Nincs is jobb módja egy termék reklámozásának annál, mint amikor a gyártásáért felelős személy jómaga is élesben kipróbálja annak képességeit. Nos, valami ilyesmi történt az EADS A400M esetében is, ugyanis a nemrégiben elkezdődött ejtőernyős-ugratási tesztek egyikén részt vett Tom Enders Airbus-vezér is, méghozzá az ugrók soraiban. A november 13-án lezajlott ugrás az MSN003-as jelzésű A400M-prototípus közreműködésével zajlott, s a 10 tapasztalt ejtőernyős és Enders mellett még egy további ’fejes’, Bruno Delannoy, az A400M program menedzsere is a csapat tagja volt.
Az ugrást 12 000 láb (3360 méter) magasságból hajtották végre az MSN003 hátsó rámpájáról Spanyolországban, a Sevilla melletti La Juliana ejtőernyős ugrózónában. Nem sokkal a vezetők ’ugratása’ előtt a hivatásos ejtőernyősök egy nagyobb volumenű ugrást is végrehajtottak 35 000 láb magasból, mely szintén problémamentesen lezajlott. Thomas Enders természetesen kitörő örömmel számolt be az ugrásról a földet érés után:
’Óriási öröm volt számomra, hogy élőben megtapasztalhattam az A400M képességeit ejtőernyős műveletek közben! Most már bizton állíthatom, hogy a megrendelők biztosak lehetnek benne: ezen a téren is tökéletes lett az A400M!’
Az A400M történetének első ejtőernyős-ugratására egyébként november 4-én került sor a franciaországi Touleuse-ban. Ezt szintén az MSN003-al bonyolították le, s hat profi ejtőernyős vetette magát a mélybe a teszt során: a brit és a francia fegyveres erők, valamint a gyártó részéről egyaránt két-két fő. Akkor ketten ugrottak a hátsó teherrámpán át, négyen pedig a baloldalon külön erre a célra kialakított ajtó használatával. Az eredményekkel pedig tökéletesen elégedettek voltak: az ugrók szerint az A400M-ből minden eddiginél jobb körülmények között hajthatták végre feladatukat, s külön kiemelték, hogy a repülőgép képes volt 230 km/h-s sebességre is lelassítani közben.
Az A400M akár 116 teljesen felszerelt ejtőernyős katona szállítására és ugratására is képes. Az pedig csak az idő kérdése, hogy mikor próbálhatják ki ténylegesen is ezt az opciót, ugyanis az egyre gördülékenyebben haladó berepülési programnak köszönhetően 2015-re szolgálatba állhatnak az első példányok. Jelenleg három prototípus vesz részt a berepülésben, az MSN004 idén év vége előtt csatlakozik a programhoz, majd 2011-ben még további kettő.
A finanszírozó kormányok elvárják az ugrás megismétlését amennyiben a program nem az elvártak szerint alakul és további problémák merülnek fel a géppel kapcsolatban,de már ejtőernyő nélkül.:)Most még csak ízelítőt kapott az úriember a szabadesés gyönyöreiből.
Egy pillanatra már azt hittem, hogy kiszállt a projektből és másra hagyta a gondokat. A jelek szerint most már nem fogják elkaszálni. Ahhoz túl késő van. (Bár az RAH-66 sorsa intő példa.)
Igen egy pillanatra én is azt hittem, hogy így oldotta fel a program során rá nehezedő feszültséget. Annélkül, hogy felnéznék bármiben lefogadnám, hogy Tcat adta a címet:)
hopp, és nem jött be:(
Pedig a beugratós címeket ált. ő írja
mondjuk ez kiugratós cím volt inkább:)
Most nem én voltam :P :)