|

Ismét sebességben az indiai tanker tender

Az EADS minden bizonnyal nagyon is jól tudja, hogy egy-egy tendergyőzelem nem mindig jelent szerződéskötést – ennek szép példája a „tankerháborúk” két helyszíne, az Egyesült Államok és India. És bár a szubkontinensen a móka meg sem közelítette azt a már-már tényleg röhejes meccset, amit a két gigász Észak-Amerikában vív, pénzügyi vonalon ott is akadtak kavarások.

India 2006-ban hirdetett meg egy globális tendert 6 darab tankerre, mellyel a 2002-ben Üzbegisztántól beszerzett és izraeli tankerrendszerrel felszerelt, 6 gépet számláló Il-78MKI tanker flottáját kívánta felduzzasztani. A meccsre Oroszország az Il-78-assal állt szorítóba, míg ellenfelének az európai EADS regisztrálta be magát az Airbus A330 MRTT-vel.

Il-78 tanker itat egy szomjas Szu-30MKI-t

Most mondja azt valaki, hogy az Indiai Légierő nem gondoskodik a szomjas madárkákról… Il-78 tanker itat egy szomjas Szu-30MKI-t, míg a háttérben baráti Sasok figyelnek ,

Mint ismert 2009 májusában Európa kiütéses győzelemmel kerekedett felül az orosz medvén, látszólag újabb megrendelést elkönyvelve az A330 MRTT-nek. Látszólag, ugyanis az indiai pénzügyminisztérium szemét nagyon csípte az Il-78-hoz képesti magas árcédula, ami oda vezetett, hogy 2009 végére megtagadta, hogy pénzelje a beszerzést.

Persze a légi-utántöltő kapacitást meg bővíteni kell, ám ennek ellenére India elhessegette magától Izraelt, mikor az bepróbálkozott saját kis tanker ajánlatával – igen a 767 MMTT-ről van szó, melyben használt 767-esekből alakítanak ki szállító és tanker gépeket. A használtan beszerzett Il-78-asok után India ezúttal már új gépeket akar – állt az indoklásban.

Tavaly ősszel, eredetileg 2010. decemberének közepére megadott határidővel ismét beindított próbálkozás kapcsán az indiaiak már vélhetően kezdtek aggódni, hiszen a korábbi győztes az EADS – saját bevallása szerint is – igen alaposan elgondolkozott, vajon nevezzen-e ismételten. Ennek hátterében az állt, hogy a zsíros amerikai tenderért folytatott szkandermeccs épp tetőfokához közeledett akkoriban, mind az EADS, mind pedig a Boeing annak függvényében tekintett csak az indiai tenderre.

Az európaiakhoz hasonlóan a Boeing is kerek-perec megmondta Indiának, hogy csakis a KC-X tender függvényében várhatnak tőlük lépést: ha hazai pályán netán (megint) elbukják a tendert, akkor nem biztos, hogy csak a kis indiai rendelésért újraindítják a korábbi kis rendelések után kifutott KC 767-es gyártósort.

Frissebb fejlemény, hogy úgy tűnik az EADS dűlőre jutott a kérdésben és a közelmúltban beadta pályázatát az elvileg január közepének magasságára kitolt határidővel rendelkező tenderre. A Boeing-gel kapcsolatban egyelőre nincsen friss hír ez ügyben.

9 hozzászólás “Ismét sebességben az indiai tanker tender”

  1. Huj,

    én azt nem értem, hogy hogy működik ez az indiai tendereztetés, és miért próbál megint szerencsét az EADS.

    1. Ha valamely fél megnyeri a tendert, hogy nem kötnek vele szerződést ? Remélem elég kemény visszalépő pénzt kellett fizetniük az EADSnak.
    2. Miért nevez ilyen feltételek mellett az EADS ? Mi lesz, ha megint nyernek, és megint nem lesz szerződés ? Vicc az egész.

    Y

  2. Puma. Pannon Puma

    Az európai gépek a legjobbak és már több országban rendszerben állnak ! Ja, és tehet meg személyszállításra is alkalmasak ! Drágák ? Igen, ami csúcstechnika az minden drága ! Gondolom Indiának már elege volt az olcsó és hm…hm..szóval az orosz technikából ! Mivel több helyről vásárolnak, így alaposan megversenyeztetik az eladókat, nem úgy mint Magyarország !