Talán emlékeznek még az Olvasók azon november 25-i hírünkre, melyben az HMS Invincible szolgálatból kivont brit repülőgép-hordozó esetleges eladásáról írtunk. Mint ismeretes, a 17000 tonna vízkiszorítású hajót bárki megvásárolhatja, ha kipengeti érte a szükséges pénzösszeget, és vállalja további üzemeltetését-kezelését. A jobb sorsra érdemes hordozó vonzó lehet több katonai vevőnek is, ám az első – nyilvánosságra került – érdeklődő mégis egy polgári személy, mégpedig egy hongkongi üzletember. Ha valakinek esetleg ismerős lenne a történet – nos, az nem a véletlen műve.
Az AFP hírügynökség értesülései szerint Lam Kin-Bong, egy jómódú hongkongi üzletember 7,7 millió dollárért szíves örömest átvenné az Invincible-t a britektől. Saját bevallása szerint a hajóval minden tekintetben békés céljai vannak: megvásárlása után átvontattatná azt Zhuhaiba, ahol iskolát nyitna benne, melyben a kínai-brit kapcsolatok erősítésén fáradoznának (tehát kulturális és nyelvi oktatás folyna a hordozón). Meg kell hagyni, érdekes elképzelés, így nem véletlen, hogy a rossz nyelvek máris különféle hátsó szándékokat látnak mögötte, amire meg is van az okuk.
Mindenki előtt ismert az ex-szovjet Varjag repülőgép-hordozó esete, melyet – félkész állapotban – az 1990-es évek végén vásároltak meg hongkongi üzletemberek Ukrajnától. Céljuk elvileg az volt vele, hogy jól menü kaszinóvá alakítsák át, ám a sors úgy hozta, hogy a hajó hamarosan Kína első repülőgép-hordozójává avanzsálhat. Mint később kiderült, ez nagyrészt annak volt köszönhető, hogy a Varjagot átvevő csoport szoros kapcsolatban állt a kínai fegyveres erőkkel, és – egészen véletlenül – hatan közülük a legfontosabb kínai hajógyár (ez Yantai városában található) közvetlen közelében laktak.
Jelen esetben egyelőre úgy tűnik, hogy szó sincs ilyesmiről, ugyanis Kin-Bong úrnak semmi köze nincs a Kínai Népi Felszabadító Hadsereghez, még közvetve sem – ettől függetlenül azonban nem zárhatjuk ki ezt a lehetőséget sem. Az üzletembernek kínai étteremlánca van Nagy-Britanniában, ráadásul még azon is gondolkozik, hogy az Invincible-t esetleg nem vinné haza, hanem Liverpool kikötőjében horgonyozná le, ahol szintén a két nép közötti kapcsolatok erősítésének céljából használná fel.
„A szándékaim tisztán kereskedelmiek, semmi közöm a hadsereghez.” – mondta ki tisztán és világosan Kin-Bong. „Semmi kedvem hozzá, hogy tovább növeljem azt a feszültséget, ami jelenleg is fennáll Kína és az Egyesült Államok között országom új repülőgép-hordozója miatt.”
A kétkedőkkel szembeni legfőbb érv, hogy kínai tulajdonban a Varjag mellett további ex-szovjet repülőgép-hordozók is vannak, melyeket nem katonai célra használt fel. A Kijev és a Minszk, melyek nagyjából öt évvel idősebbek, mint brit kollégájuk, jelenleg turisztikai látványosságként és élményparkként funkcionálnak.
Egyesek szerint viszont még így is komoly lehetőség áll a kínai hadvezetés előtt, ugyanis alkalmuk nyílhat egy viszonylag modern, nyugati tervezésű repülőgép-hordozó részletes átvizsgálására, a rajta alkalmazott technológiák és módszerek megfigyelésére. Ráadásul az Invincible megjárta a Falkland-szigeteket is, tehát olyan szerkezettel állnak szemben, mely háborúban is jól bevált. A megszerzett tudást leendő, saját tervezésű és gyártású repülőgép- és helikopter-hordozóikon, valamint partraszállást támogató hajóikon alkalmazhatják sikerrel.