosodhatnak meg róla, hogy az X-47B képes lesz megfelelni a haditengerészet követelményeinek, tehát végrehajthatóak lesznek vele a hordozófedélzeti bevetések. Emellett a biztonsági tényezőt is figyelembe kell venni, aminek szintén alapfeltétele a repülőgéptörzs teherbírásának vizsgálata. De nem csak a tengeri üzem során merülhetnek fel extrém erőhatások és környezeti tényezők, hanem például a légi-utántöltések során is, ahol a tanker keltette légörvények sűrűjében kell biztonságosan manőverezhetőnek maradnia az X-47B-nek.

A Northrop Grumman Kaliforniában, Palmdaleben lévő üzemében folyó tesztek során eddig olyan próbáknak vetették alá az AV-2-est, mint például a 3G-s terhelésű függőleges leejtés vagy a 2,4G-vel járó gyors függőleges felhúzás. De sor kerül speciális gyakorlatokra is, melyek kifejezetten a repülőgép-hordozó fedélzetén jelentkező behatásokat szimulálják. A katapultos start során az orrfutó kapja a legnagyobb terhelést, így erre nagy hangsúlyt fektetnek, de nem kímélik a fékezőhorgot sem, mely a kifeszített kábelekbe beleakadva kerül szembe komoly erőpróbával.
A fentiekből egyébként már kiderült, hogy az X-47B képes lesz a levegőben való tankolásra is, ami komoly előnyt biztosít számára a majdani éles bevetések során.

Az AV-2-es a tervek szerint még idén tavasszal áttelepül az Edwardsra, ahol néhány gurulópróba után megtörténhet első repülése is.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az új török vadász

Levegőben az új török vadász

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390