LCS: mindenki győztes?

Érdekes fordulattal gazdagodott az amúgy is változatos eseményekkel tarkított Littoral Combat Ship (LCS) program. A US Navy idén augusztusban az év végének környékére halasztotta a döntést, azonban jelenleg úgy tűnik, hogy ha kibújhat alóla, akkor inkább nem is választana a Lockheed Martin / Marinette Marine nevével fémjelzett Freedom-osztály és a General Dynamics / Austal pároshoz köthető Independence-osztály között.

Ehelyett november 3-ának délutánján tett bejelentése szerint a Kongresszus felé fordul azon javaslatával, hogy duplázzák meg a beszerzendő mennyiséget és a darabszámot testvériesen oszthassa meg egymás közt a két versenyző.

A felállás egyelőre azonban nincs átírva, azaz továbbra is 10 hajó szállításának „klasszikus”, kieséses rendszerben történő elnyerése van érvényben, ám a Navy úgy véli, hogy az anno a pályázókkal történő tárgyalások újrakezdését és a prototípusok mennyiségének felezését előidéző, hajmeresztően elszálló árak már a múltat jelentik, a két óriás közti rivalizálás olyannyira lenyomta az árakat, hogy reálisnak látják (az egyébként az időközi választások végett a közeljövőben „kissé” átrendeződő) Kongresszus hozzájárulását kérni a megosztott győzelem melletti 10-10 hajós beszerzésre.

A Navy beszerzésekért felelős részlegének szóvivője, Cate Mueller úgy nyilatkozott a bejelentéssel kapcsolatban, hogy folyamatban van a kulcsfontosságú bizottsági tagok megkeresése az elképzelés kongresszusi támogathatóságával kapcsolatban. Ugyanakkor felhívta arra is a figyelmet, hogy ha a megosztott beszerzés nem megvalósítható és nem kapják meg a Kongresszus támogatását, akkor nem változtatnak semmit a jelenleg érvényben lévő folyamaton. A Navy meglátása az, hogy mindkét formában kedvező áron juthat hozzá a várt hajóihoz – tette hozzá.

Ugyanakkor a két szállítós felállásnak meglátásuk szerint többek közt az alábbi előnyei lehetnének:

  • Az LCS program és az iparági háttér stabilizálása
  • Az igényeket gyorsabban kielégítő, kétszeres sebességű szállítás
  • A verseny fenntartása a program kivitelezési szakasza alatt is
  • Az exportlehetőségek javulása

A javasolt terv alapján a Navy a 10-10 hajóról szóló megrendeléseket éves szinten is egyenletesen osztaná el a két győztes között: a 2010-2011-es költségkeretből évi 1-1 hajót finanszírozna, míg a 2012-2015 közti büdzséből 2-2 hajót.

Egy kulcsfontosságú kérdésben, a hajók harci rendszerének kérdésében is lazán állnak a dologhoz: mivel a két versenyző alapvetően egyáltalán nem kompatibilis megoldásokat hozott össze a Navy nem vesződne az egységesítés hosszadalmas feladatával, hanem mind a Freedom-, mind pedig az Independence-osztály a saját belsőségeivel kerülne rendszeresítésre. Amolyan apró betűs részként azért megemlítik, hogy a változtatás joga természetesen itt is fenntartva.

Az elérhető információk szerint az sem kizárható továbbá, hogy akár mindkét, egymástól radikálisan különböző és egyesek – köztük a Navy korábbi – véleménye szerint egymást kiegészítő hajóosztály gyártására szerződtetnek egy-egy második hajógyárat is.

http://www.youtube.com/watch?v=HhfzyTiDA2Y

A Lockheed Martin versenyzője, a Freedom-osztály prototípusa, a USS Freedom (LCS 1)

És a felvetett változtatásoknak itt még nincs vége – a lista végére hagyott pont végül is adódik a megduplázni kívánt hajómennyiségből: az eredeti elképzelések szerint az összes LCS honi kikötője a kaliforniai San Diego-ban lenne, ám az esetleges kongresszusi jóváhagyás esetén összehozható nagyobb LCS flotta már ehelyett arányosan kerülne megosztásra a keleti és a nyugati part között. Az atlanti parton a még megmaradt fregattok kivonások miatt már az elkövetkező pár évben jelentős „üresedés” elé néző floridai Mayport lenne az LCS-ek fő bázisa.

Az Independence-osztály prototípusa, a USS Independence (LCS 2), ezen alumíniumtörzsű trimarán annyira különbözik riválisától amennyire csak lehetséges.

Nos, ezen érdekes fordulat például minden bizonnyal jó hatással lenne több régióban is munkahely megtartó, munkahely teremtő vonatkozásban, politikai támogatása azonban egyelőre nem ismert. Mindenesetre a 2011-es védelmi költségvetést még nem befejezett Kongresszusnak igyekeznie kell a döntéssel, hiszen az információk szerint a két gyártó (ár)ajánlata december 14-ével lejár, ha addig nem születik meg a döntés és a szerződések kiosztása, akkor új ajánlattételt kell benyújtani, mely akár jövő tavaszig is kitolhatja a döntést.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Elkészült az első belga F-35A

Elkészült az első belga F-35A

Sikeresen kihúzták a Hawaii-nál tengerbe futott P-8A Poseidont

Sikeresen kihúzták a Hawaii-nál tengerbe futott P-8A Poseidont