|

A hiba, ami miatt odaveszett a Frankenhornet

Egy közzétett finn jelentés az irányítórendszer hibáját nevezi meg a baleset okozójának, melynek következtében tavaly januárban odaveszett a “barkácsolt” kétüléses vadászbombázó.

Ahogy arról mi is beszámoltunk Olvasóinknak, 2010 januárjában földhöz csapódott a finn “Lego”-Hornet, melyet a Patria alakított át egy baleset során szerzett sérülés miatt kétüléses kiképzőváltozattá. A “sufni-tuning” áldozatává vált, “HN-468” jelzésű Hornet közép Finnországban semmisült meg, Juupajoki közelében. A baleset okainak kivizsgálása befejeződött, a szakértői gárda a magassági kormány hibás szervóhengereit tette felelőssé. Az dolog azért érdekes, mert a gép közel egy évet repült mindenféle kormányzási hiba nélkül.

Hát nem sok maradt belőle...

Hát nem sok maradt belőle… ,

A baleset napjára kiírt tesztrepülés folyamán egy meghatározott magasságot tartottak közel 10 kilométeren keresztül, amikor a gép leadta az orrát. A pilóták próbáltak korrigálni, ám egy technikai probléma miatt a kormánymű lassan reagált, mire a kormányparancsra kitértek az irányfelületek, addigra a gép már újra emelte az orrát. A pilóták újból korrigáltak, ám a késés miatt tovább erősítették a lengést. A fedélzeti számítógép észlelte a hibát, így digitálisról manuális vezérlésre váltott, ám a kormányszervó hibája miatt nem bírtak megbirkózni a 11 tonnás gép irányításával, mely irányítatlanul süllyedt továbbra is. Amikor rádión jelentették, hogy elvesztették a gép irányítását, parancsot kaptak a katapultálásra. Mindkét pilóta sikeresen katapultált, ám a gépelhagyás során összeszedett sérüléseknek köszönhetően máig nem repülnek, a 44 éves alezredes és a 32 éves százados még mindig betegszabadságon vannak, rehabilitációs programjukat végzik.

A jelentés szerint a vészhelyzet mindössze 30 másodpercig tartott, a pilóták 18 másodpercen keresztül küzdöttek a gép irányításával, mielőtt az végleg megsemmisült.

7 hozzászólás “A hiba, ami miatt odaveszett a Frankenhornet”

  1. A belső üzemanyag kapacitása kisebb a gépnek és bizonyos állásszög korlátozások tudtommal vannak, mert a nagyobb kabintető és kabin / törzsátmenet miatt az aerodinamikailag nem olyan “tisza”. Nagyobb állásszögeken az útirányú stabilitás más. Az F-15E gép is ilyen elétréssel bír az vadászverziókhoz képest.

  2. A munkamegosztás miatt kisebb teher jut a hajózókra, ill. a több szem többet lát elv miatt hatásosabb, de a gép képességei nem feltétlenül jobbak, sőt bizonyos téren rosszabbak, ahogy molni is említette.

  3. Viszont az SH-k egy része annak ellenére, hogy valódi multirole gép éles helyzetben csak vadászfeladatkört vagy őrjáratozó flottavédő szerepet játszana el, esetlegesen SEAD&DED téren domboríthatna. Ezekhez nem feltétlen kell két fős személyzet, ezért nem túl bölcs a 100% kétüléses arány, de amennyire látom az utóbbi 10 évben bizony eltolódott a megrendelt flották állomány a nagyobb számú kétüléses géppark felé.

    Viszont ahogy az utolsó cikkemben írtam a ’70-es években felmerült, hogy bizony minden gépen jó lenne a plusz szempár, agy és két munkáskéz. Viszont akkor hol voltak megbízható MAWS rendszerek, körkörös IR kamerák, stb. Minden hókuszpókus ellenére nem vagyok meggyőződve arról, hogy nem kellene -e plusz egy ember minden körülmények közt. A mai gépek magas fokon automatizáltak, de én valahogy nem szeretem, ha egy gép próbál gondolkodni és dönteni helyettem…

  4. Az SH-nál több lesz a két üléses, mint az egy. Nincs ezzel semmi gond. Persze, hogy nem fér bele több üzemanyag és vannak bizonyos korlátozások, ahogy leírva vagyon, de ettől függetlenül minden két üléses még a régebbi B/D változatok is teljes értékü harci változat. Amit hordozhat az A/C/E azt viheti a B/D/F is!
    Minden Hornet változaton van egy Vulcan. Ez sajnos nem minden 4.generációs gépen van így. Legyen a gépe többsége kétülős, de csakis gépágyúval. Erre a “hagyjuk el az ágyút” szövegre már ráfáztak Vietnamban. Az E változat legyen elsősorban vadász, másodsorban vadászbombázó, az F elsősorban vadászbombázó és másodsorban vadász. – ettől mind a kettő még teljes értékű gép. Igaz a régi Tomcat századok többsége azt hiszem F gépeket kapott…
    Jobb a kétüléses, de természetes, hogy szükség van a E változatokra is maradjunk ennyiben.
    Lehet nem minden légierő engedheti meg magának, hogy egy harcigépén két pilótája legyen.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.