|

Végleg elbúcsúztatták a Los Angeles-t

Bizonyosak vagyunk benne, hogy a Los Angeles név hallatán olvasóink legalább egy részének nem csak az Egyesült Államok második legnépesebb városa jelenik meg szemei előtt, hanem a „legnépesebb” atom-tengeralattjáró osztály is beugrik, mely történetesen ugyanezen a név alatt fut és melynek névadóját február 4-én, pénteken búcsúztatták Washington államban.

Az összesen 62 egységet számláló hajóosztály névadójának megépítésére 1971-ben kapta meg a szerződést a Newport News Shipbuilding, melyet követően a virginiai hajógyár 1974 áprilisában bocsátotta vízbe az SSN 688-as megjelölést kapó vadász tengeralattjárót, mely 1976 novemberétől állt aktív szolgálatba. Érdekességképpen megemlítendő, hogy az utolsó Los Angeles, a USS Cheyenne (SSN 773) 20 évvel később, 1996 szeptemberében állt szolgálatba. Ez átlagosan évi 3 egység átadását jelenti.

Az eddigi 4 USS Los Angeles

Ezidáig az SSN 668 volt a negyedik hajó, mely a U.S. Navy zászlaja alatt viselte a kaliforniai nagyváros nevét. Elsőként 1917-1919 között egy tanker, 1924-1932 között egy léghajó, 1945-1963 között pedig egy Baltimore-osztályú, a 2. Világháború utolsó heteiben hadrendbe állított cirkáló vislete ezt a nevet. Az SSN 688 jelvényében a négy delfin a sorban a negyedik helyet szimbolizálja. ,

A USS Los Angeles 34 éves szolgálati ideje alatt összesen 18 őrjáratot hajtott végre, melyek közül az első kivételével mindegyik a Csendes-óceán területére vitte – ami persze nem meglepő, lévén a Csendes-óceáni flotta tagjaként tevékenykedett. Első útja egyébként a Földközi-tengerre vitte 1977-ben, azaz ugyanabban az évben, melyben ezidáig az egyetlen, a tengeralattjárós erőknél (is) szolgált elnököt, Jimmy Cartert és feleségét is fedélzetén fogadta. Utolsó bevetésén a tevékenységi területe a Csendes-óceán nyugati medencéje volt, ahonnét 2009 októberében tért vissza.

Jimmy Carter és nejének látogatása a USS Los Angeles fedélzetén 1977 májusában

Az 1977. május 27-i látogatás során készített felvételek egyike: az akkori First Lady kémleli a Florida körüli vizeket férje, Jimmy Carter útmutatását követve. | Fotó: U.S. Naval Institute ,

Szolgálati idejének nagyobbik részében Pearl Harbor szolgált honi kikötőjéül, ahonnét 2010. január 14-én indult útra névadó városa felé, ahol 2010. január 23-án publikus esemény során megtörtént az aktív állományból történő kivonása, tartalék állományba helyezése.

A tavalyi volt az SSN 688 második látogatása névadó városában – első alkalommal 2006 decemberében tett látogatást Los Angeles kikötőjében. Ezen idő alatt készült egy videó is, ami fent van a YouTube-on, ám sajnálatos módon a beágyazása le van tiltva – cserébe kissé ótvar a képminősége, de mivel alapvetően érdekes kis videóról van szó, így az angolul tudóknak javasoljuk megtekintését. Ez a link a lényegre ugratja a szóban forgó videó lejátszását.

A legöregebb 688-as történetének következő lényeges és egyben utolsó állomásának a Washington államban található Bremerton szolgált helyszínül, ahol a már említett napon, 2011. február 4-én átadásra került a Puget Sound Naval Shipyard and Intermediate Maintenance Facility részére. Ez azt jelenti, hogy csatlakozott több, már korábban kivont „osztálytársához” és beállt abba a sorba, ahonnét nincs visszaút – Puget Sound-ban fut ugyanis a U.S. Navy nukleáris meghajtású hajóinak szétvágása a Ship-Submarine Recycling Program keretén belül.

A 2010. január 23-i esemény

A 2010. január 23-i esemény | Fotó: U.S. Navy ,

Az 1992-ben az orosz, Sierra-osztályú atom-tengeralattjáróval, a K-276 Kosztroma-val ütköző USS Baton Rouge (SSN 689) volt egyébként az első nyugdíjazott Los Angeles-osztálú SSN: 1993-ban került tartalék állományba, 1995-ben végleg kivonták, 1997-re pedig már szét is vágták. A USS Los Angeles kivonásával az egykoron 62 egységet számláló osztálynak immáron már „csak” 43 aktív tagja van – a lista itt található.

15 hozzászólás “Végleg elbúcsúztatták a Los Angeles-t”

  1. Amit én találtam infokat, ott mindenhol 17 Csendes-óceáni őrjáratot említenek az 1 Földközi-tengeri mellett. E mellé sorolnak 4 RIMPAC-et, ami elvileg ezektől független volt.

    Apropó átírtam őrjáratra, nemtom miért írtam bevetést…

    Hogy ezen 18 nagy őrjárat mellett milyen mennyiségben voltak kisebb kihajózásai azt sajna nem tom. Mindenesetre szúrópróbaszerűen az 1981 és 1982-es eseménynaplóját megnézve a 82-es nagy út előtt szerepel néhány kisebb kiruccanás Hawai-ról. Pl. Washington államba. (A Wikin a szócikke végén 1995-ig be vannak linkelve)

  2. Egy ilyen tengeralattjáró atomerőműve egy kisebb város energiaellátását biztosítja húsz éves karbantartási ciklussal…

    Vajon miért nem lesz sarkkutató állomások nemzetközi energetikailag közös hálózatának erőforrása, vagy esetlegesen mentőkapszulája ilyen területeken egy amúgy használható, de harci értékét tekintve elavult gépkomplexum…

    Esetleg pusztán tengervíz-sótalanítási energiaforrás szükséghelyzetben , vagy egyszerűen egy part menti városka áramellátásának garantált ellátójaként is működhetne….

    Ostoba pazarlás.

  3. Üdv!

    „Vajon miért nem lesz sarkkutató állomások nemzetközi energetikailag közös hálózatának erőforrása, vagy esetlegesen mentőkapszulája ilyen területeken egy amúgy használható, de harci értékét tekintve elavult gépkomplexum…”

    Nem biztos, hogy megérné ezért karbantartani akár csak a hajótestet (lehet, hogy komolyabb amortizáció merülne fel, mint egy „mezei” atomerőmű esetén) nem is beszélve arról, hogy be kéne kötni a hálózatba.

  4. Én inkább azt nem értem, hogy miért nem adnak el belőlük néhányat jó pénzért? Érdeklődő lenne bőven, Indiától Brazíliáig, esetleg Japántól Dél-Koreáig. Biztonsági kockázatot nem jelentene az USA-nak, mert eleve csak szövetséges, vagy semleges országnak adnák el, ráadásul az általuk meghatározott „extrákkal”, fegyverzettel, elektronikával, stb. A kényes cuccok nélkül, nyilván. Nekik már megvan a sokkal korszerűbb Virginia és Seawolf osztály, tehát a technológiai előnyük megmaradna. Ráadásul, még a Kongresszus sem szívózhatna miatta, mivel az oroszok már magukra vállalták a precedenst az SSN Nerpa eladásával Indiának…

  5. Killer Clown
    Szerintem nincs rá túl nagy igény.
    Az államok többségének nincs szüksége olyan hajóra, mely hónapokig tud függetlenül működni(gyakorlatilag ez az egyetlen előnyük az atom-tengeralattjáróknak), ezért jobban járnak egy olcsóbb és csendesebb tengeralattjáróval, főleg, hogy ma már AIP rendszerek is elérhetők.

  6. „Nem nagyon reklámozzák, de a tengók is folyamatosan fejlesztve vannak.”

    És? Az Indiának eladott SSN Nerpa egy Akula-II. egység, vagyis az éppen idén hadrendbe álló Yasen/Severodvinsk osztályt leszámítva, jelenleg a legkorszerűbb orosz támadó tengeralattjáró. Mégis eladták Indiának, Shkval torpedóval meg az új fejlesztésű szonárral együtt!

    „Szerintem nincs rá túl nagy igény.”

    Már hogy a lófüttybe ne lenne? Szerintem India sem bánna pár L.A. class SSN-t az új Akula mellé, és Brazília is komoly tárgyalásokat folytat(ott?) a franciákkal néhány Rubis Amethyste osztályú SSN tengó megvásárlásáról, amelyeket hamarosan a Barracuda class vált fel a francia flottánál. A régi francia SSN tengók után érdeklődött egy „meg nem nevezett” ázsiai orzág is. Ahogy mondani szokták, amíg lószar van, addig veréb is lesz… :-))

  7. Igla

    Csodálkozom hogy tudjukki nem hördült fel a”egy amúgy használható, de harci értékét tekintve elavult gépkomplexum…” jelződön! :)
    Jegyezd meg egy amerikai fegyver sosem avul el és sosem lesz korszerütlen…..:))))))))

  8. És? Az Indiának eladott SSN Nerpa egy Akula-II. egység, vagyis az éppen idén hadrendbe álló Yasen/Severodvinsk osztályt leszámítva, jelenleg a legkorszerűbb orosz támadó tengeralattjáró. Mégis eladták Indiának, Shkval torpedóval meg az új fejlesztésű szonárral együtt!

    Ebből látszik, hogy az oroszok mennyire le vannak gatyásodva még mindig. Eladnak realtíve fejlett cuccot is, annak ellenére, hogy így lehet vizsgálgatni. A jenkik még mindig nincsenek erre rászorulva…

  9. India már vásárolt az oroszoktól kb ugyan olyan modern, azonos rendeltetésű egységet, tehát az egész bolygón gyakorlatilag egy vásárló lenne: Brazília.
    Brazília pedig szerintem nem elég nagy szövetséges ahhoz, hogy kaphasson belőle.
    Emellett, figyelembe véve, hogy egyetlen vásárló van és kb 4-5 potenciális eladó, nemmondanám, hogy túl jó lenne a szállítók alkupozíciója.