|

HTKA Hírhalom – 2011. 3. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 3. hét

A Patria kapta a 24 millió eurós megbízást, hogy integrálja a Finn Légierő F/A-18 Hornet gépein az MLU2-es modernizációs csomagot. A 2012-től 2015-ig tartó munkálatokon 35 Lódarázs újul majd meg – szerkezetileg és képességileg egyaránt. A végső cél hogy 2016-ig mind a 62 Hornet átessen a modernizáción, melyen a Patria emberei a légierővel és a haditengerészettel közösen dolgozott 2004 óta.

Korábban szintén a Patria végezte a Finn Légierő 57 együléses F-18C gépeinek modernizálását az MLU1-es szintre.

Finn F-18D Hornet

Finn F-18D Hornet ,

Mariettában, a Lockheed Martin gyárában megkezdték az ötödik C-5B Galaxy-nak az „M” változatra történő átalakítását. Ennek részeként új avionikai rendszereket, – köztük új kijelzőket a pilótafülkébe, navigációs és kommunikációs eszközöket, új robotpilótát – valamint a szárnyak alá CF6-80C2-es hajtóműveket szerelnek. Utóbbiaknak köszönhetően nő a gép emelkedő képessége, javulnak a felszállási képességei, de fogyasztása csökken.

Az így átalakított gépek jogosan viselhetik a Super Galaxy jelzőt – az egyik példánnyal 2009-ben egy másfél órás repülés során 41 világrekordot jegyezhetett a személyzet.

Születőben egy C-5M Super Galaxy

Születőben egy C-5M Super Galaxy | Forrás: Lockheed Martin ,



Miután Vlagyimir Putyin 2007-ben bejelentette az orosz távolsági bombázók hosszú távú repüléseinek újrakezdését, a Tu-95-ös és Tu-160-as bombázók számtalanszor közelítették meg más országok légterét – úgymint Norvégia, Nagy-Britannia, Kanada vagy éppen az Egyesült Államok. Ezúttal is hasonló estre került sor Európában, az eset különlegességét az adja, hogy a két Tu-95 Bear nemcsak megközelítette a Hollandia légterét, hanem bejelentés nélkül át is lépték a határait. Természetesen a légierő F-16-osai időben a bombázók közelébe érkeztek, és visszakísérték a bombázókat a nemzetközi légtérbe.

Tu-95MS

Tu-95MS ,

2010 jelentős év volt a repüléssel kapcsolatos embereknek – elég ha csak a PAK FA év eleji felszállására vagy az F-35B első függőleges leszállására gondolunk. De a 2010-es évben más, kisebb jelentőséggel bíró események is történtek, mint például hogy az Afganisztánban új rekordot döntött az ejtőernyős ledobással a harcszíntérre juttatott felszerelés mennyisége – 2010-ben 60,4 millió fontnyi felszerelést juttattak ejtőernyővel a harcoló katonák részére, ami csaknem a duplája az addigi, 2009-es rekordnak (32,2 millió font).

A Brit Haditengerészet 847. repülőszázada felkészül, hogy visszatérjen Afganisztánba, Helmand tartományba. Az új Lynx Mk9A helikopterekkel repülő, 50 főt számláló század elsődleges feladata a koalíciós erők támogatása, de szükség esetén végezhetnek felderítést, kísérhetnek konvojokat, vagy betölthetnek előretolt légi irányító szerepkört is.

A század életében ez már a második eset hogy Afganisztánba települnek, 2008 szeptemberében már voltak kint 7 hónapra, akkor még a Lynx Mk7-es verziójával.

Az Elbit Systems brazil leányvállalata, az Aeroeletronica kapta a szerződést, hogy a Brazil Légierő számára Hermes 450-es pilóta nélküli gépeket gyártson. Az izraeli pilóta nélküli gépek rendszeresítésének oka, hogy a Brazil Légierő saját UAS (Unmanned Airborne System – pilóta nélküli légi rendszer) képességet szeretne kiépíteni.

Hermes 450

Hermes 450 ,