|

Az izraeliek és a KC-390

Kihagyhatatlan esélyt kapott a KC-390 teherszállító és légi-utántöltő repülőgépet fejlesztő EMBRAER, amikor az izraeli IAI (Israel Aerospace Industries) vállalat számos saját fejlesztésű és gyártású rendszerét ajánlott fel integrálásra.

Nagy lehetőséget láthattak a brazil vezetéssel készülő, de mindinkább nemzetközi együttműködésé duzzadó fejlesztési programban az izraeliek, mivel a hírek szerint önként ajánlották fel saját készítésű rendszereiket integrálásra.

A közel-keleti vállalat részéről nem közölték a nyilvánossággal, hogy milyen eszközöket biztosítanak a braziloknak, de nagy valószínűséggel avionikai és önvédelmi rendszerekről van szó. A berendezéseket a brazil Synergy és az izraeli tulajdonú, de dél-amerikai központú EAE egy 2009-ben aláírt együttműködési nyilatkozat keretében gyárthatná licenszben. (A szerződés keretében közösen fejleszthetnek és gyárthatnak pilóta nélküli eszközöket, több üzemmóddal rendelkező modern radarberendezéseket, navigációs rendszereket és határvédelmi feladatra szolgáló berendezéseket.)

A brazil-izraeli kapcsolat nem új keletű, az IAI beszállítóként részt vesz a Brazil Haditengerészet A-4 Skyhawk típusú repülőgépeinek modernizálásában. A radarrendszer cseréje mellett a hajtóművek nagyjavításáért is a közel-keleti cég felelős.

38 hozzászólás “Az izraeliek és a KC-390”

  1. Pusztán ránézésre szerintem nagyobb teljesítményű (jobban terhelhető, valamivel nagyobb raktérrel) mint a spartan, bár a különböző meghajtás miatt kétlem, hogy egy kategória. Mellesleg nem is tudnánk az utántöltés funkcióját kihasználni. Mindenesetre egyes középhatalmaknak ideális választás lehet. Én még európában is életképesnek találom, mondjuk a csehek, dánok, vagy lengyelek keze alatt.

  2. Ez jó kérdés, bár erősen kétlem, hogy nem amerikai vagy európai hajtóművel tervezték a masinát. Mondjuk ez egyes esetleges megrendelőnél nem feltétlen hátrány logisztikai szempontból. Nem biztos, hogy kíváncsiak volnának egy 0tapasztalattal rendelkező brazil vagy ki tudja milyen hajtóműre.

  3. A megrendelő majd eldönti,hogy neki milyen hajtóművel kell a gép.
    Az európaiak kérhetnek hozzá eu. hajtót, míg a többiek vagy ezt vagy mást.
    Azért annyira még ne rohanjunk előre, hogy pezsgőt bontunk a sikerre és a magyar KC-390-re! Ígéretes ez kétségtelen, de papíron és számítógép grafikát leszámítva „nem létezik” a gép. Félre értés ne essék! Ha működik, akkor legyen, repüljön! S ha egy picit is, de riadót fúj az Airbusnak és a Boeingnek, hogy nem egyeduralkodók a sugárhajtású szállítógépek piacán!
    Hogy nekünk jó lenne e? Nem könnyű kérdés! Attól függ, mikor kapnán belőle, mivel már előttünk is van jó pár jelentkező. S a mi Ancsáink sem repünek már a végtelenségig. Jó lenne nekünk a Spartan, egy kedvező lízing szerződés keretén belül, – ha minden áron KC-390-est akarunk venni – áthídaló megoldásnak, míg a 390-es meg nem érkezne. Ha ne’adj Isten problémás gép – reméljük nem lesz az – és nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, akkor még mindig ott lennének a C-27-sek, amit ha lejár a lízing, olcsón/olcsóbban megvehetünk.
    Na egy picit előre szaladtam!

  4. Elgondolkodni a dolgon csak lehet? Star Trek vetette fel a dolgot én csak leírtam, hogy lehetne csinálni a dolgot. Ennyi. Nem akarok én vitázni, csak szerintem ez egy „normális” út lenne, feltéve, ha majd KC-390-et vennénk… De lehet soha nem fogunk.Nem hazudtolom meg magam, mindig is a C-27-est pártoltam! Ezért írtam, amit írtam. A „legyen” szót nem arra értettem, hogy nekünk legyen, csak hogy repüljön, létezzen! Mi nem engedhetjük meg magunknak, hogy a egy közepes szállítógép mellett még egy kategóriás szállítót rendszerben tartsunk. Ezért korábban és most is a Spartant szeretném az Ancsák helyére, ha már egyszer váltásra kerül a sor. Phoenixnek abban igaza van, ha nagyobb cuccokhoz elég a C-17-ken rendelkezésre álló óráink.

  5. Hornet102

    A legnagyobb szállító gép gyártók az Antonov és a Lockheed utána jön csak a Boeing és az Iljusin na és persze a CASA,az AIrbus és az Embraer a legvégén van mert még soha nem gyártottak igazi teher szállítót.
    A személyszállítókból készült teherszállítókat most ne keverjük ide.

    Phoneix

    Azért lenne nekünk is szükségünk a C-390re mert vissza utasítottuk a Herculeseket pedig sokszor milyen jól jönne,arról nem beszélve hogy evvel légiután tölthetnénk a Gripeneket.
    Mivel Csehország és Ausztria is kisebb nálunk de még is nagyobb a szállító kapacitásuk mint nekünk ezért nekünk is el kellene 2 db a 4db C-295 vagy C-27J mellé.
    Nem beszélve arról hogy ki lehetne tölteni vele az ürt a C-295/C-27J és a C-17 között.

  6. Agresszor, szerintem kissé luxus lenne MO számára, hogy a 14 (?) grippenjét légiutántöltögesse xd Ez inkább úgy tűnne reálisnak, hogy lenne egy közös európai / kelet-európai légiutántöltő flotta (pld csehekkel, lengyelekkel, xy-al közösen). Egy ilyen kötelékbe elférne 4-6-8 utántöltős verzió. Egyébként a kategória űrkitöltés gondolatmeneted jogos.

  7. Azt hogy ha netalántán lenne 2 KC-390ünk és arra kérnénk hajlékony tömlös után töltő rendszert az nem sokkal drágítaná meg a gépeket mert azok így is első számban teher szállítók lennének és nem foglalná el a rakteret a plusz üzemanyag tartály mint pl Airbus A310MRTT-ben ami alapba erre kéászült.

  8. Lehet, hogy ők gyártják a legnagyobb gépeket és egykor nagy gyártók voltak s ki tudja talán egyszer megint azok lesznek, de mostanában nem sok új gépet adnak át. Jó az AN-70 fejlesztés alatt áll, talán már a széria gépeket is elkezdték gyártani, de ebben ha tudtok többet akkor javítsatok nyugodtan. Az AN-124 még mindig csak kis számban áll rendelkezésre, s a wiki szerint kis ütemben gyártják az ukránoknál. Az Il-76-78 korszerűsíték és talán gyártják, tessék javítani a többet tudtok, nem lesz érte sértődés! De akkor a pontos legyen a dolog!
    Az AN-225 tudtommal „fajának” egyetlen példánya, erre óriásra nem lehet mit mondani, egy szót NAGY! Ebben Agressornak igaza van.
    DE!
    A jelenlegi szállítógép piacot, – ami az új és gépeket illeti – azt bizony a Boeing, az LM és az Airbus uralja (utóbbi ahogy írtad utasszálítóból kialakított teherszállítókkal). Én pedig erre gondoltam.
    Hát ez most hosszúra nyúlt…

  9. Inkább a pápai ezredet kellene kiegészíteni felfejleszteni 6-8 géppel ami lehetne C-27 / C-295 / C-390! Itt már lehetne közös utántöltő flottáról beszélni. De a franciák és a németek már összerakták a szállítókapacitást és ennek konkurenciaszaga van….

  10. Tényleg csak pár dolog ami sokkal jobban kéne:
    Nincs a Magyar honvédelemnek említésre méltó tüzérsége, helikopternél már rendelni kellett volna, nincs gripenhez repora, sdb…. még egy pici/olcsó Spartanra se telik…. és folytathatnám a sort…

    Ellenben ha komolyabb teherszállításra van szükségünk van vmennyi repóránk C17re és venni is lehet.

    De továbbra is úgy érzem, hogy először a korrupciót, pénzpazarlást kell megszüntetni és utána lehet új eszközök beszerzésében gondolkodni.

  11. hornet: A jelenlegi Antonov sikertermék a 148 kimaradt abból 2009ben 2dbot 2010ben 5dbot is átadtak. Pörög a gyártósor. Sok-sok év alatt se gyártanak annyi gépet mint amennyi Airbus/Boeingnél a havi mennyiség.

    De sok mindennel van probléma, az AN70 mára már egy 30éves eposz (olvastam olyat is, hogy mivel 30évetervezik nem csak az elektronikát kéne áttervezni…) ehez képest az agyon szidott A400 pikkpakk készül el.

  12. Miért vetül mindig fel minden ilyen cikknél, hogy nekünk is jó lenne…

    Nem lenne jó, túl nagy ide, de ha meg mégis ekkora kell, akkor a herki takarékosabb, kiforrottabb koncepció, és nekünk ez számít.

    Azonban ennek ellenére a gép jó koncepció, csak nem nekünk. A brazilok nagyon jól ráéreztek arra, hogy melyik sávba tudnak egy viszonylag ellenfél nélküli jetet csinálni, és be is jött, mert van rá tisztesen nagy igény.

  13. Azért lenne nekünk is szükségünk a C-390re mert vissza utasítottuk a Herculeseket pedig sokszor milyen jól jönne,arról nem beszélve hogy evvel légiután tölthetnénk a Gripeneket.

    Papíron 14 gépes flottához tanker? Ha mi lennék egy olajsejkség, akkor talán belefére ez. Egyébként meg nem. Az NATO tankerflottája rendelkezésre áll szükség esetén.

  14. A legközelebbi NATOs tankerek hol találhatóak meg? Avino? Rammstein? Egyébként NATOs követelmény vagy az lesz, a tagországok pilótáinak légiutántöltésből való jártasság megszerzése? Vagy Kanadában a mieink megtanulták ezt?

  15. Az Air Power blogon kb. 1-1,5 volt egy bejegyzés ami felvetette lehet, hogy új rekord volt, mert a Griffek 2 óránál többet voltak levegőben egy felszállással.

    A MiG-29 20 percét nem tudom értelmezni. Arra célzol, hogy a MiG egy tankkal 20 percet repülhet? Remélem ezt nem gondoltad komolyan…