Új Sokol-verzió a lengyel hadseregben

Köszönhetően annak, hogy a rendszerváltást követően sem szüntették meg, a lengyel repülőgépipar még mindig képes önállóan, saját tervek és fejlesztések alapján dolgozni. Ez igaz a nagy múltú PZL Swidnik gyárra is, mely főként helikopterek készítésével foglalatoskodik. Egyik legismertebb termékük a W-3 Sokol, mely a jó öreg Mil Mi-2 alapjaira épít, ám annál sokkal modernebb és némileg nagyobb is. Alkalmazási területei széles skálán mozognak: használható személy- és teherszállításra, kutató-mentő feladatokra és felderítésre is. Nemrégiben pedig megjelent egy új változata, mely tovább bővíti ezt a kört.

Arról, hogy a cég a W-3 új változatain dolgozik, már korábban is értesülhettünk, ugyanis 2009 szeptemberében a PZL bemutatott két tervet. Ezek közül az egyik az akkor Sokol-2 néven emlegetett variáns volt, mely azon túl, hogy új hajtóművet és modern pilótafülkét kapott, jelentős mennyiségű fegyverzet hordozására és célba juttatására is alkalmassá vált. De miért is került megemlítésre a Sokol-2? Nos, azért, mert a lengyel hadsereg nemrég átvehette azt a négy, W-3PL Głuszec helikopterét, melyek nagyrészt ugyanezekkel az extrákkal vannak fölszerelve.

A mostanra nagyrészt az olasz Finmeccanica csoport tulajdonába került PZL Swidnik még 2003-ban írt alá szerződést a lengyel Védelmi Minisztériummal. A szerződésben foglaltak szerint a cég elkezdte a kutatási és fejlesztési procedúrát, melynek eredményeként elkészült egy W-3PL prototípus is. Ezt 2006-ban egy újabb megrendelés követte, ami már a most átadott négy példány átalakításáról szólt. Jelenleg a PZL és a lengyel hadsereg további W-3-asok modernizációjáról tárgyal, így minden valószínűség szerint hamarosan még több Głuszec készülhet majd.

A Sokol új verziója, a W-3PL Gluszec http://www.defense-aerospace.com/cgi-bin/client/modele.pl?shop=dae&modele=release&prod=122473&cat=3# ,

A W-3PL már ízig-vérig harci helikopter, melyet több külső jegy is mutat. A PZL a lengyel hadsereg iraki tapasztalatai alapján alakította át a Sokolt, melynek köszönhetően az orr alatt megjelent egy forgatható 12,7 mm-es nehézgéppuska-torony, így a helikopter akkor is képes önvédelmi tevékenységre, ha a külső felfüggesztőkre nem helyeznek fegyverzetet. Utóbbi egyébként nem irányított rakétákból és 23 mm-es gépágyúkonténerekből állhat. A célzást a pilótafülke fölé elhelyezett gömbtorony biztosítja, melyben elektrooptikai és infravörös keresők, valamint lézeres távolságmérő is megtalálható.

A harci kutató-mentő feladatok ellátásához nélkülözhetetlen, hogy a helikopter rendelkezzen éjjellátó rendszerrel. A repülésvezérlő rendszer teljes egészében digitális, a hajtóművek irányítását is beleértve. A műszerfalon több multifunkciós kijelző is található, ezzel könnyítve meg a pilóták dolgát. Frissült a navigációs lehetőséges tárháza is: GPS és inerciális navigációs rendszer is rendelkezésre áll, a tájékozódást pedig digitális térképek segítik. Az önvédelmet a barát-ellenség azonosító, a rakétaközeledés-jelző, a radar- és infravörös besugárzásjelzők, valamint az infracsali és dipólszórók szolgáltatják.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Lengyelország az AW149 mellett döntött

Lengyelország az AW149 mellett döntött

Hivatalos: Lengyelország F-35-ösöket rendelt

HTKA Hírhalom 2018. 50. hét

HTKA Hírhalom 2018. 50. hét

Lengyelország pilóta nélküli felderítőket rendelt

Lengyelország pilóta nélküli felderítőket rendelt