|

Nyolcágú légcsavarral repülhetnek az LC-130-asok

A Hamilton Sundstrand NP2000 nyolcágú légcsavar, mely többek között a Northrop Grumman E-2C és E-2D Hawkeye, valamint az Airbus A400M meghajtásában is segédkezik, hamarosan megjelenhet a Lockheed Martin C-130 Hercules bizonyos változatain is. Legalábbis az Amerikai Légierő most fejezi be azon tesztsorozatát, melynek keretében egy C-130H3 Hercules repülhetett az NP2000-el, az eredmények pedig megfeleltek az elvárásoknak.

A US Air Force 418. tesztszázadának mérnökei májusban szerelték fel a nyolcágú légcsavarokat a Hercules Allison T56-A-15-ös hajtóműveire. A berepülési program a kaliforniai Edwards légibázison zajlott, legutóbb a kis magasságú repülések voltak terítéken. A régebbi Hercules-verziók (például E, H) négyágú légcsavarokat használtak, melyek tolóereje elmarad a hat- vagy nyolcágúakétól, ám lényegesen kisebb zajt és rezgéseket keltenek. Az újabb C-130J-k a Dowty Aerospace R391 hatágú légcsavarjaival repülnek, melyek még mindig nem érik el a Hamilton Sundstrand NP2000 teljesítményét.

NP2000-el ellátott C-130H3 az Edwardson | Forrás: af.mil ,

A kísérletekre azért volt szükség, mivel a USAF szeretné az NP2000-el felszerelni LC-130 repülőgépeit. Ezekkel az antarktiszi bázisokat látják el, s a jégmezőkről történő felszállások során JATO (jet-assisted tage-off) rakétákat használnak, hogy megnöveljék a tolóerőt, ezzel segítve a Hercules felemelkedését. Azonban ezt a módszert szeretnék a jövőben hanyagolni (már csak azért is, mert a JATO-készlet fogyóban van), így muszáj megnövelni az LC-130-asok teljesítményét. Erre kínál megoldást az új, nyolcágú légcsavar, mely egy civil felhasználó, a Snow Aviation International szerint 20 százalékkal csökkenti a Hercules felszállási úthosszát havas-jeges felületről.

A tesztek során az átalakított C-130H3 végrehajtott felszállásokat három hajtóművel és teljes terheléssel is. A kiértékelések után visszaszerelik rá az eredeti légcsavarokat, és úgy is elvégzik ugyanezeket a vizsgálatokat, hogy összehasonlíthassák a mért adatokat. Ezután várhatóan végleg felszerelik rá az NP2000-eket. Arról nincs információ, hogy esetleg a többi C-130H is megkapja-e az új légcsavart, bár egy ilyen modernizáció kétséges, egyrészt a költségek miatt, másrészt pedig azért, mert a USAF inkább az új C-130J-t preferálja, melynek hatágú légcsavarja pont megfelelő.

13 hozzászólás “Nyolcágú légcsavarral repülhetnek az LC-130-asok”

  1. Sziasztok!

    Lehetséges, hogy egy sokkal kisebb teljesítményű hajtóművön ugyanaz a légcsavar ugyanúgy tökéletesen megfeleljen mint a nagy hajtóművön? Vagy kevesebbet forog? Esetleg más állásszöggel? Mert egyik variáció sem tűnni max optimalizációnak. Hmmm… fura!

  2. Most viszont végre lehetőség nyílik rá, ráadásul lesznek olyan szerencsések, akik láthatják is majd ezt. A látottak alapján mifelénk (Komárom-Esztergom megye) nem fognak röpködni, pedig szívesen megnéznék egy C-17-est kis magasságban :)

  3. Üdv!

    On:
    Kérdés: amikor a J változaton bevezették a hatágú légcsavart, meg kellett erősíteni a sárkányt a komolyabb terhelés miatt? Ha egy régebbi típusra nyolcágút tesznek nem csökkenti a gép és a motorok élettartalmát jelentősen csökkenteni? Elvégre az LC-130-ak régebbi típusok.

    Off:
    Nem akarok előre örülni, de lehet hogy a kormányváltás utáni gyors személycserék a honvédségnél egyáltalán nem tettek rosszat a szervezetnek. Kissé szarkasztikusan: mintha elkezdtek volna gondolkodni: ez a légi folyosó, ha sikerül elhappolni az afgánok elől a helikopterekre a pénzt, tartalékos állomány… Kövezzetek meg de az utóbbi pár évben nem történt ennyi „értelmes” dolog mint ebben a pár hónapban. Dudi kérdésére a válasz, én először sírtam.

    Q

  4. Arra tippelnék, hogy az előző toll által kevert légörvények a kisebb távolság miatt jobban zavarják a következő tollat, az egyenletlenebb légnyomás rezgéseket okoz, és emiatt kicsit rontja is a következő hatásfokát. Viszont a rendszer összességében hatékonyabb lesz, hiszen több tolóerő termelődik a nagyobb felület miatt.
    Csak nem kétszer annyi, hanem mondjuk egy 10%-al, mert kisebbek is gondolom a tollak, meg egyesével romlik is a hatásfokuk.

    De valaki aerodinamikában legalább kicsit járatos erősítsen vagy cáfoljon meg.

  5. „Az egyik komoly félelem például az volt, hogy a honvédség a megnyíló folyosókban a Gripennel rendelkező, de a légterüket szigorúbban óvó országok (Csehország és Svédország) légiereje számára lehetővé teszi a „bérrepülést”, ami a feltétlenül szükségesnél jóval intenzívebb használatot eredményezett volna.” Az Index cikkből.

    Ja, a 4,5-ször nagyobb és ritkábban lakott, + tengeri felségvizekkel is rendelkező Svédországból pont hozzánk akarnak jönni bérrepülni. Nagyon okos felvetések civil részről. :)

    Erről jut eszembe, anno pár hónapja szó volt róla, hogy néhány európai ország, köztük Svédo. és Finno. közös pilótaképző központot hozna létre, hasonlót a kanadaihoz. A helyszín valószínűleg a fenti két állam valamelyikében lenne, a gondolom földrajzi adottságokból kifolyólag. Erről a dologról azóta nincs valami hír (?), mert akkor azt gondoltam magamban, hogy nekük magyaroknak azonnali hatállyal csatlakoznunk kéne a dologhoz.

  6. Allesmor Obranna

    Furcsa egy cikk. A négytollú légcsavar a herculeseken határozottan zajosabb mint a hattollú és gyanítom, hogy a nyolcasnál ez tovább mérséklődött, kiindulva a modernizált E-2-esek zajából. Ez utóbbiak korábbi négytollú légcsavarjával a P-3-as Orionokon találkozhattunk, mely hasonló zajt eredményezett, mint a Herculeseké.
    Ez a nyolctollú légcsavar nagyon impozáns megoldás lesz a C-130-asok történetében.