|

A hiba, ami miatt odaveszett a Frankenhornet

Egy közzétett finn jelentés az irányítórendszer hibáját nevezi meg a baleset okozójának, melynek következtében tavaly januárban odaveszett a „barkácsolt” kétüléses vadászbombázó.

Ahogy arról mi is beszámoltunk Olvasóinknak, 2010 januárjában földhöz csapódott a finn „Lego”-Hornet, melyet a Patria alakított át egy baleset során szerzett sérülés miatt kétüléses kiképzőváltozattá. A „sufni-tuning” áldozatává vált, „HN-468” jelzésű Hornet közép Finnországban semmisült meg, Juupajoki közelében. A baleset okainak kivizsgálása befejeződött, a szakértői gárda a magassági kormány hibás szervóhengereit tette felelőssé. Az dolog azért érdekes, mert a gép közel egy évet repült mindenféle kormányzási hiba nélkül.

Hát nem sok maradt belőle...

Hát nem sok maradt belőle… ,

A baleset napjára kiírt tesztrepülés folyamán egy meghatározott magasságot tartottak közel 10 kilométeren keresztül, amikor a gép leadta az orrát. A pilóták próbáltak korrigálni, ám egy technikai probléma miatt a kormánymű lassan reagált, mire a kormányparancsra kitértek az irányfelületek, addigra a gép már újra emelte az orrát. A pilóták újból korrigáltak, ám a késés miatt tovább erősítették a lengést. A fedélzeti számítógép észlelte a hibát, így digitálisról manuális vezérlésre váltott, ám a kormányszervó hibája miatt nem bírtak megbirkózni a 11 tonnás gép irányításával, mely irányítatlanul süllyedt továbbra is. Amikor rádión jelentették, hogy elvesztették a gép irányítását, parancsot kaptak a katapultálásra. Mindkét pilóta sikeresen katapultált, ám a gépelhagyás során összeszedett sérüléseknek köszönhetően máig nem repülnek, a 44 éves alezredes és a 32 éves százados még mindig betegszabadságon vannak, rehabilitációs programjukat végzik.

A jelentés szerint a vészhelyzet mindössze 30 másodpercig tartott, a pilóták 18 másodpercen keresztül küzdöttek a gép irányításával, mielőtt az végleg megsemmisült.

7 hozzászólás “A hiba, ami miatt odaveszett a Frankenhornet”

  1. A belső üzemanyag kapacitása kisebb a gépnek és bizonyos állásszög korlátozások tudtommal vannak, mert a nagyobb kabintető és kabin / törzsátmenet miatt az aerodinamikailag nem olyan „tisza”. Nagyobb állásszögeken az útirányú stabilitás más. Az F-15E gép is ilyen elétréssel bír az vadászverziókhoz képest.

  2. A munkamegosztás miatt kisebb teher jut a hajózókra, ill. a több szem többet lát elv miatt hatásosabb, de a gép képességei nem feltétlenül jobbak, sőt bizonyos téren rosszabbak, ahogy molni is említette.

  3. Viszont az SH-k egy része annak ellenére, hogy valódi multirole gép éles helyzetben csak vadászfeladatkört vagy őrjáratozó flottavédő szerepet játszana el, esetlegesen SEAD&DED téren domboríthatna. Ezekhez nem feltétlen kell két fős személyzet, ezért nem túl bölcs a 100% kétüléses arány, de amennyire látom az utóbbi 10 évben bizony eltolódott a megrendelt flották állomány a nagyobb számú kétüléses géppark felé.

    Viszont ahogy az utolsó cikkemben írtam a ’70-es években felmerült, hogy bizony minden gépen jó lenne a plusz szempár, agy és két munkáskéz. Viszont akkor hol voltak megbízható MAWS rendszerek, körkörös IR kamerák, stb. Minden hókuszpókus ellenére nem vagyok meggyőződve arról, hogy nem kellene -e plusz egy ember minden körülmények közt. A mai gépek magas fokon automatizáltak, de én valahogy nem szeretem, ha egy gép próbál gondolkodni és dönteni helyettem…

  4. Az SH-nál több lesz a két üléses, mint az egy. Nincs ezzel semmi gond. Persze, hogy nem fér bele több üzemanyag és vannak bizonyos korlátozások, ahogy leírva vagyon, de ettől függetlenül minden két üléses még a régebbi B/D változatok is teljes értékü harci változat. Amit hordozhat az A/C/E azt viheti a B/D/F is!
    Minden Hornet változaton van egy Vulcan. Ez sajnos nem minden 4.generációs gépen van így. Legyen a gépe többsége kétülős, de csakis gépágyúval. Erre a „hagyjuk el az ágyút” szövegre már ráfáztak Vietnamban. Az E változat legyen elsősorban vadász, másodsorban vadászbombázó, az F elsősorban vadászbombázó és másodsorban vadász. – ettől mind a kettő még teljes értékű gép. Igaz a régi Tomcat századok többsége azt hiszem F gépeket kapott…
    Jobb a kétüléses, de természetes, hogy szükség van a E változatokra is maradjunk ennyiben.
    Lehet nem minden légierő engedheti meg magának, hogy egy harcigépén két pilótája legyen.