|

Vizes Northrop Grumman vegyes – CVN 71, CVN 79, DDG 110

Eseménydús volt az elmúlt pár nap a Northrop Grumman hajóépítő ágazatának, hiszen ahogy a címből is látszik 2 repülőgép-hordozó és egy romboló kapcsán is történtek fejlemények. Haladjunk tán sorban.

A CVN 71, azaz becsületes nevén USS Theodore Rosevelt jelenleg a ROCH műveletet hajtják végre, azaz újratöltik a reaktorokat és az egész hajót egy komplex felújításnak, illetve modernizálásnak vetik alá. Az amerikai rephordozók cirka 50 éves szolgálati idejének nagyjából félidejében végrehajtandó feladat elvégzésére egyetlen hajógyár, a Northrop Grumman Newport News-i létesítménye alkalmas. Az 1984-ben vízre bocsátott és 1986-ban hadrendbe állított „Big Stick” esetében ezen több mint 3 évesre ütemezett folyamat még 2009-ben vette kezdetét. A napokban azonban egy lényeges esemény zajlott le: telepítették az új antennaárboc felső szegmensét is.

A felújítási folyamat során ugyanis kukázták a régi hengeres árbocot és helyére egy új, immáron négyszög alapú, a korábbinál nagyobb árboc került telepítésre. Ezen forma ellenállóbb a korábbinál, illetve további előnyei, hogy a vezetékezés teljes egészében a belsejébe kerülhet. Nagyobb mérete pedig lehetővé teszi egyrészt derék fölé érő biztonsági korlátok elhelyezését, illetve a Northrop Grumman sajtóanyaga alapján mindegyik területéhez könnyebb a hozzáférés belső létrák használatával.

„Az árboc újratelepítésével egy kézzelfogható és nagyon is látható eredmény a USS Theodore Roosevelt és a Northrop Grumman számára” – nyilatkozta a február 24-i esemény kapcsán a USS Theodore Roosevelt parancsnokhelyettese, Douglas Verissimo kapitány.

Ezen a fotón épp a USS Theodore Roosevelt (CVN 71) új antennaárbocának a felső szegmensét emelik a helyére.

Ezen a fotón épp a USS Theodore Roosevelt (CVN 71) új antennaárbocának a felső szegmensét emelik a helyére. | Fotó: Chris Oxley, Northtop Grumman ,

Az amerikai repülőgép-hordozók születésének és újjászületésének helyszínéül szolgáló virginiai Newport News-ban azonban már nem csak a Nimitz-osztály tagjaival foglalkoznak, hiszen folyamatban van az utódosztály, a Gerald R. Ford-osztály első tagjának, a leendő USS Grelad R. Ford (CVN 78) építése is. A USS Enterprise-t várhatóan 2015 magasságában váltó CVN 78 részelemeinek gyártása 2007 tavaszán kezdődött meg, a gerincfektetésre pedig 2009 novemberében került sor. A Northrop Grumman állítása szerint a strukturális elemekhez szükséges anyag mintegy negyede immáron a szárazdokkban van.

Nos, elmondható, hogy már a 2. Ford-osztályú repülőgép-hordozó is építés alatt áll, még ha csak az építés előkészítéséről is van szó igazából: február 25-én sor került az egyelőre még névtelen CVN 79 első elemihez szükséges acél első vágásra. A gerincfektetésre várhatóan valamikor 2012-ben kerül majd sor és a USS Nimitz (CVN 68) váltója a tervek szerint majd csak 2020-ban kerülhet a Navy kezei közé.

Az ünnepélyes keretek közt végrehajtott első lemezvágás

Az ünnepélyes keretek közt végrehajtott első lemezvágás a CVN 79 részére | Fotó: John Whalen, Northrop Grumman ,

A Northrop Grumman Shipbuilding e heti harmadik nagyobb eseményének a cég Pascagoula-i hajógyára adott otthont, ahol a U.S. Navy átvette a hajógyár által épített 28. Arleigh Burke-osztályú, Aegis rendszerű rombolót, a USS William P. Lawrence-t. (DDG 110)

A USS William P. Lawrence átadása

A USS William P. Lawrence (DDG 110) immáron hivatalosan is a U.S. Navy kezelése alatt áll. | Fotó: Northrop Grumman ,

12 hozzászólás “Vizes Northrop Grumman vegyes – CVN 71, CVN 79, DDG 110”

  1. „február 25-én sor került az egyelőre még névtelen CVN 79 első elemihez szükséges acél első vágásra.”

    Csak nehogy arról az idióta ifjabb Bush-ról nevezzék el… Pedig sajnos eléggé sanszos, mert Jimmy Carter egy amolyan kakukktojás, nem nagyon csipázzák őt otthon az Államokban. Az utóbbi évtizedek többi elnökéről, Ford-ról, Reagan-ről, és az idősebb Bush-ról van már elnevezve CVN…

  2. A Jimmy Carter már csak azért sem sanszos, mert az egyik Seawolf az Ő nevét viseli, így nem túl valószínű, hogy 2 aktív hadihajó viselje ugyanazt a nevet. Meg szerintem az ifjabb Bush sem, mert nehogy már 1 hordozó kihagyással 2 Bush legyen – bár hasonlítana az elnöki sorra :)

    Az Enterprise érdekes kérdés, ugye lobbiztak a CVN 78 esetében is már többek közt ezért a névért. Valamelyik teknő biztos megkapja majd.

    Kapcsolódóan, amibe most futottam bele:
    http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Enterprise_(BLDG_7115)#Facilities

  3. USS Nixon biztosan nem lesz, hiszen deklaráltan negatív figura, Ő az egyetlen amerikai elnök, aki lemondani kényszerült a hivataláról. Az Enterprise elvileg lehetséges, de én inkább azon csodálkozom, hogy a USS America nevet nem kapta meg újra valamelyik hajójuk…

  4. Gerald Ford, méghozzá hajóosztály?
    Három dolgot köszönhetünk neki (ja, és nem is „választott” elnök volt, csak Agnew bukása után lett alelnök, tehát nem is Nixonnal indult párban, és csak Nixon lemondása után lett alelnökből elnök, méghozzá olyan, akit aztán nem is választottak meg, ellentétben pl. Trumannel, Johnsonnal).
    1. A vietnámi bukta, pluszban kegyelemben részesítette a szolgálat-megtagadókat, a szolgálat elől emigrálókat – és a katonai egységüktől dezertáltakat(!)
    2. Nixon kegyelme
    3. A bon-mot-t: „I am a Ford, not a Lincoln”
    Most meg hajóosztály?
    Na, szép.

  5. Woodrow Wilson vitte végig elnökként az egész I.Világháborút, nem is értem, miért nem neveztek el még róla hordozót… Simán lehetne a CVN-79 névadója.

    Vagy elővehetnek olyan II.Vh-s tradicionális hordozóneveket, Enterprise, Yorktown, Hornet…. Esetleg II.Vh. győztes tengernagyok nevei is következhetnek, végülis Chester Nimitz sem elnök volt, hanem tengernagy, mégis hordozót, sőt hajóosztályt „kapott”.

    Szóval azért lenne még sok dobás ifj.Dzsordzsbus és Obama előtt… :)