Érdekes fordulattal gazdagodott az amúgy is változatos eseményekkel tarkított Littoral Combat Ship (LCS) program. A US Navy idén augusztusban az év végének környékére halasztotta a döntést, azonban jelenleg úgy tűnik, hogy ha kibújhat alóla, akkor inkább nem is választana a Lockheed Martin / Marinette Marine nevével fémjelzett Freedom-osztály és a General Dynamics / Austal pároshoz köthető Independence-osztály között.
Ehelyett november 3-ának délutánján tett bejelentése szerint a Kongresszus felé fordul azon javaslatával, hogy duplázzák meg a beszerzendő mennyiséget és a darabszámot testvériesen oszthassa meg egymás közt a két versenyző.
A felállás egyelőre azonban nincs átírva, azaz továbbra is 10 hajó szállításának „klasszikus”, kieséses rendszerben történő elnyerése van érvényben, ám a Navy úgy véli, hogy az anno a pályázókkal történő tárgyalások újrakezdését és a prototípusok mennyiségének felezését előidéző, hajmeresztően elszálló árak már a múltat jelentik, a két óriás közti rivalizálás olyannyira lenyomta az árakat, hogy reálisnak látják (az egyébként az időközi választások végett a közeljövőben „kissé” átrendeződő) Kongresszus hozzájárulását kérni a megosztott győzelem melletti 10-10 hajós beszerzésre.
A Navy beszerzésekért felelős részlegének szóvivője, Cate Mueller úgy nyilatkozott a bejelentéssel kapcsolatban, hogy folyamatban van a kulcsfontosságú bizottsági tagok megkeresése az elképzelés kongresszusi támogathatóságával kapcsolatban. Ugyanakkor felhívta arra is a figyelmet, hogy ha a megosztott beszerzés nem megvalósítható és nem kapják meg a Kongresszus támogatását, akkor nem változtatnak semmit a jelenleg érvényben lévő folyamaton. A Navy meglátása az, hogy mindkét formában kedvező áron juthat hozzá a várt hajóihoz – tette hozzá.
Ugyanakkor a két szállítós felállásnak meglátásuk szerint többek közt az alábbi előnyei lehetnének:
- Az LCS program és az iparági háttér stabilizálása
- Az igényeket gyorsabban kielégítő, kétszeres sebességű szállítás
- A verseny fenntartása a program kivitelezési szakasza alatt is
- Az exportlehetőségek javulása
A javasolt terv alapján a Navy a 10-10 hajóról szóló megrendeléseket éves szinten is egyenletesen osztaná el a két győztes között: a 2010-2011-es költségkeretből évi 1-1 hajót finanszírozna, míg a 2012-2015 közti büdzséből 2-2 hajót.
Egy kulcsfontosságú kérdésben, a hajók harci rendszerének kérdésében is lazán állnak a dologhoz: mivel a két versenyző alapvetően egyáltalán nem kompatibilis megoldásokat hozott össze a Navy nem vesződne az egységesítés hosszadalmas feladatával, hanem mind a Freedom-, mind pedig az Independence-osztály a saját belsőségeivel kerülne rendszeresítésre. Amolyan apró betűs részként azért megemlítik, hogy a változtatás joga természetesen itt is fenntartva.
Az elérhető információk szerint az sem kizárható továbbá, hogy akár mindkét, egymástól radikálisan különböző és egyesek – köztük a Navy korábbi – véleménye szerint egymást kiegészítő hajóosztály gyártására szerződtetnek egy-egy második hajógyárat is.
http://www.youtube.com/watch?v=HhfzyTiDA2Y
És a felvetett változtatásoknak itt még nincs vége – a lista végére hagyott pont végül is adódik a megduplázni kívánt hajómennyiségből: az eredeti elképzelések szerint az összes LCS honi kikötője a kaliforniai San Diego-ban lenne, ám az esetleges kongresszusi jóváhagyás esetén összehozható nagyobb LCS flotta már ehelyett arányosan kerülne megosztásra a keleti és a nyugati part között. Az atlanti parton a még megmaradt fregattok kivonások miatt már az elkövetkező pár évben jelentős „üresedés” elé néző floridai Mayport lenne az LCS-ek fő bázisa.
Nos, ezen érdekes fordulat például minden bizonnyal jó hatással lenne több régióban is munkahely megtartó, munkahely teremtő vonatkozásban, politikai támogatása azonban egyelőre nem ismert. Mindenesetre a 2011-es védelmi költségvetést még nem befejezett Kongresszusnak igyekeznie kell a döntéssel, hiszen az információk szerint a két gyártó (ár)ajánlata december 14-ével lejár, ha addig nem születik meg a döntés és a szerződések kiosztása, akkor új ajánlattételt kell benyújtani, mely akár jövő tavaszig is kitolhatja a döntést.