|

Exporttilalom alá vettek egy izraeli AESA-radart

A védelmi ipar történetében kutakodva sokszor találkozhatunk különféle eladási korlátozásokkal, embargókkal. Ezek történhetnek államok, államcsoportok kárára kollektíven, illetve egyes országok saját érdekeit szem előtt tartva, magánjellegűen. Most utóbbiról számolhatunk be, ugyanis az Amerikai Egyesült Államok vezetése, beleavatkozva egy másik nemzet védelmi piacának ügyeibe, közvetett módon akadályozza meg egy fejlett technológia eladását harmadik fél számára.

Az izraeli Védelmi Minisztérium egyik új rendeletében megtiltotta az Israel Aerospace Industries vállalat számára, hogy külföldi vásárló számára értékesítse az EL/M-2052 aktív elektronikus sugáreltérítésű repülőgép-fedélzeti lokátort. Ez gyakorlati szinten több millió dolláros bevételkiesést jelenthet az IAI számára, ugyanis a radar iránt több ország is érdeklődött már, köztük például India is, mely a HAL Tejas számára szemelte ki a modern AESA-radart.

A Tejas sem repülhet már az EL/M-2052-vel (Forrás) ,

Az intézkedés oka, mint már fentebb említésre került, az Egyesült Államok akadékoskodása volt. Az USA már az elmúlt két évben is többször felhívta szövetségesének figyelmét arra, hogy ne próbálkozzon az Elta EL/M-2052 eladásával, ám ezt csak most sikerült elérniük, némi politikai nyomásgyakorlással. Washington az amerikai védelmi piac érdekeit szolgálta ki ezen tettével, mégpedig azokét a kisebb-nagyobb cégekét, melyek érintettek a repülőgép-fedélzeti AESA – lokátorok gyártásában és értékesítésében. Számukra ugyanis az izraeli portéka komoly konkurenciát jelent, főként a már említett indiai piacon, ahol most már az amerikai radarok kerültek esélyesebb pozícióba.

A radar egyébként moduláris felépítésű, tömege 130-180 kg, energiafogyasztása 4-10 kVA. Szimultán 64 légi cél követésére és azonosítására képes, ezek közül többet is támadhat egy időben. Alkalmazható levegő-föld és levegő-vízfelszín feladatokra, valamint térképezésre és felderítésre is.

Az EL/M-2052 exporttilalma érdekes módon még a brazil F-X2 tendert és a Saab-ot is érinti, ugyanis a svéd vállalat a dél-amerikai államnak szánt Gripen-változatot ezzel kínálta. Azonban előrelátóak voltak, és az izraeli radarral együtt a Selex Galileo ES-05 Raven 1000P AESA-lokátort is ajánlották, ami most már az első számú lokátorrá lépett elő.

11 hozzászólás “Exporttilalom alá vettek egy izraeli AESA-radart”

  1. ez ám a szabad kapitalizmus :)

    ha egyszerűen jobb az izraeli radar akkor kapjanak a brazilok,indiaiak azt vagy ha egyszerűen csak velük akarnak üzletelni, így is úgy is Amerika jár rosszul, mert így fizethet kártérítést úgy min. 396 darab radar után …
    kb. ennyi lesz a Tejasok(naval,sima,kétüléses) és az F-X2 -es Gripenek száma

  2. amúgy nagyon izgalmas ez az MMRCA és az F-X2 program
    tényleg mindkét projektben minden géptípusnak kötelező lesz a teljes tech transzfer ?
    Én úgy tudtam, hogy braziloknál csak a Gripen tenné meg ezt.
    Valaki aki ezt tudja írja már meg, mert van cikk ahol azt írják, hogy mindkét tender minden gépére vonatkozik a teljes tech transzfer.

    Vannak olyan hírek, hogy PAK-FA-t fognak licenszben gyártani a brazilok nem is oly soká.

  3. Molni, a konteohivoknek ez csak egy ujjabb alatamasztasa a dolgoknak. Ne felejtsd el, hogy az USA hadiipara is zsido kezen van (mint minden a vilagon, ami profitit hoz), tehat ezzel is zsido erdekeket vedtek…
    Attol konteohivo a konteohivo, hogy mindenre talal magyarazatot.

  4. lol, Kína miatt megérteném, de hogy pont Indiának nem… Remélem felajánlanak sajátot helyette, vagy az indiaiak is a Selex-Galileo-t választják, és akkor végeredményben mi európaiak járunk jól a hoppon maradt amcsikkal szemben.

  5. Üdv!

    snakeye :
    Vagy, ha az nem elég, akkor az ámerikai bíróságon megnyerik a MÁV elleni pert a zsidók és majd kifizetjük mi a kárpótlást :)))
    (Ha másképp nem megy akkor, kiveszik a szerveinket és eladják, oszt jól van. :))) )

  6. Puma. Pannon Puma

    Hm…azért ez elgondolkodtathatja az indiai program elbírálóit….szóval szerintem csökkent az SH esélye ! Ezen csak egy rep.hordozó tudna nagyot lendíteni……Azért fogadni mernék,hogy a zsidók a radar lényegét már át- …izé…na…tehát eladták Kínának ! Mert az üzlet az üzlet…..