Az Air Tractor AT-802U könnyű támadó/felderítő repülőgép neve a USAF LAAR (Light Attack/Armed Reconnaissance) programjából lehet ismerős. Az eredetileg mezőgazdasági permetezőként és tűzoltóként működő típust némi átalakítás után tették alkalmassá csapásmérésre, közeli légi támogatásra és felderítő bevetések teljesítésére. Érdekes módon azonban nem az Amerikai Egyesült Államok lett az első megrendelője, hanem az Egyesült Arab Emirátusok, mely tavaly vásárolta meg az AT-802U-t.
Nem kapott túlzottan nagy hírverést, hogy az Egyesült Arab Emirátusok légiereje 10 darab AT-802U-ra adott le megrendelést az Air Tractornak. A Pratt & Whitney Canada PT-6A hajtóművekkel ellátott turbópropelleresek közül úgy tűnik, kettő már meg is érkezett leendő alkalmazójához – legalábbis a spotterek felvételei erről tanúskodnak. Történt ugyanis, hogy még tavaly decemberben a szemfüles fotósok Máltán lefotóztak két AT-802U-t, melyekről kiderült: az Egyesült Arab Emirátusokba tartanak.A Luqa repülőtéren tankolás és pihenés céljából álltak meg a repülőgépek, hogy folytassák útjukat a Közel-Keletre. Az N6008Q és az N60066 sötétszürke festést kaptak a képek tanúsága szerint.
Az AT-802U erősebb hajtóműveket, páncélvédelmet, jobb elektronikát és műszereket, passzív és aktív védelmi rendszereket, valamint természetesen komoly fegyverzetet is kapott. Gömbtornyában elektro-optikai és infravörös kereső- és célzóeszközök találhatók, szárnyai alá pedig irányított és nem irányított rakéták, továbbá bombák, valamint 12,7 milliméteres nehézgéppuska-konténerek függeszthetők.
Nekünk is ilyen kellene! Aztán békében lehetne permetezni! Ma úgyis fontos a többfeladatúság! :)
Amúgy nem értem miért van az ha az amik alakítanak át egy civil gépet katonaivá az egy tök elfogadott dolog és mindenki azt mondja ügyesek, ez egy jó gép s.t.b. de ha akármelyik másik ország teszi ugyan ezt akkor a válasz rá mit vergődik, barkácsolnak, egy lelőtt géppel több s.t.b (ha egy mezőgazdasági kisgépből komoly támadófegyvert lehet csinálni nem tudom mi a …nak nem veszünk mi is párat azt alakítjuk át) vagy nekünk talán túl magas lenne még az is hogy egy meglevő gépbe meglévő felszereléseket építsünk be (mert kifejleszteni se kéne a piac tömve van mindenféle olyan technikával amit csak be kéne építeni) azt meg ne mondja senki hogy nem lehet beépíteni mert akkor javítani se lennének képesek (és azt meg végkép ne mondja senki hogy nincs képzett munkaerő a csavarok meghuzásához és az elektronika beüzemeléséhez (nem tudom kinek mi a végzetsége és ki hol dolgozik dolgozott de aki végzett már gyári munkát az tudja hogy a betanítás 3 hónap max) és ugy szét van szedve minden elemeire hogy egy Audi TT összeszereléséhez a munkásoknak szinte semmi szakértelem se kell mert egy 3-4 fázisból álló műveletet kell végrehajtania. (persze ott nagyobb a darabszám de de idő van 10 ember egy ilyen gépet max-1 hét alatt összekel hogy dobjon (mármint az elektronika fegyverfelfüggesztési pontok páncélzat aktív-passzív védelmet beleértve) a tervezési fázis persze hosszabb idő de mig egy tender kiírás és vesenyeztetés majd a megrendelés leadási fojamatok lezajlódnának amik nem kis idő annyi idő alatt ügyes mérnökök meg is tudnák tervezni hogy mit hogyan beépíteni (persze ha teljesitménybe és nem órabérbe vagy fix havi bérbe melóznának)
Hát nem tudom. Nekem ez a madárka belefér a TOP3-ba a „Repüléstörténet legrondább gépei” kategóriában :P
Hát elég csúnya, az tény ..
Milyen harcértéke lehet egy alapvetően mezőgazdasági célokat szolgáló, átalakított gépnek ? Ráadásul az arabok vesznek ilyet, akik tömve vannak pénzzel. Miért nem inkább Super Tucano, az legalább ki is néz valahogy, meg gondolom a harcértéke is „nagyobb”.
Y
Ezeket nem lehet a szó klasszikus értelmében véve komoly támadógépeknek venni. Ellenben asszimetrikus hadviselés és légifölény esetén és COIN feladatkörben CAS biztosítására nagyon praktikusak. Az amerikaiak azért nem gyártottak eddig ilyet, mert nem volt szempont a pénz. Ezt a feladatot hasonló szinten el tudják látni komolyabb gépek, csak üzemeltetésük sokkal többe kerül.
Mi, hacsak nem számítunk egy borsodi lázadásra, terroristákra a sivatagosodó Alföldön vagy drogbárók megjelenésére a Mecsek erdejeiben, szerintem nem sok hasznát látnánk egy ilyennek.
Egyébként meg bűnranda, és miért nem Super Tucanot vettek? Ebben a kategóriában az Embraer mindent visz.
A motorja ugyanannak a PT6A-nak a változata mint a Tucano esetében, viszont a terhelhetősége jóval nagyobb!
AIM-120: biztos, hogy AT208 és nem AT802?
A mezőgazdasági gépek katonai feladatkörben akkor tudnak domborítani, ha a követelmények között magas prioritással szerepel:
– magas repült óra/karbantartás arány
– teherautóról szervizelhető (vagy „oroszosan”: csavarhúzó, 14-es villáskulcs, kalapács :-D)
– egyszerű alkatrész utánpótlás
– bármilyen legalább nagyjából egyenletes terepről üzemeltetés
nem feltétel:
– magas harcérték, sebesség
– légi utántöltés és hasonló extrák
– magas fegyverterhelés
Járőrfeladatra ideális, és korlátozottan karhatalmi célokra is alkalmazható (kalózriogatás?). Nekem valamiféle partiőrségi feladat ugrott be elsőre.
Amúgy nem értem miért van az ha az amik alakítanak át egy civil gépet katonaivá az egy tök elfogadott dolog és mindenki azt mondja ügyesek, ez egy jó gép s.t.b. de ha akármelyik másik ország teszi ugyan ezt akkor a válasz rá mit vergődik, barkácsolnak, egy lelőtt géppel több s.t.b
1. Hol?
2. Ki az a mindenki…?
(ha egy mezőgazdasági kisgépből komoly támadófegyvert lehet csinálni nem tudom mi a …nak nem veszünk mi is párat azt alakítjuk át)
Ez így önmagában nem igaz. Nagyon nem. Nem véletlenül kerül az „olcsó” COIN gép is 10 milla tájába. Az, hogy a platorm egy iskolagép / civil gép nem jelenti azt, hogy filléres az átakalítás. Mtiől olcsóbb egy ilyen gép? Pl az árból lejön a rohadt drága radar ára – ma egy AESA radar lehet 20 (!) millió dollár – a szuperszonikus repülésre is alkalmas jet hajtómű – ez minimum 5 milla – és egyéb bruális „extrák” – jellemzően az aktív ECM ilyen – amik a COIN gépben többnnyire felesegesek.
Viszont a COIN gép többi rész pont olyan csúcskategóriás és drága, mint egy komoly harci gépé. Ugyanolyan Sniper pod-it cipelhet elvben, mint egy F-16. Ha van benne forgó kuoplás IR kamera az sem lesz sokkal olcsóbb, HUD, kommrendszer, IFF – mert azért nem árt, ha lehet őt azonosítani – sem két fillér. Nem a semmikből jön össze a 10 misi.
Továbba lehet, hogy ezekbe a gépekbe picit erősebb hajtóművet tesznek, mert a plusz elektronika és fegyveret az nagyobb tömeget jelent a civil / oktató alkalmazáshoz képest. A pilótát minimum kézifegyverek tüze ellen védő páncél mögé kell tenni.
Eszembe jutott egy régi vicc:
„A TASS hírügynökség jelentése szerinte, kínai oldalról rálőttek a szovjet oldalon békésen szántó traktorra, mire az viszonozta a tüzet, majd elrepült.”
Én az An-2est tudnám elképzelni CAS feladatkörben, ahogy némi csúnya biotrutyit permetez a gaz invaderek fejére xd Ha a biotrutyira sincs pénzünk, megfelel egy kis magyar cefre is a célnak…
Mackensen:
Nagy klasszikus, nekem is pont ez volt az első ami beugrott:)
Cefre és utána egy gyújtóbomba: a magyar napalm xD
Mi magyarok már feltaláltuk ezt : Kukacbombázó!
hát ennek a gépnek a megalkotásához is kellett egy nagy adag izlésficam.