Az Amerikai Egyesült Államok légiflottájának legpotensebb típusa jelenleg (és még jóideig) a Lockheed Martin F-22A Raptor. Ahhoz azonban, hogy ezt a pozícióját megtarthassa, folyamatos korszerűsítésre van és lesz szüksége. Természetesen a USAF kiemelt fontosságúként kezeli a Raptor modernizációját, ugyanis hamarosan – a 187. példány elkészültével – további megrendelések hiányában leáll a gyártósor, így a levegő jelenlegi ura kénytelen lesz képességeire hagyatkozni, ha már a mennyiségre nem lehet.
A józan paraszti ész azt diktálná, hogy a fent említett programokat a gyártó, tehát a Lockheed végezze el, ám úgy tűnik, hogy nem ez lesz a helyzet. Pontosabban szólva, nem biztos, hogy a bethesdai székhelyű hadiipari óriás lesz a befutó, ugyanis a Védelmi Minisztérium pályázatot írt ki az F-22 korszerűsítésére. A január 26-án kihirdetett tender több évre szóló, folyamatos munkát és közel 16 milliárd dolláros bevételt ígér, amiből egyenesen következik, hogy sokan szeretnék majd megkaparintani.
A hangzatos FREDI (follow-on Raptor enhancement, development and integration – kb. folytatólagos Raptor képességbővítés, modernizáció és integráció) névre hallgató tervezetre évente nagyjából 500 millió dollárt szán a Pentagon. Ebbe több területen végzett fejlesztés is beletartozik: új lokátorok, kommunikációs rendszerek, elektronikai hadviselési rendszerek, fedélzeti számítógépek és adatátviteli rendszerek, valamint üzemeltetési és logisztikai megoldások létrehozása és integrációja.
A Lockheed Martin már 2004-óta uralja ezt a területet, és most is arra számított, hogy átmenet nélkül folytathatja is tevékenységét, ám csalódniuk kellett. A kormány döntésében közrejátszhat a lehető legkisebb költségekre való törekvés is, szerintük ugyanis a verseny lejjebb szoríthatja az árakat. Ez egyesek szerint a minőség rovására mehet, de talán egy ilyen komplex és fontos rendszer esetében fokozottan figyelnek majd arra is, hogy milyen árért milyen munkát kapnak. A lényeg viszont az, hogy az F-22 Raptor jövő biztosított, ráadásul a megőrizheti vezető pozícióját a világ vadászrepülőgépeinek élvonalában.
Lejjebb akarják szorítani az árakat és nem keresnek fel egy magyar céget közvetítés vagy tanácsadás gyanánt. Amatőrök…
Háááát, nem tudom. A Raptor egy eléggé TOP SECRET cucc. Ergo a többi pályázó honnan ismermé, hogy mit kell fejleszteni és hogyan? Kiadja a Raptor adatait a pályázathoz a légierő és / vagy a Lockheed?
Képbe kerülni elés sok idő —> sok pénz. Mitől lenne ez így olcsóbb?
szerintem 3 induló lesz:
Northrop Grumman, Lockeed Martin meg a Boeing igazából olyan szintű az együttműködés sok téren már a 3 cég közt, hogy egy saját gyártmányú bizonyos részfeladatot megoldó rendszert beépíteni nem lesz nagy kunszt egyik cég részéről sem.
Amúgy ez akkora volumenű dolog, mint MMRCA az is ilyesmi árkategóriában lesz, 15 milliárd ha jól tudom, EF vagy Rafa-val számolva. Szóval kb. egy gépre annyit fognak költeni, mint egy új 4++ gép ára.
Azért ez a modernizálás nem semmi ! Pár éves gépek és máris továbbfejlesztik….
Tudom,tudom az oroszoké meg a kínaiaké repül, Dél-Korea gyártani akar…..
Okosan csinálják! Folyamatos fejlesztés és modernizálás! mindig egy lépéssel a másik előtt. :)
A pakik is 5 évente fogják modernizálni a JF-17-eseket. Ők is ezt a gondolkodásmódot követik.
Az a legdurvább ,hogy ennyivel járnak a többiek előtt.Ők azt modernizálják amit mások (Kína,Oroszok)lehet,hogy megközelítenek 5-8 év múlva.
Egy póker játszma jut eszembe:Van egy ász pókered és vissza hívsz a cheerleaderre majd miután kiraktad a lapjaid erre Ő Royal Flusht dob oda neked.
Ezzel játsszál kisfiú
snakeye ! Mindig ez volt a módszerük.
Az oroszok meg mindenre újat fejlesztettek.
A magyarok meg nem fejlesztettek…..
Azért Carlo Kopp mester jövőbe látott, lassan rehabilitálhatjuk.(kb. 1 évvel látott előre) A másik akkor ennek tükrében hol lehet elhelyezni az F35-öt.
mármint mit….? mert csillió dolgot írt.
Gondolom kopp oda helyezi az F35öt ahova eddig tette, hogy félaktív rakétákkal simán lekapdossák őket. Mondjuk ez már a 4genes US gépek ellen se jött össze de ez aztán nem zavarja….
Azért Carlo Kopp mester jövőbe látott, lassan rehabilitálhatjuk.
WTF? Mi a pékről van itt szó?
Hát én csak arra gondoltam, hogy Kopp tollából olvastam a legtöbb cikket ami arra figyelmeztetett, hogy az USA által alkalmazott technika olyan változásokra fogja sarkalni a konkurenciát, ami még komoly pénzeket igényel a költségvetéstől. És a fejlesztések jó részét értéktelen eszközzé fogják degradálni, ha azt nem a megfelelő paraméterek, peremfeltételek mellet végzik. . Talán ő irt először az F22 modernizálási szükségességéről. Igaz akkor még a Szuxx keretén belül. Szerinte az egyetlen potenciális gép a jövőben az F22 lesz. Mind ezt tudományos alapon alátámasztva.
A másik, hogy a J20 után, olyan hírek, hírlapi kacsa (természetesen kínai-kacsa) is veszettül terjed hogy az F35 kínai klónja a „HÓBAGOLY” vagy ” Snowy Owl ” is veszettül terjed, pedig még kép sincs róla.
De ha véletlenül igaz lesz, akkor várható 1 újabb Rosenberg per, mert ez mással már nem lenne megmagyarázható.