Az EADS minden bizonnyal nagyon is jól tudja, hogy egy-egy tendergyőzelem nem mindig jelent szerződéskötést – ennek szép példája a „tankerháborúk” két helyszíne, az Egyesült Államok és India. És bár a szubkontinensen a móka meg sem közelítette azt a már-már tényleg röhejes meccset, amit a két gigász Észak-Amerikában vív, pénzügyi vonalon ott is akadtak kavarások.
India 2006-ban hirdetett meg egy globális tendert 6 darab tankerre, mellyel a 2002-ben Üzbegisztántól beszerzett és izraeli tankerrendszerrel felszerelt, 6 gépet számláló Il-78MKI tanker flottáját kívánta felduzzasztani. A meccsre Oroszország az Il-78-assal állt szorítóba, míg ellenfelének az európai EADS regisztrálta be magát az Airbus A330 MRTT-vel.
Mint ismert 2009 májusában Európa kiütéses győzelemmel kerekedett felül az orosz medvén, látszólag újabb megrendelést elkönyvelve az A330 MRTT-nek. Látszólag, ugyanis az indiai pénzügyminisztérium szemét nagyon csípte az Il-78-hoz képesti magas árcédula, ami oda vezetett, hogy 2009 végére megtagadta, hogy pénzelje a beszerzést.
Persze a légi-utántöltő kapacitást meg bővíteni kell, ám ennek ellenére India elhessegette magától Izraelt, mikor az bepróbálkozott saját kis tanker ajánlatával – igen a 767 MMTT-ről van szó, melyben használt 767-esekből alakítanak ki szállító és tanker gépeket. A használtan beszerzett Il-78-asok után India ezúttal már új gépeket akar – állt az indoklásban.
Tavaly ősszel, eredetileg 2010. decemberének közepére megadott határidővel ismét beindított próbálkozás kapcsán az indiaiak már vélhetően kezdtek aggódni, hiszen a korábbi győztes az EADS – saját bevallása szerint is – igen alaposan elgondolkozott, vajon nevezzen-e ismételten. Ennek hátterében az állt, hogy a zsíros amerikai tenderért folytatott szkandermeccs épp tetőfokához közeledett akkoriban, mind az EADS, mind pedig a Boeing annak függvényében tekintett csak az indiai tenderre.
Az európaiakhoz hasonlóan a Boeing is kerek-perec megmondta Indiának, hogy csakis a KC-X tender függvényében várhatnak tőlük lépést: ha hazai pályán netán (megint) elbukják a tendert, akkor nem biztos, hogy csak a kis indiai rendelésért újraindítják a korábbi kis rendelések után kifutott KC 767-es gyártósort.
Frissebb fejlemény, hogy úgy tűnik az EADS dűlőre jutott a kérdésben és a közelmúltban beadta pályázatát az elvileg január közepének magasságára kitolt határidővel rendelkező tenderre. A Boeing-gel kapcsolatban egyelőre nincsen friss hír ez ügyben.
Bezavar ám az MMRCA- is ! Hajrá Európa !
Huj,
én azt nem értem, hogy hogy működik ez az indiai tendereztetés, és miért próbál megint szerencsét az EADS.
1. Ha valamely fél megnyeri a tendert, hogy nem kötnek vele szerződést ? Remélem elég kemény visszalépő pénzt kellett fizetniük az EADSnak.
2. Miért nevez ilyen feltételek mellett az EADS ? Mi lesz, ha megint nyernek, és megint nem lesz szerződés ? Vicc az egész.
Y
Yeti
Ezt az amik is eljátszották az EDAS-al.
Az EADS létező repülőlőt ajánl, nem sokat kell rajta változtatni. Az indiai tender merketing költsége cégszinten nem lehet túl nagy összeg. Ha az indiaiak mégis vesznek 6 gépet akkor nagyon meg is térül.
Az európai gépek a legjobbak és már több országban rendszerben állnak ! Ja, és tehet meg személyszállításra is alkalmasak ! Drágák ? Igen, ami csúcstechnika az minden drága ! Gondolom Indiának már elege volt az olcsó és hm…hm..szóval az orosz technikából ! Mivel több helyről vásárolnak, így alaposan megversenyeztetik az eladókat, nem úgy mint Magyarország !
Puma. Pannon Puma
Ahhoz képest,hogy megunták most vesznek újabb SZU-30 MKI-ket,A50AWACS-okat meg együtt gyártják a PAK-FA-t,haditengerészeti vonalon említhetném a 3 vadonatúj Talvar fregattot,a Nerpát stb.
Puma. Pannon Puma szerint: 2011. január 16. vasárnap @ 16:32
Az A330MRTT jónak tűnik, de gondolj csak pl. az NH90, Tiger helikopterek problémáira…
Terminator :
Minden típusnak vannak gyermekbetegségei a rendszerbeállítás során, de ezeket a gyár kijavítja, és semmilyen harcérték csökkenést nem szenved el az eszköz.
Y
Persze, de ha jól emlékszem az A330-cal viszonylag kevés probléma volt, a közös fejlesztésű helikopterekkel pedig viszonylag sok és ezek megoldása lassan halad.